Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Jusau
Viesti
Kirjoittaja Jusau » Pe Maalis 10, 2006 20:48
Jeps, eli on nuo molemmat kyllä olleet ahdettuja, mutta ainakin G:ssä puhutaan "kompressorista", eli mekaaninen ahdin sitten. Vai oliko sitten K:ssa vielä ihan pakokaasuahdin? tuskin?
9000CD23T
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771 Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja 9000CD23T » Pe Maalis 10, 2006 20:53
Missä maassa tämä on valmistettu..?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Jusau
Viesti
Kirjoittaja Jusau » Pe Maalis 10, 2006 20:59
Ei kyllä hajua, varmaankin jotain WW1 ajan moottoreita?
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009 Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55
Viesti
Kirjoittaja Sami » Pe Maalis 10, 2006 21:37
Lentokonevanhus suomesta:
Allekirjoittanut pääsi kokeilemaan:
Vehje on valmistettu vuonna 1946 ja vieläkin lentää..
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103 Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko
Viesti
Kirjoittaja Svc » Pe Maalis 10, 2006 21:39
9000CD23T kirjoitti: Oikein...tässä K mallissa oli turboahdin..
Jos tarkkoja ollaan, tuo ahdin ei ole turbo siinä mielessä kuin nykyään ymmärretään. Itse käyttäisin termiä "mekaaninen radiaaliahdin".
Engelsmannit käyttävät termiä supercharger eikä turbocharger.
Ahtimen kompressori saa siis voimansa kampiakselilta eikä pakokaasujen liike-energiasta.
http://www.bf109.com/engine.html
Viimeksi muokannut
Svc , Pe Maalis 10, 2006 21:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Jusau
Viesti
Kirjoittaja Jusau » Pe Maalis 10, 2006 21:50
Miusta ainakin mitä muutamaa sivustoa luin oli mersujen ahdin mekaaninen, osassa versioita 2-vaiheinen, eli ei sitten turbosta voi puhua.
Lentokonevanhus suomesta:
Onkos tämä Cessna 140? noita ei suomessa liikoja liene
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009 Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55
Viesti
Kirjoittaja Sami » Pe Maalis 10, 2006 22:02
Joo, toi on Cessna 140. Polyteknikkojen ilmailukerhon ja malmilla nähtävissä. Kuvat ei oikein tee kunniaa. On muotoilultaan todella upean näköinen lentokone.
Mersun ahtimesta:
Muistelisin minäkin lukeneeni, että olisi ollut mekaaninen yksivaihteinen ahdinsysteemi saksalaisten omilla sen ajan mekaanisilla "APC" systeemeillä korkeuserojen säätämiseksi:) Taisi olla Emil mallista lähtien..
AP
"Hirsch"
Viestit: 818 Liittynyt: To Heinä 03, 2003 11:14
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti
Kirjoittaja AP » Pe Maalis 10, 2006 22:10
9000CD23T kirjoitti: Hienosti menee.
Mutta osaatko sanoa mitä erikoista oli Bf-109K Karl mallissa, lähinnä
moottorissa..?
Mutta arvatkaapas kenen valmistama moottori oli ensimmäisissä Bf 109 meseissä?
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103 Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko
Viesti
Kirjoittaja Svc » Pe Maalis 10, 2006 22:15
9000CD23T kirjoitti: Missä maassa tämä on valmistettu..?
Valmistusmaa on USA, vaikka alunperin moottori onkin espanjalais-sveitsiläinen
Hispano-Suiza E2.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Jusau
Viesti
Kirjoittaja Jusau » Pe Maalis 10, 2006 22:16
Taisi olla Rolssi. Mikäs suomalainen/VLK:n tekemä kone muistutti hyvinkin paljon Messerschmittiä (109)?
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103 Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko
Viesti
Kirjoittaja Svc » Pe Maalis 10, 2006 22:17
AP kirjoitti: 9000CD23T kirjoitti: Hienosti menee.
Mutta osaatko sanoa mitä erikoista oli Bf-109K Karl mallissa, lähinnä
moottorissa..?
Mutta arvatkaapas kenen valmistama moottori oli ensimmäisissä Bf 109 meseissä?
Ensimmäinen prototyyppi oli varustettu Rolls-Royce Kestrel V:llä
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Aerochick
"Saabisti"
Viestit: 1192 Liittynyt: Su Helmi 06, 2005 09:56
Paikkakunta: Helsinsky
Viesti
Kirjoittaja Aerochick » Pe Maalis 10, 2006 22:19
Sami kirjoitti:
Vehje on valmistettu vuonna 1946 ja vieläkin lentää..
Creepy..
Joutuisi ehkä kieltäytymään kunniasta.
ennen:
93 SS Aero '04 + BSR Steg 1
nyt:
Chevy Camaro Z28 '93
Perheessä myös Mr. S
http://www.jco.fi
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804 Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa
Viesti
Kirjoittaja Firges9000 » Pe Maalis 10, 2006 22:28
Aerochick kirjoitti: Sami kirjoitti:
Vehje on valmistettu vuonna 1946 ja vieläkin lentää..
Creepy..
Joutuisi ehkä kieltäytymään kunniasta.
Hahaa haaaa luuleks että suomen pienkonekanta olis uudempaa
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
AP
"Hirsch"
Viestit: 818 Liittynyt: To Heinä 03, 2003 11:14
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti
Kirjoittaja AP » Pe Maalis 10, 2006 22:34
Svc kirjoitti: AP kirjoitti: 9000CD23T kirjoitti: Hienosti menee.
Mutta osaatko sanoa mitä erikoista oli Bf-109K Karl mallissa, lähinnä
moottorissa..?
Mutta arvatkaapas kenen valmistama moottori oli ensimmäisissä Bf 109 meseissä?
Ensimmäinen prototyyppi oli varustettu Rolls-Royce Kestrel V:llä
Sepä se... ja näilläpä sitten hyökkäilivät myöhemmin Britanniaan
Viimeksi muokannut
AP , Pe Maalis 10, 2006 22:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.