tiedoitus kaikille hurjastelijoille

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Itse pyrin kyllä hieman venyttämään rajoituksia noilla hitaimmilla osuuksilla ja tietöillä jos on raskasta kalustoa takana. Eihän sitä niin sais kyllä... :roll: Oon huomannut niin kuitenkin tekeväni. :roll:
Dj_Wito
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: La Maalis 24, 2007 12:44
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Dj_Wito »

wesku
Pohjimmainen ongelma on juuri tuontapaiset kuskit jotka yrittävät korjata työnantajan tekemiä virheitä. Kaikki vaan ajelemaan samaan tyyliin niin kohta on aikataulu Vsa-Sjk 1 h 5 min ja Sjk-Tre 2h 30 min.
Henkka #2283
Näinpä. Tästä olen jo aiemminkin kirjoittanut. Mua ei voisi vähempää kiinnostaa jonkun rekan ammatillinen kiire verrattuna työmatkailevaan henkilöautoon.
Tiesin kyyneleitä tulevan.. Enkä väitä että tekisin lähellekkään oikein ajaessani enemmän kuin 80 km/h, sillä sehän on auton rakenteellinen maksiminopeus! Mutta käsi pystyyn ne jotka sulattavat, että maanantain päivälehti kolahtaa luukusta tiistaina tai keskiviikkona..?

Henkka #2283: En ehkä ymmärtänyt oikein, mutta jos meinasit, että työmatkalla olevan kuuluisi olla aina tiellä prioriteetti ykkönen, mihin perustat väitteesi? Sillä töihin mennessäsi voi herätä 5 min aikaisemmin ja ehtiä hyvin tai jos rajoituksia nostetaan, ehkä jopa 5 min myöhemmin, mutta näissä hommissa on 10 min myöhästyminen sama, kuin "muissa hommissa" deadlinen ylittäminen 10:llä päivällä! Ei taitais pomosi tykätä siittäkään..

P.S. Tämä ei ollut riidan haasto!

snuggles: KIITOS!
Ei meidän ammattiryhmä siellä henkilöautoilijoiden kiusana ole, jos olis oma kaista, todellakin ajelisimme siellä poissa henkilöautojen tieltä..
Saabismi on sairaus, enkä halua parantua.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

wesku kirjoitti:
JouniCSE kirjoitti: jep tehovalvonta kohdistuu moottoriteille ja ohituskaistoille. Koko puuhastelulla ei ole mitään tekemistä liikenneturvallisuuden kanssa. Tarkoitus on vain kerätä rahaa ja hieman kyykyttää siinä sivussa.
Moottoriteistä ei niin väliä mutta aivan hyvä että tutkaisivat useammin ohituskaistoilla niin lähtis kortit niiltä tumpeloilta jotka ei uskalla ohittaa muualla kuin ohituskaistoilla usean kympin ylinopeudella mukamas turvallisella nopeuserolla.
Et ole vissiin huomannut, että jos meinaa ohituskaistalla päästä edessä kykkivän ohi sitä vauhtia pitää olla reilusti yli rajoituksen. Syykin on selvä. Satasen alueella ajetaan jonossa yhdeksääkymppiä, ohi ei vaan pääse kun on paljon liikennettä...tai varmasti pääsee, mutta muiden liikenteessä olevien hermoja säästääkseen ei viitis lähteä. Itse tietää, että turbosaapilla ohittamiseen riittää kaksi puhelintolpan väliä, mutta muut ei sitä tiedä joten kaikilla on paskat housuissa jos lähdet ohittamaan "tiukkaan" väliin.

No eipä siinä mitään ajellaan ja odotellaan sitä ohituskaistaa, mistä kyltitkin on jo ilmotelleet. Kun ohituskaista vihdoin alkaa on kaikki jonossa olleet yhtä lukuun ottamatta ohituskaistalla. Nyt ohituskaistan kohdalla kun tie on leveämpää, uskaltaa jonon ensimmäinenkin heittäytyä riehakkaaksi ja ajaa 110km/h. Nyt alkaa isolohkojapsien ( 1.6 litraa) armoton kiihdytyskilpailu. Kaikki ajavat talla pohjassa perätysten, ohituskaista on tietysti vielä ylämäkeen, joten mitään ei tapahdu. Kun 1,3 km pitkä ohituskaista on ajettu, lopputuloksena on se, että kaksi autoa on päässyt jonon ensimmäisen ohi ja jäävätkin jatkamaan matkaansa jonossa uudessa paikassaan, eli jonon kärjessä, 90km/h.

Jos meinaat oikeasti päästä ohituskaistalla useammankin ohi, on vauhtia oltava aika rutkasti ja käytettävä tilaisuudet aika ronskisti. Hiillostettava hitaammat ohittajat käymään välillä oikealla kaistalla ja ajettava aika haipakkata ohituskaistan loppumisesta ilmoittavien merkkien jälkeen. Muuten saat ajaa koko matkan sinne, minne ikinä oletkin menossa tuossa samassa jonossa 90km/h...oli nopeusrajoitus 80 tai 100km/h.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2850
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Dj_Wito kirjoitti: En ehkä ymmärtänyt oikein, mutta jos meinasit, että työmatkalla olevan kuuluisi olla aina tiellä prioriteetti ykkönen, mihin perustat väitteesi? Sillä töihin mennessäsi voi herätä 5 min aikaisemmin ja ehtiä hyvin tai jos rajoituksia nostetaan, ehkä jopa 5 min myöhemmin, mutta näissä hommissa on 10 min myöhästyminen sama, kuin "muissa hommissa" deadlinen ylittäminen 10:llä päivällä! Ei taitais pomosi tykätä siittäkään..
Sitä en toki tarkoittanut, vaan rinnastin nämä kaksi ansaitsemistarkoituksessa tien päällä olevaa toimijaa.

Lähtökohtaisesti tietyö- ja hälytysajoneuvoja (yms.) lukuunottamatta tien päällä liikkuvat kuuluvat samaan tärkeysluokkaan. Työhön liittyvästä liikkumisesta puhuttaessa helposti vain sivuutetaan henkilöautolla työmenoissa liikkuvat ja puhutaan vain rekoista ja kuorma-autoista.

Aivan yhtä lailla ajojärjestelijä lähettää kuorma-auton liikkelle muutamaa minuuttia aikaisemmin. Näin siis, jos se olisi siitä kiinni. Mutta tässä puheessa ei voi välttyä ajatukselta, että kuljetusfirmat tekevät osan tuloksestaan liikenneturvallisuuden kustannuksella, tietysti kaikkensa antavien ajajiensa kustannuksella. Toki työmatkailevaan verrattuna kuormaliikenne joutuu käymään usein monissakin välipisteissä, eikä niiden toimintaan ja nopeuteen kuljetusliike voi usein ainakaan suoranaisesti vaikuttaa, joten aikataulutukseen liittyvä problematiikka on helppo tunnustaa. Se vain ei kelpaa selitykseksi liikenneturvallisuutta heikentäville toimenpiteille.

Ollaan heikoilla vesillä, kun lähdetään arpomaan ja mutu-tuntumalla heittämään kulloisenkin toimijan tärkeyttä ja suoritettujen tehtävien tärkeyssuhdetta toisiinsa. Varsinkaan tien päällä. Mielestäni, kuten jo edellä kirjoitin, pitäisi tietyö- ja hälytysajoneuvot (yms.) pitää prioriteettinä numero yksi ja muiden vain osoittaa keskinäistä kunnioitusta toisilleen. Tämä myös siksi, että varsinkin henkilöautoilevasta on monessa tilanteessa vaikea sanoa, millä asioilla se kulloinkin liikkuu.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja oju »

Mielestäni nopeudenvalvonnan painopistettä tulisi siirtää kaupunkialueelle. 70km/h kaupungissa ei ole tavatonta, mutta varmasti vaarallisempaa kuin vaikkapa 130km/h tyhjällä tiellä satasen alueella.

Tietöitä kunnioitettaisiin paremmin jos niiden rajoituksia käytettäisiin vain tarvittaessa. Liian usein merkit ovat 5 km liian aikaisin tms. ja jätetään paikalleen sunnuntaiksi tai muiksi päiviksi jolloin mitään ei tapahdu. Ulkomailla olen törmännyt siihen että heti tietyön jälkeen on kyltti jossa alkuperäinen nopeusrajoitus palautetaan. Meillä se jää usein tekemättä. Tässä käy kuten pojalle joka huusi susi. Jos 30km/h kylttiä käytetään turhaan, ei sitä kukaan usko. Sitten tulee yllättäen se tietyö missä ihmisiä seisoo välillä ajoradalla. Näitäkin saisi sitten puolestani valvoa todella tiukasti, kunhan homma ensin saadaan kuntoon.

Jos autoilua priorisoidaan niin ehdotan että karavaanarit ja (hidastelevat)motoristit tiputetaan kakkoskastiin. Pakkoko sitä on yleisellä tiellä harrastaa, prkl! :twisted:
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rafu »

peinu kirjoitti:
Et ole vissiin huomannut, että jos meinaa ohituskaistalla päästä edessä kykkivän ohi sitä vauhtia pitää olla reilusti yli rajoituksen. Syykin on selvä. Satasen alueella ajetaan jonossa yhdeksääkymppiä, ohi ei vaan pääse kun on paljon liikennettä...tai varmasti pääsee, mutta muiden liikenteessä olevien hermoja säästääkseen ei viitis lähteä. Itse tietää, että turbosaapilla ohittamiseen riittää kaksi puhelintolpan väliä, mutta muut ei sitä tiedä joten kaikilla on paskat housuissa jos lähdet ohittamaan "tiukkaan" väliin.

