Mustat museokilvet

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3367
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Mustat museokilvet

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Itsellä on hieman "pistänyt silmään" museorekisteröidyissä vm -72 ja sitä uudemmissa autoissa mustien kilpien käyttö. Museokilvet sinällään on ok mutta kyllä ne pitäisi olla kyseiselle vuosimallille tyypilliset valkopohjaiset kilvet.

No, tämä on minun mielipiteeni. :wink:
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5224
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Mustat museokilvet

Viesti Kirjoittaja Risto »

tsaarela kirjoitti:Itsellä on hieman "pistänyt silmään" museorekisteröidyissä vm -72 ja sitä uudemmissa autoissa mustien kilpien käyttö. Museokilvet sinällään on ok mutta kyllä ne pitäisi olla kyseiselle vuosimallille tyypilliset valkopohjaiset kilvet.

No, tämä on minun mielipiteeni. :wink:
Olen muuten samaa mieltä, mutta uudet kilvet tulivat niin loppuvuonna 1972, että itse miellän tuon vuotiset vielä mustakilpisiksi.
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Mustat museokilvet

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Eikös ne kilvet vaihtuneet portaittain läänien mukaan? Eli jossain sai jo alkuvuodesta -72 valkoiset kilvet, kun toisaalla jaettiin samaan aikaan vielä mustia.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Mustat museokilvet

Viesti Kirjoittaja V-M »

Lahti411 kirjoitti:Eikös ne kilvet vaihtuneet portaittain läänien mukaan? Eli jossain sai jo alkuvuodesta -72 valkoiset kilvet, kun toisaalla jaettiin samaan aikaan vielä mustia.
Jep, ja joillakin paikkakunnilla noita mustia kilpiä oli vielä varastossa pidempäänkin jaossa.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3367
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Mustat museokilvet

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Jep, nuo alkupäät on tietty rajatapauksia ja sanotaan, että jos auton malli ei ulkoisesti ole muuttunut niihin verrattuina, joita on mustiin kilpiin laitettu, niin se vielä menee mutta jokin 80-luvun alun auto mustissa kilvissä meinaa jo vähän tökkiä. Ei millään pahalla, museokilpisten 70-80 -luvun taitteen autojen omistajat. Hienon teon olette autoja entisöidessänne tehneet. :D
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Mustat museokilvet

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Minultakin on kyselty miksi fiatissa ei ole mustia kilpiä. Olen toistuvasti sanonut ettei ole, kun ei kuulu. Tilasin siihen samat kilvet, millä se on ensirekisteröity. Yhtennkään 126:n ei kuulu mustat kilvet, kun ensimmäiset saatiin suomeen -73. Malli kyllä tuli muualle -72.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 3020
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Mustat museokilvet

Viesti Kirjoittaja ristos »

On helppo olla samaa mieltä edellä kirjoittaneiden kanssa. Vaaleakilpisten ajalla, kannatan uusien samamoisten tilausta museoautoo. Ne ovat jopa edulliset, vaikka tänään ei mikään niin edullista taida ollakaan.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Re: Mustat museokilvet

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Kun museorekisteröinnin ideana on taltioida ajoneuvohistoriaa, niin parasta ajoneuvohistorian taltiointia on mielestäni käyttää alkuperäistä tunnusta ja alkuperäisiä tai alkuperäisten näköisiä kilpiä silloin, jos siihen mahdollisuus on. Itsellä '72 heinäkuussa ensirekisteröidyssä museoautossa alkuperäinen tunnus ja valkoiset kilvet, kuten siinä uutenakin oli. Kilvet tosin vaihtuneet välillä auton ollessa poistettuna rekisteristä.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Mustat museokilvet

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Mulla oli aikoinaan varaosa emssi mallia -73 ja siinä oli ollut alunperin mustapohjainen lyhyt kilpi. Museokajakissani on edelleen alkuperäinen valkopohjainen pitkä kilpi. Itse käytän jatkossakin alkuperäistä tunnusta, koska se on osa ajoneuvon historiaa. Näin myös museomoottoripyörässä, tosin se on kilvitetty Heinolassa silloisessa Mikkelin läänissä ja siis M -alkuinen kilpi.
# 419 Vesa Pohjalainen
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Mustat museokilvet

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Kyllä, mutta poikkeuksena tuonti-museoautot. Silloin saattaa kyllä nuo mustat kilvet olla järkevä ratkaisu kuitenkin. "Big-Oa":n 900 GLE esimerkkinä.
Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Re: Mustat museokilvet

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

tsaarela kirjoitti:Itsellä on hieman "pistänyt silmään" museorekisteröidyissä vm -72 ja sitä uudemmissa autoissa mustien kilpien käyttö. Museokilvet sinällään on ok mutta kyllä ne pitäisi olla kyseiselle vuosimallille tyypilliset valkopohjaiset kilvet.

No, tämä on minun mielipiteeni. :wink:
Etpä ole yksin mielipiteesi kanssa. Samaa ajatellut monesti itsekin.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Mustat museokilvet

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Tri-Lo kirjoitti:Kyllä, mutta poikkeuksena tuonti-museoautot. Silloin saattaa kyllä nuo mustat kilvet olla järkevä ratkaisu kuitenkin. "Big-Oa":n 900 GLE esimerkkinä.
Aivan, ja samalla se osoittaa, että ekat 900:t ovat oikeasti jo vanhoja autoja. :)
# 419 Vesa Pohjalainen
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5224
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Mustat museokilvet

Viesti Kirjoittaja Risto »

Mustan kilven pitäisi lisäksi olla enintään viisimerkkinen, liian pitkät näyttävät aina vääriltä.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Mustat museokilvet

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Tri-Lo kirjoitti:Kyllä, mutta poikkeuksena tuonti-museoautot. Silloin saattaa kyllä nuo mustat kilvet olla järkevä ratkaisu kuitenkin. "Big-Oa":n 900 GLE esimerkkinä.
Niin tai mieluummin ehkä kuitenkin eurokilvet? Mielestäni uudet ja puhtaat eurokilvet sopivat hienosti -76 924 Porscheeni joka oli museorekisterissä. Eikait museoautossa tarvitse olla yhtään sen vanhemmanmallisia rekisterikilpiä kuin uusissakaan autoissa, turhaan vaan herättäisivät tarpeetonta huomiota autoharrastajien keskuudessa ;)

(Jos saan aikaiseksi joskus vuosi/muutosikatsastaa tuon 99:ini, niin siihenkin kyllä hankin ehdottomasti uudet eurokilvet noiden vanhanaikaisten alkuperäisten valkoisten kilpien tilalle)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: Mustat museokilvet

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Omasta mielestä eurokilvet kuuluvat vain autoon, joka on ensirekisteröity sen jälkeen kun noita alkoi saada (olikohan se 5/2001).
Itsellä on tuo Scimitar kanssa sellainen, että sillä ei ole vanhaa suomalaista rekisteritunnusta. Jos sen joskus museoon vääntää niin kiusaus mustiin kilpiin voi olla melko iso. 99,9% yleisöstä ei tunnista tuon vuosimallin ja esimerkiksi vm. 1971 eroja.
Vastaa Viestiin