EGR venttiilin hinta

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
jstrang
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 09:53
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

EGR venttiilin hinta

Viesti Kirjoittaja jstrang »

Mistä olette hommaneet EGR-venttiilin 2.2Tid (2003) koneeseen?

Harakirikaupassakin maksaa yli 500 euroa 8O

Vai oliko tähän joku korjauskonsti? Se siis jumittaa ja helikopteri valo syttyy ajoittain.
Jumittaa auki asentoon, kun kädelläkin koittaa.

Janne
Janne

9-3 Vector -08 AT Sport Combi 1.9Tid
Nuts
"Viggen"
Viestit: 574
Liittynyt: La Joulu 23, 2006 03:50

Re: EGR venttiilin hinta

Viesti Kirjoittaja Nuts »

Mårå

Tässä "pika"ohje ongelman korjaamiseksi jos kyseessä se sähköinen versio EGT:ästä.

-moottorin musta suojamuovi pois
-tuki 2 kpl EGR:n vesiletkua, esim varovasti lukkopihdeillä
-irroita sähköliitin
-irroita 2 kpl EGR:än kiinnityspulttia
-irroita varovasti venttiilin harmaa suojamuovi
-pese venttiilin nokeentunut osa uuninpesuaineella, huuhtele vedellä ja kuivaa
-voitele liikkuvat osat ja akseli esim. CRC aseöljyllä(minulla ko. öljy toimii hyvin)
-tarkista vielä että siinä epäkeskossa liukuvarressa ei ole kynnyksiä mihin EGR:ä voi jumitaa.
-asenna takaisin käännetyssä järjestyksessä.

Tuo sähköinen EGR:ä on sitten ihan viimeinen keksintö jonka "yläkerta" on meille antanut. Sinulla on luultavasti kaiken lisäksi imusarja niin täynnä paskaa että jumittaa jo sen takia. Kannattaa ehdottomasti kokeilla käsipelillä että venttiili toimii eikä jumita kun olet asentanut sen puhdistuksen jälkeen. Jos jumittaa vielä silloin niin ihan käsin vaan renkuttaa sitä "epäkeskomekanismiä" kunnes venttiilin aukeaa käsivoimin ja sulkeutuu jousen avustuksella.

Tässä kuvatut toimenpiteet eivät sitten ole korjaustoimenpiteitä. lähinnä vain ns. hätäapu. Ainoa tapa päästä ongelmasta on puhdistaa se imusarja.

Omassa Tid:issä on tätä samaa vaivaa ja koskaan ei ole tarvinnut vaihtaa EGR venttiiliä, puhdistus on aina auttanut ja laiskuuttani en ole imusarjaa puhdistanut. EGR ongelmat näyttäisivät ainakin minun kohdalla ajoittuvan talvikauteen, koskaan ei ole ko. ongelma kesällä vaivannut.

Toivottavasti tästä oli jotain apua, foorumilta löytyy haulla paljon kirjoituksia tästä.
jukkeli
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: La Helmi 20, 2010 19:06
Paikkakunta: Vihti

Re: EGR venttiilin hinta

Viesti Kirjoittaja jukkeli »

EGR löytyy esim tuolta
http://www.vauxhallworldparts.com/parts ... partid=185

Jukka

jstrang kirjoitti:Mistä olette hommaneet EGR-venttiilin 2.2Tid (2003) koneeseen?

Harakirikaupassakin maksaa yli 500 euroa 8O

Vai oliko tähän joku korjauskonsti? Se siis jumittaa ja helikopteri valo syttyy ajoittain.
Jumittaa auki asentoon, kun kädelläkin koittaa.

Janne
Jukkeli
jstrang
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 09:53
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Re: EGR venttiilin hinta

Viesti Kirjoittaja jstrang »

Nuts kirjoitti:Mårå

Tässä "pika"ohje ongelman korjaamiseksi jos kyseessä se sähköinen versio EGT:ästä.

-moottorin musta suojamuovi pois
-tuki 2 kpl EGR:n vesiletkua, esim varovasti lukkopihdeillä
-irroita sähköliitin
-irroita 2 kpl EGR:än kiinnityspulttia
-irroita varovasti venttiilin harmaa suojamuovi
-pese venttiilin nokeentunut osa uuninpesuaineella, huuhtele vedellä ja kuivaa
-voitele liikkuvat osat ja akseli esim. CRC aseöljyllä(minulla ko. öljy toimii hyvin)
-tarkista vielä että siinä epäkeskossa liukuvarressa ei ole kynnyksiä mihin EGR:ä voi jumitaa.
-asenna takaisin käännetyssä järjestyksessä.

