Talvirengas han(r)kintaa

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Talvirengas han(r)kintaa

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Risto kirjoitti:
Juxu kirjoitti:
georgahti kirjoitti:lauserakenteesta on myös mahdollista päätellä, että valintakriteerit olivat ulkonäkö ja äänettömyys, joita sitten puolustellaan valinnanvapaudella.
Minulle ainakin tuo äänettömyys on yksi tärkeä valintakriteeri. Pieni vierintävastus tulee siinä ikään kuin kaupanpäällisiksi. Pito on kolmas kriteeri, eikä nämä nyt olleet missään tärkeysjärjestyksessä.
Kesällä varmaan ajat sitten ristikudosrenkailla. :wink:
Kerrohan toki oma valintasi, ajelet siis nastarenkailla muttet kerro merkkiä etkä niiden valmistusvuotta.
Topicin aihe oli kaiketi uusien talvirenkaiden hankintaa liittyvä.

Itse ihmettelin tuolla 8 sivua sitten: onko HKPL7 todella pidoltaan huono märällä asvaltilla, näin oli TM:N testistä luettavissa.

Itse harkitsen uusien Contin nastojen ja HKPL7:n välillä.

Aerossa saa olla kitkat, mutta toiseen hankitaan pitkästä aikaa nastarenkaat.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5176
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Talvirengas han(r)kintaa

Viesti Kirjoittaja Risto »

teesalama kirjoitti:
Kerrohan toki oma valintasi, ajelet siis nastarenkailla muttet kerro merkkiä etkä niiden valmistusvuotta.
Topicin aihe oli kaiketi uusien talvirenkaiden hankintaa liittyvä.

Itse ihmettelin tuolla 8 sivua sitten: onko HKPL7 todella pidoltaan huono märällä asvaltilla, näin oli TM:N testistä luettavissa.

Itse harkitsen uusien Contin nastojen ja HKPL7:n välillä.

Aerossa saa olla kitkat, mutta toiseen hankitaan pitkästä aikaa nastarenkaat.
Omassa autossani on Contin WV 2 paistettu vuonna 2007, jolloin ne hankin, ajettu n. 2000 km. Työni puolesta olen joutunut ajamaan milloin milläkin autoilla ja kaikenlaisilla renkailla, myös noilla liukuesteettömillä, joten ilman kokemuksia en niitä ole mollaamassa.
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Talvirengas han(r)kintaa

Viesti Kirjoittaja ristos »

Hei Kaima-Risto! :wink:
Ei kyllä kannattais kokemuksellakaan niin kauheasti mollailla. Meillä kaikilla on kuitenkin onneksi oma valinnan vapaus. Samoin meillä kaikkilla on omat kokemuksemme, voimme olla niistä ylpeitä. Kun on ajattelun vapaus ja arvostus, niin kyllä silloin on tilaa kuunnella muittenkin ajatuksia ja kokemuksia sekä oppia niistä.

Minäkin ihan omien kokemusten perusteella olen ajoihini valinnut renkaani, Contin kitkat. Olen niihin tyytyväinen ja olen myös tyytyväinen Sinunkin tekemääsi valintaan.

Turvallista matkaa. :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
agents72
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ti Helmi 07, 2006 20:26
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Talvirengas han(r)kintaa

Viesti Kirjoittaja agents72 »

Nyt alla uudet GY UG Extreme 225/45/17.
Mielestäni ei yhtään meluisammat kuin samankokoiset Misukan PilotSport 3 kesäkiekot.
Ja paljon hiljaisemmat kuin HKPL 4 195/65/15 koossa.

