Arkipäivän sankari eli noppa vuosimallia 85

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
pomppe
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: Pe Heinä 01, 2011 14:45
Paikkakunta: Salo/Suomusjärvi

Re: Arkipäivän sankari eli noppa vuosimallia 85

Viesti Kirjoittaja pomppe »

Kyllä näitä projekti kuvia katellessa alkaa joka kerta hymyilyttää. Pirun siistiä jälkeä :D Onse vaan törkeen hieno 8)
9000cs 2.3T stage3 rojekti
Mersu E350 BlueTech käyttis

#5855 Joonas Ronkainen
kärkkäinen
"Hirsch"
Viestit: 708
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54

Re: Arkipäivän sankari eli noppa vuosimallia 85

Viesti Kirjoittaja kärkkäinen »

Kiitosta :)

Noppa on kyllä kulkenut loistavasti ja tulee kulkemaankin. Nyttenhän näillä näkymin edessä ei ole kuin ajoa, pesua, puunausta, huoltoa ja klubitapahtumissa pyörimistä. Jos näätte tienpäällä tai huoltsikalla, saa nostaa tassua ja tulla juttelemaankin. :saab:
kärkkäinen
"Hirsch"
Viestit: 708
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54

Re: Arkipäivän sankari eli noppa vuosimallia 85

Viesti Kirjoittaja kärkkäinen »

Leima haettu kehujen kanssa, seuraava katsastus vasta viimeistään joulukuussa 2014. Katsuri sanoi että ei ole aikoihin käynyt enää kaasarisaabbeja leimattavana, varsinkaan ysikymppejä. Puhumattakaan tämän kuntoisesta. Vähiin käy....
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Arkipäivän sankari eli noppa vuosimallia 85

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

On kyllä mahtavia kuvia 8) Näitä vaan lissää :wink:
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
kärkkäinen
"Hirsch"
Viestit: 708
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54

Re: Arkipäivän sankari eli noppa vuosimallia 85

Viesti Kirjoittaja kärkkäinen »

Kiitos. :) Jkl autolasiin soitettu ja keskiviikkona tuulilasin vaihto, ei ole sitten enää pitkää halkeamaa näkökentässä ja näkee jotain varmaan auringonpaisteessakin.
kärkkäinen
"Hirsch"
Viestit: 708
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54

Re: Arkipäivän sankari eli noppa vuosimallia 85

Viesti Kirjoittaja kärkkäinen »

JJuuu, taas on ropailtu saabia. Tuulilasi on paikallaan, aika mukavat näkymät uuden lasin takaa (mukavaa kun sen läpi ylipäänsä näkee). Puskurien ja kylkien listat tuli ehostettua alumiiniteipillä, olivat jo haalistuneet huonoon kuntoon, keulakuvassa oikea lista ehostettu ja vasen ehostamaton. Pientä hiomista on aina mutta johan tämä alkaa olla aika hyvä :saab:
http://aijaa.com/nqX8jq
http://aijaa.com/w9Khwu
http://aijaa.com/Rd0Fns
http://aijaa.com/VH82FL
http://aijaa.com/qbK2Hw
Lauantaita ahvenistolle kattelemaan turbopelejä, sieltä voi nopan ja omistajan bongailla. :)
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Arkipäivän sankari eli noppa vuosimallia 85

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Nythän toi kinuaa jo hopeeta sprayta maskiin... :D Hienoa ylläpitotyötä kyllä tehty. Oisko seuraavaksi taka-akselin huolto ja ylläpitohommat (vai oliko jo tehty..?) vai mitä on suunnitelmissa? Kohta on ikää ja näköä niin paljon arkipäivän sankarilla, että sun pitää hommata joku uudempi luuska kärsimään talven suolaliottelut.
kärkkäinen
"Hirsch"
Viestit: 708
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54

Re: Arkipäivän sankari eli noppa vuosimallia 85

Viesti Kirjoittaja kärkkäinen »

Maski on paskainen vaan ja kamera huonoistakin huonoin. Ympärivuotista ajoa vaan, ajettavaksi nämä on tehty ja ylläpidolla pysyy kunnossa. Pohjakin on massailtu kuntoon, helmat tehty sekä ovien alalaidat ja pahimmat suolaloskat jätetään väliin niin mihinkäs tämä huononisi. Taka-akseli on asiallisessa kunnossa, jarrut kunnossa ja navat vaihdettu, hiukan maalia sille tosiaan vielä pitäisi antaa. Sitten joskus myöhemmin. :)

Tämä on niin hyvä talviauto että ei raaskisi huonompaan vaihtaa.
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Arkipäivän sankari eli noppa vuosimallia 85

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Ja tuosta aika asialliset vanteet kolmanteen kierrokseen noopan alle. :)
http://www.tori.fi/satakunta/Saab_90_90 ... m?ca=7&w=3
Viimeksi muokannut Vesa Pohjalainen, To Syys 19, 2013 05:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
# 419 Vesa Pohjalainen
kärkkäinen
"Hirsch"
Viestit: 708
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54

Re: Arkipäivän sankari eli noppa vuosimallia 85

Viesti Kirjoittaja kärkkäinen »

Ois muuten ihan törkeen hienot :) Toivottavasti vaan pysyis jäät hatussa.
Kovakundi
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: Ke Helmi 15, 2012 17:03