Tuo sähköinen EGR:ä on sitten ihan viimeinen keksintö jonka "yläkerta" on meille antanut. Sinulla on luultavasti kaiken lisäksi imusarja niin täynnä paskaa että jumittaa jo sen takia. Kannattaa ehdottomasti kokeilla käsipelillä että venttiili toimii eikä jumita kun olet asentanut sen puhdistuksen jälkeen. Jos jumittaa vielä silloin niin ihan käsin vaan renkuttaa sitä "epäkeskomekanismiä" kunnes venttiilin aukeaa käsivoimin ja sulkeutuu jousen avustuksella.

Tässä kuvatut toimenpiteet eivät sitten ole korjaustoimenpiteitä. lähinnä vain ns. hätäapu. Ainoa tapa päästä ongelmasta on puhdistaa se imusarja.

Omassa Tid:issä on tätä samaa vaivaa ja koskaan ei ole tarvinnut vaihtaa EGR venttiiliä, puhdistus on aina auttanut ja laiskuuttani en ole imusarjaa puhdistanut. EGR ongelmat näyttäisivät ainakin minun kohdalla ajoittuvan talvikauteen, koskaan ei ole ko. ongelma kesällä vaivannut.

Toivottavasti tästä oli jotain apua, foorumilta löytyy haulla paljon kirjoituksia tästä.
Moro
Imusarjan putsasin pari viikkoa sitten. Oli sontaa! Tuota venttiiliä en saanut irti siitä komplexista, eli sen putsaaminen ei ollut ihan täydellinen operaatio. Muovikannen alta pääsee koittamaan ja se kara jumittaa auki asentoon.

Ilmeisesti se mokkula lähtee irti, kun nuo kaksi pulttia on pois ja koittaa vääntää esim miljoonapihdeillä se kiertäen irti. En ulskaltanut sitä tehdä.

Janne
Janne

9-3 Vector -08 AT Sport Combi 1.9Tid
Nuts
"Viggen"
Viestit: 574
Liittynyt: La Joulu 23, 2006 03:50

Re: EGR venttiilin hinta

Viesti Kirjoittaja Nuts »

Mårå

pultit irti ja pieni kopautus laippaan niin pitäisi lähteä. Siellä on luultavasti paskaa venttiilin lautasen akselissa joka jumittaa.
jstrang
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 09:53
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Re: EGR venttiilin hinta

Viesti Kirjoittaja jstrang »

Nuts kirjoitti:Mårå

pultit irti ja pieni kopautus laippaan niin pitäisi lähteä. Siellä on luultavasti paskaa venttiilin lautasen akselissa joka jumittaa.
Iltoja, on muuten tosi lujassa kiinni. Ei oikein uskalla näyttää lekaa tarpeex.

Pääseekö se pyörimään kun ottaa 2 ruuvia irti?
Vai onko joku stoppari?

Janne
Janne

9-3 Vector -08 AT Sport Combi 1.9Tid
Nuts
"Viggen"
Viestit: 574
Liittynyt: La Joulu 23, 2006 03:50

Re: EGR venttiilin hinta

Viesti Kirjoittaja Nuts »

Mårå

Ei stopparia, karstaa vain ja paljon....
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: EGR venttiilin hinta

Viesti Kirjoittaja V-M »

Onko tuossa jotakin elektroniikkaa? tarkastusta? Jos ei niin ei muutaku sokee lätkä sinne loppuu se sotkeminen. Mä laitan joka pirssistä tuon tukkeeseen samantien kun tollanen tulee eteen. Ihan turha kampe...

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
jstrang
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 09:53
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Re: EGR venttiilin hinta

Viesti Kirjoittaja jstrang »

Mimmi kirjoitti:
V-M kirjoitti:Onko tuossa jotakin elektroniikkaa? tarkastusta? Jos ei niin ei muutaku sokee lätkä sinne loppuu se sotkeminen. Mä laitan joka pirssistä tuon tukkeeseen samantien kun tollanen tulee eteen. Ihan turha kampe...

