Polttoaineen kulutus

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
PP440
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: La Maalis 11, 2006 01:40

Viesti Kirjoittaja PP440 »

onks sulla wagoni vai sedan? tai ehän mä tiedä onks niissä edes suurta eroa painossa.. :o
MikaI
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 13:10

Viesti Kirjoittaja MikaI »

Kyllä tuo Suobbi aika ruokainen on.. :lol:

Talvella HKI- KOKKOLA + hieman kaupunkiajoa niin tankillisella pääsin n.700 km ja kulutus oli 7.9 l/100km ja SID näytti silloin 8.4l/100km. Tämä oli hyvä luku silloin. Johtuen varmaan talvirenkaat + n. 90km/h. Renkaina 195/65/15"

Sitten tässä keväällä 1 tankillinen pelkkää kehä I ruuhkaa Vantaa - Espoo ja hups...10.24 l/100km ja SID näytti 9.9 l/100km. Renkaina 225/65/16".

Ja vielä Savon reissu HKI - JOENSUU - KUOPIO ja samanlailla pikkuisen kaupunkiajoa sekä nopeutena oli 90, 110 tai 135 km/h. Renkaina samat kuin edellisessäkin.
En mitannut kulutusta paperille silloin mutta SID näytti koko ajan n.9.2- motarilla 9.6 l/100km.... :cry: :cry:

Lopputulos että iso auto ei liiku ilmaiseksi lujaa!!
Volvo 965 2,5 24V -96,ex-Volvo V70 D5 -02,ex-Volvo V40 -02 1,9D,ex-Saab 9-5 2,3t STW -99,ex-Saab 9-3 2,0 -99,ex-Saab 900 2,0 -96,ex-Honda Civic 1,3,Type-S -83,ex-Honda Civic 1,6 DOHC Tuning -89,ex-Opel Manta 2,0 400-look -77,ex-Opel Kadett D 1,3 -82
MtSound
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: Pe Tammi 23, 2004 19:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MtSound »

MikaI kirjoitti:Sitten tässä keväällä 1 tankillinen pelkkää kehä I ruuhkaa Vantaa - Espoo ja hups...10.24 l/100km ja SID näytti 9.9 l/100km. Renkaina 225/65/16".
Taitaa olla virhe renkaan koossa. Mittarivirhettäkin tulee 10km/h lisää verrattuna talvikiekkoihin ja kokoeroa halkaisijassa yli 6 cm.
jussi
Saab 9³X -10 #2508
OG 900 Cab -87
MikaI
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 13:10

Viesti Kirjoittaja MikaI »

Kyllä talvipallot ja kesäpallon on edellämainitun kokoiset, mittari virhettä tutkan mukaan kesäpalloissa ei ole yhtään....se on hyvä. Talvipalloissa muistaakseni tutkamittauksissa oli n. -4 km/h mittarinnäyttämästä lukemasta.
Volvo 965 2,5 24V -96,ex-Volvo V70 D5 -02,ex-Volvo V40 -02 1,9D,ex-Saab 9-5 2,3t STW -99,ex-Saab 9-3 2,0 -99,ex-Saab 900 2,0 -96,ex-Honda Civic 1,3,Type-S -83,ex-Honda Civic 1,6 DOHC Tuning -89,ex-Opel Manta 2,0 400-look -77,ex-Opel Kadett D 1,3 -82
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

205/55-16 suvikumeilla 497 km keskinopeudella 85 kmh sekalaisessa ajossa sidin mukaan 7,5 sataselle, tankkaamalla 7,4 sadalla. M00 AeroWagonilla.
Samankokoisilla talvinakeilla suunnnilleen samat lukemat, ajo jopa neljän numeron teillä.
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karg »

JKen kirjoitti:Monta kertaa tullut ajettu sama 330 km pätkä, samalla keskinopeudella ja ulkolämpötilalla, kulutus on talvirenkailla pienempi.
No "sama" keskinopeus voidaan saavuttaa eritavoilla ;) Oliks varmasti myös samat tuuli- ja liikenneolosuhteet jne.? Ja ehkä renkaiden kyljessä lukee sama koko, mutta kesä- ja talvirenkaiden kehät saattavat silti poiketa toisistaan.
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja JKen »

karg kirjoitti:
JKen kirjoitti:Monta kertaa tullut ajettu sama 330 km pätkä, samalla keskinopeudella ja ulkolämpötilalla, kulutus on talvirenkailla pienempi.
No "sama" keskinopeus voidaan saavuttaa eritavoilla ;) Oliks varmasti myös samat tuuli- ja liikenneolosuhteet jne.? Ja ehkä renkaiden kyljessä lukee sama koko, mutta kesä- ja talvirenkaiden kehät saattavat silti poiketa toisistaan.
Kyllä oli keskinopeus saavutettu samalla tavalla (esim. heti alkuun n. 100 km, ettei tarvinnut jarruun koskea.)

