Saab 96 1977
Re: Saab 96 1977
http://kuvablogi.com/nayta/2784094/
Siitä muutaman kuvan verran eteenpäin. Yrittää tulla vähän ylikirkkaita noista kuvista tuolla tallissa. Salaman pois ottaminen helpotti asiaa kummasti.
Joo kyllä kai tuon ölppäpohjan voi ottaa käteen ja katsoa onko siellä miten paljon romurautaa. Pitänee huomenna käydä kyselemässä tiivistettä siihen.
Sähköjohtojakin tutkin eilen aikani kuluksi, kun tämähän on kärsinyt vähän liika lämmöstä. (Pieni tulipalo ollut koneen alla)
Startille menevä piuha oli korvattu viimeiseltä 30cm matkalta kahdella ohuemmalla piuhalla. Sitten pienempi startin johto oli tinattu 10cm johdon pätkällä startin napaan kiinni. Sen jälkeen oli sitten abiko liitos ja pala eri väristä johto. Tämän jälkeen olikin jo auton omaa johtoa.
Silmänpesimienkin toimimattomuus selvenee. Moottori tuntuu olevan jumissa ja johdot oli tungettu suojaputken sisään piiloon.
Mutta ehkä tämä tästä, kunhan saadaan toinen kuuppa pihaan. Siitä vetonivelien vääntimet lootaan ja toivotaan että tärinät loppuu. Nopeusmittarinkin "lähtö" koki lievän exoduksen laatikon irroitus hommissa. Ehkä otamme senkin varaosa vehkeestä.
Siitä muutaman kuvan verran eteenpäin. Yrittää tulla vähän ylikirkkaita noista kuvista tuolla tallissa. Salaman pois ottaminen helpotti asiaa kummasti.
Joo kyllä kai tuon ölppäpohjan voi ottaa käteen ja katsoa onko siellä miten paljon romurautaa. Pitänee huomenna käydä kyselemässä tiivistettä siihen.
Sähköjohtojakin tutkin eilen aikani kuluksi, kun tämähän on kärsinyt vähän liika lämmöstä. (Pieni tulipalo ollut koneen alla)
Startille menevä piuha oli korvattu viimeiseltä 30cm matkalta kahdella ohuemmalla piuhalla. Sitten pienempi startin johto oli tinattu 10cm johdon pätkällä startin napaan kiinni. Sen jälkeen oli sitten abiko liitos ja pala eri väristä johto. Tämän jälkeen olikin jo auton omaa johtoa.
Silmänpesimienkin toimimattomuus selvenee. Moottori tuntuu olevan jumissa ja johdot oli tungettu suojaputken sisään piiloon.
Mutta ehkä tämä tästä, kunhan saadaan toinen kuuppa pihaan. Siitä vetonivelien vääntimet lootaan ja toivotaan että tärinät loppuu. Nopeusmittarinkin "lähtö" koki lievän exoduksen laatikon irroitus hommissa. Ehkä otamme senkin varaosa vehkeestä.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Re: Saab 96 1977
suosittelen startin piuhassa yksi johtojärjestelmään siirtymistä.
siinä sukassa tulee startille paksu harmaa ja herätin (kelt) sekä jölykellon piuha (sin>) sekä imusrj tulevalle anturille ruskea (pitk)
siinä sukassa tulee startille paksu harmaa ja herätin (kelt) sekä jölykellon piuha (sin>) sekä imusrj tulevalle anturille ruskea (pitk)
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Saab 96 1977
Projekti etenee. Elinten luovuttaja haettu kotipihaan. http://kuvablogi.com/nayta/2786764/
Tien päällä herätti hiukan hilpeyttä. Taisin vain olla turhan hätäinen tämän -77 purkamisessa sillä olisihan se ollut mukava vetää kutosella kotiin. Nyt jouduttiin turvautumaan "kolmoseen"
Tien päällä herätti hiukan hilpeyttä. Taisin vain olla turhan hätäinen tämän -77 purkamisessa sillä olisihan se ollut mukava vetää kutosella kotiin. Nyt jouduttiin turvautumaan "kolmoseen"
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Re: Saab 96 1977
Tänään ostin öljypohjan tiivistesarjan. sarjassa 3 kipaletta ihmetystä herättäviä tiivisteitä.
-2kpl on sellaisia 2mm paksuja ja 10x6mm kokoisia kumi"läpysköitä"
-yksi on muovinen n18-20mm ja n.10mm reiällä oleva prikka.
-2kpl n.10mm halkaisijalla olevaa kumista prikkaa joissa pieni reikä keskellä.
Öljynpohjan irroitin myös ja vanha tiiviste oli suht hyvä. Kampiakselin alla oleva kumiliuska oli sen sijaan suht loppu. Sieltä kai se on vuotanut eniten.
Sitten putsailemaan pohjaa josta löytyi hiukan pienempää tavaraa+ 2 vähän suurempaa palaa metallia. Tp akselin laakerointi tuntui tiukalle joten se lienee kunnossa. Samaisen rattaan parista hampaasta puuttuu pienet palat.
Mutta.. Nämä kaksi isompaa palaa ovat juuri samanlaisia kuin nokka-akselin rattaan hampaat. Olisiko ratas joskus vaihdettu sillä se oli ehjä? Muutoinkin kone tuntuu suht hyvälle, että vähän epäilen siihen tehdyn "hiljakkoin" koneremppaa.
Öljyä se ei nimittäin syönyt yhtään 4,5tkm matkalla ennen tätä ulospäin vuotoa.
Jakopään kopassakin näkyi sisäpuolella jälkiä, että siitä oli raavittu pikeä pois jollain puukolla yms.
No tutkitaan lisää kunhan ehditään.
Muutama kuva vielä perään. Ensimmäinen kuvasatsi meni vi..uiksi joten nyt kuvat otettu pilkkomisen jälkeen, joskaan ei nämäkään laadulla säväytä.
http://kuvablogi.com/nayta/2792102/
-2kpl on sellaisia 2mm paksuja ja 10x6mm kokoisia kumi"läpysköitä"
-yksi on muovinen n18-20mm ja n.10mm reiällä oleva prikka.
-2kpl n.10mm halkaisijalla olevaa kumista prikkaa joissa pieni reikä keskellä.
Öljynpohjan irroitin myös ja vanha tiiviste oli suht hyvä. Kampiakselin alla oleva kumiliuska oli sen sijaan suht loppu. Sieltä kai se on vuotanut eniten.
Sitten putsailemaan pohjaa josta löytyi hiukan pienempää tavaraa+ 2 vähän suurempaa palaa metallia. Tp akselin laakerointi tuntui tiukalle joten se lienee kunnossa. Samaisen rattaan parista hampaasta puuttuu pienet palat.
Mutta.. Nämä kaksi isompaa palaa ovat juuri samanlaisia kuin nokka-akselin rattaan hampaat. Olisiko ratas joskus vaihdettu sillä se oli ehjä? Muutoinkin kone tuntuu suht hyvälle, että vähän epäilen siihen tehdyn "hiljakkoin" koneremppaa.
Öljyä se ei nimittäin syönyt yhtään 4,5tkm matkalla ennen tätä ulospäin vuotoa.
Jakopään kopassakin näkyi sisäpuolella jälkiä, että siitä oli raavittu pikeä pois jollain puukolla yms.
No tutkitaan lisää kunhan ehditään.
Muutama kuva vielä perään. Ensimmäinen kuvasatsi meni vi..uiksi joten nyt kuvat otettu pilkkomisen jälkeen, joskaan ei nämäkään laadulla säväytä.
http://kuvablogi.com/nayta/2792102/
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Re: Saab 96 1977
oire: + 2 vähän suurempaa palaa metallia
korjaus: sietäs tarkastaa samalla kun jölypohja on irti ,tasapainoakselin laakerien kunto silmäilemällä laakeripintaa reiästä käsin, tosin.
voi tulla ahaa elämyksiä samalla....
korjaus: sietäs tarkastaa samalla kun jölypohja on irti ,tasapainoakselin laakerien kunto silmäilemällä laakeripintaa reiästä käsin, tosin.
voi tulla ahaa elämyksiä samalla....
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Saab 96 1977
Kävin kurkkimassa lisää. Hyvälle näytti. Nostin jopa ratasta pois ja heiluttelin akselia joka ei heilunut yhtään. Nyt vain iski pelko että menikö ajoitus hampaalla pieleen. Mutta eiköhän se kohdilleen saada.
