900c Combi Coupe MY89

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5430
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Laita siihen pilipalitulppa-avaimeen vähä jatkoputkea. Joku .90 rc-kopterin peräputki, miksei myös puolipitkä hylsy ja siihen jatkovarsi. Järkevin kuitenkin lienee esim ison lenkkiavaimen käyttö. Tai esim jakoavaimissa on yleensä vahva varsi ja ripustuslenkki päässä, jolla voit vääntää. Varaudu siihen, että heikompi hajoaa. Mut tosiaan jos on ihan jumissa jumissa, vaikka pyöriikin auki päin, niin väännä myös kiinni päin välissä, kuten edellisessä linkissäkin oli.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

jus kirjoitti:Onko auton oma työkalusarja todettu puutteelliseksi - siellähän pitäisi olla pitkä tulppahylsy?
Ja siellähän se oli...puusilmä mikä puusilmä... Ei ole tottunut katsomaan auton omia työkaluja tarkasti tai ylipäätään kun kaasarissa ne ovat teillä tietämättömillä. Lähti tosin kunnolla lämpimäksi ajetulla moottorilla niin siististi kääntymään että olisi saattanut nyt irrota huonollakin avaimella, mutta tuota auton omaa nerokasta työkalua oli kyllä ilo käyttää.
Kuva
Tällainen on tosiaan tämänhetkinen työkaluvalikoima, saatan kyllä varastaa kaasarille varatusta varaosa-auton pakista tuohon puuttuvat.
Kuva
Piti vaihtaa asennuslokaatiota kun omassa pihassa oli varjossa pirun kylmä ja tuolla tallin edustalla taas...ei. :D
Kuva

Tarkistin saman tien sulakkeetkin sekä konepellin että takapenkin alta, kaikki kunnossa (kuskin penkin lämpiämättömyys johtuu siis jostain muusta), täytin pissapojan säiliön vahvalla seoksella ja otin takajalkatilaan tonkan vettä josta täydennellä, sekä tarkastelin lähemmin flektin anturia ja totesin että omasta jakoavaimesta loppuu kierrokset kesken. Pitää lainata isompaa, tai siis ensin tarkastaa tuo ukin ihmepakki. Olin jo kattomassa ohjekirjasta ohjaustehostimen oikeaa nestettä mutta harhauduin noihin sulakkeisiin niin että se on edelleen to do -listalla. :D

Näiden jälkeen lähdin sitten tankkaamaan kun aurinko ja bensavalo vilkuttelivat tasatahtiin, ja otin alkumatkasta vähän kevättunnelma-ekstraa:
Kuva
Jo näin kirjaimellisesti kylmillä tyypeillä voi sanoa että kyllä on muuten loistava varuste. Penkki tuntuu edelleen tukevalta, saatan huomenna käväistä mökillä, 1,5h suunta, joten silloin korjaus pääsee tulikokeeseen.

To do -lista lyhenee:
  • ohjaustehostimen nestelisäys
    flektin anturin vaihto
    pesu, vahaus ja imurointi
    hydrauliset painimet
    ruosteet.
    EDIT: Niin ja nuo lisäpitkät ajattelin mahdollisesti raksia keulalta pois kesäksi...
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5430
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Rattivaihde kirjoitti:mutta tuota auton omaa nerokasta työkalua oli kyllä ilo käyttää.
Tolla kun kaksinkäsin vääntää kiinni, niin ei ikinä auki. Ainakaa ehjin kiertein :D

En jaksa selata taaksepäin, että onko jo tullu vastausta, mut noista penkinlämmittimistähän yleensä vastuslanka menee poikki sauman kohdalta. Tonnarin faq-puolelta http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 97#p209897 http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 69#p224069 ja kai toi lämmitys samalla tavalla pelaa. Onhan siinä säädinkin, eikä vain on-off. Tuo tonnareitten faq-osio on vähän kattavampi, kuin muiden :wink:

