Positiivista Saabin lopettamisessa ?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Jonni Peura
"Hirsch"
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Positiivista Saabin lopettamisessa ?

Viesti Kirjoittaja Jonni Peura »

Jussi kirjoitti:Mikä yhdistäisi esimerkiksi 2-tahtaria hivelevää pälvikaljuuntuvaa hardcore-museomiestä ja hyppyritukkaista teiniä joka liimaa lasikuitua ruosteen raiskaamaan 90-luvun taitteen turboon...
Isä ja poika? :mrgreen:
Saab 9-5 2,3tA 2003 RE85
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Re: Positiivista Saabin lopettamisessa ?

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Jonni Peura kirjoitti:Isä ja poika? :mrgreen:
Juu... mutta se nyt on vihonviimeinen asia joka takaisi sovun autoasioissa :)
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 865
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Re: Positiivista Saabin lopettamisessa ?

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

Jussi kirjoitti: Onko olemassa jokin suuri kaikkia yhdistävä aate ja sielujen sympatia?
Näin toivoisi asian olevan. Olen omistanut vuosien varrella 7 Saabia vm. -85 nopasta vm. -06 femmaan. Kaikki ovat olleet mielestäni hyviä autoja ja yhtälailla Saabeja. Saabismi on Asenne.
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Positiivista Saabin lopettamisessa ?

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Itse en ole ikinä oikein ymmärtänyt mitään tunnepohjaista autoihin suhtautumista tyyliin olet niitä tai näitä kun ajat sillä tai tällä. Mulle ne on pelkkää peltiä ja muovia ja pakollinen menoerä kun itseään ja perhettä pitää jollakin kuskata. Minkä auton olenkin aina ostanut on valinta joka kerta johtunut ihan pelkästään siksi että se on parhaiten täyttänyt ne kriteerit siinä hintaluokassa mikä on ollut tavoitteena. Asiaan vaikuttaa varmasti tausta entisenä ammattikuskina. Kun on kilometrejä takan tietty määrä niin kaikki se vähäinenkin glamour ajamisesta häviää. Ei kuitenkaan kiinnosta istua venkuloivassa kipossa jota pitää koko ajan ohjata että se menisi suoraan ja kun on nähnyt ihmisen raatoja X määrän teiden varsilla niin tulee sitä turvallisuuspuoltakin mietittyä. Ja hyvät penkit pitää olla. Mulle on ihan sama vaikka saabin valmistus loppuisikin mutta se johtuu vain siitä että nykyään tulee kilometrejä niin vähän että ne voi ajaa vaikka volvolla joka on minmusta ehkä olemukseltaan lähimpänä saabia autona.
9000CS 2,3
HMK
"Hölösuu"
Viestit: 1239
Liittynyt: Su Syys 07, 2003 14:01
Paikkakunta: Espoo/Huittinen

Re: Positiivista Saabin lopettamisessa ?

Viesti Kirjoittaja HMK »

Tahtarimiehen viha GM:n raiskaamaa 9-3:sta kohtaan on leppymätön... :D

Tottapuhuen olisi mielenkiintoista tosiaan tietää mitä ikäluokkaa on klubin kalusto.

Ja kyllä se 9-2X:kin on aito Saab vaikka perimältään onkin Subaru. Ja taatusti tuleva keräilyharvinaisuus.
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Positiivista Saabin lopettamisessa ?

Viesti Kirjoittaja wesku »

Vertailun vuoksi mitenkähän moni Jaguar-harrastaja olisi mieluummin antanut lopettaa koko merkin samantien kun Ford tuli kuvioihin ja muutama vuosi myöhemmin halpamalli X-type julkistettiin ?
Kapteeni Aika
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Pe Syys 21, 2007 23:22

Re: Positiivista Saabin lopettamisessa ?

