Vanhoista lentokoneista

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Jusau

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Jeps, eli on nuo molemmat kyllä olleet ahdettuja, mutta ainakin G:ssä puhutaan "kompressorista", eli mekaaninen ahdin sitten. Vai oliko sitten K:ssa vielä ihan pakokaasuahdin? tuskin?
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7831
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Missä maassa tämä on valmistettu..?
Kuva
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Jusau

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Ei kyllä hajua, varmaankin jotain WW1 ajan moottoreita?
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Lentokonevanhus suomesta:

Kuva

Kuva

Kuva

Allekirjoittanut pääsi kokeilemaan:

Kuva

Vehje on valmistettu vuonna 1946 ja vieläkin lentää..
Mondeo Ecoboost 2.0 mk4.5 Powershift
Mustang 3.7 automaatti 2012

Saab historia:
Saab 900 T16 1991
Saab 99 Turbo 1978
Saab 900i 1985
Saab 900 Turbo8 1986
Saab 900 Turbo 16 1992
Saab 900i 1987
Saab 900i 1988
Saab 900i 1989
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

9000CD23T kirjoitti:Oikein...tässä K mallissa oli turboahdin..
Jos tarkkoja ollaan, tuo ahdin ei ole turbo siinä mielessä kuin nykyään ymmärretään. Itse käyttäisin termiä "mekaaninen radiaaliahdin". :wink:
Engelsmannit käyttävät termiä supercharger eikä turbocharger.

Ahtimen kompressori saa siis voimansa kampiakselilta eikä pakokaasujen liike-energiasta. http://www.bf109.com/engine.html
Viimeksi muokannut Svc, Pe Maalis 10, 2006 21:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Jusau

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Miusta ainakin mitä muutamaa sivustoa luin oli mersujen ahdin mekaaninen, osassa versioita 2-vaiheinen, eli ei sitten turbosta voi puhua.
Lentokonevanhus suomesta:

Onkos tämä Cessna 140? noita ei suomessa liikoja liene
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Joo, toi on Cessna 140. Polyteknikkojen ilmailukerhon ja malmilla nähtävissä. Kuvat ei oikein tee kunniaa. On muotoilultaan todella upean näköinen lentokone.

Mersun ahtimesta:

Muistelisin minäkin lukeneeni, että olisi ollut mekaaninen yksivaihteinen ahdinsysteemi saksalaisten omilla sen ajan mekaanisilla "APC" systeemeillä korkeuserojen säätämiseksi:) Taisi olla Emil mallista lähtien..
Mondeo Ecoboost 2.0 mk4.5 Powershift
Mustang 3.7 automaatti 2012

Saab historia:
Saab 900 T16 1991
Saab 99 Turbo 1978
Saab 900i 1985
Saab 900 Turbo8 1986
Saab 900 Turbo 16 1992
Saab 900i 1987
Saab 900i 1988
Saab 900i 1989
AP
"Hirsch"
Viestit: 818
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 11:14
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja AP »

9000CD23T kirjoitti:Hienosti menee.

Mutta osaatko sanoa mitä erikoista oli Bf-109K Karl mallissa, lähinnä
moottorissa..?
Mutta arvatkaapas kenen valmistama moottori oli ensimmäisissä Bf 109 meseissä?
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

9000CD23T kirjoitti:Missä maassa tämä on valmistettu..?
Kuva
Valmistusmaa on USA, vaikka alunperin moottori onkin espanjalais-sveitsiläinen
Hispano-Suiza E2.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Jusau

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Taisi olla Rolssi. Mikäs suomalainen/VLK:n tekemä kone muistutti hyvinkin paljon Messerschmittiä (109)?
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

AP kirjoitti:
9000CD23T kirjoitti:Hienosti menee.

Mutta osaatko sanoa mitä erikoista oli Bf-109K Karl mallissa, lähinnä
moottorissa..?
Mutta arvatkaapas kenen valmistama moottori oli ensimmäisissä Bf 109 meseissä?
Ensimmäinen prototyyppi oli varustettu Rolls-Royce Kestrel V:llä
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Aerochick
"Saabisti"
Viestit: 1192
Liittynyt: Su Helmi 06, 2005 09:56
Paikkakunta: Helsinsky

Viesti Kirjoittaja Aerochick »

Sami kirjoitti: Vehje on valmistettu vuonna 1946 ja vieläkin lentää..
Creepy..Kuva
Joutuisi ehkä kieltäytymään kunniasta. :)
ennen: 93 SS Aero '04 + BSR Steg 1
nyt: Chevy Camaro Z28 '93
Perheessä myös Mr. S

http://www.jco.fi
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Aerochick kirjoitti:
Sami kirjoitti: Vehje on valmistettu vuonna 1946 ja vieläkin lentää..
Creepy..Kuva
Joutuisi ehkä kieltäytymään kunniasta. :)
Hahaa haaaa luuleks että suomen pienkonekanta olis uudempaa
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
AP
"Hirsch"
Viestit: 818
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 11:14
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja AP »

Svc kirjoitti:
AP kirjoitti:
9000CD23T kirjoitti:Hienosti menee.

Mutta osaatko sanoa mitä erikoista oli Bf-109K Karl mallissa, lähinnä
moottorissa..?
Mutta arvatkaapas kenen valmistama moottori oli ensimmäisissä Bf 109 meseissä?
Ensimmäinen prototyyppi oli varustettu Rolls-Royce Kestrel V:llä
Sepä se... ja näilläpä sitten hyökkäilivät myöhemmin Britanniaan :)
Viimeksi muokannut AP, Pe Maalis 10, 2006 22:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jusau

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Olihan tuo Varkaudessa taannoin purkkareiden hinauskoneena -46 tai -47 Auster:) Nykyään sentään talikko http://www.ihanova.fi/vlk/kalusto.htm
Vastaa Viestiin