Puukaasu Saab?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Puukaasu Saab?

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Tällaiseen törmäsin Lahdessa:
(Poistan kuvat, jos auton omistaja ei halua kuvia näytettävän)

Kuva


Kuva


Ihan mielenkiintoinen laitos. Harmi kun en päässyt jututtamaan omistajaa.
maakuth
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Ma Tammi 30, 2006 15:24
Paikkakunta: Viitasaari

Viesti Kirjoittaja maakuth »

Taisinpa nähdä saman laitoksen aikanaan suolahden höyryfestivaaleilla. En tiiä mitenkä taloudellinen tuo sitten on ja kuinka paljon vaivaa ton pyörittämisestä on. Jos se kohtuuvaivalla menis niin sillähän olis hauska puotella - puoli-ilmaiseksi.
900i '89 2006-08, 9-3 '01 2018-
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7535
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

JEP

Viesti Kirjoittaja mestari »

oliskohan sama kaveri jonka näin puukaasupäivillä ja ajelee pelletilla,hakkella pilkkeellä ym ja erittäin yksinkertainen konstruktio konehuoneessa.
kaveri asustelee lahden lähistöllä jos samainen mies.
erittäin edullista ajoa.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

http://www.ekoautoilijat.fi/index.htm

Tuolla on jos jonkinnäköistä pönttöä :)
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Ylen elävästä arkistosta löytyy hauska video ahdetusta häkäpönttöautosta... Otaniemen polttomoottorilaboratorion projekteja jostain 40-luvun lopulta ilmeisesti. Ottavat siitä hieman enemmän tehoa kuin vastaavasta bensakoneesta painamalla puukaasun kompressorilla koneeseen :)
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Jussi kirjoitti:Ylen elävästä arkistosta löytyy hauska video ahdetusta häkäpönttöautosta... Otaniemen polttomoottorilaboratorion projekteja jostain 40-luvun lopulta ilmeisesti. Ottavat siitä hieman enemmän tehoa kuin vastaavasta bensakoneesta painamalla puukaasun kompressorilla koneeseen :)
Jokunen aika sitten katsoin kyseisen filmin ja rupesin välittömästi pohtimaan toimivuutta turboahdettuna. :)
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tommij »

Onkos tämä sama kaveri kun oli kv päivillä 2001?

Kalusto vissiin päivittynyt 99sistä satkuun...

Kuva
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Myrkky kirjoitti:Jokunen aika sitten katsoin kyseisen filmin ja rupesin välittömästi pohtimaan toimivuutta turboahdettuna. :)
Sitäpä on tullut mietittyä myös täällä :)

Vanhempi kuin -87 900 turbo olisi hyvä aihio kokeilla... perskules kun tuli myytyä juuri sellainen pois.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
pakinen
"Viggen"
Viestit: 605
Liittynyt: Ti Tammi 17, 2006 23:11
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pakinen »

Tuossa se lyhytelokuva

http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=1 ... 321&a=2291

hehe, hauskoja nää vanhat pätkät :) selostaja pistää parastaan!
Suosittelen noita muitakin pätkiä :wink:
Saab 900S Combicoupe
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Jussi kirjoitti: Sitäpä on tullut mietittyä myös täällä :)

Vanhempi kuin -87 900 turbo olisi hyvä aihio kokeilla... perskules kun tuli myytyä juuri sellainen pois.
Joo, matalapuristeisen koneen tuo puukaasu vaatii jos ahtaa aikoo. Mitä lienee puukaasun oktaaniluku.. ei se erikoinen ole, mutta yltäneekö edes petroolin tasolle?

Mulla se ois vielä tuo -83 turbo-satku odottelemassa päätöstä kohtalostaan, mut on ollu lievästi motivaatiorajoitteinen olo eikä ole saanut puolen vuoden aikana ajettua tuota nosturille(50m matka) alustan tutkimista varten.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Myrkky kirjoitti:[
Joo, matalapuristeisen koneen tuo puukaasu vaatii jos ahtaa aikoo. Mitä lienee puukaasun oktaaniluku.. ei se erikoinen ole, mutta yltäneekö edes petroolin tasolle?
Puukaasuautoilijat väittävät taas että moottorin pitäisi olla korkeapuristeinen:

