XWD ja jarrujen testaus katsastuksessa
XWD ja jarrujen testaus katsastuksessa
Miten jarrutesti tehdään nelivetoautolle?
Noin sanoo tuolla konepellin alla. Etteivät riko paikkoja tietämättömyyttään kun katsastus tulee eteen.
Noin sanoo tuolla konepellin alla. Etteivät riko paikkoja tietämättömyyttään kun katsastus tulee eteen.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: XWD ja jarrujen testaus katsastuksessa
Meinaa varmaan ihan dynossa ajoa.
Re: XWD ja jarrujen testaus katsastuksessa
Käsittääkseni inssi vain jarruttelee normaalisti siinä testilenkillä, ettei ajeta dynossa ollenkaan. Näin ainakin autoissa joissa on jatkuva neliveto.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: XWD ja jarrujen testaus katsastuksessa
Täytyykö tästä osata itse huomauttaa inssille, vai tietääköhän ne papereista?Pakari kirjoitti:Käsittääkseni inssi vain jarruttelee normaalisti siinä testilenkillä, ettei ajeta dynossa ollenkaan. Näin ainakin autoissa joissa on jatkuva neliveto.
Dynossa ajoahan se on jarrujenkin testaus.Meinaa varmaan ihan dynossa ajoa.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Re: XWD ja jarrujen testaus katsastuksessa
Periaatteessa kait pitäisi osata, mutta ei lie pahasta kohteliaasti tarkistaa inssin hoksaavan, että kyseessä on neliveto. Niillä pitäisi olla autonvalmistajien erikoisvaateet (kuten mm. tuo dynokielto) tarkastettavissa, mutta tuskin niitä kaikkia kukaan voi ulkoa muistaa.Marko A kirjoitti:Täytyykö tästä osata itse huomauttaa inssille, vai tietääköhän ne papereista?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: XWD ja jarrujen testaus katsastuksessa
Ei ole tullut vastaavaa ikinä mietittyä, mutta vois kuvitella, että jarruista mainittais jos koskee jarruja.Marko A kirjoitti:Täytyykö tästä osata itse huomauttaa inssille, vai tietääköhän ne papereista?Pakari kirjoitti:Käsittääkseni inssi vain jarruttelee normaalisti siinä testilenkillä, ettei ajeta dynossa ollenkaan. Näin ainakin autoissa joissa on jatkuva neliveto.
Dynossa ajoahan se on jarrujenkin testaus.Meinaa varmaan ihan dynossa ajoa.
Tarkoitin tuossa tehonmittausta, tuli vähän epäselvästi kirjotettua.
Toisaalta taas esim. Mitsulla kuulemma joitain malleja saa ajaa 2-veto testerissä, kun ei ylitä tiettyä aikaa ja nopeutta.
Empäs antas ajaa Markon Saappia, ennen kuin tietää varmaksi
Re: XWD ja jarrujen testaus katsastuksessa
Okei. Saabin nelivetoa ei voi testata 2-WD dynossa, jollei poista nelivedon sulaketta. Mutta ei varmaan jarruja aleta testaamaan katsastuksessa sulakkeita irroittelemalla (pling...pling...). Ja tuo autohan lähtee heti liikkeelle, kun aina liikkeelle lähtiessä on vähintään 50% takana, reilulla kaasunkäytöllä jopa enemmän.apu,apupoika kirjoitti:Tarkoitin tuossa tehonmittausta, tuli vähän epäselvästi kirjotettua.
Toisaalta taas esim. Mitsulla kuulemma joitain malleja saa ajaa 2-veto testerissä, kun ei ylitä tiettyä aikaa ja nopeutta.
Empäs antas ajaa Markon Saappia, ennen kuin tietää varmaksi
Siksi kyselin, että jos ois kokemuksia. Tuntuu tympeältä alkaa kyselemään siellä konttorilla, että tiedättekös miten tuo auto tulee testata..
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Re: XWD ja jarrujen testaus katsastuksessa
Kyllähän tehomittauksia 4wd autoille tehdään muunkin merkkisille, mutta tällöinhän joka pyörän on oltava rullan päällä. Kyllä xwd saabin voi ajaa penkissä samalla tavalla kuin muitakin 4wd autoja, miksei voisi? Ja sitähän tuo varoitustarrakin kertoo ettei saa 2wd penkissä..apu,apupoika kirjoitti:Meinaa varmaan ihan dynossa ajoa.
