900c Combi Coupe MY89
Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92
Laita siihen pilipalitulppa-avaimeen vähä jatkoputkea. Joku .90 rc-kopterin peräputki, miksei myös puolipitkä hylsy ja siihen jatkovarsi. Järkevin kuitenkin lienee esim ison lenkkiavaimen käyttö. Tai esim jakoavaimissa on yleensä vahva varsi ja ripustuslenkki päässä, jolla voit vääntää. Varaudu siihen, että heikompi hajoaa. Mut tosiaan jos on ihan jumissa jumissa, vaikka pyöriikin auki päin, niin väännä myös kiinni päin välissä, kuten edellisessä linkissäkin oli.
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92
Ja siellähän se oli...puusilmä mikä puusilmä... Ei ole tottunut katsomaan auton omia työkaluja tarkasti tai ylipäätään kun kaasarissa ne ovat teillä tietämättömillä. Lähti tosin kunnolla lämpimäksi ajetulla moottorilla niin siististi kääntymään että olisi saattanut nyt irrota huonollakin avaimella, mutta tuota auton omaa nerokasta työkalua oli kyllä ilo käyttää.jus kirjoitti:Onko auton oma työkalusarja todettu puutteelliseksi - siellähän pitäisi olla pitkä tulppahylsy?

Tällainen on tosiaan tämänhetkinen työkaluvalikoima, saatan kyllä varastaa kaasarille varatusta varaosa-auton pakista tuohon puuttuvat.

Piti vaihtaa asennuslokaatiota kun omassa pihassa oli varjossa pirun kylmä ja tuolla tallin edustalla taas...ei.


Tarkistin saman tien sulakkeetkin sekä konepellin että takapenkin alta, kaikki kunnossa (kuskin penkin lämpiämättömyys johtuu siis jostain muusta), täytin pissapojan säiliön vahvalla seoksella ja otin takajalkatilaan tonkan vettä josta täydennellä, sekä tarkastelin lähemmin flektin anturia ja totesin että omasta jakoavaimesta loppuu kierrokset kesken. Pitää lainata isompaa, tai siis ensin tarkastaa tuo ukin ihmepakki. Olin jo kattomassa ohjekirjasta ohjaustehostimen oikeaa nestettä mutta harhauduin noihin sulakkeisiin niin että se on edelleen to do -listalla.

Näiden jälkeen lähdin sitten tankkaamaan kun aurinko ja bensavalo vilkuttelivat tasatahtiin, ja otin alkumatkasta vähän kevättunnelma-ekstraa:

Jo näin kirjaimellisesti kylmillä tyypeillä voi sanoa että kyllä on muuten loistava varuste. Penkki tuntuu edelleen tukevalta, saatan huomenna käväistä mökillä, 1,5h suunta, joten silloin korjaus pääsee tulikokeeseen.
To do -lista lyhenee:
- ohjaustehostimen nestelisäys
flektin anturin vaihto
pesu, vahaus ja imurointi
hydrauliset painimet
ruosteet.
EDIT: Niin ja nuo lisäpitkät ajattelin mahdollisesti raksia keulalta pois kesäksi...
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92
Tolla kun kaksinkäsin vääntää kiinni, niin ei ikinä auki. Ainakaa ehjin kierteinRattivaihde kirjoitti:mutta tuota auton omaa nerokasta työkalua oli kyllä ilo käyttää.

En jaksa selata taaksepäin, että onko jo tullu vastausta, mut noista penkinlämmittimistähän yleensä vastuslanka menee poikki sauman kohdalta. Tonnarin faq-puolelta http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 97#p209897 http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 69#p224069 ja kai toi lämmitys samalla tavalla pelaa. Onhan siinä säädinkin, eikä vain on-off. Tuo tonnareitten faq-osio on vähän kattavampi, kuin muiden

Ja joo, onhan se kattoluukku hyvä. Ne (kateelliset) haukkuu, joilla ei itsellä ole. Tuo ihan jopa noissa ilmastoiduissa autoissa sellasta "luonnollista" viimaa ja vetoa ihan hiukan, varsinkin ne, jokka nousee takareunastaan. Ja luukun takiahan mäki sen umpimädän pommin otin projektiksi

