Käsjarru

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
st16
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Ti Tammi 01, 2008 16:48
Paikkakunta: Tornio

Re: Käsjarru

Viesti Kirjoittaja st16 »

vaijeri irti takaliitoksesta, haitarikumi vaijerinkuoresta irti, 16 millistä letkua vaijerin kuoren päälle lemmarilla kiinni, letkuun glygolia, tubelesventtiili letkuun lemmarilla kiinni ja renkaantäyttölaitteella painetta.
#2904
9-5 SE -98 2,3t autom. BioPower
Pontiac Firebird Trans Am -91 T-Top LT1+4L60E
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Käsjarru

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Käppäri toimii edelleenkin. Tossa toissapäivänä oli pakkasta -6 ja nou broblemos.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Käsjarru

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Pakkanen pelkästään ei käsittääkseni jäädytä vaijeria tai muutakaan. Siellä pitää olla jotain jäätyvää ainetta välissä.
9000CS 2,3
saabvector
"Viggen"
Viestit: 697
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04

Re: Käsjarru

Viesti Kirjoittaja saabvector »

Onko kenelläkään " käsijarru vaijerin suojakumin patentin " tehneistä kuvia ranetuksesta ?

Taitaa olla pientä vaihtoa / laittoa täälläkin päin.
Kahva oli jäykkä ja vetäisy teki siitä ihan lörpön nolla asennosta - puoleenväliin.
Puolenvälin jälkeen napsuu normaalisti ja ihan ylhäällä vasta lukitsee renkaat.

Sen ihmeemmin ETSIÄ käyttämättä oliko se kässärin säätö ( että siis alkaa ottamaan aiemmin kuin siellä ihan ylhäällä ) siten että rengas irti ja jossain levyn kupeessa oli rumpu josta meisselillä käänneltiin :?: :roll:
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
white9-5
"Hölösuu"
Viestit: 1312
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 17:44
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Käsjarru

Viesti Kirjoittaja white9-5 »

saabvector kirjoitti:Onko kenelläkään " käsijarru vaijerin suojakumin patentin " tehneistä kuvia ranetuksesta ?

Taitaa olla pientä vaihtoa / laittoa täälläkin päin.
Kahva oli jäykkä ja vetäisy teki siitä ihan lörpön nolla asennosta - puoleenväliin.
Puolenvälin jälkeen napsuu normaalisti ja ihan ylhäällä vasta lukitsee renkaat.

Sen ihmeemmin ETSIÄ käyttämättä oliko se kässärin säätö ( että siis alkaa ottamaan aiemmin kuin siellä ihan ylhäällä ) siten että rengas irti ja jossain levyn kupeessa oli rumpu josta meisselillä käänneltiin :?: :roll:
Tässä pari kuvaa omasta "ranetuksestani".
http://helly.kuvat.fi/kuvat/saba/03022010023.jpg
http://helly.kuvat.fi/kuvat/saba/03022010024.jpg
Eli ensin kuivasin vaijeria lämmittämällä kuumailmapuhaltimella ja sen jälkeen vedin nuo Opel Safiran suojakumit vaijereiden päälle, jotka teippasin vulkanoituvalla teipillä(scotch23) ja päälle eristysnauhaa(scotch33).

Käsijarrun säätö tapahtuu ottamalla esim. yksi renkaan pultti pois ja meisselillä pyöräyttelemällä sitä tähden muotoista mutteria(femmassa muistaakseni alhaalla). Näin saadaan molempien puolien jarrut tasaisiksi. Sitten kahvan säätö tapahtuu sisältä ottamalla penkkien välissä olevasta tavarakotelosta kuminen pohja pois ja sieltä näkyy mutteri, jota pääsee kiristämään.
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
saabvector
"Viggen"
Viestit: 697
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04

Re: Käsjarru

Viesti Kirjoittaja saabvector »

Vaijerien suoja kumit eivät ole rikki, mutta sitä kosteutta on juurikin siellä " kumitututin " alkupäässä johon vaijeri menee sisään..

