Re: Ikuisuusprojekti -92 900s piristystä?

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Olli Kinaret
"Hirsch"
Viestit: 997
Liittynyt: La Heinä 16, 2005 11:28
Paikkakunta: Kalajoki

Re: Ikuisuusprojekti -92 900s

Viesti Kirjoittaja Olli Kinaret »

Kuva

Kuva

Siinä vähän valaanpyrstön sovittelua. On se vaan niin paljon komeampi, kuin alkuperäinen kumiläpyskä.
Mercedes-benz S turbodiesel vm.-74
Pontiac Firebird vm.-85
Jaguar X-Type 3.0 -01
Saab 9-5 aero -06
Olli Kinaret
"Hirsch"
Viestit: 997
Liittynyt: La Heinä 16, 2005 11:28
Paikkakunta: Kalajoki

Re: Ikuisuusprojekti -92 900s

Viesti Kirjoittaja Olli Kinaret »

Leima tuli ensi yrittämällä, mutta sanomistakin oli. Vetokoukku oli läpimätä, takavaloissa maadoitusvika :arrow: valot sekaisin, vetarien kumit pitää vaihtaa ja se vuotava öljykenno vaihtaa/ohittaa. Mutta hyvin kulkee.

Mistäs alan etsimään vikaa kun kuskin penkki ei lämpene, mutta vänkärin penkki pahtaa koko ajan täysillä. Siittä 4 asentoisesta lämmittimen säätimestä ei tapahdu mitään.

Sitten tuuletin puhaltaa koko ajan ikkunalle, eikä säätimestä tapahdu mitään. Kun pyörittelen säädintä niin ei kuulu sitä "huokailua". Toisekseen tuuletin puhalta kokoajan täysillä eikä mene pienemmälle, mutta jos säädän ilman tulemaan "naamalle" eli siihen toisiksi alimmaiseen asentoon, niin sitten tuuletin sammuu kokonaan. Johdot sekaisin? Oliskohan kenelläkääm kuvaa tuulettimen säätimien kytkennöistä.
Mercedes-benz S turbodiesel vm.-74
Pontiac Firebird vm.-85
Jaguar X-Type 3.0 -01
Saab 9-5 aero -06
rökösö
"Turbo"
Viestit: 216
Liittynyt: To Touko 07, 2009 11:20
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Ikuisuusprojekti -92 900s

Viesti Kirjoittaja rökösö »

Olli Kinaret kirjoitti:Oliskohan kenelläkääm kuvaa tuulettimen säätimien kytkennöistä.
Pistin tuonne kuvatuksia: http://kuvablogi.com/blog/24112/16/
Saab 900 Aero -90, Saab 9-5 Aero -01
eijzii
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: To Huhti 08, 2010 09:21
Paikkakunta: Nurmes

Re: Ikuisuusprojekti -92 900s

Viesti Kirjoittaja eijzii »

palatakseni edelliseen autoosi, jotenkin tuntuu siltä että isäukkokin jotenkin haki sitä turvallisuutta kun minulle rupes saabin hankkimisesta puhumaan, ja nythän sellainen on pihassa, onneksi :)
Saab 900i -90 (RIP)
Opel Vectra -91 (yyh)
Nissan Sunny n14 -94 (RIP)
Opel Astra g -95 (eiooikävä)
Renault Laguna II -01 (vara-auto)
Saab 900t -96 ( <3 )
Olli Kinaret
"Hirsch"
Viestit: 997
Liittynyt: La Heinä 16, 2005 11:28
Paikkakunta: Kalajoki

Re: Ikuisuusprojekti -92 900s

Viesti Kirjoittaja Olli Kinaret »

Tänään vaihdatin vetonivelet, kun vasemmalle käännyttäessä on kuulunut epämääräistä "jyrinää". No eipä tullut sen kummemmaksi. Mikähän siellä nyt sitten ääntää, onko ehdotuksia?

Huomasin tuossa vahingossa, että autossa on myös toimiva keskuslukitus. :D
Mercedes-benz S turbodiesel vm.-74
Pontiac Firebird vm.-85
Jaguar X-Type 3.0 -01
Saab 9-5 aero -06
Sprident
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: La Syys 11, 2010 08:32
Paikkakunta: 90130

Re: Ikuisuusprojekti -92 900s

Viesti Kirjoittaja Sprident »

Olli Kinaret kirjoitti: Huomasin tuossa vahingossa, että autossa on myös toimiva keskuslukitus. :D
Pakkasta -16-18 astetta, tyhjäkäyntiä lämmitysmielessä pari-kolme minuuttia, auto kallellaan pituusakselin suuntaisesti vasemmalle noin kolmen asteen verran ja lievä tuuli mereltä päin? Tuttu juttu, aina mulle käy samoin kun käy marraskuun lopussa Pohojammaalla sukuloimassa...
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Ikuisuusprojekti -92 900s