Oli varmasti, mitäs nuo jne. vielä ois? Ööö ... siis kyllä ne ihan samankokoiset on, tuli sekin tarkistettua renkaan vaihdon yhteydessä, että samassa tasossa on renkaiden pinnat (oletetaan, että rengas on pyöreä, jolloin kehä on sama)

Kyllä se nyt vaan taitaa olla niin, että kitkarenkaalla on pienempi vierintävastus, tästä oli kerran juttua TM:n kesärengastestissä, jossa on oli vertailurenkaana kitkarengas.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ysivee
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 16:54

Viesti Kirjoittaja Ysivee »

TM 5/2004:

Nokia Q (käytetty), vierintävastus 0,67(%)

Vertailukohtana muutama vastaavan kokoinen kesärengas:

Nokian HRHi, 0,89
Goodyear Eagle Ventura, 0,98
Pirelli P6, 1,06

Itsellä uudet Marangonit alla (205/55/16) ja muuten kelpo renkaat mutta vierintävastus 1,11. Tuota kun vertaa kitkarenkaaseen, niin ero on +65%!! Ja sen huomaa, eli "ihan vastaavissa olosuhteissa ja nopeudella ajettaessa", ilmastointi pois kytkettynä, kulutus kitkoihin verrattuna +0,5 - 1,0l/100km (nopeuden noustessa ero tuntuu vaan korostuvan).
Kyllä se nyt vaan taitaa olla niin, että kitkarenkaalla on pienempi vierintävastus
On!
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karg »

JKen kirjoitti:Viimeksi kun kävin tankkaamassa, niin meni 69,5 litraa
Pitkä matka bensa-asemalle vissiin.
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karg »

JKen kirjoitti:Kyllä se nyt vaan taitaa olla niin, että kitkarenkaalla on pienempi vierintävastus, tästä oli kerran juttua TM:n kesärengastestissä, jossa on oli vertailurenkaana kitkarengas.
TM testaa. Pitänee paikkansa.
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karg »

JKen kirjoitti:mitäs nuo jne. vielä ois?
Kaavailin jotain semmosta, että kun useimmat tykkäävät ajaa urissa - satoi tai paistoi, niin vesikelillä urissa ajaminenkin nostaa kulutusta melkoisesti. :)
Ysivee
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 16:54

Viesti Kirjoittaja Ysivee »

KAIKKI bensa-autot, jotka >1500kg ja >150hv vievät liian paljon. piste.
Vastaavat dieselit vievät ärsyttävän vähän eivätkä ole niin nuukia sen suhteen, ajaako 100km/h vai 130km/h - toisin kuin bensa-autot.
Tykkään kuitenkin bensa-autosta ja kun kerran on valinnut bensalla liikkuvan TURVALLISEN peltihökötyksen, voipi olla varma että harvoin siellä tankilla positiivisia elämyksiä syntyy. Millään merkillä.

T: 3.0 V6 BENSA!

Seuraava aihe...
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karg »

Ysivee kirjoitti:KAIKKI bensa-autot, jotka >1500kg ja >150hv vievät liian paljon. piste.
Tämä on niin suhteellista.. riippuu keneltä kysytään. piste.
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja JKen »

Vielä oli ihan pakko ... Tässä kun kesä lähestyy ja löpön hinta nousee niin tavoitteena on rikkoa 100 Eur kertatankkauksella. Tällä hetkellä ennätys on 93,43 EUR.

Sen verran pienet tulot on kuitenkin, että halvin hinta pitää tarkistaa:

http://polttoaine.net/index2.php?kaupunki=241

:mrgreen:

Muokkaus: En aja urissa.
Muokkaus 2: :lol:
Viimeksi muokannut JKen, Ma Touko 15, 2006 14:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

JKen kirjoitti:Kyllä se nyt vaan taitaa olla niin, että kitkarenkaalla on pienempi vierintävastus, tästä oli kerran juttua TM:n kesärengastestissä, jossa on oli vertailurenkaana kitkarengas.
TM 5/2004, rengastesti 185/65R15 H
Rengas, Vierintävastuskerroin; yleisarvosana
Vanha Nokian Q, urasyvyys 3,8 mm: 0,67; 5,0
Michelin Energy 0,82; 8,5
Nokian NRHi 0,89; 9,2
Continental Premium Contact 0,91; 9,2
Toyo Roadpro R610 0,94; 7,0
Dunlop SP Sport 01 0,96; 8,5
Goodyear Eagle Ventura 0,98 ; 9,0
Champiro 65 0,99; 6,6
Vredestein Hi-Trac 0,99; 8,4
Firestone Firehawk TZ 200 1,05; 8,4
Pirelli P6 1,06; 8,8
Barum Bravuris 1,10; 8,3
Marangoni Vanto 1,11; 8,5
Euromaster VH100 1,24; 7,1
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin