Se vaan että liikenneonnettomuudethan syntyvät ajosuoritteista eli auton käytöstä, ei ajokortin omistamisesta. Että olisiko tuo sitten oikeudenmukainen niitä kohtaan joilla on kortti mutta ajavat 100km/v?Svc kirjoitti: Sitä en usko, että vakuutusmaksut alenisivat. Lähinnä kaipaisin sitä, että voisin pitää useampia autoja ilman, että joudun erikseen tienaamaan bonukset jokaiseen. Nykyinen liikennevakuutusjärjestelmä on ajalta jolloin harvalla perheellä oli yhtä autoa enempää.
Nykysysteemillä likennevakuutusyhdistys maksaa vakuuttamattomilla autoilla aiheutetut vahingot. Samalla, jos ajat laina-autolla kolarin, niin periaatteessa auton omistaja maksaa kaverinsa puolesta.
Tällöin juuri ajokorttikohtainen bonus olisi parempi. Auto, jolla ei ajeta, aiheuttaa harvoin liikennevakuutuksesta korvattavia vahinkoja. Useimmat korvaukset johtuvat kuljettajasta.
Eli oikeudenmukaisuus olisi siinä, että bonus olisi kuljettajakohtainen, ei autokohtainen.
Olen ihan samaa mieltä siitä että jos minä ostan toisen auton niin olisin ansainnut sille heti samat bonukset kuin ykkösautollakin, koska en ole törppöillyt. Jokainen vaan ymmärtää että tätähän alettaisiin heti käyttämään hyväksi sillä tavalla että autot laitettaisiin niiden nimiin perheessä joilla on eniten bonuksia ja taas vak.maksutulot vähenisivät.
Se mitä jotkut täällä puhuvat saaneensa "samat bonukset ilmaiseksi" on sekava ja monimutkainen juttu. Periaatteessa bonusjärjestelmä on poistunut, yhtiöt käyttävät niitä kuitenkin edelleen vapaaehtoisesti. Lisäksi joitakin juttuja tulee vanhojen aikojen vakuutuksista, esim. tämä kakkosauton kaskobonukset. Jotkut yhtiöt käyttää bonuksia myyntivaltteina ja antavat niitä ikäänkuin kaupantekijäisiksi, lopullinen maksu voi tosin olle enemmän kuin naapuriyhtiössä ilman bonuksia..
Itse muuttaisin systeemia radikaalisti sillä tavalla että ensinnäkin bonustappiot tylysti kolminkertaisiksi jos todettiin törkeä liikenteenvarantaminen. Kaksinkertaisksi jos todettiin pelkkä liikenteenvaarantaminen.
Ja siten porrastaisin vakuutusmaksuja enemmän riskiryhmien mukaan vaika se ei ihan reilua kaikille olekaan.