Loppuunajossa 9-5 farkku
Lähetetty: Su Huhti 09, 2017 07:52
Tämä on enemmän päiväkirja kuin projektiesittely, mutta menköön! EDIT: Otsikko on vaihtunut matkan varrella loppuunajoon, eli tätä käytetään, kunnes vastaan tulee vika jota ei rahallisessa mielessä kannata korjata ja sitten myydään varaosiksi/romuna pois.
Tuli päivitettyä perheen kiintiöjuoppo OG9-3:sta OG9-5:een, "kun kerta halvalla sai". 9-5:ssa ennakkoon kiehtoivat kolmosta tukevampi rakenne ja parempi ajettavuus pidemmällä matkalla. Ei paremmasta kuljetuskapasiteetistakaan haittaa ole. Valmis etanolikelpoisuus ei ollut tiukka vaatimus, mutta hyvä juttu. Vanha kolmonen tuli pari vuotta sitten testiin, että miten etanoliauto soveltuu kakkosautoksi. Erittäin hyvin on soveltunut, mutta ainakin yksilön ohitettu ilmastointi, huonokuntoinen tuulilasi, jumiutuneet lukot ovissa ja takaluukussa, kevyet öljy- ja nestehukat, talven aikana hajonnut lohkolämppäri ja toimimaton penkinlämmitin olisi pitänyt käydä läpi.
Vetelin ostohousut jalkaan ja lähdin konsultin avustamana katsomaan viitosta. Yksilö oli yllättävän siisti ja kaikki oleellinen oli toimivaa, tuulilasikin oli melko tuore ja kirkas! Korjaushistoria jonkinmoinen eli vakioasiat käytiin läpi ja niihin löytyi suoria vastauksi. Tarjoustani kuunneltiin, joten kaupathan siinä tehtiin. Farkussa, johon viittaan tästä eteenpäin Toffena, on takana reilut 370tkm. Tekniikka 2.0 matalapaineturbo manuaalivaihteistolla. Sisäpuolella kilometrit näkyvät vähemmän kuin edeltäjänsä 298tkm, tekniikasta ei voi vielä ihan satavarmaksi mennä. Olen valmistautunut siihen, että asioita ilmenee, mutta se riski kompensoitui aika hyvin hankintahinnassa. Tässä kohtaa voi toki pohtia, että olisiko vanha ollut kuitenkin huolettomampi... Lopulta tälle autolle jää perheemme kilometreistä vain noin 10tkm vuodessa.
Vanha kolmonen kierrätetään jatkamaan matkaansa suvussa ja pääsee toisen viitosen pikkusisareksi. Leppoisia kilometrejä sinne!
Sitten Toffeen. Huoltokirja on alkupäästä täsmällistä ja öljyjä vaihdeltu 20tkm välein. Loppupää on vaihtelevaa, kuten omistushistoriansakin. Isompia korjauksia/tarkistuksia ei huoltokirjasta löytynyt eikä kuitteja ole, joten ne on joko tehty tai ei. Näitä olivat perinteiset turbon vaihto, kytkinremppa, jako/tasapainoketju ja öljysihdin tarkistus etanolisoinnin jälkeen. Konehuoneesta näki, että huohotinpäivitys on tehty ja evap ohitettu (poistettu). Akku on normaalia isompi(?) 75Ah ja hyvässä kunnossa indikaattorinsa mukaan. Pakoputki oli hieman avarampaa mallia ainakin osalta matkaa. Pohjassa/vararengaskotelossa ei näkynyt pahuuksia, takaluukkua on joku entisistä omistajista yrittänyt fiksata. Koeajolla jo totesin, että ratti on vinossa, mutta pahoja muljahteluita tai äännähdyksiä ei ole. OpenSID kertoo, että ahtopaineet (pyynti ja saanti) nousevat enintään noin 0.8bariin, missejä eikä vikakoodeja ei tullut kotimatkallakaan ja AD oli 785. Vajaan 100km kotimatkan RE85-kulutus oli tietokoneen mukaan 9.2, ennen nollausta lukema oli 11.1, mutta en huomannut painaa mieleen kilometrejä miltä ajalta lukema oli. Takana ajaneen konsultin mukaan parissa kiihdytyksessä oli pölähtänyt sinistä savua. Kilometrien ja vuosien aikana myös avaimia on kadonnut, jäljellä on vain yksi, jonka patteri kaipasi vaihtoa. Lisäksi peruutustutka huusi failurea. Vanhasta kolmosesta jää hyvät rengassarjat 15" aluvanteilla, joten renkailla ei ollut suoraa merkitystä. Mukaan tullut rengastus oli kuitenkin mielenkiintoinen: heikot talvirenkaat 15" orkkis-aluilla ja kesärenkaat 17" ALU48:n päällä. Molemmat sekasarjaa. Talvirenkaat menevät vanhan kolmosen mukana, ja nämä 17" voisi myydä eteenpäin. Katsastus on edessä kesän aikana.
Onhan tässäkin siis pientä puuhasteltavaa ja tietysti kovaa ajoa. Ensimmäinen merkkipaalu on leimalle vienti ja sitä voisi yrittää juhannukseen mennessä. Ennen sitä tekemislistalla on:
* öljyn ja suodattimien vaihto
* tulppien tarkistus/vaihto
* jäähdytys/jarrunesteen tarkistus/vaihto
* vara-avaimen hankkiminen. Vanhassa kolmosessa on kolmet avaimet, joten saisikohan yhdestä elektroniikan, ebaysta varren ja jostain softauksen? Marmorilta täytyy kysäistä avainta myös.
* peruutustutkan toimintaan (toimimattomuuteen) tutustuminen
* siivous ja pesu
* kova ajo.
Lisäksi täytyy seurailla tuota mahdollista savutusta ja joko välittää siitä tai ei. Ja koska en tiedä kenen softa autossa on, niin sen voisi tarkistuttaa..
Muualla eli hovikorjaamoilla teetettäväksi jää ohjauskulmien säätäminen ja päästömittaus. Ehkä samalla voivat antaa oman lausuntonsa siitä, että mitä vielä kannattaisi tehdä ennen leiman yrittämistä. Puslahommiahan saattaa ainakin olla.
Tänään ensitankkaukselle ja rengaspaineiden tarkistus, ensi viikolla jatketaan Toffeen tutustumista työmatka-ajelun merkeissä! Seuraavilla kirjoituskerroilla selviää, saako halvalla hyvää.
Tuli päivitettyä perheen kiintiöjuoppo OG9-3:sta OG9-5:een, "kun kerta halvalla sai". 9-5:ssa ennakkoon kiehtoivat kolmosta tukevampi rakenne ja parempi ajettavuus pidemmällä matkalla. Ei paremmasta kuljetuskapasiteetistakaan haittaa ole. Valmis etanolikelpoisuus ei ollut tiukka vaatimus, mutta hyvä juttu. Vanha kolmonen tuli pari vuotta sitten testiin, että miten etanoliauto soveltuu kakkosautoksi. Erittäin hyvin on soveltunut, mutta ainakin yksilön ohitettu ilmastointi, huonokuntoinen tuulilasi, jumiutuneet lukot ovissa ja takaluukussa, kevyet öljy- ja nestehukat, talven aikana hajonnut lohkolämppäri ja toimimaton penkinlämmitin olisi pitänyt käydä läpi.
Vetelin ostohousut jalkaan ja lähdin konsultin avustamana katsomaan viitosta. Yksilö oli yllättävän siisti ja kaikki oleellinen oli toimivaa, tuulilasikin oli melko tuore ja kirkas! Korjaushistoria jonkinmoinen eli vakioasiat käytiin läpi ja niihin löytyi suoria vastauksi. Tarjoustani kuunneltiin, joten kaupathan siinä tehtiin. Farkussa, johon viittaan tästä eteenpäin Toffena, on takana reilut 370tkm. Tekniikka 2.0 matalapaineturbo manuaalivaihteistolla. Sisäpuolella kilometrit näkyvät vähemmän kuin edeltäjänsä 298tkm, tekniikasta ei voi vielä ihan satavarmaksi mennä. Olen valmistautunut siihen, että asioita ilmenee, mutta se riski kompensoitui aika hyvin hankintahinnassa. Tässä kohtaa voi toki pohtia, että olisiko vanha ollut kuitenkin huolettomampi... Lopulta tälle autolle jää perheemme kilometreistä vain noin 10tkm vuodessa.
