Puukaasu Saab?
Puukaasu Saab?
Tällaiseen törmäsin Lahdessa:
(Poistan kuvat, jos auton omistaja ei halua kuvia näytettävän)
Ihan mielenkiintoinen laitos. Harmi kun en päässyt jututtamaan omistajaa.
(Poistan kuvat, jos auton omistaja ei halua kuvia näytettävän)
Ihan mielenkiintoinen laitos. Harmi kun en päässyt jututtamaan omistajaa.
JEP
oliskohan sama kaveri jonka näin puukaasupäivillä ja ajelee pelletilla,hakkella pilkkeellä ym ja erittäin yksinkertainen konstruktio konehuoneessa.
kaveri asustelee lahden lähistöllä jos samainen mies.
erittäin edullista ajoa.
kaveri asustelee lahden lähistöllä jos samainen mies.
erittäin edullista ajoa.
Ylen elävästä arkistosta löytyy hauska video ahdetusta häkäpönttöautosta... Otaniemen polttomoottorilaboratorion projekteja jostain 40-luvun lopulta ilmeisesti. Ottavat siitä hieman enemmän tehoa kuin vastaavasta bensakoneesta painamalla puukaasun kompressorilla koneeseen
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Jokunen aika sitten katsoin kyseisen filmin ja rupesin välittömästi pohtimaan toimivuutta turboahdettuna.Jussi kirjoitti:Ylen elävästä arkistosta löytyy hauska video ahdetusta häkäpönttöautosta... Otaniemen polttomoottorilaboratorion projekteja jostain 40-luvun lopulta ilmeisesti. Ottavat siitä hieman enemmän tehoa kuin vastaavasta bensakoneesta painamalla puukaasun kompressorilla koneeseen
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Onkos tämä sama kaveri kun oli kv päivillä 2001?
Kalusto vissiin päivittynyt 99sistä satkuun...
Kalusto vissiin päivittynyt 99sistä satkuun...
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Sitäpä on tullut mietittyä myös täälläMyrkky kirjoitti:Jokunen aika sitten katsoin kyseisen filmin ja rupesin välittömästi pohtimaan toimivuutta turboahdettuna.
Vanhempi kuin -87 900 turbo olisi hyvä aihio kokeilla... perskules kun tuli myytyä juuri sellainen pois.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Tuossa se lyhytelokuva
http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=1 ... 321&a=2291
hehe, hauskoja nää vanhat pätkät selostaja pistää parastaan!
Suosittelen noita muitakin pätkiä
http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=1 ... 321&a=2291
hehe, hauskoja nää vanhat pätkät selostaja pistää parastaan!
Suosittelen noita muitakin pätkiä
Saab 900S Combicoupe
Joo, matalapuristeisen koneen tuo puukaasu vaatii jos ahtaa aikoo. Mitä lienee puukaasun oktaaniluku.. ei se erikoinen ole, mutta yltäneekö edes petroolin tasolle?Jussi kirjoitti: Sitäpä on tullut mietittyä myös täällä
Vanhempi kuin -87 900 turbo olisi hyvä aihio kokeilla... perskules kun tuli myytyä juuri sellainen pois.
Mulla se ois vielä tuo -83 turbo-satku odottelemassa päätöstä kohtalostaan, mut on ollu lievästi motivaatiorajoitteinen olo eikä ole saanut puolen vuoden aikana ajettua tuota nosturille(50m matka) alustan tutkimista varten.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Puukaasuautoilijat väittävät taas että moottorin pitäisi olla korkeapuristeinen:Myrkky kirjoitti:[
Joo, matalapuristeisen koneen tuo puukaasu vaatii jos ahtaa aikoo. Mitä lienee puukaasun oktaaniluku.. ei se erikoinen ole, mutta yltäneekö edes petroolin tasolle?
Kaasutuksessa saavutetaan varsin korkea hyötysuhde. Tyypillisesti vain noin 20 - 25 % energiasta häviää kaasutusvaiheessa. Kaasutuksen korkea hyötysuhde perustuu energian vapautumiseen palamisessa pääosin vasta toisen happiatomin liittyessä hiileen sekä lämmön talteenottoon ja energian siirtämiseen kaasuttimeen sisään syötettävään ilmaan, minkä ansiosta polttoaineen sisältämää veteen sitoutunutta vetyä saadaan pelkistymään vedyksi. Kaasun polttaminen nykyisissä auton bensiinimoottoreissa alentaa hiukan moottorin hyötysuhdetta, mutta se olisi nostettavissa vähintään bensiinimoottorin tasolle, jos moottori suunniteltaisiin kaasulla käytettäväksi ja rakennettaisiin kaasukäytön mahdollistamalle oleellisesti korkeammalle puristussuhteelle. Verrattaessa muihin vaihtoehtoisiin tekniikoihin, kaasutus tarjoaa ylivertaisen vapauden polttoainehuollon järjestämiseksi. Koko energian tuotantoketjun hyötysuhde muodostuu korkeaksi, kun kemiallista jalostusta ei tarvita ja kuljetusmatkat jäävät lyhyiksi.