900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92
Saattaa olla tosiaan vastuksissa vika, mutta ensimmäisenä pitää tarkistaa tuo kojelaudan kytkin/säädin, kun se on jotenkin vähän epämääräisen tuntuinen ja valokin pimeänä, ettei ole vaikka johto irti... Ei sillä että olisi hirveän kiireinen kohde koska itse en kovin herkästi palele takapuolesta ja kukaan muu tuolla harvemmin ajaa. On meinaan kaasaristakin pimeänä enkä sillekään ole mitään kahden vuoden aikana tehnyt.


Juu yritin olla hellävarainen sen kiristyksen kanssa juuri tuosta syystä.JP_Vette kirjoitti:Tolla kun kaksinkäsin vääntää kiinni, niin ei ikinä auki. Ainakaa ehjin kiertein![]()

Herroilla herrojen ohjeet...JP_Vette kirjoitti:Tuo tonnareitten faq-osio on vähän kattavampi, kuin muiden![]()

#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92
Tänään tuli käytyä Mäkelän Autossa tiedustelemassa ohjaustehostimen nestettä ja kumitulppaa autopuhelimen antennin reiälle. Tulppaa ei löytynyt, mutta Risto linkitti mitä ostit saabiisi -topicissa Etran valikoimiin ja sieltä löytyi oikein sopivannäköisiä, pitää joku päivä käydä hakemassa. Nestettä sain, 17€/litran pönikän GM-korjaamolaatua (etiketin mukaan ei yksityiskäyttöön
), mutta sen oston olisi kyllä voinut jättää sikseen sillä auton ohjekirja ohjeisti että nestepinnan säiliössä kuuluu olla ADD ja COLD -viivojen välillä kylmänä, ja siellähän se onkin. Mää vain ajattelin epäloogisesti että kun pinta on vähän addista ylöspäin ja paljon coldista alaspäin sitä on liian vähän.
Hyvä sikäli, ei ainakaan tarvi epäillä vuotoa. Kun rattia nopeasti keskialueella edestakaisin pyöräyttäessä tuntuva ja kuuluva pieni kolaus ei siis myöskään ilmeisesti aiheudu tehostimesta, pitää varmaan jossain vaiheessa kokeilla niiden kuuluisien nivelien tarkastelua ja voitelua.


#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92
Ei kait haitta vaikka sen tehostimen nesteen joskus vaihtaa, itse ole joka autoon sen tehnyt ja CS malliin vielä suodattimenkin uusinut.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92
Ei tosiaan, ajattelinkin että tuon purkin voisi uhrata siihen jossain vaiheessa.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92
Vähän se tehostin kuitenkin sihisi ajoittain, ja katsoin että lämpimänä ei ihan nestetaso noussut coldiin asti, niin lisäsin ehkä korkillisen ja nyt on ollut kovasti hiljaisempaa.
Tänään tuli sitten lopulta tehtyä tuo pitkään työkalujen ja motivaation puutteessa lykätty flektin anturin vaihto. Ja aikaa meni ehkä viisi minuuttia konepellin avaamisesta sähköjohtojen uudelleenliittämiseen. Vanha oli tosiaan tässä kunnossa:

On mielenkiintoinen kyllä tuon auton jäähdytysjärjestelmä, koska se neste joka karkasi vanhan anturin irroittamisen ja uuden kiinnittämisen välillä oli hyvin puhtaan punaista ja läpinäkyvää, vaikka paisarissa on tätä öljyistä mustaa mönjää.

Korkkiin ja tuohon kaulalle ilmaantuu myös aina tasaiseen tahtiin tällaista hienoa hankalasti kuvailtavaa ainetta.

