Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
petrisa
"Hölösuu"

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja petrisa »

anv kirjoitti:
Ma Tammi 26, 2026 00:36
Eikä, meillä nuo katuvalot syttyvät ja sammuvat ihan miten sattuu, ei ainakaan ulkona vallitsevan valoisuuden mukaisesti. Ootko jotenkin saanut kopioitua tuon logiikan... 8O :lol:
Hyvin lähellä ne minulla toimii katuvalojen kanssa. Aivan varma en ole onko meidän alueella katuvalojen toiminta hämärä- vai astronomisen kellon ohjaamana. Olkoon kumpi tahansa, niin kuta kuinkin samalla ajoituksella ne toimivat.

Uudet katuvalot ovat itse älykkäitä eikä niitä tarvitse välttämättä ohjata mistään ohjauskeskuksesta. Katuvalot voivat ohjata toinen toisiaan, jolloin kaikki eivät syty samalla alueella aivan yhtä aikaa. Valoissa on logiikkaa, joka on ohjelmoitavissa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
aero
-

Viesti Kirjoittaja aero »

Mulla ei ole mitään hajua, millä logiikalla meidän kylän katuvalo palaa, mutta kyllä se ainakin joskus palaa. Olen nimittäin ottanut siitä kuvan:
Kuva

Ulkovalot sitten kellon ja auringon perusteella ohjelmoidusti, plus tietty manuaaliohjaus on. Valoisuusmittauksen voisi kyllä myös lisätä jossain välissä, kun vaan päättää mistä sen saisi mitattua hyvin. Liiketunnistimista en pihalla tykkää, mutta esim. työpaikan toimiston vessassa moinen toimii ihan hienosti.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
IC1970
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Mulla on noita liiketunnistimellisia ollut, mutta ne ovat järjestään hajonneet ennen aikojaan, noita manuaalisäädettäviä ajastimia on hyllyt täynnä, niin olen niitä hyödyntänyt. Tosin vain tässä yhdessä paikassa, eli puuliiterin kyljessä, joka valaisee autotalliin johtavan tienpätkän.

Rikki se on. Avaimeton käyttö Superbissa meinaan. Raporttia tuli, ettei toimi. Auto sattui nyt kerrankin olemaan kotona ennen minua ja vielä pihassa, niin tsekkasin homman ja näin on. Auto kyllä lukittuu hipaisemalla ovenkahvaa, mutta ei avaudu, kummaltakaan puolelta. Jos painaa ovessa olevaa nappia, niin haluaa uudelleen lukkoon, vaikka on jo. Varasin ensi maanantaille ajan Hediniltä ja kirjoitin otsikoksi ennen kuvausta TAKUUKORJAUS. Meillä on ollut elämänkumppanin käytössä takuunalaisia autoja vuodesta 2012 lähtien, Avensis, Focus, Superb ja nyt toinen, ensimmäinen kerta, kun joutuu takuuta käyttämään. Olisi välttänyt ilman nytkin, sen takia on ollut uusia tai uudenkarheita autoja, ettei tarvitse kuin kerta vuoteen niitä huollossa käyttää.

Kurkkasin samalla öljyt, tai katsoin näytöstä.
Kuva

Tyrkkäsin litran pullon viimeiset 3 desiä koneeseen, tällä mennään sitten huoltoon saakka, joka tilaillaan maaliskuun lopulle. Pieni lisäys öljyyn ei haitanne, lupasivat aika rapeaa pakkasta tänne eteläänkin.

Mittarissa tämän verran, kun auto on ollut ajossa kohtapuoliin 10 kuukautta.
Kuva

Kulutusnäytössä seisoi pitkäaikainen 5.7 litraa sataselle, pari desiä enempi kuin Yaris Crossissa. Ei huono. Vaan hyvä. Talvella tasoittuu, kesemmällä Yarppa ottaa sitten vähän etäisyyttä.

Sitten mulla on teille pikku kysymys, johon saa antaa vastauksia. Esitän sen tässä illan mittaan. Katsokaas kun nyt on ihan pikkasen autokuumetta havaittavissa. En äkkiseltään ole tästä autosta kauheasti kommentteja lukenut, toki olen videoita katsonut tuntikausia ja tietoa haalinut valtavan määrän. Yhden tyyppivian löysin, mutta se lienee kaikkiin jo korjattu ainakin kertaalleen. Mutta otetaan siitä erillinen turnee vähän myöhemmin.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Yaris Verso 1.3 VVT-i Linea Luna -99, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
aero
-

Osta, osta!
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
IC1970
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Eikäku liisarina ajattelin.

Koska:
a) en halua sitoa isoa pääomaa, vaan maksaa käyttämisestä
b) en halua vatvoa sähköauton arvonalenemaa
c) en halua ottaa riskiä oudoista ja kalliista vikakohteista

BMW i4

Onko kellään kokemuksia, omasta tai tuttavapiiristä ?

Siinä olisi riittävästi akkua, 84 kw, kunnon toimintasäde ja erinopea lataus. On myöskin kehuttu hiljaisuutta ja ajo-ominaisuuksia, ynnä viimeistelyn laatua. Vuotava jäähdytysnesteen liitos/venttiili lienee jo kaikista vaihdettu.

Ihan vaan se takavetoinen 340 heppainen malli. Ayvensilla on vaihtoleasing, pakettiin kuuluu huollot, korjaukset ja renkaiden säilytys, vaihto ja uusinta, niillä on noita tasaisin väliajoin. Laskeskelin, että reilun satkun per kk tulee kalliimmaksi pitkässä juoksussa kun huomioi huollot ja renkaat, kuin Yarppa. Pariksi vuodeksi ajattelin ja 25 tkm riittää hyvin. Sitten voisi taas kokeilla jotain muuta. Onhan siellä myös Nissan Ariya, Volvo XC40, Cupra Born, Skodia, Vw ID.4 ja sitä rataa. Vähän jotain muuta välillä kuin tylsiä Toyotia.

Pystyisi ajoittamaan nätisti samaan hetkeen kuin Yarpasta luopuminen. Tässä on aikaa miettiä ja tsekkailla valikoimaa ja haarukoida, mikä miellyttäisi eniten. Mutta tällä hetkellä Bemari kiinnostelisi eniten.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Yaris Verso 1.3 VVT-i Linea Luna -99, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
aero
-

Ahh, käyttis- eikä puuhastelukuume. Pääsin moisen, tosin nelivetoisen, kyytiin torstaina pariksi kierrokseksi jääradalla. Kyllähän se äkkiseltään ihan BMW:ltä tuntui, mutta oikeita kokemuksia kannattaa odotella muilta.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin