Og 900 8v trionic

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
rossnach
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Su Touko 21, 2017 13:25
Paikkakunta: Kangasala

Og 900 8v trionic

Viesti Kirjoittaja rossnach » Su Maalis 25, 2018 03:17

No tehdääs tänne topikki omasta autosta. Eli auton tarina alkaa viime keväästä. Mun tätä edeltävä saab eli 900 5d turbo otti perään mojovan tällin kaverin audista. Henkilövahinkoja ei tullut mutta auto lyheni n. 15 cm. Mielenkiintoiseksi todettu malli joten samanlainen piti saada. Noin 2 päivän kyselyn ja etsimisen jälkeen löytyi procar servicestä jyväskylästä hyvin varteenotettava vaihtoehto elikkäs pappamallin 3d 8v kat. Löytyi jo lisävarustetta kuten tuulenohjaimet sivulle sekä takaheijastin. Kilometrejäkään ei ollut kertynyt kuin vajaa 170tkm. Hinta hierottiin kohdalleen ja satku tarttui mukaan

Jo ensimmäisen 3 päivän aikana auton ulkonäkö muuttui rajusti kun kolaroidusta satkusta vaihdettiin uuteen koppaan borbet a vanteet, whaletail spoileri sekä laikatut jouset. Maalipinta tosin oli vähintäänkin hieman haalistunut mutta viikon sisällä auton grenada red väri kiillotettiin ja vahattiin. Koppa alkoi olemaan mahtavan näköinen.

Noin 1kk tulikin ajettua vakio vaparilla kunnes alkoi itseäni närästää tehon puute. Kolaroidusta autosta oltiin jo tekniikka purettu pois joten viikonlopun aikana turbon romut ruuvvattiin viikonlopun aikana koneen kylkeen. Näillä vakio turbon hevosilla ajeltiin kesän loppuun asti.

Syksyllä täysin varoittamatta ajosta auto alkoi savuttaa mielettömästi ja röpelsi. Hattu nostettiim päältä ja männän reunaan näytti palaneen pieni kolo. Tarkemman tarkastelun sekä monien epäuskoisten saab toverien kanssa tuli todettua että auton lohko on aikanaan putkitettu ja että 2 sylinteriputkea on vajonnut pari milliä. No lohko löytyi ja se kasattiin ehjäksi todetuilla männillä, uusilla renkailla ja laakereilla. Auto saatiin ensilumen aikaan ajokuntoon joten auto lähti remontista suoraan talviseisontaan.

Autoon on talven aikana tullu hankittua trionic osia kuten johtosarja ecu(t7modattu) sekä nyt vastikään tuli ruuvattua triggeripyörä vakio hihnapyörään kiinni. Bensakisko tehtiin teräsputkesta sekä teetetyistä holkeista. Orkkis imusarja modattu jotta sähkösuuttimet sopivat ja yltävät imukanavan reunaan. Kaasuläppä antureineen sopii 8v imusarjaan sellaisenaan joten turhalta veistämiseltä säästyttiin. Uutta peltistä pakosarjaa varten veisteltiin laipat 10mm teräksestä.

Auto pitäisi saada kesäksi ajoon joten kiirettä pukkaa väkisin. Aika pitkälle osien ruuvvailua sekä kytkentöjen selvittämistä tulee olemaan loppu projekti mutta kai siitäkin kertomusta saadaan aikaiseksi. Kuvia laittelen photobuckettiin tästä edespäin sitämukaan kun ehtii. Kaikki vinkit ja neuvot asiaan perehtyineltä tietäjiltä ovat tervetulleita!

-Arttu
-Og 900 -90 3d b201 hx40 super
-Og 900 -93 3d 16v t5.5 16g

Avatar
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 3784
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Og 900 8v trionic

Viesti Kirjoittaja Saab.96 » Su Maalis 25, 2018 17:03

Facessa jo seuraanut sinun hommeleita ja hyvältä näyttää!!

Linkkaa tännekin kuvia
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 99L 2D 1974 Museoauto / Saab 9-3 Sc 2008 BioPower / Saab 900 2.1 3D 1992
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.

rossnach
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Su Touko 21, 2017 13:25
Paikkakunta: Kangasala

Re: Og 900 8v trionic

Viesti Kirjoittaja rossnach » Ma Touko 20, 2019 10:05

Tänne päivittely on päässy hieman unohtumaan. Autolla ajettiin kesällä 2018 hieman alle 8tkm. Trionic pelas hienosti, sen kanssa ei ollu mitään ongelmaa. Oikeestaa auto pelitti muutenki hiton hyvin ja kulki just sen mitä 8 tappi 12 t ahtimella järkevästi menee. Sittemmin kyseinen ohjaus on siirtynyt 3d ässääni, sen kanssa pyörii nyt itsetehty tuubisarja ja 16g ahdin. Pieniä öljykatastrofeja lukuunottamatta on pelannut sekin ihan moitteetta. Säätää tarvis.

8 tapin kanssa taasen homma on lähteny hiukan lapasesta. Vaihdettua ja tehtyä on tullu

-maxxecu ohjaus
-hx 40super pikkupesällä
-tuubisarja kahdella 38mm hukkiksella. Molemmat sylkee maahan (tietty)
-1300cc sumut
-bensalinjat keruusäiliöllä. 044 pumppu linjassa
-viggen kytkin
-kairattu kansi, isot venat, pösön kupit, 272 asteinen nokka
-kaikkea muuta mitä en muista

Tehotavoite siellä 400 pintaan. Pakoputken kun tekis nii uskaltas jarruun lähteä. Ja ajoon sitten pitävämpää fillaria. Liekkö tällästä kukaa ennen tehnykkään? Noh katsotaan mitä tulee. Kuvia jos haluaa nähdä niitä on instagramissa rossnach nimellä. On nii kamala keksintö että pahaa tekee pelliä avata
-Og 900 -90 3d b201 hx40 super
-Og 900 -93 3d 16v t5.5 16g

Vastaa Viestiin