Viesti Kirjoittaja Kapteeni Aika »

2,3T sport kirjoitti:Autojen hankintapäätökset kun usein tehdään tunnepohjalla niin on kerrassaan loistavaa, että on olemassa "aito-saabisteja" jotka muistavat haukkua uusia saabeja ooppeleiksi ja siten ovat luomassa negatiivista mielikuvaa merkistä. Parhaimmillaan potentiaalinen ostaja marssii ostoksille toisen merkin automyymälään kun ei halua kuunnella esim. työpaikalta löytyvän "aito-saabistin" ivailua hänen 9-5 opelistaan :roll:

Uusien autojen myynnillähän ei ole mitään tekemistä merkin ja työpaikkojen säilymiselle vaan sillä 60-70luvulla myydyllä yksilöllähän ne tehtaat pyörii kun 2010 lähestyy.

Yhtälö on aika täydellinen kun 70-luvulla yleisiin (Fiat 600, 127, Datsunin 100A jne.) harvoin yli 1300kuutioisiin autoihin verrattuna 2litraiset kaasarisaabit olivat janoisia ja nyt 30-40vuotta myöhemmin Saabeista tietämättömät jaksavat vieläkin toitottaa kuinka armottomia bensasyöppöjä Saabit ovat muihin autoihin verrattuna.
Kun sitten tällaisien merkistä tietämättömien lisäksi nämä "aito-saabistit" vielä haukkuvat uusia malleja, ja usein vielä ilman omakohtaista kokemusta kyseisistä ajokeista, niin eikö olekin ihmeellistä että moni kiinnostunut jättää uuden Saabin ostamatta kun saisi puolustella hankintaansa vanhentuneita ja paikkaansa pitämättömiä väittämiä vastaan :!:

Lisää vaan tällaisia "saabisteja"
Hyvin sanottu !!
Kapteeni Aika
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Pe Syys 21, 2007 23:22

Re: Positiivista Saabin lopettamisessa ?

Viesti Kirjoittaja Kapteeni Aika »

HMK kirjoitti:Klubin linja tuskin on se, että vanhemmilla Saabeilla (96, 99 jne.) ajavat olisivat jotenkin ykkösasemassa? Ja mikäs estää fanaattisten museosaabien kannattajia perustamasta omaa kerhoansa. Kun uudemmilla Saabeilla ajavia lienee klubissa kuitenkin enemmistönä niin toivoisi kunnioitusta myös KAIKILTA vanhemmilla Saabeilla ajavilta. Ikinä en ole kuullut vanhempien Saabien mollausta uusilla ajavien puolelta, päinvastoin kylläkin.
Edelleen hyvin sanottu, tuntuu todella siltä että ollaan muualla kuin Saab-Clubin sivuilla !!
66Saab74
"Turbo"
Viestit: 275
Liittynyt: Ma Maalis 17, 2008 12:15
Paikkakunta: Lahti

Re: Positiivista Saabin lopettamisessa ?

Viesti Kirjoittaja 66Saab74 »

poikkesin Suomi24 sivuilla Saab aihe sielläkin ja mielipiteitä riittää ... Saab ei jätä kylmäksi vaikka merkin taru olisikin loppu.
Saab 1974 L. 4d. 1.85L. Oranssi , rekistöröity uudelleen 28.4-09. Jäsen 3689. Renu Megane 1.9dci ja LT volsu asuntoauto.
Mc Jape
"Tuplakaasari"
Viestit: 78
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 20:43
Paikkakunta: HämeenlinnanTuulos

Re: Positiivista Saabin lopettamisessa ?

Viesti Kirjoittaja Mc Jape »

Ei sille vaan mitään voi että talous on menny alas ja eletään taantumaa saab teki silloin hyviä autoja kun oli oma yrityksensä ja kauppa kävi mut nyt kun GM:n alaisuudessa on ollut niin pelkkää harmia on ollut... Kattokaa vaikka tm:n tai tl:n rekisteröintitilastoja 70-80-luvulta kaikki halus ostaa saabin!! OPEL&GM=TÄYS BANKROTTI!!!!
Volvo V70 2.4T -02,Volvo 850 2.4-94 ,ja 850T5-95 KA ,, 96-77 "rock" KA , 96-65 ,96-77b,95-65,95V4-67, 95VAN-70 , 95-72 Tele, 95-74,95-75 Tele VO, 99LE-73,99L-7599-83,9000Aero-93, 95 V4-75 JOKKIS + n.30kplosiksi.
Raimo Miettinen
"Hölösuu"
Viestit: 1723
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:45
Paikkakunta: Raum
Viesti:

Re: Positiivista Saabin lopettamisessa ?

