Saab 9000tbo automaatti ja sen peruslaittoa ajankanssa
Saab 9000tbo automaatti ja sen peruslaittoa ajankanssa
Eli saappikuume pääsi valloilleen, ja kun tuli ajankohtaiseksi autonvaihdos dieselistä bensaan, niin saabihan se piti saada. Eritoten tonnari, ja mieluiten turbolla.
Eräältä tutulta sitten sain sopivaan hintaan kyseisen pelin, vm. on 1989. Itselleni ainoa miinus autossa on tuo automaattivaihteisto, mutta siitä se ajanmyötä vaihtuu manuskaksi.
Kuvakin jopa löytyy, tosin kehnolaatuinen:
http://i152.photobucket.com/albums/s194 ... uva006.jpg
Kaikenlaista "pikkulaittoa" tuosta kyllä löytyy, mm.jarrut on edestä kuskinpuolelta melkoisen jumissa, ja maalipinta kaipaa ehostusta ynnä muuta mukavaa. Auto on käyttöön tulossa, joten kovin huimaa ei edistystahti ole.
Sen verran jopa sain viikonloppuna aikaiseksi, että revin "9000" ja "turbo"-merkit perästä irti, ja maalasin rapistuneet mustat alueet takaisin mustiksi. Etujarrun sain myös auki, ja aikalailla menetetty kalu taitaa jarrusatula olla. No, ei se mitään, uutta tulemaan vaan.
Päivittelen sitä mukaa kun edistystä tapahtuu, laittoa tuosta kyllä löytyy, tällä hetkellä suurimpana häämöttää edessä muutos manuaalivaihteiseksi. Sen jälkeen sitten lievää virittelyä, ja katsoo nyt, josko maalaisi auton kokonaan uudelleen, kun vehkeet siihen löytyy.
Eräältä tutulta sitten sain sopivaan hintaan kyseisen pelin, vm. on 1989. Itselleni ainoa miinus autossa on tuo automaattivaihteisto, mutta siitä se ajanmyötä vaihtuu manuskaksi.
Kuvakin jopa löytyy, tosin kehnolaatuinen:
http://i152.photobucket.com/albums/s194 ... uva006.jpg
Kaikenlaista "pikkulaittoa" tuosta kyllä löytyy, mm.jarrut on edestä kuskinpuolelta melkoisen jumissa, ja maalipinta kaipaa ehostusta ynnä muuta mukavaa. Auto on käyttöön tulossa, joten kovin huimaa ei edistystahti ole.
Sen verran jopa sain viikonloppuna aikaiseksi, että revin "9000" ja "turbo"-merkit perästä irti, ja maalasin rapistuneet mustat alueet takaisin mustiksi. Etujarrun sain myös auki, ja aikalailla menetetty kalu taitaa jarrusatula olla. No, ei se mitään, uutta tulemaan vaan.
Päivittelen sitä mukaa kun edistystä tapahtuu, laittoa tuosta kyllä löytyy, tällä hetkellä suurimpana häämöttää edessä muutos manuaalivaihteiseksi. Sen jälkeen sitten lievää virittelyä, ja katsoo nyt, josko maalaisi auton kokonaan uudelleen, kun vehkeet siihen löytyy.
Minkä sille mahtaa että ennemmin tai myöhemmin aina sitä päätyy takaisin Saabiin.
"To strive, to seek, to find, and not to yield."
"To strive, to seek, to find, and not to yield."
Re: Saab 9000tbo automaatti ja sen peruslaittoa ajankanssa
Vähän on ehtinyt vähänlaisesti tapahtumaan, lähinnä perän merkit ehosteltu kokonaan, vielä odottaisi keulan Saab-merkki emalointikäsittelyä.
Jarrut tilattu jo su-iltana biltemasta, mutta niitä ei vain näy. Kuume päästä ajamaankin olisi aika valtaisa. Tähänastiset kokemukset tästä omasta saabista kun on 100km matka kotiin, kun auton ostin.
Varaosa-auto odottelee myös hakua, eli manuaalikonversio ei pääse vieläkään alkamaan. No, sain ainakin mankan vaihdettua, huomenna mahdollisesti pääsisi vetämään virtajohtoa takakonttiin vahvistimelle. Mitään järjettömiä poppikoneitahan tähän ei ole tulossa, pelkkä pieni vahvistin ja 10" subikka vain.
Jarrut tilattu jo su-iltana biltemasta, mutta niitä ei vain näy. Kuume päästä ajamaankin olisi aika valtaisa. Tähänastiset kokemukset tästä omasta saabista kun on 100km matka kotiin, kun auton ostin.
