Onko järkeä talveksi Bilsteinejä alle? On(tulikin nyt KONIt)

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Onko järkeä talveksi Bilsteinejä alle? On(tulikin nyt KONIt)

Viesti Kirjoittaja saapasi »

Onko siis mitään järkeä vaihtaa talveksi uusia tiukempia iskareita vai onko ihan hölmöä? Ajattelin tätä ihan vaan sen takia kun noissa Bilsteineissä on se pintakovuus sen n.5000km enkä haluaisi sitä kesäksi.

Toisaalta täytyyhän se kovuus joskus kärsiä kumminkin. En vaan haluaisi koko kesää jyristellä jos asiaan voisi jotenkin vaikuttaa. Sitten taas talvella tie on kovempi kun epätasaisuuksia tulee jäästä ja lumesta :?

Mutta mutta...sanokaas nyt jotain. Onko tässä touhussa nyt mitään järkeä :?:
Viimeksi muokannut saapasi, Su Helmi 11, 2007 22:00. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
SonmH
"Viggen"
Viestit: 680
Liittynyt: Su Elo 21, 2005 21:00
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja SonmH »

mun mielestä voi vaihtaa ihan hyvin.. ei ne huonommatkaan ole ja onhan talvirenkaat vähän pehmeemmät; ainakin luulis olevan korkeemmat kun kesä renkaat..
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Viesti Kirjoittaja saapasi »

Kiitos vastauksesta. Tuo kumin pehmeys on varsin totta. Kesärenkaat ovat huomattavasti kovemmat, huomaa kun ajelee sellon parkkihallin täristeistä. Ja tuo voisin itseasiassa kompensoida juurikin asian, jolloin ei välttämättä talvella niin haittaisi.

Talvirenkaat ovat samaa vannekokoa kuin kesällä, 17" ja myös samaa korkeusluokkaa. Kesällä 225/45, talvella 205/50. Talvikumi rengaslaskurin mukaan 0,3cm korkeampi.

Edit: Niinnojoo... kevääksi kun on tulossa sitten 225/40/18" ja onhan se tietty taas kovempi kumi.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Oon kuullut Essonbaarijuttuja, että jos laittaa uudet iskarit alle talvella on ne lyhytikäisemmät kuin kesällä laitetut. Jotain huhua, että iskareiden sisäänajo ei onnistu kunnolla pakkasilla :)

En tiedä onko ihan legendaa.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Ässä
"Hölösuu"
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 07:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Ässä »

peinu kirjoitti:Oon kuullut Essonbaarijuttuja, että jos laittaa uudet iskarit alle talvella on ne lyhytikäisemmät kuin kesällä laitetut. Jotain huhua, että iskareiden sisäänajo ei onnistu kunnolla pakkasilla :)

En tiedä onko ihan legendaa.
Toisaalta, eipä täällä etelässä mitään kunnon pakkasia olekaan.
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
hma
"Aero"
Viestit: 386
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 15:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Onko järkeä talveksi Bilsteinejä alle??

Viesti Kirjoittaja hma »

saapasi kirjoitti:Onko siis mitään järkeä vaihtaa talveksi uusia tiukempia iskareita vai onko ihan hölmöä? Ajattelin tätä ihan vaan sen takia kun noissa Bilsteineissä on se pintakovuus sen n.5000km enkä haluaisi sitä kesäksi.
No kyllä nämä on ollu ihan yhtä pintakovat ja kivireet jo yli 10tkm, että en tiedä sitten noista puheista että aluksi olisivat jotenkin erityisemmin...

Eli suoraan sanoen v****maiset jäämöykkyisellä tiellä, sekä kesällä routavaurioissa yms. :)
Heikki Manninen
Saab 9-3X 2.0T A -10
Saab 9-5 2.3t BioPower A Vector SportCombi -07 (ex)
Saab 9-5 Aero A Sedan -05 (ex)
Saab 9000 2.3T A50 -98 (ex)
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Re: Onko järkeä talveksi Bilsteinejä alle??

Viesti Kirjoittaja saapasi »

hma kirjoitti:
saapasi kirjoitti:Onko siis mitään järkeä vaihtaa talveksi uusia tiukempia iskareita vai onko ihan hölmöä? Ajattelin tätä ihan vaan sen takia kun noissa Bilsteineissä on se pintakovuus sen n.5000km enkä haluaisi sitä kesäksi.
No kyllä nämä on ollu ihan yhtä pintakovat ja kivireet jo yli 10tkm, että en tiedä sitten noista puheista että aluksi olisivat jotenkin erityisemmin...

