Käsjarru
-
- "Ruisku"
- Viestit: 124
- Liittynyt: Ma Maalis 09, 2009 21:07
Re: Käsjarru
mikä koko on tavaralokeron pohjassa oleva käsijarrun säätömutteri?
Onko se joku tuuma koko vai mikäs prkle kun ei hylsyt siihen sovi?
Onko se joku tuuma koko vai mikäs prkle kun ei hylsyt siihen sovi?
-
- "Ruisku"
- Viestit: 124
- Liittynyt: Ma Maalis 09, 2009 21:07
Re: Käsjarru
samaa epäilin alkuun mut ei ollu siinä kuitenkaan vika.
Olisko sit hylsy venähtäny.
Olisko sit hylsy venähtäny.
-
- "Aero"
- Viestit: 334
- Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
- Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue
Re: Käsjarru
Julle kirjoitti:
Nyt olisi itellä vaihto edessä. Onnistuuko tunkkien ( järkevästi ) avulla vai onko oltava nosturi/ monttu?
Aikaa olisi käytettävissä enemmän, kuin 10 min.
Järkevästä tiedä, mutta onnistuu kyllä pukeillakin. Erityisen miellyttävää se ei varsinaisesti ole siten tehtynä. Mitä ylemmäs sen saa, sitä helpompaa.
Mitään erityisen vaikeaa tuossa ole. Vaijerin etuosa on siellä putken lämpöpeltien takana, joten sinne pääseminen on hiukan ahdasta (mutta mahdollista), jos/kun putki on paikoillaan. Tankin kannakepantoja joutuu hiukan löysäämään, että saa vaijerin pois sieltä välistä. Omassa tuli bonuksena havaittua, että ne käsijarrun palautusjouset (siis ne jarrukilven ulkopuolella olevat) oli niin happamat, että murtuilivat käsiin.
Aikaa voinee olla hyvä varata useimmissa tapauksissa hieman enemmän kuin 10 min.
E
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1105
- Liittynyt: Ti Huhti 07, 2009 08:20
- Paikkakunta: Kajaani
Re: Käsjarru
Motonetistä en löytänyt vaijeria,minkä ooppelin vaijeri pitää tilata joka passaa sigun femmaan?
Vai löytyykö muualta kuin merkkiliikkeestä femman vaijeria?
Vai löytyykö muualta kuin merkkiliikkeestä femman vaijeria?
Joku kipotin.
Re: Käsjarru
Eipä varmaan tällä hetkellä saa muualta kuin marmorilta, pcs:n pojatkin lomalla nyt.
-Sami
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Käsjarru
Ite ostin joskus reilun vuosi sitten yhden vaijerin femmaan Osaset liikkeestä Joensuusta. Taisi maksaa 45e ja olin tyytyväinen kun "marmorilisä" jäi omaan taskuun ![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Saab 9-5 2.3t -98
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon
Re: Käsjarru
Joskus myös kannattaa vain suosiolla maksaa se marmorilisä, jos haluaa kestäviä osia. Ihan ainahan tämä ei päde ja saattaa saada joskus huonompaakin kalliimmalla, mutta tuon kannattavuuden opin itse viime vuonna, kun kävin toisen kerran vuoden sisään hakemassa uuden käsijarruvaijerin. Tosin NG900:aan, mutta silti.
Hessumobiilista ostettu n. 60€ vaijeri oli turvonnut ja pöhöttynyt vähän joka puolelta eikä enää liikkunut kunnolla kahvasta vetäessä ja niinpä voimakin oli kengistä kateissa. Marmorilta vastaava vaijeri alennuksineen n. 90€ ja hyvin pitää edelleen, vaikka on samat suolapaskat uitettu kuin edellisen kanssa.
Hessumobiilista ostettu n. 60€ vaijeri oli turvonnut ja pöhöttynyt vähän joka puolelta eikä enää liikkunut kunnolla kahvasta vetäessä ja niinpä voimakin oli kengistä kateissa. Marmorilta vastaava vaijeri alennuksineen n. 90€ ja hyvin pitää edelleen, vaikka on samat suolapaskat uitettu kuin edellisen kanssa.