Viesti Kirjoittaja Jope »

Sprident kirjoitti:
Olli Kinaret kirjoitti: Huomasin tuossa vahingossa, että autossa on myös toimiva keskuslukitus. :D
Pakkasta -16-18 astetta, tyhjäkäyntiä lämmitysmielessä pari-kolme minuuttia, auto kallellaan pituusakselin suuntaisesti vasemmalle noin kolmen asteen verran ja lievä tuuli mereltä päin? Tuttu juttu, aina mulle käy samoin kun käy marraskuun lopussa Pohojammaalla sukuloimassa...
Eikö kannattaisi vaan juotella keskuslukon releboksin läpireikäkomponentit uudestaan?
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Olli Kinaret
"Hirsch"
Viestit: 997
Liittynyt: La Heinä 16, 2005 11:28
Paikkakunta: Kalajoki

Re: Ikuisuusprojekti -92 900s

Viesti Kirjoittaja Olli Kinaret »

Jope kirjoitti:
Sprident kirjoitti:
Olli Kinaret kirjoitti: Huomasin tuossa vahingossa, että autossa on myös toimiva keskuslukitus. :D
Pakkasta -16-18 astetta, tyhjäkäyntiä lämmitysmielessä pari-kolme minuuttia, auto kallellaan pituusakselin suuntaisesti vasemmalle noin kolmen asteen verran ja lievä tuuli mereltä päin? Tuttu juttu, aina mulle käy samoin kun käy marraskuun lopussa Pohojammaalla sukuloimassa...
Eikö kannattaisi vaan juotella keskuslukon releboksin läpireikäkomponentit uudestaan?
Niin siis minulla ei ole ollut ongelmia lukkojen kanssa. Huomasin vain, että tarpeeksi kun avainta käänsin niin meni kaikki ovet lukkon.
Mercedes-benz S turbodiesel vm.-74
Pontiac Firebird vm.-85
Jaguar X-Type 3.0 -01
Saab 9-5 aero -06
arvi
"Aero"
Viestit: 424
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 02:43
Paikkakunta: Liminka

Re: Ikuisuusprojekti -92 900s

Viesti Kirjoittaja arvi »

Olli Kinaret kirjoitti:Tänään vaihdatin vetonivelet, kun vasemmalle käännyttäessä on kuulunut epämääräistä "jyrinää". No eipä tullut sen kummemmaksi. Mikähän siellä nyt sitten ääntää, onko ehdotuksia?

Huomasin tuossa vahingossa, että autossa on myös toimiva keskuslukitus. :D
Vaihda etunapojen laakerit niin loppuu jyrinät. Itekki vaihtelin ekaksi murrokset vereksiin ja jyrinät melkeen paheni :D
Olli Kinaret
"Hirsch"
Viestit: 997
Liittynyt: La Heinä 16, 2005 11:28
Paikkakunta: Kalajoki

Re: Ikuisuusprojekti -92 900s

Viesti Kirjoittaja Olli Kinaret »

arvi kirjoitti:
Olli Kinaret kirjoitti:Tänään vaihdatin vetonivelet, kun vasemmalle käännyttäessä on kuulunut epämääräistä "jyrinää". No eipä tullut sen kummemmaksi. Mikähän siellä nyt sitten ääntää, onko ehdotuksia?

Huomasin tuossa vahingossa, että autossa on myös toimiva keskuslukitus. :D
Vaihda etunapojen laakerit niin loppuu jyrinät. Itekki vaihtelin ekaksi murrokset vereksiin ja jyrinät melkeen paheni :D
Joo paikallistin jyrinän vänkärin puolen laakeriin. Onkohan nuo laakerit kalliita?
Mercedes-benz S turbodiesel vm.-74
Pontiac Firebird vm.-85
Jaguar X-Type 3.0 -01
Saab 9-5 aero -06
siiseli
"Hölösuu"
Viestit: 1169
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 22:58

Re: Ikuisuusprojekti -92 900s

Viesti Kirjoittaja siiseli »

Motonetissä näyttäs joku laakerisarja olevan 25€ ja SKF/FAG sarja 50€.
#3834
Olli Kinaret
"Hirsch"
Viestit: 997
Liittynyt: La Heinä 16, 2005 11:28
Paikkakunta: Kalajoki

Re: Ikuisuusprojekti -92 900s

Viesti Kirjoittaja Olli Kinaret »

Hyvää alkavaa vuotta 2011!

