Sen verran taas lapsetti tänään, että piti kokeilla lumisella tiellä esp toimintaa.
Yritin saada autoa pieneen luistoon, mutta esp korjaa ylättävän hyvin maltillisessa nopudessa.
Mutta aika jänskä ilmiö esiintyi. Aina kun esp korjasi niin ajovalot ikäänkuin vilahtivat
Haulla en löytänyt mitään järki selitystä asiaan
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Onnittelut että autossasi on ajonhallintajärjestelmä, yksi merkittävimpiä saksalaisen insinööritaidon keksinnöistä tänne pohjolan liukkaille teille. Tuo valojen lievä vilkahtelu on täysin normaalia, jännite ajovaloissa laskee aina aavistuksen ESP:n toimiessa, ei vaadi toimenpiteitä.
Tzeipii kirjoitti:Onnittelut että autossasi on ajonhallintajärjestelmä, yksi merkittävimpiä saksalaisen insinööritaidon keksinnöistä tänne pohjolan liukkaille teille. Tuo valojen lievä vilkahtelu on täysin normaalia, jännite ajovaloissa laskee aina aavistuksen ESP:n toimiessa, ei vaadi toimenpiteitä.
Katselin wissistä kytkentää, näyttäis että yksikölle tulee suora jännite.
Vai tunnistaakohan koko systeemi jänniteen putomisen jolloin se pudottaa valoilta jännitettä.
Pitääpä yrittää nuuskia lisää.
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Mahtaapa mennä vain niin, että ABS:n painepumppu haukkaa sen verran reilusti tehoa että jännite laskee hetkellisesti pumpun käynnistyessä. Siitä sitten valojen "välähdys". Jo puolen voltin jännitteen muutoksen huomaa silmällä.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Kyllä se näin on kuten mike kertoi.
Vaikka akku olisi uudehko ja kapasiteetiltaan riittävän iso, jännite alenee hetkellisesti suuren kuormituksen kytkeytyessä päälle. Näin tapahtuu ennenkuin laturi ehtii reagoida alentuneeseen jännitteeseen.
Sama ilmiö on havaittavissa, kun esim. kokeilee ajon aikana sähköikkunoiden ajamista kiinni niiden ollessa jo sitä valmiiksi. Itse aina joskus varmistan asian siten, että kokeilen kuskin oven kytkimistä yhtäaikaa ensin etuikkunnoita ja sitten takaikkunoita. Ja ajovalot välähtävät.
Se on ihan normaalia. Moottorit "haukkaavat" hetkellisesti ison virtapiikin, kun ne eivät liiku mihinkään niiden ollessa jo kiinni.
petrisa kirjoitti:Kyllä se näin on kuten mike kertoi.
Vaikka akku olisi uudehko ja kapasiteetiltaan riittävän iso, jännite alenee hetkellisesti suuren kuormituksen kytkeytyessä päälle. Näin tapahtuu ennenkuin laturi ehtii reagoida alentuneeseen jännitteeseen.
Sama ilmiö on havaittavissa, kun esim. kokeilee ajon aikana sähköikkunoiden ajamista kiinni niiden ollessa jo sitä valmiiksi. Itse aina joskus varmistan asian siten, että kokeilen kuskin oven kytkimistä yhtäaikaa ensin etuikkunnoita ja sitten takaikkunoita. Ja ajovalot välähtävät.
Se on ihan normaalia. Moottorit "haukkaavat" hetkellisesti ison virtapiikin, kun ne eivät liiku mihinkään niiden ollessa jo kiinni.
tyydyttävä vastaus
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Minä huomasin tänään ihan saman ilmiön, kun liukkaalla kiihdytys asettaa luistoneston päällä. Varmaan se(ESP) syö virtaa niin paljon, että valon hetkellisesti himmenee. Ainakaan se ei akusta johdu, sillä minulla on autossani 1 päivän vanha Varta-akku, jossa tehon pitäis riittää.
Mulla sama homma havaittavissa... auto menee torstaina takuu huoltoon muusta syystä mutta samalla saavat tutkia valo "ilmiön" koska ei se mun mielestä sais tehdä noin, ei ainakaan edellisissä autoissani ole ollut mitään ylimääräisiä valojen himmenemis "ongelmia" ...
Itse taas en muista ajaneeni yhtään ABSillista autoa missä valot eivät olisi himmentyneet kun lyön jarrupolkimen vauhissa pohjaan. Osassa himmenee enemmän ja osassa vähemmän.
Samaa ilmiötä huomaa tosiaan yleisesti myös sähköikkunoiden, ilmastoinnin kompressorin ja takalasinlämmittimen kuormittaessa äkillisesti.
Jos jossakin autossa moista valojen himmenemistä ei huomaa niin kaippa niissä on sitten huippunopeasti reagoiva laturin säädin tai valmiiksi hyvin alhainen jännite valoille.
Vikana en kuitenkaan moista pidä.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
mike kirjoitti:Jos jossakin autossa moista valojen himmenemistä ei huomaa niin kaippa niissä on sitten huippunopeasti reagoiva laturin säädin tai valmiiksi hyvin alhainen jännite valoille.
Vikana en kuitenkaan moista pidä.
Tai xenonit. Xenoneiden ballastit sietävät 9...16V jännitteen ulostulojännitteen/vrran muuttumatta.
Toimiiko nuo ballastit jollain kaskadi periaatteella, vai miten ne toimii
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
mike kirjoitti:Jos jossakin autossa moista valojen himmenemistä ei huomaa niin kaippa niissä on sitten huippunopeasti reagoiva laturin säädin tai valmiiksi hyvin alhainen jännite valoille.
Vikana en kuitenkaan moista pidä.
Tai xenonit. Xenoneiden ballastit sietävät 9...16V jännitteen ulostulojännitteen/vrran muuttumatta.
Pitääpä testailla tosiaan tuota xenonihommaakin kun seuraavan kerran ajelee pimeän aikaan. Starttauksen xenonit kyllä huomaat selvästi.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334