Huomenna jakopään koppa ja öljypohja töihin mukaan ja liuotinpesu+kuumavesipesuri.
Huomenna jakopään koppa ja öljypohja töihin mukaan ja liuotinpesu+kuumavesipesuri.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Re: Saab 96 1977
siis et ottanut vieläkään tasapainoakselia pois reiästään?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Saab 96 1977
Enpä ottanut en. Äsken niputin koneen ja asentelin kytkimen paikalleen. Vaihdelaatikon nostin kolkin perään ja se saa töissä painepesun.mestari kirjoitti:siis et ottanut vieläkään tasapainoakselia pois reiästään?
Varaosapirssistä "uudet" vetoakselien pesät ja koko orkesteri autoon kiinni.
Katsellaan sitten uudemman kerran, kun alkaa kolista tai on muuten liian myöhäistä.
Jospa tämä menee yhtä hienosti kuin töissä yksi 113 Scania jolla ajettiin 650tkm ilman yhtä nokka-akselin laakeria. Edellinen firma oli teettänyt siihen palamisen jälkeen konerempan jossain pikkupajassa ja sen jälkeen se on kulkeutunut meidän seudulle. Ihmeteltiin vain koneen "klapinaa" kopressorin vaihdon jälkeen..
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Re: Saab 96 1977
no toivottavasti sit kestää, tossa tilanteessa olisi ollut 6 minuutin juttu max jos olis viitsinyt stekata ne mutta parempi näin kun tieto lisää tuskaa...
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Saab 96 1977
Joo eihän se kova homma olisi ollut, mutta jäipä nyt tekemättä.mestari kirjoitti:no toivottavasti sit kestää, tossa tilanteessa olisi ollut 6 minuutin juttu max jos olis viitsinyt stekata ne mutta parempi näin kun tieto lisää tuskaa...
Puretaan nyt tuo -79 joskus harjoituskoneeksi ja katsellaan sitten joskus -77 mikäli tarvetta ilmenee.
Tänään peseskelin vaihdelaatikon ja nyt sen voisi nostaa moottorin jatkoksi. Huomenna uudet öljyt moottoriin ja vaihteistoon. Sitten suunnittelemaan jotain riipuketta moottorille, jotta sen voisi joskus saada paikalleen.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Saab 96 1977
Nyt on hyvä sauma maalata kone ja askiA.L. kirjoitti:Joo eihän se kova homma olisi ollut, mutta jäipä nyt tekemättä.mestari kirjoitti:no toivottavasti sit kestää, tossa tilanteessa olisi ollut 6 minuutin juttu max jos olis viitsinyt stekata ne mutta parempi näin kun tieto lisää tuskaa...
Puretaan nyt tuo -79 joskus harjoituskoneeksi ja katsellaan sitten joskus -77 mikäli tarvetta ilmenee.
Tänään peseskelin vaihdelaatikon ja nyt sen voisi nostaa moottorin jatkoksi. Huomenna uudet öljyt moottoriin ja vaihteistoon. Sitten suunnittelemaan jotain riipuketta moottorille, jotta sen voisi joskus saada paikalleen.
Tulee siistimpi konehuone...
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: Saab 96 1977
Kahdesta laturin tukiraudasta tulee hyvä riipuke. Ne pelaavat yhtä hyvin kuin korjaamokirjan hieman monimutkaisempi. Pakosarjassa on valmis pultinreikä molemmin puolin, johon ne raudat voi pultata. Sitten vaan ketjut ja koukut kiinni ja nostoa. Näillä olen muutamat kajakin koneet ottanut pois ja asennellut takaisin. Jos jätät venttiilikopat pois, eivät sitten naarmiinnu maalauksen jälkeen.
# 419 Vesa Pohjalainen
Re: Saab 96 1977
Nonniin.
Tänään tapahtui parissa tunnissa yllättävän paljon.
-77 moottoriin sain laatikon kiinni.
Vaihdelaatikko ennen pesua ja pesun jälkeen.
AIka hyvin lähti liuottimella ja kuumapaine pesulla.
Askin kiinnittämisen jälkeen innostuin ottamaan -79 koneen ja laatikon irti. 35 minuttia meni kahdelta irtiotossa.
