Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9226
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköautoilua

Viesti Kirjoittaja AZP » La Helmi 23, 2019 09:28

Kotona jos normitökkelistä latailet, niin hae tuollainen: https://www.motonet.fi/fi/tuote/384412/ ... tusmittari

lauriolio
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautoilua

Viesti Kirjoittaja lauriolio » La Helmi 23, 2019 14:33

AZP kirjoitti:
La Helmi 23, 2019 09:28
Kotona jos normitökkelistä latailet, niin hae tuollainen: https://www.motonet.fi/fi/tuote/384412/ ... tusmittari
Tommosia talousmittareita löytyy kotoa. En kuitenkaan ajaisi noista tuntikaupalla 10A virtaa läpi, koska en mielelläni tee sitä edes tavalliselle kosteussuojatulle pistorasialle. Jo pistorasiakin on kovassa kuormituksessa ja niitä on sulanut (lähipiirissäkin).

Toisaalta kotilataukset siirtyvät pian 16A kolmivaiheeseen, siihen voisi toki vain asennuttaa mittarin viereen. Juurikaan muuta käyttöä ei voimavirralle kotona ole eli ei tulisi virheellistä dataa siitä.
Käyttikset: VW Golf Variant 1.6TDI 4motion -12 & Nissan Leaf -12
Harrastus: Saab 900i 4d -88

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9226
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköautoilua

Viesti Kirjoittaja AZP » La Helmi 23, 2019 14:50

Mulla on juuri tuollainen ollut monta talvea kiinni 3,3 kw:n lämpöpuhaltimessa, jolla pitänyt tallin lämpimänä. Kyllä se sen luvatut 16A kestää eikä edes kuumene. Jos sukorasiat sulaa tai kärähtää ennen sulaketta, niin kalusteissa tai asennuksessa on jotain vikaa.

Blacktor
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Ke Helmi 24, 2016 17:46

Re: Sähköautoilua

Viesti Kirjoittaja Blacktor » La Helmi 23, 2019 16:47

AZP kirjoitti:
La Helmi 23, 2019 14:50
Mulla on juuri tuollainen ollut monta talvea kiinni 3,3 kw:n lämpöpuhaltimessa, jolla pitänyt tallin lämpimänä. Kyllä se sen luvatut 16A kestää eikä edes kuumene. Jos sukorasiat sulaa tai kärähtää ennen sulaketta, niin kalusteissa tai asennuksessa on jotain vikaa.
Schuko-liitintä ei ole suunniteltu kestämään pitkäkestoista ja jatkuvaa 16A kuormitusta. Ne sulaa tai kärähtää sellaisessa käytössä ennemmin tai myöhemmin. Siksi tilapäiskäyttöön tarkoitetut sähköautojen latausjohdot rajoittaa virran 10A paikkeille.

Terveisin sähköasentaja joka asentaa ja kartoittaa sähköautojen latausasemia

riksu
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Ke Touko 29, 2013 15:55
Paikkakunta: Tampere

Re: Sähköautoilua

Viesti Kirjoittaja riksu » La Helmi 23, 2019 16:58

lauriolio kirjoitti:
La Helmi 23, 2019 07:44

Kulujen seuraaminen ja kirjaaminen on mielessä, olen krooninen tankkaus- ja kukukirjanpitäjä. Sähköauton kanssa en ole vielä keksinyt, mikä on itselle paras tapa seurata energiankulutusta, kun todellista mittausdataa kotoa latauksesta ei ole tarjolla ja autoa varmaan tulee latailtua muuallakin. Ajotietokone ei kerro kulutettua energiaa kilowattitunteina, mutta antaa kWh/km-lukemaa. Ehkä siihen voi luottaa tarpeeksi. Maaliskuu (tai viikko) kun vaihtuu niin nollaan tripit ja tuon kulutuslukeman ja ajatus on seurata sitä kuukausi- ja/tai viikkotasolla. LeafSPY (eli Leafin ”opensid”) täytyy ottaa haltuun myös, se saattaa päästää seurannan seuraavalle tasolle.
Käsittääkseni latauksen hyötysuhde ei ole sataa prosenttia, jolloin auton kuluttama kWh lukema on yleensä pienempi kuin esim seinästä autoon ladattu. Siksi todellista sähkönkulutusta ja siitä tehtäviä kustannuslaskelmia varten olisi hyvä olla myös kotona ladatessa kulutusmittari. Näin saadaan vertailukelpoisempia tuloksia :roll:

