Saab 96 1977

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Saab 96 1977

Viesti Kirjoittaja A.L. »

http://kuvablogi.com/nayta/2784094/

Siitä muutaman kuvan verran eteenpäin. Yrittää tulla vähän ylikirkkaita noista kuvista tuolla tallissa. Salaman pois ottaminen helpotti asiaa kummasti.

Joo kyllä kai tuon ölppäpohjan voi ottaa käteen ja katsoa onko siellä miten paljon romurautaa. Pitänee huomenna käydä kyselemässä tiivistettä siihen.

Sähköjohtojakin tutkin eilen aikani kuluksi, kun tämähän on kärsinyt vähän liika lämmöstä. (Pieni tulipalo ollut koneen alla)
Startille menevä piuha oli korvattu viimeiseltä 30cm matkalta kahdella ohuemmalla piuhalla. Sitten pienempi startin johto oli tinattu 10cm johdon pätkällä startin napaan kiinni. Sen jälkeen oli sitten abiko liitos ja pala eri väristä johto. Tämän jälkeen olikin jo auton omaa johtoa.

Silmänpesimienkin toimimattomuus selvenee. Moottori tuntuu olevan jumissa ja johdot oli tungettu suojaputken sisään piiloon.

Mutta ehkä tämä tästä, kunhan saadaan toinen kuuppa pihaan. Siitä vetonivelien vääntimet lootaan ja toivotaan että tärinät loppuu. Nopeusmittarinkin "lähtö" koki lievän exoduksen laatikon irroitus hommissa. Ehkä otamme senkin varaosa vehkeestä. :D
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7534
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Saab 96 1977

Viesti Kirjoittaja mestari »

suosittelen startin piuhassa yksi johtojärjestelmään siirtymistä.
siinä sukassa tulee startille paksu harmaa ja herätin (kelt) sekä jölykellon piuha (sin>) sekä imusrj tulevalle anturille ruskea (pitk)
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Saab 96 1977

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Projekti etenee. Elinten luovuttaja haettu kotipihaan. http://kuvablogi.com/nayta/2786764/

Tien päällä herätti hiukan hilpeyttä. Taisin vain olla turhan hätäinen tämän -77 purkamisessa sillä olisihan se ollut mukava vetää kutosella kotiin. Nyt jouduttiin turvautumaan "kolmoseen" :D
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Saab 96 1977

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Tänään ostin öljypohjan tiivistesarjan. sarjassa 3 kipaletta ihmetystä herättäviä tiivisteitä.

-2kpl on sellaisia 2mm paksuja ja 10x6mm kokoisia kumi"läpysköitä"
-yksi on muovinen n18-20mm ja n.10mm reiällä oleva prikka.
-2kpl n.10mm halkaisijalla olevaa kumista prikkaa joissa pieni reikä keskellä.


Öljynpohjan irroitin myös ja vanha tiiviste oli suht hyvä. Kampiakselin alla oleva kumiliuska oli sen sijaan suht loppu. Sieltä kai se on vuotanut eniten.

Sitten putsailemaan pohjaa josta löytyi hiukan pienempää tavaraa+ 2 vähän suurempaa palaa metallia. Tp akselin laakerointi tuntui tiukalle joten se lienee kunnossa. Samaisen rattaan parista hampaasta puuttuu pienet palat.
Mutta.. Nämä kaksi isompaa palaa ovat juuri samanlaisia kuin nokka-akselin rattaan hampaat. Olisiko ratas joskus vaihdettu sillä se oli ehjä? Muutoinkin kone tuntuu suht hyvälle, että vähän epäilen siihen tehdyn "hiljakkoin" koneremppaa.
Öljyä se ei nimittäin syönyt yhtään 4,5tkm matkalla ennen tätä ulospäin vuotoa.
Jakopään kopassakin näkyi sisäpuolella jälkiä, että siitä oli raavittu pikeä pois jollain puukolla yms.

No tutkitaan lisää kunhan ehditään.

Muutama kuva vielä perään. Ensimmäinen kuvasatsi meni vi..uiksi joten nyt kuvat otettu pilkkomisen jälkeen, joskaan ei nämäkään laadulla säväytä.

http://kuvablogi.com/nayta/2792102/
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7534
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Saab 96 1977

Viesti Kirjoittaja mestari »

oire: + 2 vähän suurempaa palaa metallia

korjaus: sietäs tarkastaa samalla kun jölypohja on irti ,tasapainoakselin laakerien kunto silmäilemällä laakeripintaa reiästä käsin, tosin.
voi tulla ahaa elämyksiä samalla....
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Saab 96 1977

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Kävin kurkkimassa lisää. Hyvälle näytti. Nostin jopa ratasta pois ja heiluttelin akselia joka ei heilunut yhtään. Nyt vain iski pelko että menikö ajoitus hampaalla pieleen. Mutta eiköhän se kohdilleen saada.

