lhjet 2.2 lastu

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
745 TIC
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ke Joulu 20, 2006 20:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

lhjet 2.2 lastu

Viesti Kirjoittaja 745 TIC »

Eli mulla olisi tuollainen volvo 740 turbo -88 Lhjetin 2.2:lla ruiskulla.

Tuohon volvossa olevaan ruiskuun ei ole tietääkseni kukaan alkanut valmistamaan minkäänlaista lastua. Enkä ole kuullut, että kukaan olisi niihin perehtynytkään volvoharrastajien joukossa, kun noita 2.2 ruiskuja on aika harvassa.

Luin joskus tuolla myynti-osiossa, että joku valmistaisi saabin lhjet 2.2:iin lastuja edullisesti.
Olisikohan se mahdollista myös tuohon volvossa olevaan 2.2:een?

Ruiskuboksin numerot ovat: 0 280 000 541

Kiitän! :wink:
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Minähän se taisin olla.. Riippuu siitä, onko lastun rakenne samanlainen kuin Saabin LH-jeteissä. Uskoisin olevan kuitenkin melko lähellä, jollei jopa käytännössä samanlainen. Onko tuo lambda-ohjattu, kun on jenkkimalli? Se saattaa aiheuttaa eroja/ongelmia, Saabeissa kun on ollut 2.2:sta lambdalla vain vapareissa.

Jos saat eprommin luettua ja lähetettyä binäärin maililla, niin voin tutkia miltä se vaikuttaa. Pienellä tutkimustyöllä luulisi joka tapauksessa onnistuvan täyskuormarikastuksen lisääminen, joka yleensä on ollut se mitä noilta lastuilta haetaan. Isommat suuttimet on vähän työläämpi homma.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

mitenkäs olet dumpin tuossa saanut toimimaan?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
745 TIC
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ke Joulu 20, 2006 20:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 745 TIC »

jcarlson kirjoitti:Minähän se taisin olla.. Riippuu siitä, onko lastun rakenne samanlainen kuin Saabin LH-jeteissä. Uskoisin olevan kuitenkin melko lähellä, jollei jopa käytännössä samanlainen. Onko tuo lambda-ohjattu, kun on jenkkimalli? Se saattaa aiheuttaa eroja/ongelmia, Saabeissa kun on ollut 2.2:sta lambdalla vain vapareissa.
Kyllä on lambda ohjattu. Lambda säätää syötön osakaasulla ja täyskaasulla on sitten koko kapasiteetti käytössä.
jcarlson kirjoitti:Jos saat eprommin luettua ja lähetettyä binäärin maililla, niin voin tutkia miltä se vaikuttaa. Pienellä tutkimustyöllä luulisi joka tapauksessa onnistuvan täyskuormarikastuksen lisääminen, joka yleensä on ollut se mitä noilta lastuilta haetaan. Isommat suuttimet on vähän työläämpi homma.
Kuinkas tuo epronin luku onnistuu?


Mikkoimp:
Dumppi toimii ihan hienosti vakiobypassin kanssa.
Kokeilin aluksi ilman bypassia mutta se ei toiminut odotetusti. Dumppi sihahti vasta paluupaineilla ja turbo ehti sakkaamaan.
Nyt voisi toimia ilman bypassia paremmin, kun dumppi on ollut vuoden verran käytössä ja mäntä liikkuu jo kevyemmin. Ostettaessa se hiukan takelteli vaikka käytti öljyä.
Meni kyllä yllättävän kauan ennenkuin tuo Paten dumppi alkoi päästämään paineita kunnolla pihalle.

Se on asennettu ihan normaalilla tavalla. Katti on poistettu, jotenka pelkoa sen hajoamisesta ei ole. Pimeällä säällä näkyy hienosti, kun vaihtaessa putkesta leimahtaa liekit. :)
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

745 TIC kirjoitti: Kuinkas tuo epronin luku onnistuu?
Eprommin luku onnistuu prommerilla, jos sellaista ei ole käytettävissä niin voin itsekin lukaista jos lähetät lastun tänne. Ongelmaksi varmaan kyllä sitten muodostuu se, että auto on ajokelvoton kunnes saan lastun luettua ja lähetettyä takaisin.. Eli muutaman päivän, ja joskus ensi vuoden puolella. :)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
745 TIC
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ke Joulu 20, 2006 20:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 745 TIC »

Selvä.
http://i5.photobucket.com/albums/y180/7 ... CF1870.jpg
Osaisitko sanoa mikä noista on se lastu?