Joku asiasta enemmän tietävä tai kokemusta omaava voi kertoa mahdollisesti jopa lukuja aiheesta.
-02 9-3 2.0t SE Business Stage 3
-08 9-3sc ttid Vector
-00 9-3 2.0i

lauriolio
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautoilua

Viesti Kirjoittaja lauriolio » La Helmi 23, 2019 17:09

riksu kirjoitti:
La Helmi 23, 2019 16:58
Käsittääkseni latauksen hyötysuhde ei ole sataa prosenttia, jolloin auton kuluttama kWh lukema on yleensä pienempi kuin esim seinästä autoon ladattu. Siksi todellista sähkönkulutusta ja siitä tehtäviä kustannuslaskelmia varten olisi hyvä olla myös kotona ladatessa kulutusmittari. Näin saadaan vertailukelpoisempia tuloksia :roll:

Joku asiasta enemmän tietävä tai kokemusta omaava voi kertoa mahdollisesti jopa lukuja aiheesta.
Pitää erittäin hyvin paikkaansa. Samoin auton kulutusmittari ”per km” on erittäin suuntaa-antava, eli tuolla tavalla tekee virhettä virheen päälle. Latauksia toisaalta tulee muuallakin kuin kotona ja aina ei ole mittaria saatavilla, mikä tekisi oman virheensä.
Käyttikset: VW Golf Variant 1.6TDI 4motion -12 & Nissan Leaf -12
Harrastus: Saab 900i 4d -88

IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 1586
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Sähköautoilua

Viesti Kirjoittaja IC1970 » La Helmi 23, 2019 21:23

Käsittääkseni LeafSPY antaa hyvinkin tarkkaa dataa kaikesta mahdollisesta, myös kulutuksesta. Se kannattaa ottaa haltuun asap. Mutta joo, kiitos suuntaa antavasta hinta-infosta, näin arvelinkin, että siellä 12-14 tonnin huitteilla mentiin, mitä olen tuossa halvimpien Leafien hintoja seuraillut. Ensi vuonna tosiaan alkaa akkutakuut loppua, mielenkiintoista nähdä, vaikuttaako pyynteihin minkä verran.
Ford Focus Ecoboost 1.0 Wagon-16, Honda Accord 2.4 Sedan Executive A-08, Volvo V40 2.0t Classic Wagon A-04
Ex: 8 x og Saab 900, 1 x Saab 9000, 1 x ng Saab 900 / jäsen #4634

JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3296
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Sähköautoilua

Viesti Kirjoittaja JP_Vette » La Helmi 23, 2019 21:57

Osaako se LeafSpy sit myös erotella mikä on regeneroidun sähkön osuus? Moottoreilta laskettu kulutushan ei mee käsi kädes töpselistä otetun kanssa. Vai onko noi kaikki kulutusmittaukset nimenomaan sitä töpselistä otettua eikä sitä todellista kokonaiskulutusta?
Opel Astra ST 1.0T MY17.5
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92

lauriolio
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautoilua

Viesti Kirjoittaja lauriolio » Ma Helmi 25, 2019 09:54

JP_Vette kirjoitti:
La Helmi 23, 2019 21:57
Osaako se LeafSpy sit myös erotella mikä on regeneroidun sähkön osuus? Moottoreilta laskettu kulutushan ei mee käsi kädes töpselistä otetun kanssa. Vai onko noi kaikki kulutusmittaukset nimenomaan sitä töpselistä otettua eikä sitä todellista kokonaiskulutusta?
Ainakin se osaa mittaroida tämänhetkistä osuutta, mutta osaakohan rapsata? Viikonlopun aikana ei vielä ehtinyt kokeilemaan, että toimiiko taannoin hankittu OBDII-pulikka Leafin kanssa ja otettua LeafSpy:ta käyttöön. Eiköhän sekin tästä kohta.