Varaosa-auto odottelee myös hakua, eli manuaalikonversio ei pääse vieläkään alkamaan. No, sain ainakin mankan vaihdettua, huomenna mahdollisesti pääsisi vetämään virtajohtoa takakonttiin vahvistimelle. Mitään järjettömiä poppikoneitahan tähän ei ole tulossa, pelkkä pieni vahvistin ja 10" subikka vain.
Minkä sille mahtaa että ennemmin tai myöhemmin aina sitä päätyy takaisin Saabiin.
"To strive, to seek, to find, and not to yield."
"To strive, to seek, to find, and not to yield."
Re: Saab 9000tbo automaatti ja sen peruslaittoa ajankanssa
No, osat tulivat ja melkeinpä samaa kyytiä menivätkin. Etujarrupalat kyllä oli ihan sopivat, mutta jarrusatula ei ollut oikein alkuunkaan oikea. Tilasin mielestäni ihan oikean satulan biltemalta, mutta nähtävästi olin väärässä. Nyt jos joku osaisi auttaa, että minkä satulan minä tilasin, ja mikä minun mahdollisesti OLISI pitänyt tilata, tässä kuvaa siitä väärästä ja entisestä satulasta:

Saabi on nyt muutenkin saanut ihan reiluhkon tulikasteen viikonloppuna, ja n.700km on nyt tullut ajettua. Auto pelannut sinänsä ihan moitteetta, mitä nyt sellaista pientä ahto-ongelmaa meinaa välistä olla. Eli ahtopaineet jää välillä peruspaineille 0,4bar kohdalle, mutta toisinaan kyllä kulkee kuten kuuluukin, ja ahdot se oikea 0,8bar, ahtomittari siellä keltaisin ja punaisen rajalla. No, kaippa se ajan kanssa selviää, kun oikein rupeaa tutkimaan, nyt on päällimmäisenä murheena saada auto katsastuskuntoon kuun loppuun mennessä. Lähinnä jarrulevyt eteen, samoin kuin jarrusatulat, ja pakoputki paikata ynnämuuta pientä laittoa.

Saabi on nyt muutenkin saanut ihan reiluhkon tulikasteen viikonloppuna, ja n.700km on nyt tullut ajettua. Auto pelannut sinänsä ihan moitteetta, mitä nyt sellaista pientä ahto-ongelmaa meinaa välistä olla. Eli ahtopaineet jää välillä peruspaineille 0,4bar kohdalle, mutta toisinaan kyllä kulkee kuten kuuluukin, ja ahdot se oikea 0,8bar, ahtomittari siellä keltaisin ja punaisen rajalla. No, kaippa se ajan kanssa selviää, kun oikein rupeaa tutkimaan, nyt on päällimmäisenä murheena saada auto katsastuskuntoon kuun loppuun mennessä. Lähinnä jarrulevyt eteen, samoin kuin jarrusatulat, ja pakoputki paikata ynnämuuta pientä laittoa.
Minkä sille mahtaa että ennemmin tai myöhemmin aina sitä päätyy takaisin Saabiin.
"To strive, to seek, to find, and not to yield."
"To strive, to seek, to find, and not to yield."
Re: Saab 9000tbo automaatti ja sen peruslaittoa ajankanssa
Arvaus:Tume34 kirjoitti:minkä satulan minä tilasin, ja mikä minun mahdollisesti OLISI pitänyt tilata
Olisi pitänyt tilata etujarrusatulat Saab 9000 90-98
66-5008 vasen
66-5009 oikea
Tilasit etujarrusatulat Saab 9000 86 - 89
66-5028 vasen
66-5029 oikea
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Saab 9000tbo automaatti ja sen peruslaittoa ajankanssa
Hmmhmm no, pitänee laittaa satulaa bilteemalle takaisin ja pyytää vaihdossa oikeat satulat. Kiitän vinkistä, oma saabi kun on -89 niin kai sitä automaattisesti luuli että sen vuosimallin satula tuohon kuuluisi.
Minkä sille mahtaa että ennemmin tai myöhemmin aina sitä päätyy takaisin Saabiin.
"To strive, to seek, to find, and not to yield."
"To strive, to seek, to find, and not to yield."
