Käsjarru
Re: Käsjarru
vaijeri irti takaliitoksesta, haitarikumi vaijerinkuoresta irti, 16 millistä letkua vaijerin kuoren päälle lemmarilla kiinni, letkuun glygolia, tubelesventtiili letkuun lemmarilla kiinni ja renkaantäyttölaitteella painetta.
#2904
9-5 SE -98 2,3t autom. BioPower
Pontiac Firebird Trans Am -91 T-Top LT1+4L60E
9-5 SE -98 2,3t autom. BioPower
Pontiac Firebird Trans Am -91 T-Top LT1+4L60E
Re: Käsjarru
Käppäri toimii edelleenkin. Tossa toissapäivänä oli pakkasta -6 ja nou broblemos.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Re: Käsjarru
Pakkanen pelkästään ei käsittääkseni jäädytä vaijeria tai muutakaan. Siellä pitää olla jotain jäätyvää ainetta välissä.
9000CS 2,3
-
- "Viggen"
- Viestit: 697
- Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04
Re: Käsjarru
Onko kenelläkään " käsijarru vaijerin suojakumin patentin " tehneistä kuvia ranetuksesta ?
Taitaa olla pientä vaihtoa / laittoa täälläkin päin.
Kahva oli jäykkä ja vetäisy teki siitä ihan lörpön nolla asennosta - puoleenväliin.
Puolenvälin jälkeen napsuu normaalisti ja ihan ylhäällä vasta lukitsee renkaat.
Sen ihmeemmin ETSIÄ käyttämättä oliko se kässärin säätö ( että siis alkaa ottamaan aiemmin kuin siellä ihan ylhäällä ) siten että rengas irti ja jossain levyn kupeessa oli rumpu josta meisselillä käänneltiin

Taitaa olla pientä vaihtoa / laittoa täälläkin päin.
Kahva oli jäykkä ja vetäisy teki siitä ihan lörpön nolla asennosta - puoleenväliin.
Puolenvälin jälkeen napsuu normaalisti ja ihan ylhäällä vasta lukitsee renkaat.
Sen ihmeemmin ETSIÄ käyttämättä oliko se kässärin säätö ( että siis alkaa ottamaan aiemmin kuin siellä ihan ylhäällä ) siten että rengas irti ja jossain levyn kupeessa oli rumpu josta meisselillä käänneltiin


SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
Re: Käsjarru
Tässä pari kuvaa omasta "ranetuksestani".saabvector kirjoitti:Onko kenelläkään " käsijarru vaijerin suojakumin patentin " tehneistä kuvia ranetuksesta ?
Taitaa olla pientä vaihtoa / laittoa täälläkin päin.
Kahva oli jäykkä ja vetäisy teki siitä ihan lörpön nolla asennosta - puoleenväliin.
Puolenvälin jälkeen napsuu normaalisti ja ihan ylhäällä vasta lukitsee renkaat.
Sen ihmeemmin ETSIÄ käyttämättä oliko se kässärin säätö ( että siis alkaa ottamaan aiemmin kuin siellä ihan ylhäällä ) siten että rengas irti ja jossain levyn kupeessa oli rumpu josta meisselillä käänneltiin![]()
http://helly.kuvat.fi/kuvat/saba/03022010023.jpg
http://helly.kuvat.fi/kuvat/saba/03022010024.jpg
Eli ensin kuivasin vaijeria lämmittämällä kuumailmapuhaltimella ja sen jälkeen vedin nuo Opel Safiran suojakumit vaijereiden päälle, jotka teippasin vulkanoituvalla teipillä(scotch23) ja päälle eristysnauhaa(scotch33).
Käsijarrun säätö tapahtuu ottamalla esim. yksi renkaan pultti pois ja meisselillä pyöräyttelemällä sitä tähden muotoista mutteria(femmassa muistaakseni alhaalla). Näin saadaan molempien puolien jarrut tasaisiksi. Sitten kahvan säätö tapahtuu sisältä ottamalla penkkien välissä olevasta tavarakotelosta kuminen pohja pois ja sieltä näkyy mutteri, jota pääsee kiristämään.
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
-
- "Viggen"
- Viestit: 697
- Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04
Re: Käsjarru
Vaijerien suoja kumit eivät ole rikki, mutta sitä kosteutta on juurikin siellä " kumitututin " alkupäässä johon vaijeri menee sisään..
Johtuneeko kuumeesta vai mistä mutta en nyt jostain syystä löydä sitä rummussa olevaa kohtaa josta ruuvimeisselillä pääsisi kääntämään käyttöjarrua kiinnemmäksi tai auemmaksi
Käsijarru pitää vasta kuudennella klikkauksella, viisaat kertoivat että sen pitää ottaa jo 3 - 4 klikkauksessa, riittäneekö pelkkä säätö tuolta tavaralokeron pohjasta
Johtuneeko kuumeesta vai mistä mutta en nyt jostain syystä löydä sitä rummussa olevaa kohtaa josta ruuvimeisselillä pääsisi kääntämään käyttöjarrua kiinnemmäksi tai auemmaksi