Toinen omaa googleani kiinnostanut asia on ollut voimavirta-adapteri, jossa olisi sähkömittari. Hauskin torista löytämäni ratkaisu oli vanhanmallinen pyörivä talousmittari joka oli tunkattu jatkojohtoon :D Nerokasta.
Käyttikset: VW Golf Variant 1.6TDI 4motion -12 & Nissan Leaf -12
Harrastus: Saab 900i 4d -88

lauriolio
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautoilua

Viesti Kirjoittaja lauriolio » Ti Helmi 26, 2019 15:47

Arki on alkanut, liikkeestä noudosta alkaen tullut noin 250km mittariin. Sivutoimisesti olen jutellut Nissanin asiakastuen kanssa, että saataisin auto yhdistettyä You+Nissan-tiliin ja toisaalta auto saisi yhteyden internetiin. Tämä siksi, että saisi mobiiliapplikaatiota käyttöön ja voisi etänä mm. käynnistellä auton sisätilalämmitystä tai latausta. Melko turhaa, mutta hauska saada toimimaan. Ilmeisesti jotain pientä jossain on, nyt homma jatkuu huollon kanssa (vielä sopimatta).

Koska tuon auton kantamasta ei ole vielä muuta kokemusta kuin perjantain noin 75km etappi, joka päästiin läpi, niin jostain syystä range anxiety hiipii etualalle. Samalla se hieman muokkaa autonkäyttötottumuksia uudelleen. Mulla on kausijunalippu, jolla pääsee kotikyliltä Tampereelle. Nyt on viikonloppuna tulossa punkkikeikkamenoa (tämmösiä soittohommia) Tampereelle itselläni ja ajatus kääntyi melko nopeasti siihen, että voisiko tämän matkan tehdä Leafilla+junalla. Ja voihan sen, kun päättää niin. Samalla sitten longrange-diesel jää perheen käyttöön, jos haluavat johonkin matkustella. Toki se vähentää mukana kulkevan kaluston määrää, mutta ehkä se on myös välillä ihan hyvä niin :D Aina tämä ei toki olisi mahdollista, mutta kun se on niin se kannattaa tehdä.

Eilen testailin Leafin lataamista 80%:iin ja näyttäisi siltä, että sillä latauksella ei kannata tehdä kahta reissua kylille. Teoriassa voisi mennä, mutta voi olla, että arkena ahdistaisi liikaa. Siispä joko 80% lataus joka yö (pluspuolena saa arkiaamulle lämpimän auton) tai sitten 100% lataus, jos on kaksi menoa kylille päivän aikana, kuten tänään on. Kelin keväistymistä odotan innolla, että pääsee kokeilemaan kantaman rajoja paremmalla fiiliksellä niihin olennaisiin päätepisteisiin.

PS. Helmiäisvalkoinen väri ja tämä keli on rakkaudellinen yhdistelmä. Aaettä.
Käyttikset: VW Golf Variant 1.6TDI 4motion -12 & Nissan Leaf -12
Harrastus: Saab 900i 4d -88

JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3296
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Sähköautoilua

Viesti Kirjoittaja JP_Vette » Ti Helmi 26, 2019 18:50

Onko toi 80 % lataus akun säästöä vai latausajan myötä tulllu rajotus?
Opel Astra ST 1.0T MY17.5
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92

IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 1586
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Sähköautoilua