Re: Käsjarru
Kyllä tuo edelläkirjoitettu asia pitää todella hyvin paikkaansa. Erityisesti esimerkkinä alustan osat joihin nuo käsijarruvaijeritkin koetan sovittaaAzanovix kirjoitti:Joskus myös kannattaa vain suosiolla maksaa se marmorilisä, jos haluaa kestäviä osia.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Nämä nykyiset varaosat on suurelta osaltaan tehty Kiinassa jossa tuo kopioimisen taito on huippuluokkaa siis ulkonäöltään. Mutta nuo "kumituotteet" harakirinä ei jostain syystä monestikaan kestä kuin hetken joten jos pelaa varman päälle niin orkkisosaa kiinni!
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Re: Käsjarru
Lopulta jouduin vaihtamaan sen vaijerin. Vaijerin vaihtoon meni ykspilari nosturilla työskenneltynä 2 tuntia. Melkoinen homma sinänsä, mutta onneksi pakoputken keskimmäinen liitos aukeaa helposti, kun olen joutunut avaamaan sen muutamaan otteeseen viimevuosina. Vaijereiden reitti tankin pantojen alitse on kyllä melkoisen ärsyttävä piirre. Se lisäsi työaikaa kummasti, vaikkakin ei nuo pantojen pultit olleet edes tiukassa tai jumissa. Se käppärikahvan mekanismista tulevan vaijerissa kiinni olevan poikkipalikan ujuttaminen taakse menevien vaijerien yhdistävään kappaleeseen oli painajaismaista. Vaikka pakoputkea oli WIS:n ohjeiden mukaan laskettu alemmas ja suojapellit väännelty vinoon, rakonen on melkoisen ahdas. Pukkien päällä tehtynä olisin varmaan menettänyt hermot (kiitos pilarinosturin, työolot oliovat ahtaudesta huolimatta siedettävät).
Vaijerin sisälle ujutin ennen asennusta ketjujen ja vaijereiden voiteluun tarkoitettua aerosolipurkissa olevaa öljyä. Yksi mielenkiintoinen havainto oli, että ne kumiset vaijerin kannattimet olivat noin 40mm lyhemmät, kuin entiset. Käytännössä vaijerit eivät roiku enää samalla tapaa pussilla, kuin ennen.
Samassa rytinässä remontoin myöskin nämä käppärin jarruttavat elimetkin, elikkäs otin jarrulevyt(rummut sisällä) ulos, ja käytin ne sorvissa. WIs tiesi kertoa nimellismitaksi 160mm. Toinen vähemmän kulunut meni paikalleen 160,3mm kokoon sorvattuna ja kuluneempi 161mm koossa. Yksi hyvin hämmästyttävä havainto oli se että jarrukenkien kiinnitystapit eivät sovi tulemaan pois jarrukilvestä. Onneksi ne eivät olleet vielä menneet takavuosina vastaan tulleiden rumpujarrullisten pirssien saavuttamaan kuntoon, eli ruostuneet liki poikki.
Jarruhihnat olivatkin tuossa kuluneemmassa vissiinkin laahanneet itsensä liki raudoille vaijerin jumittelun vuoksi. Vähemmän kuluneessa oli vielä pintoja karvan päälle minimimitan.
Vaijerin sisälle ujutin ennen asennusta ketjujen ja vaijereiden voiteluun tarkoitettua aerosolipurkissa olevaa öljyä. Yksi mielenkiintoinen havainto oli, että ne kumiset vaijerin kannattimet olivat noin 40mm lyhemmät, kuin entiset. Käytännössä vaijerit eivät roiku enää samalla tapaa pussilla, kuin ennen.
Samassa rytinässä remontoin myöskin nämä käppärin jarruttavat elimetkin, elikkäs otin jarrulevyt(rummut sisällä) ulos, ja käytin ne sorvissa. WIs tiesi kertoa nimellismitaksi 160mm. Toinen vähemmän kulunut meni paikalleen 160,3mm kokoon sorvattuna ja kuluneempi 161mm koossa. Yksi hyvin hämmästyttävä havainto oli se että jarrukenkien kiinnitystapit eivät sovi tulemaan pois jarrukilvestä. Onneksi ne eivät olleet vielä menneet takavuosina vastaan tulleiden rumpujarrullisten pirssien saavuttamaan kuntoon, eli ruostuneet liki poikki.