Kaasutuksessa saavutetaan varsin korkea hyötysuhde. Tyypillisesti vain noin 20 - 25 % energiasta häviää kaasutusvaiheessa. Kaasutuksen korkea hyötysuhde perustuu energian vapautumiseen palamisessa pääosin vasta toisen happiatomin liittyessä hiileen sekä lämmön talteenottoon ja energian siirtämiseen kaasuttimeen sisään syötettävään ilmaan, minkä ansiosta polttoaineen sisältämää veteen sitoutunutta vetyä saadaan pelkistymään vedyksi. Kaasun polttaminen nykyisissä auton bensiinimoottoreissa alentaa hiukan moottorin hyötysuhdetta, mutta se olisi nostettavissa vähintään bensiinimoottorin tasolle, jos moottori suunniteltaisiin kaasulla käytettäväksi ja rakennettaisiin kaasukäytön mahdollistamalle oleellisesti korkeammalle puristussuhteelle. Verrattaessa muihin vaihtoehtoisiin tekniikoihin, kaasutus tarjoaa ylivertaisen vapauden polttoainehuollon järjestämiseksi. Koko energian tuotantoketjun hyötysuhde muodostuu korkeaksi, kun kemiallista jalostusta ei tarvita ja kuljetusmatkat jäävät lyhyiksi.

Täältä kopsattu teksti: http://www.ekoautoilijat.fi/tekstit/Puu ... ineena.htm

Jussi varmaan ajaa turbo aihiollaan takaa sitä, että hän voisi puristaa kaasua palotilaan.. Ilmeisesti vanhempi kuin -87 jonkin päästölainsäädännön vuoksi?

Muitakin hyviä linkkejä aiheesta löytää sekä kotimaasta että ulkomailta.

http://www.ekoautoilijat.fi/

Puristus-suhde asiassa vissiin sama ilmiö kuin etanolin ja vedyn kanssa. Kävin ranskassa yhdessä vetyenergia koulutuksessa siellä puhuttiin, että ahtamalla korkeapuristeisia moottoreita päästäisiin jopa bensamoottoreita parempaan energiatalouteen. Onhan sitten tuo 16V "omaturbo" jossa vissiin korkeapuristeista bensiinimoottoria ahdettiin oikein kunnolla?
Citroen C5, OG900t16
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Ok.. ne linkit joita googlesta klikkasin olivat ilmeisesti virheellistä tietoa. Mut sehän olis hyvä vaan jos korkeapuristeinen käy, ei tarttis uhrata turbon mäntiä moiseen kokeiluun.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Juu... siis sitä ajattelin että turbolla painettaisiin valmis puukaasu-ilma seos koneeseen.

Se vuosimalli -87 alaspäin tulee lainsäädännöstä, oli ekoautoilijoiden sivuilla.

Puukaasun lämpöarvo on kait jokseenkin puolet bensasta, joten sitä pitäisi painaa koneeseen tuplamäärä bensaan verrattuna, jotta pääsisi samoihin lukemiin kuin bensalla.

Jos turbo suinkin pelaisin niin barin ahtopaineella, isolla välijäähdyttimellä ja vaparin puristussuhteilla pääsisi vaparia vastaavaan noin 100 hv tehoon, joka on jo sen verran että sillä pysyy mukavasti muun liikenteen matkassa 900:n kokoisella autolla.

... ikinä kuitenkaan ole aikaa leikkiä puukaasuautoille :(
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Myrkky kirjoitti:Ok.. ne linkit joita googlesta klikkasin olivat ilmeisesti virheellistä tietoa.
Hankalapa sitä on itsekukin olohuoneen sohvalta googlen avulla asiantuntijaksi ryhtyä jos ei ole alasta pahemmin tietoa. Nykyajan netti on pullollaan mitä moninaisimpia juttuja. Oma alani käsittää lämpotila-antureita, elektroniikkasuunnittelua sivuten antureiden säteilyvirheitä ja niiden laajenemiset tai laajenematta jättämiset.. Niistä ehkä tiedän jotain ja pystyn googlenkin avulla operoimaan, mutta tämä kaasuauto ja moni muu homma on kyllä ihan hepreaa ja faktoja monen meistä on hankala mihinkään julkaista, ellen käytä kohtuullista aikaa hommaan perehtymiseen.. Tää on yleinen foorumeita vaivaava ongelma, jos kysymyksessä on vähänkin monimuotoisempi tekninen aihe..

No mutta tässäpä lisää kaasusaabista:

http://www.ekoautoilijat.fi/tekstit/kuv ... ehuone.htm

Kärry näyttää samalta kuin aiemmin julkaistussa 900 kuvassa:

http://www.ekoautoilijat.fi/tekstit/kuv ... ittely.htm
Citroen C5, OG900t16
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Kätevä systeemi tuo, että kylmäkäynnistyssuuttimella voi antaa bensaa avuksi myös kaasulla ajettaessa.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Vastaa Viestiin