Re: Saab 9000tbo automaatti ja sen peruslaittoa ajankanssa
Auton valmistenumerossa kirjain L tarkoittaa vuosimallia 90 ja K 89.
http://www.saab9000.com/information/vin.php
Käyttöönottoaika voi olla vuoden 89-loppupuolella, kun vm 90 autoja alettiin tehdä kesälomien 1989 jälkeen.
http://www.saab9000.com/information/vin.php
Käyttöönottoaika voi olla vuoden 89-loppupuolella, kun vm 90 autoja alettiin tehdä kesälomien 1989 jälkeen.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 79
- Liittynyt: Ti Heinä 01, 2003 19:14
- Paikkakunta: Helsinki, Viikki
- Viesti:
Re: Saab 9000tbo automaatti ja sen peruslaittoa ajankanssa
Hyvältä aihiolta vaikuttaa! Jos varaosa autoa olisit tarvitsemassa, niin täältä saattaisi sellainen löytyä -> linkki ...niin joo, auto on Jyväskylässä ei Kuopiossa
- Terveisin rBoost

- Terveisin rBoost
Ex: 9-3 SS 2,8TS V6 Aero -07
Nykyinen: BMW e92 320dA Coupé -08
#4717
Nykyinen: BMW e92 320dA Coupé -08
#4717
Re: Saab 9000tbo automaatti ja sen peruslaittoa ajankanssa
yv:tä heitetty.
Nojoo, nyt tuo ahtojen katoaminen alkaa olemaan ihan todellinen ongelma, jännä että ilmenee lähinnä lämpimällä koneella "kylmällä" (en ole koskaan polkenut oikeasti kylmää, mutta juuri optimilämpönsä saavuttanut) koneella ei ole mitään ongelmaa, kevyesti nousee ahdot sinne 0,8bar, keltaisen ja punaisen rajalle, oikeestaan aavistus punaisella jopa. Sitten kun kone on pitempään lämpimänä pyörinyt ja autolla ajettu, ei ahdot enää nouse kuin sinne n.keltaisen alueen puoliväliin. Ja meno on sen mukaista
.
Mistäs näistä löytyy tuo apc-boksi, pieni aavistus, että joko siinä tai ecussa on jotain häikkää, tai sitten hukkaportti jumittaa.
Nojoo, nyt tuo ahtojen katoaminen alkaa olemaan ihan todellinen ongelma, jännä että ilmenee lähinnä lämpimällä koneella "kylmällä" (en ole koskaan polkenut oikeasti kylmää, mutta juuri optimilämpönsä saavuttanut) koneella ei ole mitään ongelmaa, kevyesti nousee ahdot sinne 0,8bar, keltaisen ja punaisen rajalle, oikeestaan aavistus punaisella jopa. Sitten kun kone on pitempään lämpimänä pyörinyt ja autolla ajettu, ei ahdot enää nouse kuin sinne n.keltaisen alueen puoliväliin. Ja meno on sen mukaista

Mistäs näistä löytyy tuo apc-boksi, pieni aavistus, että joko siinä tai ecussa on jotain häikkää, tai sitten hukkaportti jumittaa.
Minkä sille mahtaa että ennemmin tai myöhemmin aina sitä päätyy takaisin Saabiin.
"To strive, to seek, to find, and not to yield."
"To strive, to seek, to find, and not to yield."
Re: Saab 9000tbo automaatti ja sen peruslaittoa ajankanssa
Noita isompia, aka AERON jarruja oli jo vuonna -88 turbo CD:ssä ja -89 turbo CC:ssä.
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
Re: Saab 9000tbo automaatti ja sen peruslaittoa ajankanssa
Noniin, taas tullut jokunen sata kilometriä lisää ajoa ja autoa tullut tutkittua.
Ahtopaineiden ja kulutuksen kanssa on edelleen häröä, tosin eilen työmatkalla pelasi aamulla juuri kuten pitääkin, ahdot nousi kuten pitikin ja kulutuskin jäi 7,8l lukemaan satkulle, ja vauhti sekalaista 90-110km/h.
Tänäänpä ei päässyt millään tuohon, vaan halusi mennä litraa enemmän kuitenkin. Ja ahtopaineet ei taaskaan lämpimällä koneella nouse kuin hieman yli keltaisen alueen puolivälin, kun "normaalit" paineet siellä punaisen alueen alussa.
Täyspainevehjes tuo ilmeisesti ehkä jopa on, ainakin mag.venttiilin, bypassin ja ilmeisesti apc-boksin paikansin konehuoneesta, samoin kuin ecun.
Nyt on siis lähinnä kysymyksen muotoilu ensimmäinen ongelma: Pitäisikö minun huolestua siitä, kun nuo ahdot jäävät sinne keltaisen puoliväliin/vähän yli puolivälin, vai siitä kun ne kylmällä/puolilämpimällä nousevat sinne punaisen alueen alkuun?