No eipä siinä mitään ajellaan ja odotellaan sitä ohituskaistaa, mistä kyltitkin on jo ilmotelleet. Kun ohituskaista vihdoin alkaa on kaikki jonossa olleet yhtä lukuun ottamatta ohituskaistalla. Nyt ohituskaistan kohdalla kun tie on leveämpää, uskaltaa jonon ensimmäinenkin heittäytyä riehakkaaksi ja ajaa 110km/h. Nyt alkaa isolohkojapsien ( 1.6 litraa) armoton kiihdytyskilpailu. Kaikki ajavat talla pohjassa perätysten, ohituskaista on tietysti vielä ylämäkeen, joten mitään ei tapahdu. Kun 1,3 km pitkä ohituskaista on ajettu, lopputuloksena on se, että kaksi autoa on päässyt jonon ensimmäisen ohi ja jäävätkin jatkamaan matkaansa jonossa uudessa paikassaan, eli jonon kärjessä, 90km/h.

Jos meinaat oikeasti päästä ohituskaistalla useammankin ohi, on vauhtia oltava aika rutkasti ja käytettävä tilaisuudet aika ronskisti. Hiillostettava hitaammat ohittajat käymään välillä oikealla kaistalla ja ajettava aika haipakkata ohituskaistan loppumisesta ilmoittavien merkkien jälkeen. Muuten saat ajaa koko matkan sinne, minne ikinä oletkin menossa tuossa samassa jonossa 90km/h...oli nopeusrajoitus 80 tai 100km/h.
Tasan tarkkaan totta tuo edellä kirjoitettu.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Viesti Kirjoittaja wesku »

Rafu kirjoitti:
peinu kirjoitti:
Et ole vissiin huomannut, että jos meinaa ohituskaistalla päästä edessä kykkivän ohi sitä vauhtia pitää olla reilusti yli rajoituksen. Syykin on selvä. Satasen alueella ajetaan jonossa yhdeksääkymppiä, ohi ei vaan pääse kun on paljon liikennettä...tai varmasti pääsee, mutta muiden liikenteessä olevien hermoja säästääkseen ei viitis lähteä. Itse tietää, että turbosaapilla ohittamiseen riittää kaksi puhelintolpan väliä, mutta muut ei sitä tiedä joten kaikilla on paskat housuissa jos lähdet ohittamaan "tiukkaan" väliin.

No eipä siinä mitään ajellaan ja odotellaan sitä ohituskaistaa, mistä kyltitkin on jo ilmotelleet. Kun ohituskaista vihdoin alkaa on kaikki jonossa olleet yhtä lukuun ottamatta ohituskaistalla. Nyt ohituskaistan kohdalla kun tie on leveämpää, uskaltaa jonon ensimmäinenkin heittäytyä riehakkaaksi ja ajaa 110km/h. Nyt alkaa isolohkojapsien ( 1.6 litraa) armoton kiihdytyskilpailu. Kaikki ajavat talla pohjassa perätysten, ohituskaista on tietysti vielä ylämäkeen, joten mitään ei tapahdu. Kun 1,3 km pitkä ohituskaista on ajettu, lopputuloksena on se, että kaksi autoa on päässyt jonon ensimmäisen ohi ja jäävätkin jatkamaan matkaansa jonossa uudessa paikassaan, eli jonon kärjessä, 90km/h.

Jos meinaat oikeasti päästä ohituskaistalla useammankin ohi, on vauhtia oltava aika rutkasti ja käytettävä tilaisuudet aika ronskisti. Hiillostettava hitaammat ohittajat käymään välillä oikealla kaistalla ja ajettava aika haipakkata ohituskaistan loppumisesta ilmoittavien merkkien jälkeen. Muuten saat ajaa koko matkan sinne, minne ikinä oletkin menossa tuossa samassa jonossa 90km/h...oli nopeusrajoitus 80 tai 100km/h.
Tasan tarkkaan totta tuo edellä kirjoitettu.
Tasan tarkkaan tumpelointia, ohitustaidottomuutta ja hiillostamista ;)
Money For Nothing
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Money For Nothing »