Viesti Kirjoittaja IC1970 » Ti Helmi 26, 2019 19:43

^Eikös Leafissa ole oletuksena tuo 80% juurikin niistä akunsäästösyistä, päälle 80% pitää käskeä erikseen lataamaan.
Ford Focus Ecoboost 1.0 Wagon-16, Honda Accord 2.4 Sedan Executive A-08, Volvo V40 2.0t Classic Wagon A-04
Ex: 8 x og Saab 900, 1 x Saab 9000, 1 x ng Saab 900 / jäsen #4634

lauriolio
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautoilua

Viesti Kirjoittaja lauriolio » Ti Helmi 26, 2019 19:45

80% rajoitus laitetaan ajastimella. Oletus on 100%, toki tämä ei ole se bruttolukema, vaan netto. Ja idea tuossa vajaassa latauksessa on myös akun säästäminen.
Käyttikset: VW Golf Variant 1.6TDI 4motion -12 & Nissan Leaf -12
Harrastus: Saab 900i 4d -88

IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 1586
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Sähköautoilua

Viesti Kirjoittaja IC1970 » Ti Helmi 26, 2019 22:08

^Okei, se oli niin päin. Niinhän se taitaa olla, että akustosta on tietty määrä nettokäytössä, joka ei ole 100% ilmoitetusta kokonaiskapasiteetista, eli "suojausta" on jo siellä.
Ford Focus Ecoboost 1.0 Wagon-16, Honda Accord 2.4 Sedan Executive A-08, Volvo V40 2.0t Classic Wagon A-04
Ex: 8 x og Saab 900, 1 x Saab 9000, 1 x ng Saab 900 / jäsen #4634

lauriolio
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautoilua

Viesti Kirjoittaja lauriolio » Ke Helmi 27, 2019 17:28

Nyt on huolto varattuna. Puhelimessa antoi hinta-arvion ”kolmisensataa” ja kertoi, että raitisilmansuodatinta ja jarru- ja jäähdytysnesteitä vaihdellaan/tarkistellaan ja muutenkin ”ohjelman mukaan”. Muisti mainita, että jarrupalat eivät sisälly hintaan jos ne pitää vaihtaa.

Alennusvaihteen öljynvaihdosta eivät tienneet kertoa, mikä vähän hämmensi. Googlekin osasi: http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?t=25076 (kun löysi soppelit hakusanat).

Auton mukana tuli läjä papereita, mistä kyllä ilmenee samankaltaisten juttujen hinta merkkihuollossa. Ovat linjassa tämän arvion kanssa. Hieman haiskahtaa valohoidolta ja väittäisin, että tämä on viimeinen merkkihuolto tuolle mun aikanani (pl. mahdollinen akun vaihto saattaa ehkä olla). Nyt merkkihuollon puolesta menee vain se, että ehkä saa navin päiviteltyä samalla reissulla, tosin ei ollut mitenkään sanottua. Ilmastoinnin huollostakaan ei puhuttu mitään, ehkä sitä voisi täyttää.

En nyt ole ihan varma miksi haluan maksaa tuosta merkkihuollosta sen kolme sataa enkä edes kysy muualta tarjouksia. Ehkä tästä tulee itselle mukavampi tunne kun auton käyttää merkkihuollossa ja toteavat, missä kunnossa se on. Lopulta huolloissa ei ole akkutesterin ja mahdollisten päivitysten lisäksi mitään, mitä ei nyrkkipaja pystyisi tekemään, ja akkutesterikään ei lopulta anna mitään erikoisinfoa jota ei itse saisi selville LeafSpy:lla.

Ajokokemus osoitti kahtena päivänä, että kaksinkertainen koti-kylille-kotio-etappi onnistuu nollakeleissä hienosti yhdellä täyslatauksella ja jäljelle jää GOMiin kolmisenkymmentä kilometriä. Seuraavaksi ajelen huolettomammin ei-ECO-moodilla samat reisut ja katson eroaako lopputulos tästä.
Käyttikset: VW Golf Variant 1.6TDI 4motion -12 & Nissan Leaf -12
Harrastus: Saab 900i 4d -88

Vastaa Viestiin