Täältä kopsattu teksti: http://www.ekoautoilijat.fi/tekstit/Puu ... ineena.htm
Jussi varmaan ajaa turbo aihiollaan takaa sitä, että hän voisi puristaa kaasua palotilaan.. Ilmeisesti vanhempi kuin -87 jonkin päästölainsäädännön vuoksi?
Muitakin hyviä linkkejä aiheesta löytää sekä kotimaasta että ulkomailta.
http://www.ekoautoilijat.fi/
Puristus-suhde asiassa vissiin sama ilmiö kuin etanolin ja vedyn kanssa. Kävin ranskassa yhdessä vetyenergia koulutuksessa siellä puhuttiin, että ahtamalla korkeapuristeisia moottoreita päästäisiin jopa bensamoottoreita parempaan energiatalouteen. Onhan sitten tuo 16V "omaturbo" jossa vissiin korkeapuristeista bensiinimoottoria ahdettiin oikein kunnolla?
Citroen C5, OG900t16
Juu... siis sitä ajattelin että turbolla painettaisiin valmis puukaasu-ilma seos koneeseen.
Se vuosimalli -87 alaspäin tulee lainsäädännöstä, oli ekoautoilijoiden sivuilla.
Puukaasun lämpöarvo on kait jokseenkin puolet bensasta, joten sitä pitäisi painaa koneeseen tuplamäärä bensaan verrattuna, jotta pääsisi samoihin lukemiin kuin bensalla.
Jos turbo suinkin pelaisin niin barin ahtopaineella, isolla välijäähdyttimellä ja vaparin puristussuhteilla pääsisi vaparia vastaavaan noin 100 hv tehoon, joka on jo sen verran että sillä pysyy mukavasti muun liikenteen matkassa 900:n kokoisella autolla.
... ikinä kuitenkaan ole aikaa leikkiä puukaasuautoille
Se vuosimalli -87 alaspäin tulee lainsäädännöstä, oli ekoautoilijoiden sivuilla.
Puukaasun lämpöarvo on kait jokseenkin puolet bensasta, joten sitä pitäisi painaa koneeseen tuplamäärä bensaan verrattuna, jotta pääsisi samoihin lukemiin kuin bensalla.
Jos turbo suinkin pelaisin niin barin ahtopaineella, isolla välijäähdyttimellä ja vaparin puristussuhteilla pääsisi vaparia vastaavaan noin 100 hv tehoon, joka on jo sen verran että sillä pysyy mukavasti muun liikenteen matkassa 900:n kokoisella autolla.
... ikinä kuitenkaan ole aikaa leikkiä puukaasuautoille
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Hankalapa sitä on itsekukin olohuoneen sohvalta googlen avulla asiantuntijaksi ryhtyä jos ei ole alasta pahemmin tietoa. Nykyajan netti on pullollaan mitä moninaisimpia juttuja. Oma alani käsittää lämpotila-antureita, elektroniikkasuunnittelua sivuten antureiden säteilyvirheitä ja niiden laajenemiset tai laajenematta jättämiset.. Niistä ehkä tiedän jotain ja pystyn googlenkin avulla operoimaan, mutta tämä kaasuauto ja moni muu homma on kyllä ihan hepreaa ja faktoja monen meistä on hankala mihinkään julkaista, ellen käytä kohtuullista aikaa hommaan perehtymiseen.. Tää on yleinen foorumeita vaivaava ongelma, jos kysymyksessä on vähänkin monimuotoisempi tekninen aihe..Myrkky kirjoitti:Ok.. ne linkit joita googlesta klikkasin olivat ilmeisesti virheellistä tietoa.
No mutta tässäpä lisää kaasusaabista:
http://www.ekoautoilijat.fi/tekstit/kuv ... ehuone.htm
Kärry näyttää samalta kuin aiemmin julkaistussa 900 kuvassa:
http://www.ekoautoilijat.fi/tekstit/kuv ... ittely.htm
Citroen C5, OG900t16