Johtuneeko kuumeesta vai mistä mutta en nyt jostain syystä löydä sitä rummussa olevaa kohtaa josta ruuvimeisselillä pääsisi kääntämään käyttöjarrua kiinnemmäksi tai auemmaksi :roll:

Käsijarru pitää vasta kuudennella klikkauksella, viisaat kertoivat että sen pitää ottaa jo 3 - 4 klikkauksessa, riittäneekö pelkkä säätö tuolta tavaralokeron pohjasta :?:
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
white9-5
"Hölösuu"
Viestit: 1312
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 17:44
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Käsjarru

Viesti Kirjoittaja white9-5 »

Jos ottaa tasaisesti, niin kiristä sieltä lokerosta.
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
saabvector
"Viggen"
Viestit: 697
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04

Re: Käsjarru

Viesti Kirjoittaja saabvector »

Kiitoksia, johan pelittää.
Oli näköjään vaan toisen puolen vaijerissa muutama kosteuspisara siinä kumitutin suulla ja riitti jäädyttämään.
Katsellaan kestääkö ranetukset kauan / sainko kaikki kosteudet pois.
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2091
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Käsjarru

Viesti Kirjoittaja Julle »

9-5T kirjoitti:39e maksoin tarvikevaijerista jota ei erottanut alkuperäisestä(kummassakaan ei ollut haitarikumia), vaihto 10min.

Nyt olisi itellä vaihto edessä. Onnistuuko tunkkien ( järkevästi ) avulla vai onko oltava nosturi/ monttu?

Aikaa olisi käytettävissä enemmän, kuin 10 min.
9-5 Aero - 00
J.V.A
"Hirsch"
Viestit: 981
Liittynyt: Ma Loka 23, 2006 23:18
Paikkakunta: Naantali

Re: Käsjarru

Viesti Kirjoittaja J.V.A »

Julle kirjoitti:
9-5T kirjoitti:39e maksoin tarvikevaijerista jota ei erottanut alkuperäisestä(kummassakaan ei ollut haitarikumia), vaihto 10min.

Nyt olisi itellä vaihto edessä. Onnistuuko tunkkien ( järkevästi ) avulla vai onko oltava nosturi/ monttu?

Aikaa olisi käytettävissä enemmän, kuin 10 min.
Suosittelen lämpimästi nosturi/ monttu ratkaisua. Ainakin itse tällaisena "järkäleenä" ei tulisi mieleenkään tehdä vaijereiden vaihtoa 1 vaihtoehdon mukaan. Senverran joutuu siellä auton alla tekemään jotta auto kunnolla ja turvallisesti ylös ja vaijerit vaihtoon.
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Toivotoivoton
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Ma Maalis 09, 2009 21:07

Re: Käsjarru

Viesti Kirjoittaja Toivotoivoton »

mikä koko on tavaralokeron pohjassa oleva käsijarrun säätömutteri?

Onko se joku tuuma koko vai mikäs prkle kun ei hylsyt siihen sovi?
Toivotoivoton
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Ma Maalis 09, 2009 21:07

Re: Käsjarru

Viesti Kirjoittaja Toivotoivoton »

samaa epäilin alkuun mut ei ollu siinä kuitenkaan vika.
Olisko sit hylsy venähtäny.
eeskola
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue

Re: Käsjarru

Viesti Kirjoittaja eeskola »

Julle kirjoitti:
Nyt olisi itellä vaihto edessä. Onnistuuko tunkkien ( järkevästi ) avulla vai onko oltava nosturi/ monttu?

Aikaa olisi käytettävissä enemmän, kuin 10 min.

Järkevästä tiedä, mutta onnistuu kyllä pukeillakin. Erityisen miellyttävää se ei varsinaisesti ole siten tehtynä. Mitä ylemmäs sen saa, sitä helpompaa.

Mitään erityisen vaikeaa tuossa ole. Vaijerin etuosa on siellä putken lämpöpeltien takana, joten sinne pääseminen on hiukan ahdasta (mutta mahdollista), jos/kun putki on paikoillaan. Tankin kannakepantoja joutuu hiukan löysäämään, että saa vaijerin pois sieltä välistä. Omassa tuli bonuksena havaittua, että ne käsijarrun palautusjouset (siis ne jarrukilven ulkopuolella olevat) oli niin happamat, että murtuilivat käsiin.

Aikaa voinee olla hyvä varata useimmissa tapauksissa hieman enemmän kuin 10 min.

E
moilanen88
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ti Huhti 07, 2009 08:20
Paikkakunta: Kajaani

Re: Käsjarru

Viesti Kirjoittaja moilanen88 »

Motonetistä en löytänyt vaijeria,minkä ooppelin vaijeri pitää tilata joka passaa sigun femmaan?
Vai löytyykö muualta kuin merkkiliikkeestä femman vaijeria?
Joku kipotin.
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5321
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Käsjarru

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Eipä varmaan tällä hetkellä saa muualta kuin marmorilta, pcs:n pojatkin lomalla nyt.

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Vastaa Viestiin