Käsijarru pitää vasta kuudennella klikkauksella, viisaat kertoivat että sen pitää ottaa jo 3 - 4 klikkauksessa, riittäneekö pelkkä säätö tuolta tavaralokeron pohjasta

SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
Re: Käsjarru
Jos ottaa tasaisesti, niin kiristä sieltä lokerosta.
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
-
- "Viggen"
- Viestit: 697
- Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04
Re: Käsjarru
Kiitoksia, johan pelittää.
Oli näköjään vaan toisen puolen vaijerissa muutama kosteuspisara siinä kumitutin suulla ja riitti jäädyttämään.
Katsellaan kestääkö ranetukset kauan / sainko kaikki kosteudet pois.
Oli näköjään vaan toisen puolen vaijerissa muutama kosteuspisara siinä kumitutin suulla ja riitti jäädyttämään.
Katsellaan kestääkö ranetukset kauan / sainko kaikki kosteudet pois.
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
Re: Käsjarru
9-5T kirjoitti:39e maksoin tarvikevaijerista jota ei erottanut alkuperäisestä(kummassakaan ei ollut haitarikumia), vaihto 10min.
Nyt olisi itellä vaihto edessä. Onnistuuko tunkkien ( järkevästi ) avulla vai onko oltava nosturi/ monttu?
Aikaa olisi käytettävissä enemmän, kuin 10 min.
9-5 Aero - 00
Re: Käsjarru
Suosittelen lämpimästi nosturi/ monttu ratkaisua. Ainakin itse tällaisena "järkäleenä" ei tulisi mieleenkään tehdä vaijereiden vaihtoa 1 vaihtoehdon mukaan. Senverran joutuu siellä auton alla tekemään jotta auto kunnolla ja turvallisesti ylös ja vaijerit vaihtoon.Julle kirjoitti:9-5T kirjoitti:39e maksoin tarvikevaijerista jota ei erottanut alkuperäisestä(kummassakaan ei ollut haitarikumia), vaihto 10min.
Nyt olisi itellä vaihto edessä. Onnistuuko tunkkien ( järkevästi ) avulla vai onko oltava nosturi/ monttu?
Aikaa olisi käytettävissä enemmän, kuin 10 min.
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
-
- "Ruisku"
- Viestit: 124
- Liittynyt: Ma Maalis 09, 2009 21:07
Re: Käsjarru
mikä koko on tavaralokeron pohjassa oleva käsijarrun säätömutteri?
Onko se joku tuuma koko vai mikäs prkle kun ei hylsyt siihen sovi?
Onko se joku tuuma koko vai mikäs prkle kun ei hylsyt siihen sovi?
-
- "Ruisku"
- Viestit: 124
- Liittynyt: Ma Maalis 09, 2009 21:07
Re: Käsjarru
samaa epäilin alkuun mut ei ollu siinä kuitenkaan vika.
Olisko sit hylsy venähtäny.
Olisko sit hylsy venähtäny.
-
- "Aero"
- Viestit: 334
- Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
- Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue
Re: Käsjarru
Julle kirjoitti:
Nyt olisi itellä vaihto edessä. Onnistuuko tunkkien ( järkevästi ) avulla vai onko oltava nosturi/ monttu?
Aikaa olisi käytettävissä enemmän, kuin 10 min.
Järkevästä tiedä, mutta onnistuu kyllä pukeillakin. Erityisen miellyttävää se ei varsinaisesti ole siten tehtynä. Mitä ylemmäs sen saa, sitä helpompaa.
Mitään erityisen vaikeaa tuossa ole. Vaijerin etuosa on siellä putken lämpöpeltien takana, joten sinne pääseminen on hiukan ahdasta (mutta mahdollista), jos/kun putki on paikoillaan. Tankin kannakepantoja joutuu hiukan löysäämään, että saa vaijerin pois sieltä välistä. Omassa tuli bonuksena havaittua, että ne käsijarrun palautusjouset (siis ne jarrukilven ulkopuolella olevat) oli niin happamat, että murtuilivat käsiin.
Aikaa voinee olla hyvä varata useimmissa tapauksissa hieman enemmän kuin 10 min.
E
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1105
- Liittynyt: Ti Huhti 07, 2009 08:20
- Paikkakunta: Kajaani
Re: Käsjarru
Motonetistä en löytänyt vaijeria,minkä ooppelin vaijeri pitää tilata joka passaa sigun femmaan?
Vai löytyykö muualta kuin merkkiliikkeestä femman vaijeria?
Vai löytyykö muualta kuin merkkiliikkeestä femman vaijeria?
Joku kipotin.
Re: Käsjarru
Eipä varmaan tällä hetkellä saa muualta kuin marmorilta, pcs:n pojatkin lomalla nyt.
-Sami
-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83