Ja ainakin uutena pitävät erinomaisesti.
Ehdottomasti hintansa arvoiset...
9-3 SC bsr -06
Aero97
"Aero"
Viestit: 430
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 14:26
Paikkakunta: Enonkoski

Re: Talvirengas han(r)kintaa

Viesti Kirjoittaja Aero97 »

Meikä kävi viime torstaina hakemassa Aeroon uudet nastarenkaat. Aikaisemmat Hakkapeliitta neloset ehtivätkin olla alla täydet 7 talvea :) Uudet nakit ovat Continentalin uutuusnastamallit. Toisena vaihtoehtona oli Nokian seiskat, mutta arvostan sulan ja märän asfaltin ominaisuuksia sen verran että contit tuli valituksi, ja hintakin oli 40 € alempi. Viikonlopun Savon reissulla pääsikin renkaita testaamaan suunnilleen kaikissa olosuhteissa mitä talviliikenteessä tulee eteen. Sulalla ja märällä asfaltilla tosiaan ihan mukavat, eikä äänikään mielestäni mitenkään paha ole, ainakaan pahempi kuin hakka nelosissa oli. Ja sohjoisella tiellä toimivat oikein mukavasti, jäällä puolestaan tuntui että auto kääntyy kyljelleen kun sai niin rohkeasti kurvaan runtata :D Mielenkiintoista on seurata millainen kesto contissa on, ois kiva jos kestäisivät yhtä kauan kuin nuo neloset kesti. Hakka nelosista ei muuten seitsemään talveen irronnut tai katkennut yhtään nastaa! Kun eihän tuo mun rottelo ees sudi.
9-3 SC Aero 2.8TS XWD -08
9000 Aero -97
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Talvirengas han(r)kintaa

Viesti Kirjoittaja ristos »

Minäkin olen nyt päässyt ajelemaan noilla uusilla Contin kitkoillani hyvin monenlaisissa keleissä. Hienot ovat renkaat pikkumustan alla. Meno on ollut vakaata ja hiljaista, tosi hiljaista. Sattuvat ainakin minun tarpeisini oikein hyvin.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3083
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Talvirengas han(r)kintaa

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Nyt kun on kertynyt pientä kokemusta noista Nokian hakkapeliita 7 renkaista.
Voisin sanoa että eipä vakuuta.
Hukkaan meni hinta erotus Nokian hakkapeliitta 5 verrattuna.
Eivät pidä yhtään paremmin eivät ole yhtään hiljaisemmat.
Tuntuvat kylmänä epätasaiselta.

Saattaa olla että koko erolla on jotain merkitystä.
Ennen oli 195/65/15" ja nyt 215/55/16"
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3083
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Talvirengas han(r)kintaa

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

9-5T kirjoitti:
kalle37 kirjoitti:Nyt kun on kertynyt pientä kokemusta noista Nokian hakkapeliita 7 renkaista.
Voisin sanoa että eipä vakuuta.
Hukkaan meni hinta erotus Nokian hakkapeliitta 5 verrattuna.
Eivät pidä yhtään paremmin eivät ole yhtään hiljaisemmat.
Tuntuvat kylmänä epätasaiselta.

Saattaa olla että koko erolla on jotain merkitystä.
Ennen oli 195/65/15" ja nyt 215/55/16"
Ehkä koolla ei ole merkitystä. Jos miettii kuinka monta kertaa ovat väittäneet uudistuksen parantavan esim. 10% pitoa pistää ainakin minua miettimään kuinka huonoilla renkailla on 80-luvulla joutunut aloittamaan vaikka hyvinhän niilläkin pärjäsi.
Niinpä! Hyvin pääsi 80 luvulla 100A datsunilla jollain Nokia hakkapelitoilla.
Eikä tullut monestikkaan jontkaan lipsautettua :D
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Talvirengas han(r)kintaa

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

kalle37 kirjoitti:Nyt kun on kertynyt pientä kokemusta noista Nokian hakkapeliita 7 renkaista.
Voisin sanoa että eipä vakuuta.
Hukkaan meni hinta erotus Nokian hakkapeliitta 5 verrattuna.
Eivät pidä yhtään paremmin eivät ole yhtään hiljaisemmat.
Tuntuvat kylmänä epätasaiselta.

