Kauhukuvia (K-30)

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

No niin, jakopää meni siis täysremonttiin kun ketju oli venynyt liikaa, ja samalla vaihtuu tasapainoakselisysteemin ketju, rattaat ja kiristin.
Varmuuden vuoksi vaihdan koneeseen myös alakerran laakerit vaikkei niissä kamalasti kulumaa näkynytkään, mutta on helppo vaihtaa samalla kun pitää öljypohja ottaa pois.
9-5T:lle kitokset tiedosta koskien tuota jakopääremonttia kone paikallaan, moottorin ja vaihdelaatikon ylätuet pois, konetta ylös "nosturilla" ja liinalla kiskoen kuskinpuolelle, tilaa tuli lisää noin 3-4cm eli riittävästi :D
Nyt on aputyöt tehty, teen nuo osienvaihtohommat vasta huomenissa kun nyt alkaa sataa, eikä konetta viitsi jättää aukinaiseksi yötä vasten, konepelliä kun ei sattuneesta syystä saa kiinni juuri nyt.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Homma on mennyt kivuttomasti, kampiakselin hihnapyörän pultin aukeaminen otti vähän aikaa, mutta muuten kivuttomasti kaikki on mennyt. jakopään ja sisälokasuojan väliin sain jopa niin paljon tilaa että mahtui pikkuräikkä väliin torx-kärjen kanssa :)
Öljypohja ja jakokotelo ovat enää liimalla kiinni, eli koputtelemalla irti, jätin ottamatta irti nyt jos sattuu satamaan yöllä ja koska ymäristö ts. sepelipiha täytyy suojata huolellisesti muovilla muutaman neliön alalta jottei hiekkaa tms pääse koneeseen. Tilaa tuohon tuli lähes yhtä paljon kuin tonnarissakin on, joten mukava tuolla on työskennellä :)
Luulisin kaiken menevän ihan ok, kannentiivi9ste on ainoa kysymysmerkki, ei saisi päästä taittumaan, joten pitää varoa sitä suuresti.

Vaihdan samassa hötäkässä myös vesipumpun, laturin hiilet/säätimen ja moniurahihnan kaikki rullat ja hihnan, jottei tarvitse niitä alkaa samantien remontoimaan.
Korjauskustannukset vaan hirvittävät, tähän asti rahaa on palanut varaosiin jo yli 300 euroa!

Sattuisiko kenelläkään olemaan kiinnostusta huolellisesti ja perinpohjin remontoituun hyväkuntoiseen 9-5:een? Iski kova farkkukuume, harkinnassa olisi samanikäinen farmari 2.0t jota 100% varmasti pääsisin heti remontoimaan myöskin :D
Ei kait kukaan ajattele niin nurinkurisesti että remontoitu auto olisi jollain lailla huonompi, vaan päinvastoin? Ihmetyttää vaan kun kukaan ei ole julkisesti tunnustanut kohdalleen sattuneen tuollaista öljysotkutapausta, vaikka niitä on ties kuinka paljon 8)

Edit: tuolla on muutama kuva tältä päivältä:
http://groups.msn.com/Saabisti74/shoebox.msnw?Page=5
http://groups.msn.com/Saabisti74/shoebox.msnw?Page=6

Tämä homma kuuluisi jo oikeastaan projektit-osioon mutta ei viitsisi enää kirjoittaa uutta juttua sinne.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Laita siihen kannentiivisteen etureunaan jotain tiivistemassaa
omassa ( B234 ) vuotaa öljyä ulos vaikka pultteja on kiristetty
hampaat irvessä ( kaksi 12mm kannalla olevaa pulttia )
Pelottaa milloin ne katkeavat.
No tänään tein sikaflexillä tiivistyksen ulkopuolelle.

Tämä vuotokohta sotkee koneen totaalisesti, luulee herkästi että
kampiakselin stefa tai öljypumpun laipan O-rengas vuotaa.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

9000CD23T kirjoitti:Laita siihen kannentiivisteen etureunaan jotain tiivistemassaa
omassa ( B234 ) vuotaa öljyä ulos vaikka pultteja on kiristetty
hampaat irvessä ( kaksi 12mm kannalla olevaa pulttia )
Pelottaa milloin ne katkeavat.
No tänään tein sikaflexillä tiivistyksen ulkopuolelle.

