Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
aero
-
Viestit: 6220
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja aero »

Noin se taitaa virallisesti mennä joo. Kuitennii sillai, että A-kortin on saanut aikoinaan hyvin heikoilla perusteilla ja nykypäivään se on periytynyt ns. isoksi A:ksi. Ei käy meikäläisen järkeen.

Silloin kun ostin tuon nykyisen pyöräni - kiloluokan kyykkypyörän eli ns. muoviluodin - äitini katsoi sitä ja totesi että hän saisi ajaa tuotakin. Minä sanoin että ei saa - ei siihen kortti riitä, tarvii myös omistajan luvan :D.

Itse aiheeseen, sähköpärrät ovat alkaneet kiehtomaan minuakin. Sellaisesta saisi hyvän työmatkahiipijän kesäajalle (mulla 83km/sivu, vaihtuu 88km/sivu tässä jossain välissä), kun rangea ei tarvi mitoittaa talvikyvyn mukaan eli se 200km riittäisi minullekin. Bonuksena moottorin ei tartte käydä eli hehkuttaa sisäreisiä liikennevaloissa ja ruuhkastopeissa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9656
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Peruste automaattiselle aakortille beekortin rinnalla lienee ollut se, että vuoteen 1969 asti moottoripyörät oli pääosin jotain muuta kuin nopeita ja tehokkaita leskentekijöitä. Ja liikenneturvallisuustyö oli muutenkin aika lastenkengissä. Oletus siis oli että kun oli oppinut liikennesäännöt ja liikkumaan autolla liikenteessä, siellä pärjää riittävän hyvin myös sen ajan kaksipyöräisillä.

Sitten Honda esitteli CB750:n ja loppu onkin moottoripyöräilyn historiaa. Päättäjillä kesti vain 20 vuotta käsittää tämä muutos ja sen vaikutukset ajokoulutuksen tarpeeseen.

2.polvi
"Hirsch"
Viestit: 726
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Muistelisin, että 1.10.1990 alkaen myönnettyjen b-korttien kylkeen ei enää tullut prätkäkorttia automaagisesti. Broidi, jota tosin pärisevät kaksipyöräiset eivät koskaan ole kiinnostaneetkaan, oli ihan niitä ensimmäisiä, jotka eivät enää tuota saaneet.

Itse ajelin prätkäkortin vähän ennen autokorttia, mutta käyttöä on ollut todella vähän. Liekkö prätkää ajanut metriäkään viiteentoista vuoteen...
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Hyundai i20 Active Cross 1.0 T-GDI 100 hv 7-DCT Comfort -20, Citroen C-Crosser HDi 156 Exclusive Business 4wd TC SST aut -12 (vaemon), ex 93 SS 1.8t Vector -05, ex Renault Captur Tce 120 EDC-aut Dynamique -17

aero
-
Viestit: 6220
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja aero »

OT: Täällä muuten ovat harjanneet soraa pois mutkaisilta pikkuteiltä asfaltin päältä. Alkaa muuten vähän mopotuttamaan niitä ruisaillessa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9656
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Onneksi moottoripyöräily on niitä harrastuksia joita ei koronavirusten pitäisi häiritä. Nyt kun syksy alkaa vihdoin vaihtua kevääseen vois alkaa miettiä keväthuoltoa.

McStadey
"Viggen"
Viestit: 696
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Nyt olis kyllä hyviä kelejä ja aikaa käydä ajelemassa. Pyörä tuli vaan myytyä muutama vuosi sitten kun ei ollu aikaa ajella :roll:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: VW Touran 1.4TSI DSG MY16

Cona
"Hölösuu"
Viestit: 1932
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Cona »

Liian kylmä kyllä omaan makuun.

Ja toisaalta karmeita reikiä asvaltissa. Tilanne on joka kevät nykyään sama eli koskaan aikaisemmin ei tiet ole olleet näin huonossa kunnossa. :evil:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00

Vastaa Viestiin