Huomenna jakopään koppa ja öljypohja töihin mukaan ja liuotinpesu+kuumavesipesuri. :D
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7534
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Saab 96 1977

Viesti Kirjoittaja mestari »

siis et ottanut vieläkään tasapainoakselia pois reiästään?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Saab 96 1977

Viesti Kirjoittaja A.L. »

mestari kirjoitti:siis et ottanut vieläkään tasapainoakselia pois reiästään?
Enpä ottanut en. Äsken niputin koneen ja asentelin kytkimen paikalleen. Vaihdelaatikon nostin kolkin perään ja se saa töissä painepesun.
Varaosapirssistä "uudet" vetoakselien pesät ja koko orkesteri autoon kiinni.
Katsellaan sitten uudemman kerran, kun alkaa kolista tai on muuten liian myöhäistä. :twisted:
Jospa tämä menee yhtä hienosti kuin töissä yksi 113 Scania jolla ajettiin 650tkm ilman yhtä nokka-akselin laakeria. Edellinen firma oli teettänyt siihen palamisen jälkeen konerempan jossain pikkupajassa ja sen jälkeen se on kulkeutunut meidän seudulle. Ihmeteltiin vain koneen "klapinaa" kopressorin vaihdon jälkeen..
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7534
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Saab 96 1977

Viesti Kirjoittaja mestari »

no toivottavasti sit kestää, tossa tilanteessa olisi ollut 6 minuutin juttu max jos olis viitsinyt stekata ne mutta parempi näin kun tieto lisää tuskaa...
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Saab 96 1977

Viesti Kirjoittaja A.L. »

mestari kirjoitti:no toivottavasti sit kestää, tossa tilanteessa olisi ollut 6 minuutin juttu max jos olis viitsinyt stekata ne mutta parempi näin kun tieto lisää tuskaa...
Joo eihän se kova homma olisi ollut, mutta jäipä nyt tekemättä.

Puretaan nyt tuo -79 joskus harjoituskoneeksi ja katsellaan sitten joskus -77 mikäli tarvetta ilmenee.
Tänään peseskelin vaihdelaatikon ja nyt sen voisi nostaa moottorin jatkoksi. Huomenna uudet öljyt moottoriin ja vaihteistoon. Sitten suunnittelemaan jotain riipuketta moottorille, jotta sen voisi joskus saada paikalleen.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4071
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Saab 96 1977

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

A.L. kirjoitti:
mestari kirjoitti:no toivottavasti sit kestää, tossa tilanteessa olisi ollut 6 minuutin juttu max jos olis viitsinyt stekata ne mutta parempi näin kun tieto lisää tuskaa...
Joo eihän se kova homma olisi ollut, mutta jäipä nyt tekemättä.

Puretaan nyt tuo -79 joskus harjoituskoneeksi ja katsellaan sitten joskus -77 mikäli tarvetta ilmenee.
Tänään peseskelin vaihdelaatikon ja nyt sen voisi nostaa moottorin jatkoksi. Huomenna uudet öljyt moottoriin ja vaihteistoon. Sitten suunnittelemaan jotain riipuketta moottorille, jotta sen voisi joskus saada paikalleen.
Nyt on hyvä sauma maalata kone ja aski :wink:

Kuva

Tulee siistimpi konehuone...
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Saab 96 1977

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Kahdesta laturin tukiraudasta tulee hyvä riipuke. Ne pelaavat yhtä hyvin kuin korjaamokirjan hieman monimutkaisempi. Pakosarjassa on valmis pultinreikä molemmin puolin, johon ne raudat voi pultata. Sitten vaan ketjut ja koukut kiinni ja nostoa. Näillä olen muutamat kajakin koneet ottanut pois ja asennellut takaisin. Jos jätät venttiilikopat pois, eivät sitten naarmiinnu maalauksen jälkeen.
# 419 Vesa Pohjalainen
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Saab 96 1977

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Nonniin.

Tänään tapahtui parissa tunnissa yllättävän paljon.

-77 moottoriin sain laatikon kiinni.
Vaihdelaatikko ennen pesua ja pesun jälkeen.
AIka hyvin lähti liuottimella ja kuumapaine pesulla.

Askin kiinnittämisen jälkeen innostuin ottamaan -79 koneen ja laatikon irti. 35 minuttia meni kahdelta irtiotossa.
Tässä Tp akselissa n.3mm välys. Muutoinkin kärsinemmän näköinen kone päällepäin. Saa nähdä oliko sisällä ollut neste tehnyt tuhoja. AInakin siellä oli jotain muutakin, kuin vettä. Haju oli todella pistävä. Tästä irroitin myös vaihdelaatikon ja se saa samaisen pesun kuin edeltäjänsä. Kytkinasetelman irroitin seuraavaksi ja jäin ihmettelemään sen kokoa. Pintaa oli, mutta muuten levy oli hentoisemman oloinen, kuin -77. Onko näissä jotain vuosimalli eroja?
Kuvaa en huomannut ottaa.
Huomenissa jos saisi soitettua varaosaliikkeeseen, että tietävät hommata V4 öljynsuodattimen. Tein muuten töissä sellaisen huomion että suodattimeksi saattaisi käydä 2 ja 3 sarjan Scanian turbon suodatin?
Sitten joskus laatikkoon ja moottoriin uudet ölpät ja tavarat pellin alle.
Niin ja -79 toinen vetoakselin pesä oli täysi susi. Toinen sensijaan priima tavaraa.
Loput kuvat. -> http://kuvablogi.com/nayta/2794219/

Ai niin. Maalaamaan en konetta ala nyt tässä vaiheessa, mutta sitten joskus kun fiksaillaan vähän enemmän muutakin.
Täytyypä tutkia Vesan ehdotusta "nostokoukuista".
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Saab 96 1977

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

En löytänyt mistään kuvaa, vaikka tiedän, että sellainen on olemassa.
# 419 Vesa Pohjalainen
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24013
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Saab 96 1977

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

96-99-90-900-9000-9-3-9-5 on sama öljynsuodatin...siis perus bensakoneissa..

itse jouduin ostamaan tuplikseeni 9-5:Sen öljynsuodattimen ku ei varaosaliikkeen luettelo enään tuntenu 99:siä.... ei meinannu myydä sitä suodatinta mulle ,mut lupasin et jos ei sovi ni en palauta :mrgreen:
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Vastaa Viestiin