Tämä vuotokohta sotkee koneen totaalisesti, luulee herkästi että
kampiakselin stefa tai öljypumpun laipan O-rengas vuotaa.
Kyllä, tarkoitus on laittaa siihen väliin Loctiten 510 -tasotiivisteliimaa, on erinomaista ainetta, kesti mm. bokserin lohkojen välissä, ja se jos jokin on vaikea tiivistettävä.
Pienikin öljyvuoto jakopään puolella tai ketjunkiristäjässä saa kovan sotkun aikaan.
Sikaflex ei taida kestää kuumuutta paljoa? Kannttaisiko laittaa siihen jotain tiivisteliimaa joka on tarkoitettu muuhunkin kuin tasojen väliin? Mä olen käyttänyt tuollaisiin ulkopuolisiin tiivistyksiin Plastic Baddingin tiivistemönjää, sitä punaista, se kestää kuumaa ja tiivistää hyvin. Etuna hyvä saatavuus = huoltoasemat :)
Noiden pulttien kiristys ei auta jos kannentiivisteessä on pienikin vuotokohta.
Kuinka tuo kannattaisi kasata, ensinkö ne kaksi yläruuvia kiinni jotta tiivistää kopan sylinterikantta vasten ja sitten vasta ne sivupultit? Tai toisaalta taitaa olla aika samantekevää koska ohjuritapit vääntävät sen aika paikoilleen ja jos välissä on tiivisteliimaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

No ajattelin että se ei tuossa paikassa kuumene niin paljoa.
No aika näyttää...tänään taas tarkastelin vuotoa, vähän näyttäisi siltä
että se vuotaa vielä pultin juuresta..?
Muuten on aivan kuiva.

Kun kasaa sitä kantta niin ne kannen pultit ensin kiinni, tämän jälkeen
vasta muut kiinni ( tottakai ne muut pultit siihen "syötille" laitetaan )
Ja sitten vaan toivotaan että se tiiviste massa menee oikeisiin koloihin.
Ainahan siinä se vaara piilee että se pursuaa vääriin paikkoihin.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

9000CD23T kirjoitti:No ajattelin että se ei tuossa paikassa kuumene niin paljoa.
No aika näyttää...tänään taas tarkastelin vuotoa, vähän näyttäisi siltä
että se vuotaa vielä pultin juuresta..?
Muuten on aivan kuiva.

Kun kasaa sitä kantta niin ne kannen pultit ensin kiinni, tämän jälkeen
vasta muut kiinni ( tottakai ne muut pultit siihen "syötille" laitetaan )
Ja sitten vaan toivotaan että se tiiviste massa menee oikeisiin koloihin.
Ainahan siinä se vaara piilee että se pursuaa vääriin paikkoihin.
Ok, noin ajattelinkin. Tuo tiivistemassa on nin ohutta ettei sitä paljoa pääse menemään esim. kotelon sisäpuolelle, joten ei se sinänsä huoleta, se ei sitäpaitsi tunnu kovettuvan kuin puristuksessa, joten oikein hyvää tököttiä on. Täytyy vaan varoa sitä kannentiivistettä.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Kone laakeroitu ja jakopään niputan huomenna. Oli tasapainoketjuhärdelli ihan uudenveroisessa kunnossa, ei mitään eroa uusiin osiin (paitsi likaisemmat). Kiristin ei ollut tullut paljon mitään ulos, ja tuo puoli olikin hiljainen. Joten kyllä tuo systeemi kestää toisinaan yllättävänkin kauan :)

Edit: jos jollakulla muullakin käy noin ettei 8 vuoden takuu ole voimassa niin ei ole mikään mahdoton homma tehdä itsekään, kustannukset kaikkineen alle 400 euroa. Eli koneen täydellinen sisäpuhdistus, jakopää ja tasapainopuoli uusiksi, ja alakerran laakerointi. Huomenna pitäisi olla taas kasassa, katotaas nyt :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Mimmi kirjoitti:Sinun pitää perustaa moottoripuhdistamo, asiakkaita varmaan riittää :lol:


Kiitos valaisevasta selostuksesta.
:D Koskas putsataan sun tontun kone? :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Alumiinin harmaata vaaleampaa sävyä ei ole valikoimassa :D Mutta ennenkuin sekään löytyy niin on teräsharja jo heilunut monta iltaa :lol:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Jepjep, projekti vähän jatkuu, kansi pois ja uudet venttiien varsien tiivisteet, venttiilien hionta, uudet männänrenkaat ja kiertokankien helat. Tämä kaikki tietenkin turhan takia, mutta olisi ihan kohtuullista että kone on kaikin puolin iskussaan :)

Niin ja tehtaalla niillä on käynyt pieni kömmähdys, tuohon 9-5:een on laitettu vahingossa mikroauton turbo ja pakosarja :D
Täytyy ripsiä nuo tuosta 2.3T-tonnarista, mun nähdäkseni menee ihan kivasti paikoilleen, pakosarjakin on x-kertaa avarampi.
Kun tuota "turboa" pyörittelin käsissäni niin tuli ekaksi mieleen et ei, tämä ei voi olla turbo, tämän täytyy olla jokin muu aparaatti :D
Täytyy sitten tonttuun löytää jostain korvaavat (peltisarja ja kunnollinen ahdin :) ) osat tilalle.

