Yritin saada autoa pieneen luistoon, mutta esp korjaa ylättävän hyvin maltillisessa nopudessa.
Mutta aika jänskä ilmiö esiintyi. Aina kun esp korjasi niin ajovalot ikäänkuin vilahtivat
Haulla en löytänyt mitään järki selitystä asiaan
Katselin wissistä kytkentää, näyttäis että yksikölle tulee suora jännite.Tzeipii kirjoitti:Onnittelut että autossasi on ajonhallintajärjestelmä, yksi merkittävimpiä saksalaisen insinööritaidon keksinnöistä tänne pohjolan liukkaille teille. Tuo valojen lievä vilkahtelu on täysin normaalia, jännite ajovaloissa laskee aina aavistuksen ESP:n toimiessa, ei vaadi toimenpiteitä.
tyydyttävä vastauspetrisa kirjoitti:Kyllä se näin on kuten mike kertoi.
Vaikka akku olisi uudehko ja kapasiteetiltaan riittävän iso, jännite alenee hetkellisesti suuren kuormituksen kytkeytyessä päälle. Näin tapahtuu ennenkuin laturi ehtii reagoida alentuneeseen jännitteeseen.
Sama ilmiö on havaittavissa, kun esim. kokeilee ajon aikana sähköikkunoiden ajamista kiinni niiden ollessa jo sitä valmiiksi. Itse aina joskus varmistan asian siten, että kokeilen kuskin oven kytkimistä yhtäaikaa ensin etuikkunnoita ja sitten takaikkunoita. Ja ajovalot välähtävät.
Se on ihan normaalia. Moottorit "haukkaavat" hetkellisesti ison virtapiikin, kun ne eivät liiku mihinkään niiden ollessa jo kiinni.
Toimiiko nuo ballastit jollain kaskadi periaatteella, vai miten ne toimiiMimmi kirjoitti:Tai xenonit. Xenoneiden ballastit sietävät 9...16V jännitteen ulostulojännitteen/vrran muuttumatta.mike kirjoitti:Jos jossakin autossa moista valojen himmenemistä ei huomaa niin kaippa niissä on sitten huippunopeasti reagoiva laturin säädin tai valmiiksi hyvin alhainen jännite valoille.
Vikana en kuitenkaan moista pidä.
Pitääpä testailla tosiaan tuota xenonihommaakin kun seuraavan kerran ajelee pimeän aikaan. Starttauksen xenonit kyllä huomaat selvästi.Mimmi kirjoitti:Tai xenonit. Xenoneiden ballastit sietävät 9...16V jännitteen ulostulojännitteen/vrran muuttumatta.mike kirjoitti:Jos jossakin autossa moista valojen himmenemistä ei huomaa niin kaippa niissä on sitten huippunopeasti reagoiva laturin säädin tai valmiiksi hyvin alhainen jännite valoille.
Vikana en kuitenkaan moista pidä.
Niin huomaa. Ne sammuu starttauksen ajaksi. Tämä onkin "outo" juttu, kun ei kaikilla valmistajilla näin tapahdu?!mike kirjoitti:Starttauksen xenonit kyllä huomaat selvästi.
Minulla ei, tai sitten starttaa niin nopeasti etten ehdi sammumista huomaamaan. Auto vm. 2005.Mimmi kirjoitti:Femmassakin xenonit sammuvat starttauksen ajaksi.