Ecuhan hienosäätää koko ajan. Ei lambdan arvo muutu mihinkään, jos hapen määrä pakokaasussa ei muutu. Ei se kakkoslambda ole sen kummempi rakenteeltaan, mutta sen jännite on stabiili, koska se on katin jälkeen. Ecu hakee koko ajan sitä optimia, käytännössä säätö heittelee sen molemmin puolin. Eli ecu säätää, seuraa mitä se tekee lambdan jännitteelle, ja tietyssä pisteessä säätää takaisin, seuraavaan jännitteen haluttuun ääripäähän jne. Ja tämä sykli toistuu. Automaatioasentajat tietää termin hystereesi. Jos ecu ei tuota tee, vaan on jostakin syystä lyönyt arvot lukkoon, niin lambdan jännite ei vaihtele.Pakari kirjoitti: ↑Ke Marras 05, 2025 11:24Lambdasäätö on ns. takaisinkytketty järjestelmä, jossa ajatus toimii toisin päin. Ecu säätää koska lambda anturi mittaa ja ecu säätää mittaustuloksen perusteella(näin pelkistettynä). Kun anturin signaali ei muutu niin ecu ei säädä koska tässä tapauksessa ecu toteaa ettei säätö tarvetta muka ole.
Yksi syy miksi vikakoodia ei välttämättä tule tässä tapauksessa on kerrottu aiemmissa viesteissäni.
Tässä tapauksessa lambda-anturin vaihto ei ole random-osabingoa, vaan sille on esitetty pätevä syy-seuraus suhde ja miksi se pitäisi vaihtaa. Otto-moottorissa lambda-anturi suositellaan vaihdettavan 160tkm välein muutenkin esim. boschin mukaan.
Lamda-anturi antoi hylyn katsastuksessa
Re: Lamda-anturi antoi hylyn katsastuksessa
'01 9-3 2.0 turbo
'05 9-3 1.8i Arc
'05 9-3 1.8i Arc
Re: Lamda-anturi antoi hylyn katsastuksessa
Kiitos suuri kaikille ensinäkin, että olette jaksaneet pohtia ja kommentoida! 
Anturin vaihto puolittain "kokeeksi" ei varmaan mitään hallaa tee. Yhtään vielä ehtinyt kurkkia, onko millainen vaihtaa tai missä tarkkaan sijaitsee. Wis on vanhalla läppärillä mitä en ole nyt muutamaan vuoteen tarvinnut, täyty kokeilla, lähteekö vielä käyntiin.
Tätä ei varmaan myöskään tarvitse tech2:llä naittaa?
Anturin vaihto puolittain "kokeeksi" ei varmaan mitään hallaa tee. Yhtään vielä ehtinyt kurkkia, onko millainen vaihtaa tai missä tarkkaan sijaitsee. Wis on vanhalla läppärillä mitä en ole nyt muutamaan vuoteen tarvinnut, täyty kokeilla, lähteekö vielä käyntiin.
Tätä ei varmaan myöskään tarvitse tech2:llä naittaa?
Black 9-3 SS 2.0t 2003 #5374
EX: JetBlack 9-3 SS 1.8t 2009 Vector BioPower st1 +Aeropackage
EX: JetBlack 9-3 SS 1.8t 2009 Vector BioPower st1 +Aeropackage
Re: Lamda-anturi antoi hylyn katsastuksessa
Heitetään tähän soppaan vielä tuo ECU. Se oli muutama vuosi sitten korjattavana Jyväskylässä (nyt en muista nimeä) juuri moottorivalon, rattilukon ja ilmastoinnin satunnaisten temppuilujen takia. Jotain siihen vaihdettiin. En tiedä mitä enkä saanut siihen vastausta. En myöskään tiedä, oliko jotain rikki, vai vaihtoiko varoiksi. No, ongelma ei sillä poistunut.shamrock kirjoitti: ↑Ke Marras 05, 2025 15:38Ecuhan hienosäätää koko ajan. Ei lambdan arvo muutu mihinkään, jos hapen määrä pakokaasussa ei muutu. Ei se kakkoslambda ole sen kummempi rakenteeltaan, mutta sen jännite on stabiili, koska se on katin jälkeen. Ecu hakee koko ajan sitä optimia, käytännössä säätö heittelee sen molemmin puolin. Eli ecu säätää, seuraa mitä se tekee lambdan jännitteelle, ja tietyssä pisteessä säätää takaisin, seuraavaan jännitteen haluttuun ääripäähän jne. Ja tämä sykli toistuu. Automaatioasentajat tietää termin hystereesi. Jos ecu ei tuota tee, vaan on jostakin syystä lyönyt arvot lukkoon, niin lambdan jännite ei vaihtele.Pakari kirjoitti: ↑Ke Marras 05, 2025 11:24Lambdasäätö on ns. takaisinkytketty järjestelmä, jossa ajatus toimii toisin päin. Ecu säätää koska lambda anturi mittaa ja ecu säätää mittaustuloksen perusteella(näin pelkistettynä). Kun anturin signaali ei muutu niin ecu ei säädä koska tässä tapauksessa ecu toteaa ettei säätö tarvetta muka ole.
Yksi syy miksi vikakoodia ei välttämättä tule tässä tapauksessa on kerrottu aiemmissa viesteissäni.
Tässä tapauksessa lambda-anturin vaihto ei ole random-osabingoa, vaan sille on esitetty pätevä syy-seuraus suhde ja miksi se pitäisi vaihtaa. Otto-moottorissa lambda-anturi suositellaan vaihdettavan 160tkm välein muutenkin esim. boschin mukaan.
Black 9-3 SS 2.0t 2003 #5374
EX: JetBlack 9-3 SS 1.8t 2009 Vector BioPower st1 +Aeropackage
EX: JetBlack 9-3 SS 1.8t 2009 Vector BioPower st1 +Aeropackage