Tässä "pika"ohje ongelman korjaamiseksi jos kyseessä se sähköinen versio EGT:ästä.
-moottorin musta suojamuovi pois
-tuki 2 kpl EGR:n vesiletkua, esim varovasti lukkopihdeillä
-irroita sähköliitin
-irroita 2 kpl EGR:än kiinnityspulttia
-irroita varovasti venttiilin harmaa suojamuovi
-pese venttiilin nokeentunut osa uuninpesuaineella, huuhtele vedellä ja kuivaa
-voitele liikkuvat osat ja akseli esim. CRC aseöljyllä(minulla ko. öljy toimii hyvin)
-tarkista vielä että siinä epäkeskossa liukuvarressa ei ole kynnyksiä mihin EGR:ä voi jumitaa.
-asenna takaisin käännetyssä järjestyksessä.
Tuo sähköinen EGR:ä on sitten ihan viimeinen keksintö jonka "yläkerta" on meille antanut. Sinulla on luultavasti kaiken lisäksi imusarja niin täynnä paskaa että jumittaa jo sen takia. Kannattaa ehdottomasti kokeilla käsipelillä että venttiili toimii eikä jumita kun olet asentanut sen puhdistuksen jälkeen. Jos jumittaa vielä silloin niin ihan käsin vaan renkuttaa sitä "epäkeskomekanismiä" kunnes venttiilin aukeaa käsivoimin ja sulkeutuu jousen avustuksella.
Tässä kuvatut toimenpiteet eivät sitten ole korjaustoimenpiteitä. lähinnä vain ns. hätäapu. Ainoa tapa päästä ongelmasta on puhdistaa se imusarja.
Omassa Tid:issä on tätä samaa vaivaa ja koskaan ei ole tarvinnut vaihtaa EGR venttiiliä, puhdistus on aina auttanut ja laiskuuttani en ole imusarjaa puhdistanut. EGR ongelmat näyttäisivät ainakin minun kohdalla ajoittuvan talvikauteen, koskaan ei ole ko. ongelma kesällä vaivannut.
Toivottavasti tästä oli jotain apua, foorumilta löytyy haulla paljon kirjoituksia tästä.
Tässä "pika"ohje ongelman korjaamiseksi jos kyseessä se sähköinen versio EGT:ästä.
-moottorin musta suojamuovi pois
-tuki 2 kpl EGR:n vesiletkua, esim varovasti lukkopihdeillä
-irroita sähköliitin
-irroita 2 kpl EGR:än kiinnityspulttia
-irroita varovasti venttiilin harmaa suojamuovi
-pese venttiilin nokeentunut osa uuninpesuaineella, huuhtele vedellä ja kuivaa
-voitele liikkuvat osat ja akseli esim. CRC aseöljyllä(minulla ko. öljy toimii hyvin)
-tarkista vielä että siinä epäkeskossa liukuvarressa ei ole kynnyksiä mihin EGR:ä voi jumitaa.
-asenna takaisin käännetyssä järjestyksessä.
Tuo sähköinen EGR:ä on sitten ihan viimeinen keksintö jonka "yläkerta" on meille antanut. Sinulla on luultavasti kaiken lisäksi imusarja niin täynnä paskaa että jumittaa jo sen takia. Kannattaa ehdottomasti kokeilla käsipelillä että venttiili toimii eikä jumita kun olet asentanut sen puhdistuksen jälkeen. Jos jumittaa vielä silloin niin ihan käsin vaan renkuttaa sitä "epäkeskomekanismiä" kunnes venttiilin aukeaa käsivoimin ja sulkeutuu jousen avustuksella.
Tässä kuvatut toimenpiteet eivät sitten ole korjaustoimenpiteitä. lähinnä vain ns. hätäapu. Ainoa tapa päästä ongelmasta on puhdistaa se imusarja.
Omassa Tid:issä on tätä samaa vaivaa ja koskaan ei ole tarvinnut vaihtaa EGR venttiiliä, puhdistus on aina auttanut ja laiskuuttani en ole imusarjaa puhdistanut. EGR ongelmat näyttäisivät ainakin minun kohdalla ajoittuvan talvikauteen, koskaan ei ole ko. ongelma kesällä vaivannut.
