Lamda-anturi antoi hylyn katsastuksessa

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Avatar
shamrock
"Hirsch"
Viestit: 799
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: Lamda-anturi antoi hylyn katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Pakari kirjoitti:
Ke Marras 05, 2025 11:24
Lambdasäätö on ns. takaisinkytketty järjestelmä, jossa ajatus toimii toisin päin. Ecu säätää koska lambda anturi mittaa ja ecu säätää mittaustuloksen perusteella(näin pelkistettynä). Kun anturin signaali ei muutu niin ecu ei säädä koska tässä tapauksessa ecu toteaa ettei säätö tarvetta muka ole.

Yksi syy miksi vikakoodia ei välttämättä tule tässä tapauksessa on kerrottu aiemmissa viesteissäni.

Tässä tapauksessa lambda-anturin vaihto ei ole random-osabingoa, vaan sille on esitetty pätevä syy-seuraus suhde ja miksi se pitäisi vaihtaa. Otto-moottorissa lambda-anturi suositellaan vaihdettavan 160tkm välein muutenkin esim. boschin mukaan.
Ecuhan hienosäätää koko ajan. Ei lambdan arvo muutu mihinkään, jos hapen määrä pakokaasussa ei muutu. Ei se kakkoslambda ole sen kummempi rakenteeltaan, mutta sen jännite on stabiili, koska se on katin jälkeen. Ecu hakee koko ajan sitä optimia, käytännössä säätö heittelee sen molemmin puolin. Eli ecu säätää, seuraa mitä se tekee lambdan jännitteelle, ja tietyssä pisteessä säätää takaisin, seuraavaan jännitteen haluttuun ääripäähän jne. Ja tämä sykli toistuu. Automaatioasentajat tietää termin hystereesi. Jos ecu ei tuota tee, vaan on jostakin syystä lyönyt arvot lukkoon, niin lambdan jännite ei vaihtele.
'01 9-3 2.0 turbo
'05 9-3 1.8i Arc
ezku
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 16:24
Paikkakunta: espoo

Re: Lamda-anturi antoi hylyn katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja ezku »

Kiitos suuri kaikille ensinäkin, että olette jaksaneet pohtia ja kommentoida! 🙏🏻

Anturin vaihto puolittain "kokeeksi" ei varmaan mitään hallaa tee. Yhtään vielä ehtinyt kurkkia, onko millainen vaihtaa tai missä tarkkaan sijaitsee. Wis on vanhalla läppärillä mitä en ole nyt muutamaan vuoteen tarvinnut, täyty kokeilla, lähteekö vielä käyntiin.

Tätä ei varmaan myöskään tarvitse tech2:llä naittaa?
Black 9-3 SS 2.0t 2003 #5374
EX: JetBlack 9-3 SS 1.8t 2009 Vector BioPower st1 +Aeropackage
ezku
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 16:24
Paikkakunta: espoo

Re: Lamda-anturi antoi hylyn katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja ezku »

shamrock kirjoitti:
Ke Marras 05, 2025 15:38
Pakari kirjoitti:
Ke Marras 05, 2025 11:24
Lambdasäätö on ns. takaisinkytketty järjestelmä, jossa ajatus toimii toisin päin. Ecu säätää koska lambda anturi mittaa ja ecu säätää mittaustuloksen perusteella(näin pelkistettynä). Kun anturin signaali ei muutu niin ecu ei säädä koska tässä tapauksessa ecu toteaa ettei säätö tarvetta muka ole.

Yksi syy miksi vikakoodia ei välttämättä tule tässä tapauksessa on kerrottu aiemmissa viesteissäni.

Tässä tapauksessa lambda-anturin vaihto ei ole random-osabingoa, vaan sille on esitetty pätevä syy-seuraus suhde ja miksi se pitäisi vaihtaa. Otto-moottorissa lambda-anturi suositellaan vaihdettavan 160tkm välein muutenkin esim. boschin mukaan.
Ecuhan hienosäätää koko ajan. Ei lambdan arvo muutu mihinkään, jos hapen määrä pakokaasussa ei muutu. Ei se kakkoslambda ole sen kummempi rakenteeltaan, mutta sen jännite on stabiili, koska se on katin jälkeen. Ecu hakee koko ajan sitä optimia, käytännössä säätö heittelee sen molemmin puolin. Eli ecu säätää, seuraa mitä se tekee lambdan jännitteelle, ja tietyssä pisteessä säätää takaisin, seuraavaan jännitteen haluttuun ääripäähän jne. Ja tämä sykli toistuu. Automaatioasentajat tietää termin hystereesi. Jos ecu ei tuota tee, vaan on jostakin syystä lyönyt arvot lukkoon, niin lambdan jännite ei vaihtele.
Heitetään tähän soppaan vielä tuo ECU. Se oli muutama vuosi sitten korjattavana Jyväskylässä (nyt en muista nimeä) juuri moottorivalon, rattilukon ja ilmastoinnin satunnaisten temppuilujen takia. Jotain siihen vaihdettiin. En tiedä mitä enkä saanut siihen vastausta. En myöskään tiedä, oliko jotain rikki, vai vaihtoiko varoiksi. No, ongelma ei sillä poistunut.
Black 9-3 SS 2.0t 2003 #5374
EX: JetBlack 9-3 SS 1.8t 2009 Vector BioPower st1 +Aeropackage
Vastaa Viestiin