Vanhoista lentokoneista

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Jusau

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Jeps, eli on nuo molemmat kyllä olleet ahdettuja, mutta ainakin G:ssä puhutaan "kompressorista", eli mekaaninen ahdin sitten. Vai oliko sitten K:ssa vielä ihan pakokaasuahdin? tuskin?
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Missä maassa tämä on valmistettu..?
Kuva
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Jusau

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Ei kyllä hajua, varmaankin jotain WW1 ajan moottoreita?
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Lentokonevanhus suomesta:

Kuva

Kuva

Kuva

Allekirjoittanut pääsi kokeilemaan:

Kuva

Vehje on valmistettu vuonna 1946 ja vieläkin lentää..
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

9000CD23T kirjoitti:Oikein...tässä K mallissa oli turboahdin..
Jos tarkkoja ollaan, tuo ahdin ei ole turbo siinä mielessä kuin nykyään ymmärretään. Itse käyttäisin termiä "mekaaninen radiaaliahdin". :wink:
Engelsmannit käyttävät termiä supercharger eikä turbocharger.

Ahtimen kompressori saa siis voimansa kampiakselilta eikä pakokaasujen liike-energiasta. http://www.bf109.com/engine.html
Viimeksi muokannut Svc, Pe Maalis 10, 2006 21:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Jusau

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Miusta ainakin mitä muutamaa sivustoa luin oli mersujen ahdin mekaaninen, osassa versioita 2-vaiheinen, eli ei sitten turbosta voi puhua.
Lentokonevanhus suomesta:

Onkos tämä Cessna 140? noita ei suomessa liikoja liene
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Joo, toi on Cessna 140. Polyteknikkojen ilmailukerhon ja malmilla nähtävissä. Kuvat ei oikein tee kunniaa. On muotoilultaan todella upean näköinen lentokone.

Mersun ahtimesta:

Muistelisin minäkin lukeneeni, että olisi ollut mekaaninen yksivaihteinen ahdinsysteemi saksalaisten omilla sen ajan mekaanisilla "APC" systeemeillä korkeuserojen säätämiseksi:) Taisi olla Emil mallista lähtien..
AP
"Hirsch"
Viestit: 818
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 11:14
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja AP »

9000CD23T kirjoitti:Hienosti menee.

Mutta osaatko sanoa mitä erikoista oli Bf-109K Karl mallissa, lähinnä
moottorissa..?
Mutta arvatkaapas kenen valmistama moottori oli ensimmäisissä Bf 109 meseissä?
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

9000CD23T kirjoitti:Missä maassa tämä on valmistettu..?
Kuva
Valmistusmaa on USA, vaikka alunperin moottori onkin espanjalais-sveitsiläinen
Hispano-Suiza E2.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Jusau

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Taisi olla Rolssi. Mikäs suomalainen/VLK:n tekemä kone muistutti hyvinkin paljon Messerschmittiä (109)?
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

AP kirjoitti:
9000CD23T kirjoitti:Hienosti menee.

Mutta osaatko sanoa mitä erikoista oli Bf-109K Karl mallissa, lähinnä
moottorissa..?
Mutta arvatkaapas kenen valmistama moottori oli ensimmäisissä Bf 109 meseissä?
Ensimmäinen prototyyppi oli varustettu Rolls-Royce Kestrel V:llä
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Aerochick
"Saabisti"
Viestit: 1192
Liittynyt: Su Helmi 06, 2005 09:56
Paikkakunta: Helsinsky

Viesti Kirjoittaja Aerochick »

Sami kirjoitti: Vehje on valmistettu vuonna 1946 ja vieläkin lentää..
Creepy..Kuva
Joutuisi ehkä kieltäytymään kunniasta. :)
ennen: 93 SS Aero '04 + BSR Steg 1
nyt: Chevy Camaro Z28 '93
Perheessä myös Mr. S

http://www.jco.fi
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Aerochick kirjoitti:
Sami kirjoitti: Vehje on valmistettu vuonna 1946 ja vieläkin lentää..
Creepy..Kuva
Joutuisi ehkä kieltäytymään kunniasta. :)
Hahaa haaaa luuleks että suomen pienkonekanta olis uudempaa
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
AP
"Hirsch"
Viestit: 818
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 11:14
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja AP »

Svc kirjoitti:
AP kirjoitti:
9000CD23T kirjoitti:Hienosti menee.

Mutta osaatko sanoa mitä erikoista oli Bf-109K Karl mallissa, lähinnä
moottorissa..?
Mutta arvatkaapas kenen valmistama moottori oli ensimmäisissä Bf 109 meseissä?
Ensimmäinen prototyyppi oli varustettu Rolls-Royce Kestrel V:llä
Sepä se... ja näilläpä sitten hyökkäilivät myöhemmin Britanniaan :)
Viimeksi muokannut AP, Pe Maalis 10, 2006 22:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jusau

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Olihan tuo Varkaudessa taannoin purkkareiden hinauskoneena -46 tai -47 Auster:) Nykyään sentään talikko http://www.ihanova.fi/vlk/kalusto.htm
Vastaa Viestiin