Ja joo, onhan se kattoluukku hyvä. Ne (kateelliset) haukkuu, joilla ei itsellä ole. Tuo ihan jopa noissa ilmastoiduissa autoissa sellasta "luonnollista" viimaa ja vetoa ihan hiukan, varsinkin ne, jokka nousee takareunastaan. Ja luukun takiahan mäki sen umpimädän pommin otin projektiksi 8)
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Saattaa olla tosiaan vastuksissa vika, mutta ensimmäisenä pitää tarkistaa tuo kojelaudan kytkin/säädin, kun se on jotenkin vähän epämääräisen tuntuinen ja valokin pimeänä, ettei ole vaikka johto irti... Ei sillä että olisi hirveän kiireinen kohde koska itse en kovin herkästi palele takapuolesta ja kukaan muu tuolla harvemmin ajaa. On meinaan kaasaristakin pimeänä enkä sillekään ole mitään kahden vuoden aikana tehnyt. :mrgreen:
JP_Vette kirjoitti:Tolla kun kaksinkäsin vääntää kiinni, niin ei ikinä auki. Ainakaa ehjin kiertein :D
Juu yritin olla hellävarainen sen kiristyksen kanssa juuri tuosta syystä. :D
JP_Vette kirjoitti:Tuo tonnareitten faq-osio on vähän kattavampi, kuin muiden :wink:
Herroilla herrojen ohjeet... :twisted:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Tänään tuli käytyä Mäkelän Autossa tiedustelemassa ohjaustehostimen nestettä ja kumitulppaa autopuhelimen antennin reiälle. Tulppaa ei löytynyt, mutta Risto linkitti mitä ostit saabiisi -topicissa Etran valikoimiin ja sieltä löytyi oikein sopivannäköisiä, pitää joku päivä käydä hakemassa. Nestettä sain, 17€/litran pönikän GM-korjaamolaatua (etiketin mukaan ei yksityiskäyttöön :mrgreen: ), mutta sen oston olisi kyllä voinut jättää sikseen sillä auton ohjekirja ohjeisti että nestepinnan säiliössä kuuluu olla ADD ja COLD -viivojen välillä kylmänä, ja siellähän se onkin. Mää vain ajattelin epäloogisesti että kun pinta on vähän addista ylöspäin ja paljon coldista alaspäin sitä on liian vähän. :mrgreen: Hyvä sikäli, ei ainakaan tarvi epäillä vuotoa. Kun rattia nopeasti keskialueella edestakaisin pyöräyttäessä tuntuva ja kuuluva pieni kolaus ei siis myöskään ilmeisesti aiheudu tehostimesta, pitää varmaan jossain vaiheessa kokeilla niiden kuuluisien nivelien tarkastelua ja voitelua.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1223
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Ei kait haitta vaikka sen tehostimen nesteen joskus vaihtaa, itse ole joka autoon sen tehnyt ja CS malliin vielä suodattimenkin uusinut.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Ei tosiaan, ajattelinkin että tuon purkin voisi uhrata siihen jossain vaiheessa.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Vähän se tehostin kuitenkin sihisi ajoittain, ja katsoin että lämpimänä ei ihan nestetaso noussut coldiin asti, niin lisäsin ehkä korkillisen ja nyt on ollut kovasti hiljaisempaa.

Tänään tuli sitten lopulta tehtyä tuo pitkään työkalujen ja motivaation puutteessa lykätty flektin anturin vaihto. Ja aikaa meni ehkä viisi minuuttia konepellin avaamisesta sähköjohtojen uudelleenliittämiseen. Vanha oli tosiaan tässä kunnossa:
Kuva
On mielenkiintoinen kyllä tuon auton jäähdytysjärjestelmä, koska se neste joka karkasi vanhan anturin irroittamisen ja uuden kiinnittämisen välillä oli hyvin puhtaan punaista ja läpinäkyvää, vaikka paisarissa on tätä öljyistä mustaa mönjää.
Kuva
Korkkiin ja tuohon kaulalle ilmaantuu myös aina tasaiseen tahtiin tällaista hienoa hankalasti kuvailtavaa ainetta.
Kuva
Oma veikkaus on että korjaamolla nesteidenvaihdossa sinne on jostain syystä sössitty kahta eri koostumuksen nestettä (tästä todisteena hankkimastani kymmenen litran tonkasta käytettiin siellä vain pari litraa vaikka jäähdytysjärjestelmän tilavuus on 10l, eli nestettä olisi pitänyt mennä 5l) josta tuo korkin vaahto johtuu, ja öljyisyys johtuu vain aiemman kansivaurion jäljistä paisarissa. Mitään muita merkkejä kannentiivisteen pettämisestä ei nimittäin ole, öljyt pysyy öljyinä ja jäähdytysnesteet tuollaisina kuin ovat ja kumpikaan ei häviä mihinkään... Aion kyllä ihan omatoimisesti tyhjentää tuon jäähdytysjärjestelmän jossain vaiheessa ja putsata paisarin, kun tuossa tonkassakin kerran on vielä niin reilusti nestettä.

