(Poistan kuvat, jos auton omistaja ei halua kuvia näytettävän)
![Kuva](http://www.elisanet.fi/teemu.suuronen/saab/kaasu_1.jpg)
![Kuva](http://www.elisanet.fi/teemu.suuronen/saab/kaasu_2.jpg)
Ihan mielenkiintoinen laitos. Harmi kun en päässyt jututtamaan omistajaa.
Jokunen aika sitten katsoin kyseisen filmin ja rupesin välittömästi pohtimaan toimivuutta turboahdettuna.Jussi kirjoitti:Ylen elävästä arkistosta löytyy hauska video ahdetusta häkäpönttöautosta... Otaniemen polttomoottorilaboratorion projekteja jostain 40-luvun lopulta ilmeisesti. Ottavat siitä hieman enemmän tehoa kuin vastaavasta bensakoneesta painamalla puukaasun kompressorilla koneeseen
Sitäpä on tullut mietittyä myös täälläMyrkky kirjoitti:Jokunen aika sitten katsoin kyseisen filmin ja rupesin välittömästi pohtimaan toimivuutta turboahdettuna.
Joo, matalapuristeisen koneen tuo puukaasu vaatii jos ahtaa aikoo. Mitä lienee puukaasun oktaaniluku.. ei se erikoinen ole, mutta yltäneekö edes petroolin tasolle?Jussi kirjoitti: Sitäpä on tullut mietittyä myös täällä
Vanhempi kuin -87 900 turbo olisi hyvä aihio kokeilla... perskules kun tuli myytyä juuri sellainen pois.
Puukaasuautoilijat väittävät taas että moottorin pitäisi olla korkeapuristeinen:Myrkky kirjoitti:[
Joo, matalapuristeisen koneen tuo puukaasu vaatii jos ahtaa aikoo. Mitä lienee puukaasun oktaaniluku.. ei se erikoinen ole, mutta yltäneekö edes petroolin tasolle?
Hankalapa sitä on itsekukin olohuoneen sohvalta googlen avulla asiantuntijaksi ryhtyä jos ei ole alasta pahemmin tietoa. Nykyajan netti on pullollaan mitä moninaisimpia juttuja. Oma alani käsittää lämpotila-antureita, elektroniikkasuunnittelua sivuten antureiden säteilyvirheitä ja niiden laajenemiset tai laajenematta jättämiset.. Niistä ehkä tiedän jotain ja pystyn googlenkin avulla operoimaan, mutta tämä kaasuauto ja moni muu homma on kyllä ihan hepreaa ja faktoja monen meistä on hankala mihinkään julkaista, ellen käytä kohtuullista aikaa hommaan perehtymiseen.. Tää on yleinen foorumeita vaivaava ongelma, jos kysymyksessä on vähänkin monimuotoisempi tekninen aihe..Myrkky kirjoitti:Ok.. ne linkit joita googlesta klikkasin olivat ilmeisesti virheellistä tietoa.