Eli suoraan sanoen v****maiset jäämöykkyisellä tiellä, sekä kesällä routavaurioissa yms. :)
Alkaa taas Bilstein/Sachs -puntari heilahtaa tommosesta...älä älä.. Mutta kyllä suurimmalla osalla mitä foorumilaisten Bilsteineistä on kuunnellu/lukenu on ollu tuo sisäänajo. Siksi ne qawin oiskin ollu ihan helmet kun oli 10tkm ajetut ja pintakovuus kuulemma tipotiessään. Ei ole kyllä kiva jos tuolla tavalla kuitenkin käyttäytyvät. Oletko sinä sitten ajanut ne "sisään" kesällä vai talvella?

Tavoite Bilsteinien kanssa olisi se ettei auto heiluisi eikä kallistelisi enää yhtään mihinkään suuntaan kun sillä ajetaan. Ja varsinkaan ettei enää keulisi kovemmin kiihdytettäessä eikä menisi alas kovemmin jarrutettaessa. Sachs olisi myös hyvä vaihtoehto, mutta onkohan ne sitten yhtä hyvät :?:
hma
"Aero"
Viestit: 386
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 15:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Onko järkeä talveksi Bilsteinejä alle??

Viesti Kirjoittaja hma »

saapasi kirjoitti: Alkaa taas Bilstein/Sachs -puntari heilahtaa tommosesta...älä älä.. Mutta kyllä suurimmalla osalla mitä foorumilaisten Bilsteineistä on kuunnellu/lukenu on ollu tuo sisäänajo. Siksi ne qawin oiskin ollu ihan helmet kun oli 10tkm ajetut ja pintakovuus kuulemma tipotiessään. Ei ole kyllä kiva jos tuolla tavalla kuitenkin käyttäytyvät. Oletko sinä sitten ajanut ne "sisään" kesällä vai talvella?
Eiköhän ne myyjällä aina ole helmet ja niin pois päin ;) Nää on niin subjektiivisia juttuja. Toisen mielestä omat kamppeet on aina virheettömiä ja toisen mielestä ei - mun mielestä nämä on edelleen yhtä jäykät ku aluksikin ja näin ollen siis epämukavat, mutta onneksi sen tiesi jo hankkiessä :)

Alle laitettu kevätauringolla ja koko kesä kovaa ajoa, ~8000tkm. Tästä saa joku myös sisäänajetut helmet, jos vaihdan nuo Koneihin.
saapasi kirjoitti: Tavoite Bilsteinien kanssa olisi se ettei auto heiluisi eikä kallistelisi enää yhtään mihinkään suuntaan kun sillä ajetaan. Ja varsinkaan ettei enää keulisi kovemmin kiihdytettäessä eikä menisi alas kovemmin jarrutettaessa. Sachs olisi myös hyvä vaihtoehto, mutta onkohan ne sitten yhtä hyvät :?:
Tuossa suhteessahan nämä on kyllä oikeinkin hyvät. Sitä vaan ei tule jokapäivä tuollaista ajoa harrastettua, niin käy välillä "harmittamaan" lievästi tuo kovuus. Alkuperäiset aerot (Sachs) oli ennen alla ja kyllä ero melkoinen oli.
Heikki Manninen
Saab 9-3X 2.0T A -10
Saab 9-5 2.3t BioPower A Vector SportCombi -07 (ex)
Saab 9-5 Aero A Sedan -05 (ex)
Saab 9000 2.3T A50 -98 (ex)
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1346
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja koistha »