Oma veikkaus on että korjaamolla nesteidenvaihdossa sinne on jostain syystä sössitty kahta eri koostumuksen nestettä (tästä todisteena hankkimastani kymmenen litran tonkasta käytettiin siellä vain pari litraa vaikka jäähdytysjärjestelmän tilavuus on 10l, eli nestettä olisi pitänyt mennä 5l) josta tuo korkin vaahto johtuu, ja öljyisyys johtuu vain aiemman kansivaurion jäljistä paisarissa. Mitään muita merkkejä kannentiivisteen pettämisestä ei nimittäin ole, öljyt pysyy öljyinä ja jäähdytysnesteet tuollaisina kuin ovat ja kumpikaan ei häviä mihinkään... Aion kyllä ihan omatoimisesti tyhjentää tuon jäähdytysjärjestelmän jossain vaiheessa ja putsata paisarin, kun tuossa tonkassakin kerran on vielä niin reilusti nestettä.
Täältä muutama pieni HTC-laadun video kolinasta kylmänä, tuosta viiveestä tyhjäkäynnillä kierroksia antaessa (vika vai ominaisuus?) sekä flektistä toimimassa ja sammumassa ilman että olen itse konepellin takana yhdistämässä johtoja.
Päätin sitten vielä pesaista pikaisesti kun koko auto oli niin yltäpäältä liassa.


Tietenkään tällä hetkellä ei ole toivoakaan että auto pysyisi tuolla pesulla kovin pitkään puhtaana, ja kylkien alaosat tietysti rapaantuivat välittömästi, mutta on nyt ainakin huomattavasti siistimmän näköinen. Kotia tuli ajeltua paikoitellen melko rauhallista vauhtia...

Kävin vielä tankkaamassakin kotimatkalla, trippimittariin oli kertynyt 640 km ja tankkiin mahtui 51 litraa ja risat. Kulutus siis melkolailla tasan kahdeksan litraa sataselle, ja voin vakuuttaa että en ole kyllä kaasunannostelussa säästellyt viime aikoina.
Pääasiassa tuo johtuu siitä että on tullut hyvin vähän ajoa kaupungissa, maantiellä ja moottoritiellä tuntuu olevan ihan sama mitä vauhtia ajaa kun kulutus on joka tapauksessa melko hyvin aisoissa.
Tänään tuli sitten lopulta tehtyä tuo pitkään työkalujen ja motivaation puutteessa lykätty flektin anturin vaihto. Ja aikaa meni ehkä viisi minuuttia konepellin avaamisesta sähköjohtojen uudelleenliittämiseen. Vanha oli tosiaan tässä kunnossa:

On mielenkiintoinen kyllä tuon auton jäähdytysjärjestelmä, koska se neste joka karkasi vanhan anturin irroittamisen ja uuden kiinnittämisen välillä oli hyvin puhtaan punaista ja läpinäkyvää, vaikka paisarissa on tätä öljyistä mustaa mönjää.

Korkkiin ja tuohon kaulalle ilmaantuu myös aina tasaiseen tahtiin tällaista hienoa hankalasti kuvailtavaa ainetta.

Oma veikkaus on että korjaamolla nesteidenvaihdossa sinne on jostain syystä sössitty kahta eri koostumuksen nestettä (tästä todisteena hankkimastani kymmenen litran tonkasta käytettiin siellä vain pari litraa vaikka jäähdytysjärjestelmän tilavuus on 10l, eli nestettä olisi pitänyt mennä 5l) josta tuo korkin vaahto johtuu, ja öljyisyys johtuu vain aiemman kansivaurion jäljistä paisarissa. Mitään muita merkkejä kannentiivisteen pettämisestä ei nimittäin ole, öljyt pysyy öljyinä ja jäähdytysnesteet tuollaisina kuin ovat ja kumpikaan ei häviä mihinkään... Aion kyllä ihan omatoimisesti tyhjentää tuon jäähdytysjärjestelmän jossain vaiheessa ja putsata paisarin, kun tuossa tonkassakin kerran on vielä niin reilusti nestettä.
Täältä muutama pieni HTC-laadun video kolinasta kylmänä, tuosta viiveestä tyhjäkäynnillä kierroksia antaessa (vika vai ominaisuus?) sekä flektistä toimimassa ja sammumassa ilman että olen itse konepellin takana yhdistämässä johtoja.
Päätin sitten vielä pesaista pikaisesti kun koko auto oli niin yltäpäältä liassa.