Toivottavasti tästä oli jotain apua, foorumilta löytyy haulla paljon kirjoituksia tästä.
Moro
Imusarjan putsasin pari viikkoa sitten. Oli sontaa! Tuota venttiiliä en saanut irti siitä komplexista, eli sen putsaaminen ei ollut ihan täydellinen operaatio. Muovikannen alta pääsee koittamaan ja se kara jumittaa auki asentoon.
Ilmeisesti se mokkula lähtee irti, kun nuo kaksi pulttia on pois ja koittaa vääntää esim miljoonapihdeillä se kiertäen irti. En ulskaltanut sitä tehdä.
Onko tuossa jotakin elektroniikkaa? tarkastusta? Jos ei niin ei muutaku sokee lätkä sinne loppuu se sotkeminen. Mä laitan joka pirssistä tuon tukkeeseen samantien kun tollanen tulee eteen. Ihan turha kampe...
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
V-M kirjoitti:Onko tuossa jotakin elektroniikkaa? tarkastusta? Jos ei niin ei muutaku sokee lätkä sinne loppuu se sotkeminen. Mä laitan joka pirssistä tuon tukkeeseen samantien kun tollanen tulee eteen. Ihan turha kampe...
V-M
On elektroniikkaa, eli ei onnistu.
Lujassa on. EI irtoa. Oon hakannu pienellä moskalla sinne laipan väliin meisselia, talttaa ja puukkoa
Mitäs jos poistaa tuon karan ja säätömoottorin välisen mekaanisen kytkennän, silloin se moottori pääsee kääntymään mutta venttili pysyy kiinni? Silloin se ei tiedä missä asennossa se itse venttili on ja moottori säätää tyytyväisenä.
V-M kirjoitti:Onko tuossa jotakin elektroniikkaa? tarkastusta? Jos ei niin ei muutaku sokee lätkä sinne loppuu se sotkeminen. Mä laitan joka pirssistä tuon tukkeeseen samantien kun tollanen tulee eteen. Ihan turha kampe...
V-M
On elektroniikkaa, eli ei onnistu.
Lujassa on. EI irtoa. Oon hakannu pienellä moskalla sinne laipan väliin meisselia, talttaa ja puukkoa
Mitäs jos poistaa tuon karan ja säätömoottorin välisen mekaanisen kytkennän, silloin se moottori pääsee kääntymään mutta venttili pysyy kiinni? Silloin se ei tiedä missä asennossa se itse venttili on ja moottori säätää tyytyväisenä.
Janne
Ohjausjärjestelmä tutkii ilmamassan muuttumista, joten sytyttää vikavalon.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Juu, älä vaan yritä tunkea mitään sinne laipan ja imusarjan väliin. koita saada se venttiili pyörähtämään vähäsen niin saat sen sitten nitkutettua irti. Itse käytän tällaisessa hommassa messinkituurnaa(halk. 15 mm) ja 3 kg lekaa. Pehmeä tuurna varmistaa sen että mitään ei mene rikki, messinki kun on pehmeää.
Juu, älä vaan yritä tunkea mitään sinne laipan ja imusarjan väliin. koita saada se venttiili pyörähtämään vähäsen niin saat sen sitten nitkutettua irti. Itse käytän tällaisessa hommassa messinkituurnaa(halk. 15 mm) ja 3 kg lekaa. Pehmeä tuurna varmistaa sen että mitään ei mene rikki, messinki kun on pehmeää.
Joo, pitää koittaa saada se pyörähtämään vähän. Piti vaan kursia pirssi kasaan aamulla, että pääsi käymään kylillä. Homma jatkuu kohta. Mutta lujassa se tosiaan on. Ikään kuin vulkanoituneet yhteen.
Vai oliko tähän joku korjauskonsti? Se siis jumittaa ja helikopteri valo syttyy ajoittain.
Jumittaa auki asentoon, kun kädelläkin koittaa.
Janne
Tilasin Ebaystä ja maksaa vähän alle 300 ekua kuluineen.
Vanhaa en ole saanut lekallakaan vielä irti...
Ootellaan uutta osaa ensin.
Paska värkki sanon minä, tuo EGR.