Autohan ei saa virheilmoituksia esittää katsastuksessa. Näkyisiköhän vikakoodi OBD testissä jos nelivedon sulakkeen poistaa? Tällöinhän auto saa hylkäyksen OBD vian vuoksi. Joten ei siellä katsastuksessa sulakkeita irti oteta. Jarrut testataan tosiaan sillä testilenkillä niin kuin ne voi pikkupyöräytyksellä testata.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: XWD ja jarrujen testaus katsastuksessa
Olisikohan mahdollista tehdä samalla lailla kuin katsastuskonttorit täällä tekevät nelivetosen saabin kanssa jarrutestissä siitä sammutetaan moottori.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: XWD ja jarrujen testaus katsastuksessa
Hyvin heilahti läpi katsastuksesta, vaikka taulussa loimottaa luistoneston vikavalo äänitehosteiden keraPakari kirjoitti: Autohan ei saa virheilmoituksia esittää katsastuksessa.
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: XWD ja jarrujen testaus katsastuksessa
Tuon lyhyen kommentin jälkeen on selvemmin mitä tarkoitin.Pakari kirjoitti:Kyllähän tehomittauksia 4wd autoille tehdään muunkin merkkisille, mutta tällöinhän joka pyörän on oltava rullan päällä. Kyllä xwd saabin voi ajaa penkissä samalla tavalla kuin muitakin 4wd autoja, miksei voisi? Ja sitähän tuo varoitustarrakin kertoo ettei saa 2wd penkissä..apu,apupoika kirjoitti:Meinaa varmaan ihan dynossa ajoa.
Autohan ei saa virheilmoituksia esittää katsastuksessa. Näkyisiköhän vikakoodi OBD testissä jos nelivedon sulakkeen poistaa? Tällöinhän auto saa hylkäyksen OBD vian vuoksi. Joten ei siellä katsastuksessa sulakkeita irti oteta. Jarrut testataan tosiaan sillä testilenkillä niin kuin ne voi pikkupyöräytyksellä testata.
Re: XWD ja jarrujen testaus katsastuksessa
Marko A kirjoitti: Okei. Saabin nelivetoa ei voi testata 2-WD dynossa, jollei poista nelivedon sulaketta. Mutta ei varmaan jarruja aleta testaamaan katsastuksessa sulakkeita irroittelemalla (pling...pling...). Ja tuo autohan lähtee heti liikkeelle, kun aina liikkeelle lähtiessä on vähintään 50% takana, reilulla kaasunkäytöllä jopa enemmän.
Siksi kyselin, että jos ois kokemuksia. Tuntuu tympeältä alkaa kyselemään siellä konttorilla, että tiedättekös miten tuo auto tulee testata..
Löysin seuraavanlaisen ohjeen:
VW-konsernin autot poikittaismoottoreilla
Autot, joissa takaveto kytkentään tarvittaessa sähköhydraulisella Haldex-kytkimellä (esim. VW 4Motion), testataan dynamometrillä moottori sammutettuna ja virta pois päältä (alipainetta tehostajalla riittää normaalin jarrutestin ajaksi).
VW:n Synchro-mallit Golf II ja III, Passat, Sharan 4Motion: etuakselin jarrut testataan ajettaessa takaperin teloille.
Sivut 17 ja 19
http://www.yklry.fi.hotel.kirahvi.com/i ... 44&lang=fi
Re: XWD ja jarrujen testaus katsastuksessa
Oulun Åströmillä sanottiin, että jarruja ei voi testata 2WD dynamometrillä.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Re: XWD ja jarrujen testaus katsastuksessa
Mielenkiintoinen linkki vaikkei Saabia tunnekkaan:
https://publications.theseus.fi/bitstre ... sequence=2
https://publications.theseus.fi/bitstre ... sequence=2
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: XWD ja jarrujen testaus katsastuksessa
Ihan hyvä kooste aiheesta. Tuon mukaan Haldex ratkaisut voi testata 2WD dynolla jos virta on pois päältä, ihan kuten Core tuolla edellä kertoi.
Pisti silmään virhe tuolla auto luettelossa, kun esim. Subarun nelivedot on listattu samaksi (jatkuva neliveto - ei voi testata) vaihteistosta riippumatta. Kuitenkin automaattlaatikolla voi olla kytkeytyviä ihan kuten Haldex (esim Outback 2003-2009) ja manuaalit taas viskolla (jatkuva). Eli eivät kuulu samaan kategoriaan keskenään.
Pisti silmään virhe tuolla auto luettelossa, kun esim. Subarun nelivedot on listattu samaksi (jatkuva neliveto - ei voi testata) vaihteistosta riippumatta. Kuitenkin automaattlaatikolla voi olla kytkeytyviä ihan kuten Haldex (esim Outback 2003-2009) ja manuaalit taas viskolla (jatkuva). Eli eivät kuulu samaan kategoriaan keskenään.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red