Tässä on nyt vianetsintä vähän hankalaa, kun en ikinä ole toimivalla turbosaabilla ajanut, että mikä käytös se sitten olisi oikeaa. Ahtomittarikaan ei tunnu pelaavan ihan niinkuin pitäisi, ehkä? Tyhjäkäynnillä on siinä valkean ja keltaiseen alueen välimaastossa, mutta valkealla puolen kuitenkin. Ei kyllä siitä paljoa alemmas laskekaan edes moottorijarrutuksessa. Moottori sammuksissa mittari on hieman keltaisen alueen yläpuolella.
Hakutoiminnolla löysin hieman vastaavia tapauksia, toisessa kulutus huiteli yli kympissä (kuten minullakin huitelee yleensä), ja toisessa ahdot ei lämpimällä koneella nousseet. Mutta vähän jäi vielä orpo ja tietämätön olo....
Hankalia nämä tärpättikoneet, kun tottunut dieseliä rassaamaan
.
Ahtopaineiden ja kulutuksen kanssa on edelleen häröä, tosin eilen työmatkalla pelasi aamulla juuri kuten pitääkin, ahdot nousi kuten pitikin ja kulutuskin jäi 7,8l lukemaan satkulle, ja vauhti sekalaista 90-110km/h.
Tänäänpä ei päässyt millään tuohon, vaan halusi mennä litraa enemmän kuitenkin. Ja ahtopaineet ei taaskaan lämpimällä koneella nouse kuin hieman yli keltaisen alueen puolivälin, kun "normaalit" paineet siellä punaisen alueen alussa.
Täyspainevehjes tuo ilmeisesti ehkä jopa on, ainakin mag.venttiilin, bypassin ja ilmeisesti apc-boksin paikansin konehuoneesta, samoin kuin ecun.
Nyt on siis lähinnä kysymyksen muotoilu ensimmäinen ongelma: Pitäisikö minun huolestua siitä, kun nuo ahdot jäävät sinne keltaisen puoliväliin/vähän yli puolivälin, vai siitä kun ne kylmällä/puolilämpimällä nousevat sinne punaisen alueen alkuun?

Hakutoiminnolla löysin hieman vastaavia tapauksia, toisessa kulutus huiteli yli kympissä (kuten minullakin huitelee yleensä), ja toisessa ahdot ei lämpimällä koneella nousseet. Mutta vähän jäi vielä orpo ja tietämätön olo....
Hankalia nämä tärpättikoneet, kun tottunut dieseliä rassaamaan

Minkä sille mahtaa että ennemmin tai myöhemmin aina sitä päätyy takaisin Saabiin.
"To strive, to seek, to find, and not to yield."
"To strive, to seek, to find, and not to yield."
Re: Saab 9000tbo automaatti ja sen peruslaittoa ajankanssa
Ahto-ongelmia lämpimällä koneella: Puhdista nakutusanturin johtoliitos imusarjan alta. Puhdista APC-boksin johtoliitos kuskin penkin alta.
Laita magneettikytkimen rinnalle ledi, niin näet että silloin kun ahto-ongelma lämpimänä on päällä, boksi ei ohjaa magneettiventtiiliä ollenkaan.
Näin ainakin omassani. Nakutusanturin johdon vaihtaminen ei tuottanut lopullista korjausta. APC-boksin liittimen heiluttelu vian ollessa päällä palauttaa ahdot lämpimänäkin. Minkälaista jännitettä ajotietokone näyttää sinulla kun ahdot jäävät peruspaineille?
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 62#p326362
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 180#160180
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=37380
EDIT: korjasin linkit. Lisäys: minulla vika ei johdu nakutuksesta, vaan APC-boksi ei kuule tarpeeksi vahvaa signaalia nakutusanturilta, joten jättää ahdot ohjaamatta. Ahdot löytyy vian ollessa päällä vasta kun vinguttaa kierroksia tarpeeksi ylös, sitten ilmeisesti nakutusanturiin osuu tarpeeksi meteliä jotta kantautuu boksille asti sopivan vahvana.
Laita magneettikytkimen rinnalle ledi, niin näet että silloin kun ahto-ongelma lämpimänä on päällä, boksi ei ohjaa magneettiventtiiliä ollenkaan.
Näin ainakin omassani. Nakutusanturin johdon vaihtaminen ei tuottanut lopullista korjausta. APC-boksin liittimen heiluttelu vian ollessa päällä palauttaa ahdot lämpimänäkin. Minkälaista jännitettä ajotietokone näyttää sinulla kun ahdot jäävät peruspaineille?
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 62#p326362
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 180#160180
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=37380
EDIT: korjasin linkit. Lisäys: minulla vika ei johdu nakutuksesta, vaan APC-boksi ei kuule tarpeeksi vahvaa signaalia nakutusanturilta, joten jättää ahdot ohjaamatta. Ahdot löytyy vian ollessa päällä vasta kun vinguttaa kierroksia tarpeeksi ylös, sitten ilmeisesti nakutusanturiin osuu tarpeeksi meteliä jotta kantautuu boksille asti sopivan vahvana.
Viimeksi muokannut jus, Pe Joulu 29, 2017 19:35. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Saab 9000tbo automaatti ja sen peruslaittoa ajankanssa
Onko tankissa 98E vai 95E? 98 olisi hiukan vähemmän herkkä nakuttamaan. Jajus kirjoitti:Ahto-ongelmia lämpimällä koneella: Puhdista nakutusanturin johtoliitos imusarjan alta. Puhdista APC-boksin johtoliitos kuskin penkin alta.
rahamies laittaa V-poweria tankkiin

-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Saab 9000tbo automaatti ja sen peruslaittoa ajankanssa
Pitänee tuo ledihommeli tehdä heti viikonloppuna, jos löytyisi aikaa autonrassuulle.jus kirjoitti:Ahto-ongelmia lämpimällä koneella: Puhdista nakutusanturin johtoliitos imusarjan alta. Puhdista APC-boksin johtoliitos kuskin penkin alta.
Laita magneettikytkimen rinnalle ledi, niin näet että silloin kun ahto-ongelma lämpimänä on päällä, boksi ei ohjaa magneettiventtiiliä ollenkaan.
Näin ainakin omassani. Nakutusanturin johdon vaihtaminen ei tuottanut lopullista korjausta. APC-boksin liittimen heiluttelu vian ollessa päällä palauttaa ahdot lämpimänäkin. Minkälaista jännitettä ajotietokone näyttää sinulla kun ahdot jäävät peruspaineille?
Ajotietokone näyttää kokoajan tasaisesti jännitteen 13,7-13,8V, ei tuntuisi olevan mitään selkeää yhteyttä ajotietokoneen näyttämällä jännitteellä ja ahto-ongelmilla.
APC-boksia voisikin heti ensitilassa käydä ihmettelemässä.
edit: Enpä päässy apc-boksille näin nopeasti yrittämällä käsiksi, uusi yritys työajan jälkeen.
Hehheh, mulla ei kyllä ahtomittari käyttäydy lähellekään samaan malliin, ahtopaineet kiihdytystilanteessa nousee "toimivana" punaisen alueen alkuun asti, ja pysyy kans siinä punaisen ja keltaisen rajalla. Ja moottorijarrutuksessa ei kyllä tosiaankaan noin alas tipahda, jää joku sentti ainakin asteikossa ylemmäs kun tuossa videolla.Tuosta videosta melkein erottuu miten magneettiventtiilin vihreä ledi vilkkuu vakiokuntoisen laiskassa 450tkm ajetussa turboautomaattitontussa kun ahdot "toimivat":
http://www.jus.liitin.net/video/Moottoritiella1.mpg
Minkä sille mahtaa että ennemmin tai myöhemmin aina sitä päätyy takaisin Saabiin.
"To strive, to seek, to find, and not to yield."
"To strive, to seek, to find, and not to yield."
Re: Saab 9000tbo automaatti ja sen peruslaittoa ajankanssa
Tulpatkin kävin hakemassa, ja nytpä on ilmeisesti väärät! Huomasinpa vasta tässä työpisteellä, että näemmä NGK BCP5EVX kun taas oikea olisi (?) NGK BCPR7ES-11?
No, eipä siinä kun vaihtoa kyselemään, eihän nuo tulpat olleetkaan kuin 50e.
No, eipä siinä kun vaihtoa kyselemään, eihän nuo tulpat olleetkaan kuin 50e.
Minkä sille mahtaa että ennemmin tai myöhemmin aina sitä päätyy takaisin Saabiin.
"To strive, to seek, to find, and not to yield."
"To strive, to seek, to find, and not to yield."
Re: Saab 9000tbo automaatti ja sen peruslaittoa ajankanssa
Jos autossasi on DI, unohda nuo kirjoittamani jutut ahto-ongelmista, ne liittyvät jakajasytytyksellä ja erillisellä APC:llä olevaan autoon.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00