Luin tätä keskustelua ja ihmettelin kun kaikki osapuolet puhuivat pelkistä Bilsteineista. Eikö nyt kannattaisi kuitenkin täsmentää mistä Bilsteinin mallista on kyse, niin ei tulisi väärinymmäryksiä. Eli puhuuko joku Sporteista ja toinen Sprinteistä vai miten homma menee :o ?
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

koistha kirjoitti:Luin tätä keskustelua ja ihmettelin kun kaikki osapuolet puhuivat pelkistä Bilsteineista. Eikö nyt kannattaisi kuitenkin täsmentää mistä Bilsteinin mallista on kyse, niin ei tulisi väärinymmäryksiä. Eli puhuuko joku Sporteista ja toinen Sprinteistä vai miten homma menee :o ?
Tonnariin ei taida olla saatavilla muita kun sportteja.
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Viesti Kirjoittaja saapasi »

koistha kirjoitti:Luin tätä keskustelua ja ihmettelin kun kaikki osapuolet puhuivat pelkistä Bilsteineista. Eikö nyt kannattaisi kuitenkin täsmentää mistä Bilsteinin mallista on kyse, niin ei tulisi väärinymmäryksiä. Eli puhuuko joku Sporteista ja toinen Sprinteistä vai miten homma menee :o ?
Kaikki puhuvat Sporteista. Ja yleisesti kun puhutaan tonnarin Bilsteineistä, puhutaan lähestulkoon aina Sporteista. Sprinttejä ei muistaakseni tonnariin edes saa, kuten JouniCSEkin tuossa mainitsi.

EDIT: Nyt muuten saa, ainakin Elkpartsilta.
Viimeksi muokannut saapasi, Su Helmi 11, 2007 22:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1346
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja koistha »

Aha.
Aina sitä oppii näköjään jotain uutta.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Re: Onko järkeä talveksi Bilsteinejä alle??

Viesti Kirjoittaja saapasi »

hma kirjoitti:Eiköhän ne myyjällä aina ole helmet ja niin pois päin ;)
Qaw on kehunut alustaansa jo kesällä ettei ole kivireki, kun toisessa topicissa oli juttua tuosta kovuudesta. Kutsui ihan kokeilemaan autoansa, jollei joku usko.
hma kirjoitti:Alle laitettu kevätauringolla ja koko kesä kovaa ajoa, ~8000tkm. Tästä saa joku myös sisäänajetut helmet, jos vaihdan nuo Koneihin.
Minäpä voisin olla kiinnostunut jos vaan hinnasta sovitaan. Olen ajatellut tehdä ostopäätöstä n. kuukauden kuluessa.
hma kirjoitti:
saapasi kirjoitti: Tavoite Bilsteinien kanssa olisi se ettei auto heiluisi eikä kallistelisi enää yhtään mihinkään suuntaan kun sillä ajetaan. Ja varsinkaan ettei enää keulisi kovemmin kiihdytettäessä eikä menisi alas kovemmin jarrutettaessa. Sachs olisi myös hyvä vaihtoehto, mutta onkohan ne sitten yhtä hyvät :?:
Tuossa suhteessahan nämä on kyllä oikeinkin hyvät. Sitä vaan ei tule jokapäivä tuollaista ajoa harrastettua, niin käy välillä "harmittamaan" lievästi tuo kovuus. Alkuperäiset aerot (Sachs) oli ennen alla ja kyllä ero melkoinen oli.
Jaa, kerro ihmeessä lisää Sachseista. Niistä kun tuntuu olevan niin vähän juttua. Voitko kertoa käyttökokemuksiesi erot noiden kahden välillä? Auttaisi hurjasti iskareiden valinnassa! Ja jos olet Koneihin vaihtamassa, niin mitä parempaa niissä sitten on? Tiedän että ovat säädettävät.


Edit: ainiin, mitkä jouset sulla muuten on?
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Viesti Kirjoittaja saapasi »

Saiskos tänne noista Koneistakin kommentteja? Kattelin etteivät ole uutena SP:llä kuin 65€ kalliimmat, kuin Bilsteinit. Hämää vaan se, että mistä sitä säädetään? Iskarin päässä tuntuu olevan joku säätöruuvi. Eli konehuoneestako pystyy sitten säätämään esim talvella löysemmälle tai vaikka mökkireissun hiekkatien alkaessa jos haluaa? Ja takapäästä varmaan löytyy säätö yhtä helposti?
Voishan ne noikin varteenotettavat olla :?
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

Konin etu-iskareissa on kyljessä säätö, onnistuu rengaskotelon kautta. Taka-iskarit joudut sitten irroittamaan säätämistä varten.

Osta kerralla se Speedpartsin coilover setti, niin saadaan kokemuksia siitäkin.
Corvette C5
Vastaa Viestiin