Saattaa olla että koko erolla on jotain merkitystä.
Ennen oli 195/65/15" ja nyt 215/55/16"
Olisihan se vähän kumma, jos leveys ei vaikuttaisi edellä mainittuihin ominaisuuksiin... paitsi ehkä tuohon kylmänä epätasaisuuteen.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Talvirengas han(r)kintaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

kalle37 kirjoitti:
9-5T kirjoitti:
kalle37 kirjoitti:Nyt kun on kertynyt pientä kokemusta noista Nokian hakkapeliita 7 renkaista.
Voisin sanoa että eipä vakuuta.
Hukkaan meni hinta erotus Nokian hakkapeliitta 5 verrattuna.
Eivät pidä yhtään paremmin eivät ole yhtään hiljaisemmat.
Tuntuvat kylmänä epätasaiselta.

Saattaa olla että koko erolla on jotain merkitystä.
Ennen oli 195/65/15" ja nyt 215/55/16"
Ehkä koolla ei ole merkitystä. Jos miettii kuinka monta kertaa ovat väittäneet uudistuksen parantavan esim. 10% pitoa pistää ainakin minua miettimään kuinka huonoilla renkailla on 80-luvulla joutunut aloittamaan vaikka hyvinhän niilläkin pärjäsi.
Niinpä! Hyvin pääsi 80 luvulla 100A datsunilla jollain Nokia hakkapelitoilla.
Eikä tullut monestikkaan jontkaan lipsautettua :D
Aikoinaan ostettiin ekaan Saabiin Ekoturbot, kuvio oli joku Hakkapeliitta, pitoa ihan törkeästi Saabin tehoihin nähden ja yli 80km/h ääntä oli paljon enemmän kuin nykyisissä renkaissa. Aah sitä ajonautintoa :mrgreen:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Toby
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 11:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Talvirengas han(r)kintaa

Viesti Kirjoittaja Toby »

Sain perjantaina alle uudet Nokian Hakkis Seiskat 195/65/15 ja ensivaikutelmani on kyllä oikeasti tosi positiivinen. Nastat tuntuvat purevat ihan mukavasti jäisillä pikkukaduilla ja vanhoihin Hakkis nelosiin verrattuna nämä tuntuvat selvästi hiljaisemmilta ja mukavammilta.

Ajelin tänään Kouvolaan ja takaisin, aamulla mennessä oli öisen lumisateen jäljiltä vielä hieman loskaa ja ohituskaistalla myös jäätä motarillakin, takaisin tullessa lähinnä kosteaksi suolattu sula asfaltti alla. Ainoa miinus tulee aavistuksen tahmeasta ohjaustuntumasta, suuntavakavuus on ihan OK, mutta se jää sellaiseksi myös lievässä kaarteessa eli keskittäminen heikkenee ainakin kesärenkaisiin verrattuna. Mutta näiltäkin osin siis mieluummin hiukan parempi kuin vanha nelonen.

Paineilla 2,4 sekä edessä että takana melu tosiaan tuntui kohtuulliselta varsinkin ns. Nokian-asteikolla eli nasta-Hakkikset eivät koskaan ole olleet kovin hiljaisia. Muutenkin oikein matkamukavat gummit. Viitosista ei ole kokemuksia, mutta jos vielä nastat pysyvät matkassa paremmin kuin nelosissa, olen kyllä ihan tyytyväinen.
Saabisti #2397
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Talvirengas han(r)kintaa

Viesti Kirjoittaja teesalama »

HKPL7 alla ja alkufiilikset viikon ajojen perusteella hyvät.
Kuten tuossa jo todettiinkin, niin ehkä ohjaus on vähän "hidas". Saattaa tietty johtua ihan kesä/talvirengas erosta.
Paineet nyt 2.3, pitänee kokeilla vielä 2.4 paineita. (195/65/15)

Suht hiljaiset ovat, melu ei juuri eroa kitkarenkaista.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
cab95
"Aero"
Viestit: 380
Liittynyt: Ma Elo 17, 2009 15:03