Tässä Tp akselissa n.3mm välys. Muutoinkin kärsinemmän näköinen kone päällepäin. Saa nähdä oliko sisällä ollut neste tehnyt tuhoja. AInakin siellä oli jotain muutakin, kuin vettä. Haju oli todella pistävä. Tästä irroitin myös vaihdelaatikon ja se saa samaisen pesun kuin edeltäjänsä. Kytkinasetelman irroitin seuraavaksi ja jäin ihmettelemään sen kokoa. Pintaa oli, mutta muuten levy oli hentoisemman oloinen, kuin -77. Onko näissä jotain vuosimalli eroja?
Kuvaa en huomannut ottaa.
Huomenissa jos saisi soitettua varaosaliikkeeseen, että tietävät hommata V4 öljynsuodattimen. Tein muuten töissä sellaisen huomion että suodattimeksi saattaisi käydä 2 ja 3 sarjan Scanian turbon suodatin?
Sitten joskus laatikkoon ja moottoriin uudet ölpät ja tavarat pellin alle.
Niin ja -79 toinen vetoakselin pesä oli täysi susi. Toinen sensijaan priima tavaraa.
Loput kuvat. -> http://kuvablogi.com/nayta/2794219/
Ai niin. Maalaamaan en konetta ala nyt tässä vaiheessa, mutta sitten joskus kun fiksaillaan vähän enemmän muutakin.
Täytyypä tutkia Vesan ehdotusta "nostokoukuista".
Tänään tapahtui parissa tunnissa yllättävän paljon.
-77 moottoriin sain laatikon kiinni.
Vaihdelaatikko ennen pesua ja pesun jälkeen.
AIka hyvin lähti liuottimella ja kuumapaine pesulla.
Askin kiinnittämisen jälkeen innostuin ottamaan -79 koneen ja laatikon irti. 35 minuttia meni kahdelta irtiotossa.
Tässä Tp akselissa n.3mm välys. Muutoinkin kärsinemmän näköinen kone päällepäin. Saa nähdä oliko sisällä ollut neste tehnyt tuhoja. AInakin siellä oli jotain muutakin, kuin vettä. Haju oli todella pistävä. Tästä irroitin myös vaihdelaatikon ja se saa samaisen pesun kuin edeltäjänsä. Kytkinasetelman irroitin seuraavaksi ja jäin ihmettelemään sen kokoa. Pintaa oli, mutta muuten levy oli hentoisemman oloinen, kuin -77. Onko näissä jotain vuosimalli eroja?
Kuvaa en huomannut ottaa.
Huomenissa jos saisi soitettua varaosaliikkeeseen, että tietävät hommata V4 öljynsuodattimen. Tein muuten töissä sellaisen huomion että suodattimeksi saattaisi käydä 2 ja 3 sarjan Scanian turbon suodatin?
Sitten joskus laatikkoon ja moottoriin uudet ölpät ja tavarat pellin alle.
Niin ja -79 toinen vetoakselin pesä oli täysi susi. Toinen sensijaan priima tavaraa.
Loput kuvat. -> http://kuvablogi.com/nayta/2794219/
Ai niin. Maalaamaan en konetta ala nyt tässä vaiheessa, mutta sitten joskus kun fiksaillaan vähän enemmän muutakin.
Täytyypä tutkia Vesan ehdotusta "nostokoukuista".
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: Saab 96 1977
En löytänyt mistään kuvaa, vaikka tiedän, että sellainen on olemassa.
# 419 Vesa Pohjalainen
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24074
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Saab 96 1977
96-99-90-900-9000-9-3-9-5 on sama öljynsuodatin...siis perus bensakoneissa..
itse jouduin ostamaan tuplikseeni 9-5:Sen öljynsuodattimen ku ei varaosaliikkeen luettelo enään tuntenu 99:siä.... ei meinannu myydä sitä suodatinta mulle ,mut lupasin et jos ei sovi ni en palauta
itse jouduin ostamaan tuplikseeni 9-5:Sen öljynsuodattimen ku ei varaosaliikkeen luettelo enään tuntenu 99:siä.... ei meinannu myydä sitä suodatinta mulle ,mut lupasin et jos ei sovi ni en palauta
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659