Re: Arkipäivän sankari eli noppa vuosimallia 85

Viesti Kirjoittaja Kovakundi »

kärkkäinen kirjoitti:Maski on paskainen vaan ja kamera huonoistakin huonoin. Ympärivuotista ajoa vaan, ajettavaksi nämä on tehty ja ylläpidolla pysyy kunnossa. Pohjakin on massailtu kuntoon, helmat tehty sekä ovien alalaidat ja pahimmat suolaloskat jätetään väliin niin mihinkäs tämä huononisi. Taka-akseli on asiallisessa kunnossa, jarrut kunnossa ja navat vaihdettu, hiukan maalia sille tosiaan vielä pitäisi antaa. Sitten joskus myöhemmin. :)

Tämä on niin hyvä talviauto että ei raaskisi huonompaan vaihtaa.
Olen täysin samaa mieltä, ajoonhan nämä on tarkoitettu, on siinä paljon enemmän meininkiä tässä touhussa kun ympärivuotisessa ajossa pitää, kuin että kesällä sen kuukauden (pari) päristelee "fiilistellen", viime vuosi itselläni ikimuistoinen Petron ratissa, sääli että armeija-aika lähestyy ja täytyy pitkin hampain pistää petrosaabi talviteloille tässä syksymmällä :(
Nautinnollisia kilometrejä vain Arkipäivän sankarin kanssa, äläkä turhaan kiirehdi sen museokatsastuksen kanssa, sen kerkiää tehdä sitten myöhemminkin :wink:

[Nämä olivat vain omia mietteitäni, en tällä tekstillä ketään yritä provosoida/loukata]
99 GL Petro -84
kärkkäinen
"Hirsch"
Viestit: 708
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54

Re: Arkipäivän sankari eli noppa vuosimallia 85

Viesti Kirjoittaja kärkkäinen »

Ei kiirehditä, ja pieni mahollisuus että ei tule koskaan olemaankaan museoleimassa. Koska sitten tällä ei voi enää AJAA. 8)
kärkkäinen
"Hirsch"
Viestit: 708
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54

Re: Arkipäivän sankari eli noppa vuosimallia 85

Viesti Kirjoittaja kärkkäinen »

Tänään uhrasin aikaa lämpötilakompensaattorille joka ei tuntunut edelleenkään toimivan oikein. Otin bimetallijousen irti ja totesin sen vääntyneeksi, säätöruuvi varmaan kiristetty joskus pohjaan asti ja vääntänyt jousen. No, ei hätää, varaosakaasuttimesta löytyi ehjä. Irroitin ja vein jousen muhimaan pöydälle sisälle, sisätilan lämpömittari näytti 21 astetta joten pääsi perstuntumalla melko lähelle sitä kahtakymmentä joka on ohjearvo säätölämpötilalle. Sitten kun jousi oli aikansa ollut ja tuntui ranteen päällä hiukan kylmemältä kuin ruumiinlämpö eli oli suht huoneenlämpöinen, laitoin paikalleen ja vältin hypistelemästä jousta liikaa. Säädin niin että kompensaattorin venttiili oli auki 0.1-0.3mm. Sitten koeajolle.

Toimi loistavasti myös lämpimänä, ei enää laskenut tyhjäkäyntiä ja vedot paranivat lämpimänä, varsinkin alavääntö ja kiihdytys oli tasainen. Loistavaa. Uskomatonta miten iso virka silläkin on.

Aiemmin tein myös täydellisen kaasutinhuollon jossa purin kaasarin osiksi ja puhdistelin vuosien paskat sekä vaihdoin kalvon. Ei mennyt sekään hukkaan.

Ei mitään järisyttävää uutista mutta jotain kumminkin on raplailtu. :)
kärkkäinen
"Hirsch"
Viestit: 708
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54

Re: Arkipäivän sankari eli noppa vuosimallia 85

Viesti Kirjoittaja kärkkäinen »

Öljyt ja suodatin vaihdettu, kehrää tyytyväisyyttään. Öljykin haisi öljylle, ei pakokaasulle ja bensalle. Auton pesu ja imurointi vois kans olla to do listillä. :)
kärkkäinen
"Hirsch"
Viestit: 708
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54

Re: Arkipäivän sankari eli noppa vuosimallia 85

Viesti Kirjoittaja kärkkäinen »

Tänään tuli pestyä, säädettyä sytytys, sekä laiteltua kasarit talmun huomiovalot keulille.

Idea sytyksen kattomisesta tuli oikeastaan siitä että remontin jälkeen laitoin jakajan paikalleen viivojen perusteella, jotka edellinen omistaja oli tehnyt venttiilikoppaan ja jakajaan piirtopuikolla. Ja kun on tullut todettua muutkin jonkun edellisen omistajan tekniset oivallukset aivan sudeksi, niin teki mieli epäillä tätäkin. No, ei muutakun strobolamppu esille, alipaineletku irti, kierrokset kahteen tonniin ja ennakko näytti 26 astetta. Jakajan kääntelyä ja näytti oikean 20 astetta, mutterien kiristys ja käynti muuttui huomattavasti siistimmäksi. Koeajokin oli erittäin positiivinen kokemus.

No sitten hemmottelin likaista autoa pesulla. Näyttää tämäkin taas autolle.

Loppuun muutama kuva:
http://aijaa.com/DGFxeR
http://aijaa.com/MRfzgD

Semmoista taas.
Vastaa Viestiin