Jarruhihnat olivatkin tuossa kuluneemmassa vissiinkin laahanneet itsensä liki raudoille vaijerin jumittelun vuoksi. Vähemmän kuluneessa oli vielä pintoja karvan päälle minimimitan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Käsijarru
Osaisiko kukaan antaa vinkkiä mitä seuraavaksi kannattaa tehdä?
Katsatuksessa tuli sanomista kun käsijarru ottaa epätasaisesti, vaikka vaijeri liikkui.
Säädettiin kaverin avustuksella kengät vimpan päälle ja uudestaan konttorille, mutta sama kohtalo
Prosentuaalinen ero liian iso ja toinen jarru tehoton, vaikka vaijeri liikkui. käytin tehottoman puolen jarrulevyn irti ja siellä oli kaikki osat vaidatettu edellisen omistajan toimesta merkkiliikkeessä ja kaikki näytti olevan ok.
Laittelin osat paikoilleen, säädin kengät iholle. Sitten kokeilemaan jäälle, soralle sekä asfaltille. Kaikilla alustoilla molemmat renkaat meni suttiin, tosin aiemminkin tehottomapi puoli yhden naksauksen myöhemmin. Seuraavaksi suunta kohti konttoria, josta tuttu tuomio. Prosentuaalinen ero liian iso ja toinen jarru tehoton, vaijeri liikkui edelleen.
Purin taas osat irti ja katsoin että kaikki oli oikein ja toimi kuten pitikin.
Puhdistus osille jarrunpuhdistus aineella ja kasasin jarru.
Säätelin kengät iholle. Löysäsin hieman paremmin toimivaa jarrua ja rengas paikoilleen ja testaamaan.
Sama ongelma koe ajossa aiemmin, aiemmin heikompi puoli meni suttiin myöhemmin.
Auto pukille ja vaijerin rasvausta, koitin saada kumitutin välistä rostoff:ia vaijerin sisälle. Vaijeri liikkui kuten aiemminkin kevyesti, mutta samaa ohgelmaa joskin välillä tuntio että molemmat renkaat meni yhtä aikaa suttiin.
Sitten kokeilin parempi jarru soralla ja heikompi lumella/jäällä.
Kevyesti kun jarrua kiristi, niin soralla oleva rengas meni ensin suttiin.
Minkälainen on vaijerin kiinnityskohta yläpäästänsä? Voiko siellä olla joku osa joka jakaa voiman jarruvaijereihin epätasaisesti? Voiko siellä olla joku osa joka jumiutuu?
Vaijerit siis liikkuu molemmat samassa tahdissa, mutta voima jarrukenkiin ei jakaudu jostain syystä tasaisesti. Onko vaijerin pois käyttö kova homma? Löytyykö jostain ohjeita?
Tulipa melko vuodatusta. Toivottavasti joku voisi antaa vinkkejä mitä seuraavaksi
Auto on 9-5 2003 Aero SW
Katsatuksessa tuli sanomista kun käsijarru ottaa epätasaisesti, vaikka vaijeri liikkui.
Säädettiin kaverin avustuksella kengät vimpan päälle ja uudestaan konttorille, mutta sama kohtalo
Prosentuaalinen ero liian iso ja toinen jarru tehoton, vaikka vaijeri liikkui. käytin tehottoman puolen jarrulevyn irti ja siellä oli kaikki osat vaidatettu edellisen omistajan toimesta merkkiliikkeessä ja kaikki näytti olevan ok.
Laittelin osat paikoilleen, säädin kengät iholle. Sitten kokeilemaan jäälle, soralle sekä asfaltille. Kaikilla alustoilla molemmat renkaat meni suttiin, tosin aiemminkin tehottomapi puoli yhden naksauksen myöhemmin. Seuraavaksi suunta kohti konttoria, josta tuttu tuomio. Prosentuaalinen ero liian iso ja toinen jarru tehoton, vaijeri liikkui edelleen.