Tietenkään tällä hetkellä ei ole toivoakaan että auto pysyisi tuolla pesulla kovin pitkään puhtaana, ja kylkien alaosat tietysti rapaantuivat välittömästi, mutta on nyt ainakin huomattavasti siistimmän näköinen. Kotia tuli ajeltua paikoitellen melko rauhallista vauhtia...

Kävin vielä tankkaamassakin kotimatkalla, trippimittariin oli kertynyt 640 km ja tankkiin mahtui 51 litraa ja risat. Kulutus siis melkolailla tasan kahdeksan litraa sataselle, ja voin vakuuttaa että en ole kyllä kaasunannostelussa säästellyt viime aikoina.

#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92
^Mulla oli just saman värinen 2.1 omistuksessa 24.8.2000 - 13.5.2001, ajoin sillä 9415 km. Bensaa paloi tuona aikana 897.73 l, eli keskikulutukseksi tuli 9.53 l (juu, tarkka kirjanpito löytyy autosta kuin autosta...)
Olis ollut pitempäänkin, mutta tuli avioero ja auto läksi siinä rytäkässä. Kulki kivasti ja oli oikein "luxus" ajotuntumaltaan, kun vertasi edelliseen 8-tappiseen ruiskuun. Itse asiassa selkeästi paras ajettava noista satkuista, mitä mulla on ollut. Kylmänä tykkäsi kone kalkattaa ja pitemmillä maantiereissuilla haukkasi öljyä, pienemmässä pyörityksessä ei.
Kiuruvedelle sen muistaakseni myin, mahtaakohan olla vielä hengissä, JAV-807 oli rekkari. Olihan siinä mittarissa jo 243 tkm jo silloin vuonna 2001.
Olis ollut pitempäänkin, mutta tuli avioero ja auto läksi siinä rytäkässä. Kulki kivasti ja oli oikein "luxus" ajotuntumaltaan, kun vertasi edelliseen 8-tappiseen ruiskuun. Itse asiassa selkeästi paras ajettava noista satkuista, mitä mulla on ollut. Kylmänä tykkäsi kone kalkattaa ja pitemmillä maantiereissuilla haukkasi öljyä, pienemmässä pyörityksessä ei.
Kiuruvedelle sen muistaakseni myin, mahtaakohan olla vielä hengissä, JAV-807 oli rekkari. Olihan siinä mittarissa jo 243 tkm jo silloin vuonna 2001.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92
Tuo rekkari kuulostaa kyllä jotenkin tutulta, olisinkohan joskus bongannut Nettiautosta.IC1970 kirjoitti:Kiuruvedelle sen muistaakseni myin, mahtaakohan olla vielä hengissä, JAV-807 oli rekkari. Olihan siinä mittarissa jo 243 tkm jo silloin vuonna 2001.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92
^Jos en väärin muista, noita JAVeja oli iso liuta, kun maahantuoja rekisteröi niitä ison nipun kerralla samoilla kirjaimilla, että sillä tavalla varmaan tuttu, kun noita myynnissä ja ajossa näkee edelleen silloin tällöin, niin sedaneita kuin 5-ovisiakin.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92
Juu tosiaan, googlella löytyi juttua foorumiltakin JAV-808:sta joka oli niinikään 2.1 mutta rakenneltu ilmeisesti ässäksi. Toinen mitä muistan nähneeni vaikka millä mitalla on FAP-*** viisiovisissa ässissä.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24617
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92
fab oli myös miun ex perus ruisku 900i vm90
oho ot.
oho ot.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92
fap fap fap ilmoittautuuRattivaihde kirjoitti:Juu tosiaan, googlella löytyi juttua foorumiltakin JAV-808:sta joka oli niinikään 2.1 mutta rakenneltu ilmeisesti ässäksi. Toinen mitä muistan nähneeni vaikka millä mitalla on FAP-*** viisiovisissa ässissä.

NG9-3 Aero MY05
-
- "Hirsch"
- Viestit: 709
- Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54
Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92
Kyllä puhdasta satkua on ilo katsella. 