Peinu puhuu asiaa. Tulee seurattua tota ilmiötä aina kun sattuu ohituskaistoille ja erittäin usein saa todeta ton saman :evil:
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
ysikolme
"Turbo"
Viestit: 292
Liittynyt: Ti Helmi 27, 2007 22:13
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja ysikolme »

peinu kirjoitti:Jos meinaat oikeasti päästä ohituskaistalla useammankin ohi, on vauhtia oltava aika rutkasti ja käytettävä tilaisuudet aika ronskisti. Hiillostettava hitaammat ohittajat käymään välillä oikealla kaistalla ja ajettava aika haipakkata ohituskaistan loppumisesta ilmoittavien merkkien jälkeen.
:roll:
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Viesti Kirjoittaja wesku »

peinu kirjoitti: No eipä siinä mitään ajellaan ja odotellaan sitä ohituskaistaa, mistä kyltitkin on jo ilmotelleet. Kun ohituskaista vihdoin alkaa on kaikki jonossa olleet yhtä lukuun ottamatta ohituskaistalla. Nyt ohituskaistan kohdalla kun tie on leveämpää, uskaltaa jonon ensimmäinenkin heittäytyä riehakkaaksi ja ajaa 110km/h.
Tuosta tuli muuten vielä mieleen esim. peinun kotipaikan lähistöllä Jyväskylä-Tampere välillä monessakin kohdassa nopeusrajoitus muuttuu 80-100 ohituskaistan alkaessa ja on ihan kivaa "heittäytyä riehakkaaksi".
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

wesku kirjoitti:
peinu kirjoitti: No eipä siinä mitään ajellaan ja odotellaan sitä ohituskaistaa, mistä kyltitkin on jo ilmotelleet. Kun ohituskaista vihdoin alkaa on kaikki jonossa olleet yhtä lukuun ottamatta ohituskaistalla. Nyt ohituskaistan kohdalla kun tie on leveämpää, uskaltaa jonon ensimmäinenkin heittäytyä riehakkaaksi ja ajaa 110km/h.
Tuosta tuli muuten vielä mieleen esim. peinun kotipaikan lähistöllä Jyväskylä-Tampere välillä monessakin kohdassa nopeusrajoitus muuttuu 80-100 ohituskaistan alkaessa ja on ihan kivaa "heittäytyä riehakkaaksi".
Joo, nimenomaan tuo pätkä oli mielessä aiheesta kirjoitellessa. :roll: :wink:

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

ysikolme kirjoitti:
peinu kirjoitti:Jos meinaat oikeasti päästä ohituskaistalla useammankin ohi, on vauhtia oltava aika rutkasti ja käytettävä tilaisuudet aika ronskisti. Hiillostettava hitaammat ohittajat käymään välillä oikealla kaistalla ja ajettava aika haipakkata ohituskaistan loppumisesta ilmoittavien merkkien jälkeen.
:roll:
:roll: Nimenomaan. Noinhan se vaan menee, jos meinaa, että matka etenee. Valitettavasti kaikki eivät tajua rivakan ohittamisen ja oikealle siirtymisen merkitystä.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

wesku kirjoitti: Jyväskylä-Tampere välillä monessakin kohdassa nopeusrajoitus muuttuu 80-100 ohituskaistan alkaessa ja on ihan kivaa "heittäytyä riehakkaaksi".
Olisikohan syytä rajoittaa ohituskaistaosuuksien oikeanpuoleisen kaistan nopeus siihen 80Km/h, ja taas ohittavan kaistan vaikka 100Km/h? Näin ainakin teoriassa saataisiin estettyä se ohitettavalla kaistalla sitkeästi pysyvän, ja useimmiten juuri "isolohkojapsin" kuljettajan riehaantuminen?

Monesti tätä riehaantumis-ilmiötä kironnut juuri tuolla mainitulla etapilla..
Pykälä
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Ti Tammi 10, 2006 14:15
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Pykälä »

Ainakin Nokialla osattiin eilen hoitaa nopeusvalvontaa taajamassa. Kaveri oli viemässä prätkäänsä näytille ostajaehdokkaalle. Viimeistä kertaa kun ajatteli ajavansa pyörällä, avasi vähän kaasuakin siinä.

Mutkan takana oli tutka ja palkinto ~350 eur. Ostajaehdokkikin vain potki renkaita, joten oli hukkareissu. Kamu totesi illalla, että kyllähän se vähän vit... :D
HM
"Aero"
Viestit: 417
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 08:47
Paikkakunta: Peräpönkkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HM »

Monesti sitä on liikenteessä miettinyt, että mitä hyötyä siitä ohittelusta muuta hyötyä on kuin se, että on perillä minuutin tai muutaman aikaisemmin.

Halvemmaksi ei ainakaan ajo muutu. Bensaa kuluu enemmän ja turhia vaaratilanteita syntyy... ja ne sakot, kun lämähtää.
#2274
Vastaa Viestiin