PS. Unohdin mainita, että tuossa autossa on myös ilmamassamittari, joka mittaa koneelle menevän ilman määrää ja näin ollen vaikuttaa myös bensan syöttöön. :roll:
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2081
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

Mikäs tuon ilmamassamittarin osanumero on?

http://img178.imageshack.us/img178/8913/dscf1870zo6.jpg

Edit: eli tuo ympäröity EI ole se oikea piiri.
Viimeksi muokannut Japso, Pe Joulu 22, 2006 16:11. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Foxbody turbo
745 TIC
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ke Joulu 20, 2006 20:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 745 TIC »

Japso kirjoitti:Mikäs tuon ilmamassamittarin osanumero on?
se on 0 280 212 007.
Mimmi kirjoitti: Missäs Bypass on, kun en huomannut röörissä kuin paten dumpin?
Turbossa on kiinteä bypass. Turbo mallia mitsu TD04-13C.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Tuopa on mielenkiintoista, että tuossa 541:ssä ei ole piiri kannassa kuten minulla 540:ssa:
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/LH/LH22_540.jpg
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3459
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Mimmi kirjoitti:Siis hukkis (hukkaportti), ei Bypass.
Lienee kuitenkin bypass. Etenkin volvoissa olleissa ahtimissa noita on näkynyt.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Onko tuo ympyröity piiri varmasti EPROM:i?
Ainakin löysin seuraavanlaista netistä:
Naapuripiiri (28pin):
B57120 Eprom 27C64 DIL28 http://www.kfz-technik-krull.de/epromliste.html

Ympyröity (24pin):
B57647 = 8253
Toisesta (pidemmästä) numerosta en saa selvää :(

Toki voin olla myös väärässä :)

Mielenkiintoista kyllä, myös JUS:in boxissa on tuo sama B57120-piiri...

Bypassista:
Volvon ahtimissa on monesti bypass ahtimessa, kuten tässä:
http://www.saabismionsairaus.net/Albums ... .sized.jpg
Bypassi tulee tuon oikeallaolevan metallilätkän tilalle.
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2081
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

Nappe kirjoitti:Onko tuo ympyröity piiri varmasti EPROM:i?
Ainakin löysin seuraavanlaista netistä:
Naapuripiiri (28pin):
B57120 Eprom 27C64 DIL28 http://www.kfz-technik-krull.de/epromliste.html

Ympyröity (24pin):
B57647 = 8253
Toisesta (pidemmästä) numerosta en saa selvää :(
Taijatpa muuten olla ihan oikeassa :oops:
Foxbody turbo
745 TIC
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ke Joulu 20, 2006 20:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 745 TIC »

Nappe kirjoitti: Ympyröity (24pin):
B57647 = 8253
Toisesta (pidemmästä) numerosta en saa selvää :(
Tuo pidempi numerosarja on: 8709X8403
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Eipä näköjään ole siitä pidemmästä numerosarjasta mitään iloa kun google ei sillä mitään löydä :?

Mielenkiintoinen tapaus tu -541, äkkiä katsomalla arvaisinn että kyseisessä purkissa ei olis varsinaista lastua, vaan kartat olis suoraan prossussa tai sen apumuistissa, esim. B57120 Eprom piirissä.

Oletko kysynyt BSR:ltä onko heillä lastua tähän?
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
745 TIC
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ke Joulu 20, 2006 20:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 745 TIC »

Nappe kirjoitti:Eipä näköjään ole siitä pidemmästä numerosarjasta mitään iloa kun google ei sillä mitään löydä :?

Mielenkiintoinen tapaus tu -541, äkkiä katsomalla arvaisinn että kyseisessä purkissa ei olis varsinaista lastua, vaan kartat olis suoraan prossussa tai sen apumuistissa, esim. B57120 Eprom piirissä.

Oletko kysynyt BSR:ltä onko heillä lastua tähän?
En ole, kun nuo kielet ei oikein ole mun alaa. :roll: Yleinentieto on, että noihin ei saisi lastua.
Vastaa Viestiin