Re: Talvirengas han(r)kintaa

Viesti Kirjoittaja cab95 »

teesalama kirjoitti:HKPL7 alla ja alkufiilikset viikon ajojen perusteella hyvät.
Kuten tuossa jo todettiinkin, niin ehkä ohjaus on vähän "hidas". Saattaa tietty johtua ihan kesä/talvirengas erosta.
Paineet nyt 2.3, pitänee kokeilla vielä 2.4 paineita. (195/65/15)

Suht hiljaiset ovat, melu ei juuri eroa kitkarenkaista.
Tuli tuosta väitteestä kysymys mieleen,et mitkä kitkat on niin surkeat/kovettunu/kuvio väärinpäin ajettu et pitäs hiljaisimpien nastojen edes sinnepäin melua??Kun oma kokemus renkaitten melujärjestykses on kitka ylivoimaisesti hiljaisin,suvikumi sitten ja varsinkin uutena hiljainen ja hiljaisimmaks testismitattu nasta silti loppuun ajettuja kesärenkaita meluisampi.Eli og femma ja renkaat on ollu cv3,pirellip6000/kumho spt31 ja nasta gisla sf5.Tuo gisla sf5 oli aivan hiljaisin uusimmis nastatesteis ja ainakin mun ajotuntuman mukaan pirun hyvä rengas paitsi melu,jos suvi/kitka vrt
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Talvirengas han(r)kintaa

Viesti Kirjoittaja teesalama »

cab95 kirjoitti:
teesalama kirjoitti:HKPL7 alla ja alkufiilikset viikon ajojen perusteella hyvät.
Kuten tuossa jo todettiinkin, niin ehkä ohjaus on vähän "hidas". Saattaa tietty johtua ihan kesä/talvirengas erosta.
Paineet nyt 2.3, pitänee kokeilla vielä 2.4 paineita. (195/65/15)

Suht hiljaiset ovat, melu ei juuri eroa kitkarenkaista.
Tuli tuosta väitteestä kysymys mieleen,et mitkä kitkat on niin surkeat/kovettunu/kuvio väärinpäin ajettu et pitäs hiljaisimpien nastojen edes sinnepäin melua??Kun oma kokemus renkaitten melujärjestykses on kitka ylivoimaisesti hiljaisin,suvikumi sitten ja varsinkin uutena hiljainen ja hiljaisimmaks testismitattu nasta silti loppuun ajettuja kesärenkaita meluisampi.Eli og femma ja renkaat on ollu cv3,pirellip6000/kumho spt31 ja nasta gisla sf5.Tuo gisla sf5 oli aivan hiljaisin uusimmis nastatesteis ja ainakin mun ajotuntuman mukaan pirun hyvä rengas paitsi melu,jos suvi/kitka vrt
Kirjoitin nimenomaan, että ei juuri eroa kitkarenkaasta. Enhän toki väitä, kerroin oman aistinvaraisen havaintoni. :wink:

Verrokkina Blizzak kitkat. Toisessa on Nokian RSi kitkat, nämä on kyllä hiljaiset.
Ja ei ne kitkat kovettuneet tai väärinpäin ole olleet.
Jos puhallin vähän puhisee ja mankka on edes päällä, niin ei toi rapina ainakaan omiin korviin käy. Joskus ysisatasella ajaessa saattoi vähän rapina kuuluakkin, mutta liekö nuo nastarenkaat sitten kehittyneet.
Itse en ole ajanut nastarenkailla useampaan vuoteen, muistelisin että viimeksi 2005 oli nastarenkaat edellisen kerran oman autoni alla.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Smyygi
"Aero"
Viestit: 385
Liittynyt: Ma Tammi 19, 2009 01:30
Paikkakunta: Turku

Re: Talvirengas han(r)kintaa

Viesti Kirjoittaja Smyygi »

Viikon ja n.200km ollu HKPL 7 alla koolla 205/55/16. Pito on tuntunut tosi hyvältä jäällä ja lumessa, ainut miinus on nuo rengasäänet, continentalit voittaa ainakin hiljaisuudessa.
Vielä on 300km sisäänajoa jäljellä, josko nuo rengasäänetkin vähän pienenisi kilometrien kasvaessa, tiedä häntä :roll: .
Vastaa Viestiin