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Muistatko minkälaisia työsuhde-etuja auton oston suhteen tehtaalta sai aikoinaan? Meidän köyhässä perheessä tyydyttiin vielä -86 Saabin sijaan ranskalaiseen Peugeotin 205:n, kun edut olivat isän sanojen mukaan sen verran vaatimattomat että tulisi omaa työtä kannatettua.
#3058 | Auto: k u v a t | v i d e o t
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Re: Positiivista Saabin lopettamisessa ?

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Raimo Miettinen kirjoitti:Muistatko minkälaisia työsuhde-etuja auton oston suhteen tehtaalta sai aikoinaan? Meidän köyhässä perheessä tyydyttiin vielä -86 Saabin sijaan ranskalaiseen Peugeotin 205:n, kun edut olivat isän sanojen mukaan sen verran vaatimattomat että tulisi omaa työtä kannatettua.
Kyllä ne aika hyviä taisi olla 70-80-luvulla. Mahtoikohan olla vielä niin että Valmetin huoltokonttorikin antoi erityisen halvan lainan Saabin tai Talbotin ostoon. Eduthan koskivat vielä koko konsernia, ei pelkkää autotehdasta.

Ei meidän perheessä ainakaan muistaakseni edes harkittu muuta kuin Saabia sinä aikana mitä isäukko oli Valmetilla töissä.

Vastaavia etuja muuten oli tarjolla Valmetin traktorinkin ostoon... ja Linnavuoren tehtaan tekemän dieselin sai veneen moottoriksi ihan eri hintaan kuin muut.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Positiivista Saabin lopettamisessa ?

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Meillä saabismi alkoi vuonna -84, jolloin isäukko siirtyi kylmästä Citroën GSA Pallaksesta lämpimään Saab 99:iin. Silloisen Yhtyneet Paperitehtaat nykyisen UPM:n työntekijänä sai hyvän alennuksen oman autonkin hankintaan. Sen jälkeen ei sitten Saabista ole luovuttu. Papalla on nyt kolmas menossa. Lienee myös viimeinen. Ei taida enää moisia etuja olla UPM:llä.
# 419 Vesa Pohjalainen
olli9000CDturbo
"Aero"
Viestit: 431
Liittynyt: Ti Elo 03, 2004 10:08
Paikkakunta: Vaasa

Re: Positiivista Saabin lopettamisessa ?

Viesti Kirjoittaja olli9000CDturbo »

En näe Saabin lopettamisessa mitään posiitiivista. Laatuun pitäisi kyllä jatkossa kiinnittää enemmän huomiota. Ajan edelleen tonnarilla mutta monesti olen kyllä vilkuillut femman suuntaan. Olisin luultavasti jo ostanut jos sitä saisi yhtä kestävällä koneella kuin tontussa (T5). Kaiken maailman huohotus- ja jakopääongelmat ei säväytä.
#1249
9000 Aero Aut. -95 (Joulutonttu) Imola Red OE
9-5 4d 2.3t SE M5 -98
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1640
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Positiivista Saabin lopettamisessa ?

Viesti Kirjoittaja mike »

Vaikka oon tässä pitkän tovin miettiny niin ei kyllä tule mitään positiivista mieleen merkin lopettamisessa. Sen verran kuitenkin autohullu että oikeastaan minkä tahansa merkin lakkautus on menetys.

Ja ikuisuusjankutukseen vanhojen saabien ylivertaisuudesta: Kyllä nämä uudemmat tuntuvat ihan käypäsiä vehkeitä olevan. Lähes kaikilta ominaisuuksiltaan kuitenkin ihan toista luokkaa kuin kymmeniä vuosia sitten suunnitellut saabit. Myönnän toki, että OG 900 on puutteistaan huolimatta mukava ajettava.

Ken haikailee ysivitosta ilman huohotus- ja jakopääongelmia niin 2.2 on oiva ratkaisu :D
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Vastaa Viestiin