Täällä 2011 alkaa hyvissä merkeissä, kun maanantaina saa viedä auton maalarille 8)
Tuskin maltan odottaa uutuuttaan kiiltelevää maalipintaa. Tällä kertaa satsaan ammatti maalariin 4 x auton hinnan :mrgreen: Kun tuohon ensimmäiseen satkuun tehtiin oli vähän semmoinen budjetti maalaus.

Pyörän laakerikin on hankittu, 52€ valmistaja FAG.
Mercedes-benz S turbodiesel vm.-74
Pontiac Firebird vm.-85
Jaguar X-Type 3.0 -01
Saab 9-5 aero -06
Olli Kinaret
"Hirsch"
Viestit: 997
Liittynyt: La Heinä 16, 2005 11:28
Paikkakunta: Kalajoki

Re: Ikuisuusprojekti -92 900s

Viesti Kirjoittaja Olli Kinaret »

Maalarin tallissa tällä hetkellä tämmöstä.

Kuva

Kuva

Kuva

Ruostetta olikin vähemmän kuin odotin :) Ja se ei kyllä haittaa yhtään.
Mercedes-benz S turbodiesel vm.-74
Pontiac Firebird vm.-85
Jaguar X-Type 3.0 -01
Saab 9-5 aero -06
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ikuisuusprojekti -92 900s

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ota ihmeessä ikkunat pois, niin saa putsattua, korjattua ja maalattua myöskin karmit. Ainakin omat kokemukset esim. tuosta takaluukusta on sen suuntaisia, että siinä alareunassa voi olla jopa reikiä, kun ottaa tiivisteen pois. Samoin tuulilasin karmi voi olla pahimmillaan ihan seula, kuten oli omassa 99:ssä. Ennen tuulilasin irroitusta ainoat moitteita aiheuttavat seikat olivat pari ruostekukkaa tiivisteen reunassa. Takasivulasien alakarmeissakin on nähty ruostetta tiivisteen alla. Viimekädessä lasien poisto säästää muutenkin vaivaa, kun ei tarvitse niitä tiivisteitä ja laseja suojailla tms. Sama juttu on noissakin takavaloissa, ne on parilla mutterilla kiinni korissa, ja ne avaamalla lähtee valo pois, samoin tiiviste. Ilmanpoistoritilät lähtevät kanssa avaamalla ne ruuvit ja ne muovihärpäkkeet pujahtaa pois aukosta leikiten. Kermana kakun päällä maalipinta jatkuu valmiissa autossa nätisti tiivisteen alle asti ja se antaa mielestäni oikein hyvän vaikutelman tehdystä työstä jälkikäteen tarkasteltuna. Varjopuolena tietysti on pölyn meno sisälle autoon hiottaessa ja maalattaessa. Tosin aukot voi suojata ja teipata, kun laittaa teipit ensin auton sisälle ikkunan reunoihin ja sitten paperi siihen kiinni. Jälkiviisaana voin kertoa omasta kokemuksesta, että auton sisusta ja lattiaverhoilut kannattaa ottaa myös pois hionnan ja maalauksen ajaksi, niin ne on paljon helpompi imuroida siistiksi auton kokoamisvaiheessa. Pakkelipöly menee tuohon pörröiseen verhoiluun yllättävän syvään...

kuva suojauksista
kuva 2kuva suojauksista
hapan ikkunankarmi
hapan ikkunan karmi 2

No, näitä projekteja voi tietysti tehdä niin monella tapaa. Tässä oli minun näkemykseni.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Olli Kinaret
"Hirsch"
Viestit: 997
Liittynyt: La Heinä 16, 2005 11:28
Paikkakunta: Kalajoki

Re: Ikuisuusprojekti -92 900s

Viesti Kirjoittaja Olli Kinaret »

Annoin auton ammattilaiselle (jolla on myös saabeja) johon luotan, enkä ole tekemässä mitään täys kunnostusta. Autoon olin jo ennen maalauksille menoa vaihtanut matot, penkit ja kojelaudan. En jaksa enään purkaa sisustaa maalauksen takia. En usko että ikkunan ympärystä olisi mätä, kun ovenhelmatkaan eivät olleet sitten kumminkaan puhki, pinta ruosteessa vain. Valojen ympärystä on kuulemma terve, joten mitä niitä turhaan irrottelemaan. Hyvä siitä tulee 8) Parashan tulisi jos maalaisi täysin puretun korin, mutta ei ole aikaa eikä varsinkaan rahaa.
Mercedes-benz S turbodiesel vm.-74
Pontiac Firebird vm.-85
Jaguar X-Type 3.0 -01
Saab 9-5 aero -06
Vastaa Viestiin