V-M
On elektroniikkaa, eli ei onnistu.
Lujassa on. EI irtoa. Oon hakannu pienellä moskalla sinne laipan väliin meisselia, talttaa ja puukkoa :x

Mitäs jos poistaa tuon karan ja säätömoottorin välisen mekaanisen kytkennän, silloin se moottori pääsee kääntymään mutta venttili pysyy kiinni? Silloin se ei tiedä missä asennossa se itse venttili on ja moottori säätää tyytyväisenä.

Janne
Janne

9-3 Vector -08 AT Sport Combi 1.9Tid
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: EGR venttiilin hinta

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

jstrang kirjoitti:
Mimmi kirjoitti:
V-M kirjoitti:Onko tuossa jotakin elektroniikkaa? tarkastusta? Jos ei niin ei muutaku sokee lätkä sinne loppuu se sotkeminen. Mä laitan joka pirssistä tuon tukkeeseen samantien kun tollanen tulee eteen. Ihan turha kampe...

V-M
On elektroniikkaa, eli ei onnistu.
Lujassa on. EI irtoa. Oon hakannu pienellä moskalla sinne laipan väliin meisselia, talttaa ja puukkoa :x

Mitäs jos poistaa tuon karan ja säätömoottorin välisen mekaanisen kytkennän, silloin se moottori pääsee kääntymään mutta venttili pysyy kiinni? Silloin se ei tiedä missä asennossa se itse venttili on ja moottori säätää tyytyväisenä.

Janne
Ohjausjärjestelmä tutkii ilmamassan muuttumista, joten sytyttää vikavalon.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Nuts
"Viggen"
Viestit: 574
Liittynyt: La Joulu 23, 2006 03:50

Re: EGR venttiilin hinta

Viesti Kirjoittaja Nuts »

Mårå

Juu, älä vaan yritä tunkea mitään sinne laipan ja imusarjan väliin. koita saada se venttiili pyörähtämään vähäsen niin saat sen sitten nitkutettua irti. Itse käytän tällaisessa hommassa messinkituurnaa(halk. 15 mm) ja 3 kg lekaa. Pehmeä tuurna varmistaa sen että mitään ei mene rikki, messinki kun on pehmeää.
jstrang
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 09:53
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Re: EGR venttiilin hinta

Viesti Kirjoittaja jstrang »

Nuts kirjoitti:Mårå

Juu, älä vaan yritä tunkea mitään sinne laipan ja imusarjan väliin. koita saada se venttiili pyörähtämään vähäsen niin saat sen sitten nitkutettua irti. Itse käytän tällaisessa hommassa messinkituurnaa(halk. 15 mm) ja 3 kg lekaa. Pehmeä tuurna varmistaa sen että mitään ei mene rikki, messinki kun on pehmeää.
Joo, pitää koittaa saada se pyörähtämään vähän. Piti vaan kursia pirssi kasaan aamulla, että pääsi käymään kylillä. Homma jatkuu kohta. Mutta lujassa se tosiaan on. Ikään kuin vulkanoituneet yhteen.

Janne
Janne

9-3 Vector -08 AT Sport Combi 1.9Tid
jstrang
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 09:53
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Re: EGR venttiilin hinta

Viesti Kirjoittaja jstrang »

jstrang kirjoitti:Mistä olette hommaneet EGR-venttiilin 2.2Tid (2003) koneeseen?

Harakirikaupassakin maksaa yli 500 euroa 8O

Vai oliko tähän joku korjauskonsti? Se siis jumittaa ja helikopteri valo syttyy ajoittain.
Jumittaa auki asentoon, kun kädelläkin koittaa.

Janne
Tilasin Ebaystä ja maksaa vähän alle 300 ekua kuluineen.
Vanhaa en ole saanut lekallakaan vielä irti...
Ootellaan uutta osaa ensin.
Paska värkki sanon minä, tuo EGR.

Janne
Janne

9-3 Vector -08 AT Sport Combi 1.9Tid
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1742
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: EGR venttiilin hinta

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Kyllähän se niin on että kaikki ympäristöhärvelit autoissa tuottaa pelkkää harmia, ikävä kyllä. 1.9 TID koneeseen tuo EGR näemmä vähän halvempi.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Limu
Matalapaineturbo
Viestit: 184
Liittynyt: Ke Tammi 07, 2009 16:36

Re: EGR venttiilin hinta

Viesti Kirjoittaja Limu »

Ennen SAAB 90, jälkeen SAAB 9000, nyt SAAB 9-3. Noilla pääsee!
Ducati 749 Ja tällä kerkee!
Vastaa Viestiin