Niin ja männät saattavat myös vaihtua laadukkaimmiksi.

Pitää ajatella positiivisesti, nyt on helpompi askarrella lohkolämmitin paikoilleen kun ei ole pakosarjaa eikä muutakaan tiellä :lol:

Edit: no nyt ne syysateet sitten alkoivat :( Kiva tuolla rankkasateessa kruuvata kantta irti.. hitsin säätieteilijät eivät tiedä edes tämänhetkistä tilannetta :D Pitäisi niiden palkkansa eteen osata ennustaa sateet 10min tarkkuudella viikko etukäteen, ja lämpötila +- 1 asteen tarkkudella :D
Ei kait tuosta vedestä ole haittaa jossei vaan pääse öljyn yhteyteen? Muualtahan se kuivaa pois mutta sekoittuu tuohon moottoriöljyyn?

Kertokaahan lisää niistä turbonvaihdoista, onko jokin syy miksei tuo tonnarin turbo ja pakosarja sovi tuohon omaan rakkineeseeni, pakoaukot ja ruuvien reiät ainakin täsmäävät.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

No niin, nyt on alakerta laakeroitu, männät puhdistettu täysin uudennäköisiksi, uudet renkaat, jne, eikä männissä tai sylintereissä ollut mitään kulumaa 8O
Kansi on nyt remontoitu, eli purin kannen, pesin sen sisältä painepesurilla ja tosi kovalla liuottimella, hioin venttiilit (tuli kuin uudet :) ), uudet varsien kumit. Pitää vielä kansi askarrella paikalleen ja sitten saakin niputtaa koko loppumyllyn.
Tuo öljysotku oli hivuttanut itsensä noiden v-varsien kumien allekin, silti ei venttiileissä ollut kulumaa (mittautin ne koneistamolla), eli ovat aika lujaa tavaraa :)
Eli kun remontoitte kantta niin nuo kumit kannattaa vaihtaa myöskin, ja kannattaa olla kadottamatta niitä venttiilien lukituspaloja ;) Jotka ovat lisäksi tosi keljut laittaa takaisin, mutta menevät kun laittaa varteen vaseliinia ja sitten nuo palat yksi kerrallaan paikalleen.
Tuon koneremontin budjettia en ole enää edes laskenut, hintaa tulee kyllä lähemmäs tonni, itsekin tehden koska KAIKKI osat ovat alkuperäisiä, lukuunottamatta jakoketjun kiristintä jonka ostin Motonetistä ja joka on senverta huono että palautan sen ja pistän vanhan joka on paljon parempi, uusia ei huoltohenkilköstön mukaan laiteta kuin jos on jokin selvä vika vanhassa.
Kyllä se tästä :)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Jippijaijee

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

No niin, nyt on kone taas kunnossa, remontti onnistui vähintäänkin odotusten mukaisesti, rakenteluun kulutettu aika oli samaa luokkaa erään Iisakin projektin kanssa :)
Olipas mukava kuunnella kaunista saabin koneen hyrinää, mielestäni tuon nätimmin ei voi tuollainen kone enää käydä :) Pahoittelen että kehun konettani mutta kohtalaisten ponnisteluiden jälkeen lopputulokseen en voi olla kuin tyytyväinen :D
Nykyisin kone vastaa kaasuun normaalisti ja kierrokset palautuvat alas niinkuin pitääkin, ilmeisesti venynyt jakoketju sekoitti käyntiä.
Öljyä meni koneeseen enemmän kuin ilmoitettu 5.4litraa, arvioisin about 6, ja kokeilin kahdella oikeanlaisella öljytikulla, auto takuuvarmasti suorassa, ja sama mittaustulos molemmilla.
No nyt täytyy vaan varovaisesti sisäänajaa konetta 10-20tkm, varoen kuitenkaan karstoittamasta, välttäen kuormittamista kylmänä, ja turhaa repimistä. Magneettiventtiili on rikki joten taitaa mennä alle normiahtojen muutenkin, mikä lienee hyvä asia, taidan asentaa hyllyssä lojuvan uuden mankkuvenan vasta kun kone on sisäänajettu.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
kf3461
"Turbo"
Viestit: 298
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 08:41
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja kf3461 »

:D :D :D
Ilu
# 2018
0456713526 ja suapi soitella
kf3461
"Turbo"
Viestit: 298
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 08:41
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja kf3461 »

:D :D :D Kivaa :D :D :D
Ilu
# 2018
0456713526 ja suapi soitella
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

kf3461 kirjoitti::D :D :D Kivaa :D :D :D
Juu kiitos vaan, kivaa on kieltämättä huristella vihdoin toimivalla ysivitosella, kiva kyyti on kaikin puolin mutta kieltämättä tuntuu pikkuautolta tonnarin jälkeen, taidan laittaa tuon muijan ajoon ja jatkaa itse tonttulinjalla :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin