Ad85 nollassa ja amul -2500

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Aeroapina
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: La Joulu 28, 2019 21:21

Ad85 nollassa ja amul -2500

Viesti Kirjoittaja Aeroapina »

Mikä kumma voisi aiheuttaa ton, että ad85 arvo näyttää edelleen nollaa? Olen vaihtanut kaikki alipaineletkut uusiksi, evap hässäkän uudistanu, tiivisteen vaihtanu cobran ja turbon väliltä sekä bypassille menevältä putkelta.
Auto ei tunnu nykivän kiihytyksissä enää ja muutenkin tuntuu toimivan ihan normaalisti (lukuun ottamatta CEL valoa joka ilmottaa että bank1 too rich) :roll:

Voisiko olla, että jossakin on piilossa vielä joku mahdollinen vuoto tai jotain? Alkaa pikkuhiljaa kyllästyttää tämä aavejahti.

Ongelma korjattu

Vika löytyi paluulinjan kulmaliittimestä, jonka edellinen omistaja oli rikkonut ja yrittänyt korjata jollain tiivistemassalla. Tämän seurauksena liitin oli mennyt tukkoon ja virtasi erittäin huonosti, joka aiheutti ylipaineen koko polttoainelinjastossa.
Tältä liitin näytti, kun olin raapinut kaikki tiivistemassat pois: https://aijaa.com/aqR35p
Viimeksi muokannut Aeroapina, Pe Touko 01, 2020 20:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2004 9-5 Aero wagon A, stage 1 Biopower

Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9689
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ad85 nollassa ja amul -2500

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Eli vikavalo syttyy, vaikka nollaat sen?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

Aeroapina
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: La Joulu 28, 2019 21:21

Re: Ad85 nollassa ja amul -2500

Viesti Kirjoittaja Aeroapina »

Mertmi kirjoitti:
Ti Helmi 25, 2020 14:51
Eli vikavalo syttyy, vaikka nollaat sen?
En oo nollannu sitä, mutta tänään testilenkillä pamahti toinenki vikakoodi (jota en päässyt tsekkaamaan tosin). Huomasin että täyskaasulla kiihdyttäessä ei mAir ja mReq noussu ku 1400..joka on käsitykseni mukaan aivan liian vähän?
2004 9-5 Aero wagon A, stage 1 Biopower

Juhasu
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: To Elo 18, 2005 14:31
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ad85 nollassa ja amul -2500

Viesti Kirjoittaja Juhasu »

1400 taitaa olla aivan liikaa. Ilmamassamittari viallinen?
Saab 9-5 Aero A -03
Saab 9-5 2.0t -02
Suzuki Intruder VS1400

Aeroapina
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: La Joulu 28, 2019 21:21

Re: Ad85 nollassa ja amul -2500

Viesti Kirjoittaja Aeroapina »

Juhasu kirjoitti:
Ti Helmi 25, 2020 17:29
1400 taitaa olla aivan liikaa. Ilmamassamittari viallinen?
Noh, vähän nyt kalastelin lisää nettiä niin ilmeisesti nuo mAir ja mReq lukemat on ihan kohdallaan. Edellinen omistaja oli vaihtanut ilmamassamittarin viime kesänä joten en usko että se olisi jo nyt hajalla..

Voiko viallinen lambda anturi heittää ad85 arvot nollaan?
2004 9-5 Aero wagon A, stage 1 Biopower

Pakari
"Saabisti"
Viestit: 4282
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Ad85 nollassa ja amul -2500

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Ei ole stage1:lle normaalit arvot. Tollasia ilmamassoja toteutellaan 19T kokoluokan ahtimella, ei vakio 15T:llä. Oletan että kyse on allekirjoituksen autosta. Jos on joku muu kyseessä, niin kerrohan että minkälaisella kokoonpanolla.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7
9-3 SC Vector 2,0t -06
ex:
9-5 2,0t -00
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
9-3 2,2TiD -01
NG900 2,0T -96
NG900s 2,3i -95
9-3SS 1.8t Vector -03
900c -89

Aeroapina
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: La Joulu 28, 2019 21:21

Re: Ad85 nollassa ja amul -2500

Viesti Kirjoittaja Aeroapina »

Pakari kirjoitti:
Ti Helmi 25, 2020 18:59
Ei ole stage1:lle normaalit arvot. Tollasia ilmamassoja toteutellaan 19T kokoluokan ahtimella, ei vakio 15T:llä. Oletan että kyse on allekirjoituksen autosta. Jos on joku muu kyseessä, niin kerrohan että minkälaisella kokoonpanolla.
No kyse on juurikin siitä. Nuo arvot käväisi tosin vain hetkellisesti jalka lattiassa 5 vaihde silmässä, jonka jälkeen ne tippui 1000-1200 paikkeille. Enemmän mietityttää nyt tuo ad85 joka kokoajan näyttää 0, eli auto ei syystä tai toisesta tunnista etanolia. Ca85 näyttää joitain lukemia, mutta sillä ei vissiin ole mitään merkitystä? :?
2004 9-5 Aero wagon A, stage 1 Biopower

Pakari
"Saabisti"
Viestit: 4282
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Ad85 nollassa ja amul -2500

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Onko ilmamassamittari alkuperäinen Saab vai joku tarvike?
#4752
9-5 Aero -04 19T#7
9-3 SC Vector 2,0t -06
ex:
9-5 2,0t -00
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
9-3 2,2TiD -01
NG900 2,0T -96
NG900s 2,3i -95
9-3SS 1.8t Vector -03
900c -89

Aeroapina
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: La Joulu 28, 2019 21:21

Re: Ad85 nollassa ja amul -2500

Viesti Kirjoittaja Aeroapina »

Pakari kirjoitti:
Ti Helmi 25, 2020 22:02
Onko ilmamassamittari alkuperäinen Saab vai joku tarvike?
Siitä en tiedä. Onko jotain mistä voi erottaa alkuperäisen tarvikeosasta?
2004 9-5 Aero wagon A, stage 1 Biopower

Reksu
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: Ma Elo 17, 2015 14:19
Paikkakunta: Laukaa

Re: Ad85 nollassa ja amul -2500

Viesti Kirjoittaja Reksu »

Vilkaiseppa mitä näyttää Pinl kovassa vedossa
SAAB 9-5 2.3 -00 E85
#7815

Pakari
"Saabisti"
Viestit: 4282
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Ad85 nollassa ja amul -2500

Viesti Kirjoittaja Pakari »

En kyllä lähtis koittamaan kovia vetoja yhtään näillä vikakuvauksilla. Mäntäpistiäinen on hyvin lähellä..

Löytyykö ilmamassamittarista Saabin orkkisnumeroita tai mitään stanssauksia? Ota kuva niin siitäkin pystytään arvelemaan asiaa.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7
9-3 SC Vector 2,0t -06
ex:
9-5 2,0t -00
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
9-3 2,2TiD -01
NG900 2,0T -96
NG900s 2,3i -95
9-3SS 1.8t Vector -03
900c -89

Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9689
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ad85 nollassa ja amul -2500

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Siitä vois koittaa nollata vikakoodit esim. akunkenkää irti käyttämällä tai ecun sulakkeita irtikäyttäen. Sitten ajamaan ja seuraa lähteekö adaptaatio päälle. Amul on nolla, kun adaptaatiota tehdään. Näin ainakin saisit sen pakotettua adaptoitumaan. Toinen keino on tietenkin käydä tankkaamassa.

Ainakin oma kokemus on ollut, että tuo ne letkut ja vuodot voi sotkea, Ilmamassamittari tai lambda-anturi. Viime talvena 9-3:ssa meni adaptaatio niin sekaisin, että se ei enää lähtenyt käyntiin kovalla pakkasella. Syy oli silloin lambdassa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

Aeroapina
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: La Joulu 28, 2019 21:21

Re: Ad85 nollassa ja amul -2500

Viesti Kirjoittaja Aeroapina »

Vähän tilannepäivitystä...

Otin akunkengän hetkeksi irti. Vikakoodit nollaantu eikä pukannut vikakoodia Kalajoki - Kokkola välillä. Pari kertaa pääsin kokeilemaan kevyitä (mutta ripeitä) kiihdytyksiä ja sain muutamia lukemia:

mAir ja mReq seuras toisiaan hyvin, parhaillaan kävi siinä 1000 paikkeilla.
Pinl käväisi 1600 alueella (turbon viisari osoitteli keltaisen alueen loppupäätä, jos sillä nyt jotain väliä?).
Pwm pyöri 20-65 alueella riippuen ajonopeudesta.
Lamb -2500 koko matkan ajan. :x
Ad85 ja Ca85 0 koko matkan ajan.
Missfirejä koko matkan osuudelta tuli vajaa 30 jokaseen sylinteriin (onko normaalia?).
Kulutusta näytti 6l/100km
Niin ja tankissa on sitten e98, jos sillä on vaikutusta?

Koitin ilmamassamittariakin vilkasta, mutta en saanut siitä mitään selkoa, eikä viivakooditarraakaan ollut enää paikalla. Voin koittaa huomenna ottaa sen irti ja laittaa kuvia tulemaan, jos niistä nyt jotain hyötyä on. :)
2004 9-5 Aero wagon A, stage 1 Biopower

Avatar
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1478
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ad85 nollassa ja amul -2500

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Aeroapina kirjoitti:
To Helmi 27, 2020 20:30
Vähän tilannepäivitystä...

Otin akunkengän hetkeksi irti. Vikakoodit nollaantu eikä pukannut vikakoodia Kalajoki - Kokkola välillä. Pari kertaa pääsin kokeilemaan kevyitä (mutta ripeitä) kiihdytyksiä ja sain muutamia lukemia:

mAir ja mReq seuras toisiaan hyvin, parhaillaan kävi siinä 1000 paikkeilla.
Pinl käväisi 1600 alueella (turbon viisari osoitteli keltaisen alueen loppupäätä, jos sillä nyt jotain väliä?).
Pwm pyöri 20-65 alueella riippuen ajonopeudesta.
Lamb -2500 koko matkan ajan. :x
Ad85 ja Ca85 0 koko matkan ajan.
Missfirejä koko matkan osuudelta tuli vajaa 30 jokaseen sylinteriin (onko normaalia?).
Kulutusta näytti 6l/100km
Niin ja tankissa on sitten e98, jos sillä on vaikutusta?

Koitin ilmamassamittariakin vilkasta, mutta en saanut siitä mitään selkoa, eikä viivakooditarraakaan ollut enää paikalla. Voin koittaa huomenna ottaa sen irti ja laittaa kuvia tulemaan, jos niistä nyt jotain hyötyä on. :)
Tankissa bensaa ( tottakai on vaikutusta ) niin ei se Ad85 kovin paljoa yli 10 voi edes mennä , mutta Amul 2500. Vaihda immu ja sen lisäksi sulla on imupuolen vuoto jossain aika varmasti. Tuo täysin alakantissa oleva kukutuslukema myös kertoo 101% varmasti sen että immu on risa. Missfirejä kamalasti, sekin varmaan siksi että jostain ampuu ilmaa sekaan ja seos pytyssä on mitä on. Immun kuvista ei ole mitään iloa, mutta kun se maksaa 70€ niin vaihtoon vaan vaikka joka viikko
#1521

Saab 9-3 Cabrio -01 B235R stage 0.5
Mini Clubman JCW -14

Aeroapina
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: La Joulu 28, 2019 21:21

Re: Ad85 nollassa ja amul -2500

Viesti Kirjoittaja Aeroapina »

Kaide kirjoitti:
To Helmi 27, 2020 21:05
Aeroapina kirjoitti:
To Helmi 27, 2020 20:30
Vähän tilannepäivitystä...

Otin akunkengän hetkeksi irti. Vikakoodit nollaantu eikä pukannut vikakoodia Kalajoki - Kokkola välillä. Pari kertaa pääsin kokeilemaan kevyitä (mutta ripeitä) kiihdytyksiä ja sain muutamia lukemia:

mAir ja mReq seuras toisiaan hyvin, parhaillaan kävi siinä 1000 paikkeilla.
Pinl käväisi 1600 alueella (turbon viisari osoitteli keltaisen alueen loppupäätä, jos sillä nyt jotain väliä?).
Pwm pyöri 20-65 alueella riippuen ajonopeudesta.
Lamb -2500 koko matkan ajan. :x
Ad85 ja Ca85 0 koko matkan ajan.
Missfirejä koko matkan osuudelta tuli vajaa 30 jokaseen sylinteriin (onko normaalia?).
Kulutusta näytti 6l/100km
Niin ja tankissa on sitten e98, jos sillä on vaikutusta?

Koitin ilmamassamittariakin vilkasta, mutta en saanut siitä mitään selkoa, eikä viivakooditarraakaan ollut enää paikalla. Voin koittaa huomenna ottaa sen irti ja laittaa kuvia tulemaan, jos niistä nyt jotain hyötyä on. :)
Tankissa bensaa ( tottakai on vaikutusta ) niin ei se Ad85 kovin paljoa yli 10 voi edes mennä , mutta Amul 2500. Vaihda immu ja sen lisäksi sulla on imupuolen vuoto jossain aika varmasti. Tuo täysin alakantissa oleva kukutuslukema myös kertoo 101% varmasti sen että immu on risa. Missfirejä kamalasti, sekin varmaan siksi että jostain ampuu ilmaa sekaan ja seos pytyssä on mitä on. Immun kuvista ei ole mitään iloa, mutta kun se maksaa 70€ niin vaihtoon vaan vaikka joka viikko
Ei kai se sitten auta kun lähtä huomenna motonetistä hakemaan uutta immua ja kokeilla muuttaisiko se mitään. Osaatko veikata mistä se voisi vielä vuotaa ilmaa, kun olen mielestäni jo käynyt läpi kaikki alipaineletkut. Mietityttänyt tuo cobran ja turbon välinen tiivistys, mutta kun ei se ole sieltä öljyä enempää pukannut niin kaippa sain sen tiivistettyä kunnolla. (Ei ollut mitään tiivistettä välissä, kun irrotin ne toisistaan :lol: )
2004 9-5 Aero wagon A, stage 1 Biopower

Vastaa Viestiin