XWD ja jarrujen testaus katsastuksessa

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

XWD ja jarrujen testaus katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Miten jarrutesti tehdään nelivetoautolle?

Kuva

Noin sanoo tuolla konepellin alla. Etteivät riko paikkoja tietämättömyyttään kun katsastus tulee eteen.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: XWD ja jarrujen testaus katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Meinaa varmaan ihan dynossa ajoa.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: XWD ja jarrujen testaus katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Käsittääkseni inssi vain jarruttelee normaalisti siinä testilenkillä, ettei ajeta dynossa ollenkaan. Näin ainakin autoissa joissa on jatkuva neliveto.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: XWD ja jarrujen testaus katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Pakari kirjoitti:Käsittääkseni inssi vain jarruttelee normaalisti siinä testilenkillä, ettei ajeta dynossa ollenkaan. Näin ainakin autoissa joissa on jatkuva neliveto.
Täytyykö tästä osata itse huomauttaa inssille, vai tietääköhän ne papereista?
Meinaa varmaan ihan dynossa ajoa.
Dynossa ajoahan se on jarrujenkin testaus.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
aero
-
Viestit: 8716
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: XWD ja jarrujen testaus katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja aero »

Marko A kirjoitti:Täytyykö tästä osata itse huomauttaa inssille, vai tietääköhän ne papereista?
Periaatteessa kait pitäisi osata, mutta ei lie pahasta kohteliaasti tarkistaa inssin hoksaavan, että kyseessä on neliveto. Niillä pitäisi olla autonvalmistajien erikoisvaateet (kuten mm. tuo dynokielto) tarkastettavissa, mutta tuskin niitä kaikkia kukaan voi ulkoa muistaa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: XWD ja jarrujen testaus katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Marko A kirjoitti:
Pakari kirjoitti:Käsittääkseni inssi vain jarruttelee normaalisti siinä testilenkillä, ettei ajeta dynossa ollenkaan. Näin ainakin autoissa joissa on jatkuva neliveto.
Täytyykö tästä osata itse huomauttaa inssille, vai tietääköhän ne papereista?
Meinaa varmaan ihan dynossa ajoa.
Dynossa ajoahan se on jarrujenkin testaus.
Ei ole tullut vastaavaa ikinä mietittyä, mutta vois kuvitella, että jarruista mainittais jos koskee jarruja.
Tarkoitin tuossa tehonmittausta, tuli vähän epäselvästi kirjotettua.

Toisaalta taas esim. Mitsulla kuulemma joitain malleja saa ajaa 2-veto testerissä, kun ei ylitä tiettyä aikaa ja nopeutta.

Empäs antas ajaa Markon Saappia, ennen kuin tietää varmaksi :!:
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: XWD ja jarrujen testaus katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja Marko A »

apu,apupoika kirjoitti:Tarkoitin tuossa tehonmittausta, tuli vähän epäselvästi kirjotettua.

Toisaalta taas esim. Mitsulla kuulemma joitain malleja saa ajaa 2-veto testerissä, kun ei ylitä tiettyä aikaa ja nopeutta.

Empäs antas ajaa Markon Saappia, ennen kuin tietää varmaksi :!:
Okei. Saabin nelivetoa ei voi testata 2-WD dynossa, jollei poista nelivedon sulaketta. Mutta ei varmaan jarruja aleta testaamaan katsastuksessa sulakkeita irroittelemalla (pling...pling...). Ja tuo autohan lähtee heti liikkeelle, kun aina liikkeelle lähtiessä on vähintään 50% takana, reilulla kaasunkäytöllä jopa enemmän.

Siksi kyselin, että jos ois kokemuksia. Tuntuu tympeältä alkaa kyselemään siellä konttorilla, että tiedättekös miten tuo auto tulee testata.. :oops:
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: XWD ja jarrujen testaus katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja Pakari »

apu,apupoika kirjoitti:Meinaa varmaan ihan dynossa ajoa.
Kyllähän tehomittauksia 4wd autoille tehdään muunkin merkkisille, mutta tällöinhän joka pyörän on oltava rullan päällä. Kyllä xwd saabin voi ajaa penkissä samalla tavalla kuin muitakin 4wd autoja, miksei voisi? Ja sitähän tuo varoitustarrakin kertoo ettei saa 2wd penkissä..