Täältä muutama pieni HTC-laadun video kolinasta kylmänä, tuosta viiveestä tyhjäkäynnillä kierroksia antaessa (vika vai ominaisuus?) sekä flektistä toimimassa ja sammumassa ilman että olen itse konepellin takana yhdistämässä johtoja.

Päätin sitten vielä pesaista pikaisesti kun koko auto oli niin yltäpäältä liassa.
Kuva
Kuva
Tietenkään tällä hetkellä ei ole toivoakaan että auto pysyisi tuolla pesulla kovin pitkään puhtaana, ja kylkien alaosat tietysti rapaantuivat välittömästi, mutta on nyt ainakin huomattavasti siistimmän näköinen. Kotia tuli ajeltua paikoitellen melko rauhallista vauhtia...
Kuva

Kävin vielä tankkaamassakin kotimatkalla, trippimittariin oli kertynyt 640 km ja tankkiin mahtui 51 litraa ja risat. Kulutus siis melkolailla tasan kahdeksan litraa sataselle, ja voin vakuuttaa että en ole kyllä kaasunannostelussa säästellyt viime aikoina. :D Pääasiassa tuo johtuu siitä että on tullut hyvin vähän ajoa kaupungissa, maantiellä ja moottoritiellä tuntuu olevan ihan sama mitä vauhtia ajaa kun kulutus on joka tapauksessa melko hyvin aisoissa.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4052
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Mulla oli just saman värinen 2.1 omistuksessa 24.8.2000 - 13.5.2001, ajoin sillä 9415 km. Bensaa paloi tuona aikana 897.73 l, eli keskikulutukseksi tuli 9.53 l (juu, tarkka kirjanpito löytyy autosta kuin autosta...)

Olis ollut pitempäänkin, mutta tuli avioero ja auto läksi siinä rytäkässä. Kulki kivasti ja oli oikein "luxus" ajotuntumaltaan, kun vertasi edelliseen 8-tappiseen ruiskuun. Itse asiassa selkeästi paras ajettava noista satkuista, mitä mulla on ollut. Kylmänä tykkäsi kone kalkattaa ja pitemmillä maantiereissuilla haukkasi öljyä, pienemmässä pyörityksessä ei.

Kiuruvedelle sen muistaakseni myin, mahtaakohan olla vielä hengissä, JAV-807 oli rekkari. Olihan siinä mittarissa jo 243 tkm jo silloin vuonna 2001.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

IC1970 kirjoitti:Kiuruvedelle sen muistaakseni myin, mahtaakohan olla vielä hengissä, JAV-807 oli rekkari. Olihan siinä mittarissa jo 243 tkm jo silloin vuonna 2001.
Tuo rekkari kuulostaa kyllä jotenkin tutulta, olisinkohan joskus bongannut Nettiautosta.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4052
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Jos en väärin muista, noita JAVeja oli iso liuta, kun maahantuoja rekisteröi niitä ison nipun kerralla samoilla kirjaimilla, että sillä tavalla varmaan tuttu, kun noita myynnissä ja ajossa näkee edelleen silloin tällöin, niin sedaneita kuin 5-ovisiakin.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Juu tosiaan, googlella löytyi juttua foorumiltakin JAV-808:sta joka oli niinikään 2.1 mutta rakenneltu ilmeisesti ässäksi. Toinen mitä muistan nähneeni vaikka millä mitalla on FAP-*** viisiovisissa ässissä.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24617
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

fab oli myös miun ex perus ruisku 900i vm90

oho ot.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 985
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja duuduu »

Rattivaihde kirjoitti:Juu tosiaan, googlella löytyi juttua foorumiltakin JAV-808:sta joka oli niinikään 2.1 mutta rakenneltu ilmeisesti ässäksi. Toinen mitä muistan nähneeni vaikka millä mitalla on FAP-*** viisiovisissa ässissä.
fap fap fap ilmoittautuu :)
NG9-3 Aero MY05
kärkkäinen
"Hirsch"
Viestit: 709
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja kärkkäinen »

Kyllä puhdasta satkua on ilo katsella. :wink:
Vastaa Viestiin