Purin taas osat irti ja katsoin että kaikki oli oikein ja toimi kuten pitikin.
Puhdistus osille jarrunpuhdistus aineella ja kasasin jarru.
Säätelin kengät iholle. Löysäsin hieman paremmin toimivaa jarrua ja rengas paikoilleen ja testaamaan.
Sama ongelma koe ajossa aiemmin, aiemmin heikompi puoli meni suttiin myöhemmin.
Auto pukille ja vaijerin rasvausta, koitin saada kumitutin välistä rostoff:ia vaijerin sisälle. Vaijeri liikkui kuten aiemminkin kevyesti, mutta samaa ohgelmaa joskin välillä tuntio että molemmat renkaat meni yhtä aikaa suttiin.
Sitten kokeilin parempi jarru soralla ja heikompi lumella/jäällä.
Kevyesti kun jarrua kiristi, niin soralla oleva rengas meni ensin suttiin.
Minkälainen on vaijerin kiinnityskohta yläpäästänsä? Voiko siellä olla joku osa joka jakaa voiman jarruvaijereihin epätasaisesti? Voiko siellä olla joku osa joka jumiutuu?
Vaijerit siis liikkuu molemmat samassa tahdissa, mutta voima jarrukenkiin ei jakaudu jostain syystä tasaisesti. Onko vaijerin pois käyttö kova homma? Löytyykö jostain ohjeita?
Tulipa melko vuodatusta. Toivottavasti joku voisi antaa vinkkejä mitä seuraavaksi
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Auto on 9-5 2003 Aero SW
Ekoautolija Saab 9-5 2003 Aero SW RE85 by Lihansyöjä
Re: Käsjarru
Voi voi. Minun käsijarruissa on samaa vikaa, toinen puoli ottaa paremmin/aiemmin eikä millään säädöillä saa jarruja toimimaan tasaisesti. Huononsin parempaa puolta jonkin verran, saa nähdä mitä katsastuksessa sanotaan muutaman viikon päästä.
Re: Käsjarru
Jos ei mikään muu enää auta tai tule mieleen ja säätöproseduuri on oikeasti hallussa, niin vaihda vaijereiden paikkaa keskenään etupään tasauskappaleessa ja tee säätö perinpohjin uudelleen, siinä ei montaa millimetriä ole kyseessä mutta vaijereiden vapaassa pituudessa ja tehollisessa pituudessa on pieni ero keskenään oikea vs. vasen. Voivat olla edellisen sepän jäljiltä väärin.
Re: Käsjarru
Kiitos kommenteista.
Miten olisi kätevintä kaivautua käsijarrun yläpäähän?
Eli ala- vai yläkautta?
Terv.
Mika
Miten olisi kätevintä kaivautua käsijarrun yläpäähän?
Eli ala- vai yläkautta?
Terv.
Mika
Ekoautolija Saab 9-5 2003 Aero SW RE85 by Lihansyöjä
Re: Käsjarru
Säätö tehty omaan autoonkin ja hyvä vinkki tuo että onnistuu pelkästään yhden pyöränpultin kautta.Mertmi kirjoitti:Säätö onnistuu jopa ilman renkaan irroitusta. Otetaan yksi pultti pois, rengas ilmaan tunkilla ja sitten pyöritellään se tyhjä reikä tonne yläkantille. Ruuvimeisselillä solkataan sitä säädön ratasta siten, että jarru menee jumiin. siitä sitten senverran auki, että jarru vapautuu ja sama tehdään toiselle puolelle.
Säätömekanismi on semmonen vaakassa oleva tanko siellä "jarrurummun" sisällä (kenkien välissä), jossa on hammastettu mutteri. Mutterin voi lampun kanssa jopa nähdä pultein reiästä. Harmillisesti ruuvarin kanssa sitä pyöritellessä ei tietenkään voi enää, kuin hapuilla sokkona.
Vaijerin säätöön ei tarvinnut koskea.
Saab 9-5 estate 2.3t automatic 2005
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Käsjarru
pitäiskö minunkin ostaa femma.. tuo säätösysteemi tuttu kupla ajoilta heh.. säätö yks napsaus konttorin pihalla ja uusintanäyttöön hih hih
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659