Autohan ei saa virheilmoituksia esittää katsastuksessa. Näkyisiköhän vikakoodi OBD testissä jos nelivedon sulakkeen poistaa? Tällöinhän auto saa hylkäyksen OBD vian vuoksi. Joten ei siellä katsastuksessa sulakkeita irti oteta. Jarrut testataan tosiaan sillä testilenkillä niin kuin ne voi pikkupyöräytyksellä testata.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: XWD ja jarrujen testaus katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja core2 »

Olisikohan mahdollista tehdä samalla lailla kuin katsastuskonttorit täällä tekevät nelivetosen saabin kanssa jarrutestissä siitä sammutetaan moottori.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
vitikka
"Hirsch"
Viestit: 806
Liittynyt: La Kesä 13, 2009 23:49
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: XWD ja jarrujen testaus katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja vitikka »

Pakari kirjoitti: Autohan ei saa virheilmoituksia esittää katsastuksessa.
Hyvin heilahti läpi katsastuksesta, vaikka taulussa loimottaa luistoneston vikavalo äänitehosteiden kera :lol:
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: XWD ja jarrujen testaus katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Pakari kirjoitti:
apu,apupoika kirjoitti:Meinaa varmaan ihan dynossa ajoa.
Kyllähän tehomittauksia 4wd autoille tehdään muunkin merkkisille, mutta tällöinhän joka pyörän on oltava rullan päällä. Kyllä xwd saabin voi ajaa penkissä samalla tavalla kuin muitakin 4wd autoja, miksei voisi? Ja sitähän tuo varoitustarrakin kertoo ettei saa 2wd penkissä..

Autohan ei saa virheilmoituksia esittää katsastuksessa. Näkyisiköhän vikakoodi OBD testissä jos nelivedon sulakkeen poistaa? Tällöinhän auto saa hylkäyksen OBD vian vuoksi. Joten ei siellä katsastuksessa sulakkeita irti oteta. Jarrut testataan tosiaan sillä testilenkillä niin kuin ne voi pikkupyöräytyksellä testata.
Tuon lyhyen kommentin jälkeen on selvemmin mitä tarkoitin.
Teme100
"Viggen"
Viestit: 681
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 14:17

Re: XWD ja jarrujen testaus katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja Teme100 »

Marko A kirjoitti: Okei. Saabin nelivetoa ei voi testata 2-WD dynossa, jollei poista nelivedon sulaketta. Mutta ei varmaan jarruja aleta testaamaan katsastuksessa sulakkeita irroittelemalla (pling...pling...). Ja tuo autohan lähtee heti liikkeelle, kun aina liikkeelle lähtiessä on vähintään 50% takana, reilulla kaasunkäytöllä jopa enemmän.

Siksi kyselin, että jos ois kokemuksia. Tuntuu tympeältä alkaa kyselemään siellä konttorilla, että tiedättekös miten tuo auto tulee testata.. :oops:

Löysin seuraavanlaisen ohjeen:

VW-konsernin autot poikittaismoottoreilla
Autot, joissa takaveto kytkentään tarvittaessa sähköhydraulisella Haldex-kytkimellä (esim. VW 4Motion), testataan dynamometrillä moottori sammutettuna ja virta pois päältä (alipainetta tehostajalla riittää normaalin jarrutestin ajaksi).
VW:n Synchro-mallit Golf II ja III, Passat, Sharan 4Motion: etuakselin jarrut testataan ajettaessa takaperin teloille.


Sivut 17 ja 19

http://www.yklry.fi.hotel.kirahvi.com/i ... 44&lang=fi
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: XWD ja jarrujen testaus katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Oulun Åströmillä sanottiin, että jarruja ei voi testata 2WD dynamometrillä.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1640
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: XWD ja jarrujen testaus katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja mike »

Mielenkiintoinen linkki vaikkei Saabia tunnekkaan:

https://publications.theseus.fi/bitstre ... sequence=2
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: XWD ja jarrujen testaus katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Ihan hyvä kooste aiheesta. Tuon mukaan Haldex ratkaisut voi testata 2WD dynolla jos virta on pois päältä, ihan kuten Core tuolla edellä kertoi.

Pisti silmään virhe tuolla auto luettelossa, kun esim. Subarun nelivedot on listattu samaksi (jatkuva neliveto - ei voi testata) vaihteistosta riippumatta. Kuitenkin automaattlaatikolla voi olla kytkeytyviä ihan kuten Haldex (esim Outback 2003-2009) ja manuaalit taas viskolla (jatkuva). Eli eivät kuulu samaan kategoriaan keskenään.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Vastaa Viestiin