Vanha kolmonen kierrätetään jatkamaan matkaansa suvussa ja pääsee toisen viitosen pikkusisareksi. Leppoisia kilometrejä sinne!
Sitten Toffeen. Huoltokirja on alkupäästä täsmällistä ja öljyjä vaihdeltu 20tkm välein. Loppupää on vaihtelevaa, kuten omistushistoriansakin. Isompia korjauksia/tarkistuksia ei huoltokirjasta löytynyt eikä kuitteja ole, joten ne on joko tehty tai ei. Näitä olivat perinteiset turbon vaihto, kytkinremppa, jako/tasapainoketju ja öljysihdin tarkistus etanolisoinnin jälkeen. Konehuoneesta näki, että huohotinpäivitys on tehty ja evap ohitettu (poistettu). Akku on normaalia isompi(?) 75Ah ja hyvässä kunnossa indikaattorinsa mukaan. Pakoputki oli hieman avarampaa mallia ainakin osalta matkaa. Pohjassa/vararengaskotelossa ei näkynyt pahuuksia, takaluukkua on joku entisistä omistajista yrittänyt fiksata. Koeajolla jo totesin, että ratti on vinossa, mutta pahoja muljahteluita tai äännähdyksiä ei ole. OpenSID kertoo, että ahtopaineet (pyynti ja saanti) nousevat enintään noin 0.8bariin, missejä eikä vikakoodeja ei tullut kotimatkallakaan ja AD oli 785. Vajaan 100km kotimatkan RE85-kulutus oli tietokoneen mukaan 9.2, ennen nollausta lukema oli 11.1, mutta en huomannut painaa mieleen kilometrejä miltä ajalta lukema oli. Takana ajaneen konsultin mukaan parissa kiihdytyksessä oli pölähtänyt sinistä savua. Kilometrien ja vuosien aikana myös avaimia on kadonnut, jäljellä on vain yksi, jonka patteri kaipasi vaihtoa. Lisäksi peruutustutka huusi failurea. Vanhasta kolmosesta jää hyvät rengassarjat 15" aluvanteilla, joten renkailla ei ollut suoraa merkitystä. Mukaan tullut rengastus oli kuitenkin mielenkiintoinen: heikot talvirenkaat 15" orkkis-aluilla ja kesärenkaat 17" ALU48:n päällä. Molemmat sekasarjaa. Talvirenkaat menevät vanhan kolmosen mukana, ja nämä 17" voisi myydä eteenpäin. Katsastus on edessä kesän aikana.
Onhan tässäkin siis pientä puuhasteltavaa ja tietysti kovaa ajoa. Ensimmäinen merkkipaalu on leimalle vienti ja sitä voisi yrittää juhannukseen mennessä. Ennen sitä tekemislistalla on:
* öljyn ja suodattimien vaihto
* tulppien tarkistus/vaihto
* jäähdytys/jarrunesteen tarkistus/vaihto
* vara-avaimen hankkiminen. Vanhassa kolmosessa on kolmet avaimet, joten saisikohan yhdestä elektroniikan, ebaysta varren ja jostain softauksen? Marmorilta täytyy kysäistä avainta myös.
* peruutustutkan toimintaan (toimimattomuuteen) tutustuminen
* siivous ja pesu
* kova ajo.
Lisäksi täytyy seurailla tuota mahdollista savutusta ja joko välittää siitä tai ei. Ja koska en tiedä kenen softa autossa on, niin sen voisi tarkistuttaa..
Muualla eli hovikorjaamoilla teetettäväksi jää ohjauskulmien säätäminen ja päästömittaus. Ehkä samalla voivat antaa oman lausuntonsa siitä, että mitä vielä kannattaisi tehdä ennen leiman yrittämistä. Puslahommiahan saattaa ainakin olla.
Tänään ensitankkaukselle ja rengaspaineiden tarkistus, ensi viikolla jatketaan Toffeen tutustumista työmatka-ajelun merkeissä! Seuraavilla kirjoituskerroilla selviää, saako halvalla hyvää.