Eikös se Saabin oma systeemi jostain 80-luvun alusta ollut nimenomaan turbon eteen suihkuttava. Plussaa on se, että erillistä pumppua ei tarvita, vaan säiliön voi paineistaa ahtopaineella. IC:n kanssa ei kannata käyttää, taikka cooleri on pian vettä puolillaan ja joutuu siitä loiskeina männän päälle
Oikein käytettynä vesi/metanoliruisku on hyvä juttu, eikä mikään coolerin viilennys kuitenkaan tarjoa samoja etuja.
Kompuran imupuolelta ruiskuttavat systeemit aiheuttavat paljon vähemmän riskejä, jos käytetään kunnollista suutinta, joka hajottaa ruiskun sumumaiseksi - pienemmät pisarat, pienempi massa per siipiin osuva hiukkanen. Jos käyttää jotain "piltema suihkupullo" suutinta, niin ihan eri juttu. Ja kyllähän ne Saabillakin homman toiminnan varmaan testasi melko hyvin ennenkuin laittoivat myyntiin ympäri maailmaa...
Tossa tulikin jo kommenttia, että cooleriin kertyis vettä jos pruutta ennen turboa. Koska välijäähy tulee jatkossakin toki olemaan niin taitaa olla ainut vaihtoehto laittaa painepuolelle.
Lähinnä toi pumppu muodostuu ongelmaksi hintansa vuoksi.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Taisin johonkin jo laittaakkin asiasta mutta laitan vielä tuon pumpun voi myös "tehdä" ihan ajovalo pesurin pumpusta (siis paine mallisista) niissä kun painetta tulee n.5bar. Ei ole pahankaan hintainen jos sattuu uudehkon purkuauton löytämään.
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Toinen ja kestävämpi vaihtoehto on vastaava jatkuvaan käyttöön tehty pumppu. Niitä myydään esim venetarvikeliikkeissä bensan ja naftan siirtopumpuiksi sekä vesipumpuksi käyttövesi- ja jäähdytyssysteemeihin. Biltemastakin sellaisen saa, itse käytin menestyksekkäästi Bilteman pumppua, mutta jotkut saanevat siitä hengenahdistusta ja tavitsevat välttämättä samanlaisen kalliimman
Lampunpesimen pumpuista Cherryn pumppu on melko jytevä peli, eikä varmasti maksa romarilla montaa euroa ja ei ole vaikea löytää.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Jussi kirjoitti:Toinen ja kestävämpi vaihtoehto on vastaava jatkuvaan käyttöön tehty pumppu. Niitä myydään esim venetarvikeliikkeissä bensan ja naftan siirtopumpuiksi sekä vesipumpuksi käyttövesi- ja jäähdytyssysteemeihin. Biltemastakin sellaisen saa, itse käytin menestyksekkäästi Bilteman pumppua, mutta jotkut saanevat siitä hengenahdistusta ja tavitsevat välttämättä samanlaisen kalliimman
Lampunpesimen pumpuista Cherryn pumppu on melko jytevä peli, eikä varmasti maksa romarilla montaa euroa ja ei ole vaikea löytää.
Mikä Bilteman tuotekoodi? Kuinka monen barin paineen se pumppu tekee?
Itse ostin Motonetista lampunpesurin pumpun ja se oli vielä jossain kehuttu Boschin malli. Pyh, tuliko sillä edes kunnolla kahta baria.
Jussi kirjoitti:Toinen ja kestävämpi vaihtoehto on vastaava jatkuvaan käyttöön tehty pumppu. Niitä myydään esim venetarvikeliikkeissä bensan ja naftan siirtopumpuiksi sekä vesipumpuksi käyttövesi- ja jäähdytyssysteemeihin. Biltemastakin sellaisen saa, itse käytin menestyksekkäästi Bilteman pumppua, mutta jotkut saanevat siitä hengenahdistusta ja tavitsevat välttämättä samanlaisen kalliimman
Missään en ole nähnyt >5 bar tuottavaa pumppua Suomessa alle satasella, nuo bilteman yms. pumput tuottavat jotain 1b luokkaa paineita (kunnes toisin todistetaan). Nämä motonetin listalla olevat mystiset painepesurinpumput ovat kyllä kiinnostavia, joku voisi ostaa ja mitata? :)
mcfeast kirjoitti:Missään en ole nähnyt >5 bar tuottavaa pumppua Suomessa alle satasella, nuo bilteman yms. pumput tuottavat jotain 1b luokkaa paineita (kunnes toisin todistetaan).
Jos tuo 5 bar on jostain syystä kynnyskysymys niin vaikeaksi menee.
Oikeasti kynnyskysymys on virtaus/paine-ero/suutin kombinaatio. Tarkoitus on on saada aikaiseksi vesisumu, ei varsinaisia pisaroita. Mitä pienempi pisarakoko samalla veden tilavuusvirralla, sitä paremmin vesiruisku hoitaa hommansa. Kuinka paljon painetta pumpulla tarvitaan mahdollisimman pienen pisarakoon saavuttamiseksi taas riippuu suuttimesta ja ahtopaineesta.
Nimellisjännitteellä ja virralla esim Bilteman molemmat messinkipesäiset pumput pystyvät antamaan hieman yli 3 bar paineen nimellisvirtauksella. Yhden barin ahtopaineella tuosta jää pari baria paine-eroksi suuttimen yli... siitä haarukoidaan mahdollisimman pienen pisarakoon antava suutin tuolla paineella ja halutulla virtauksella.
-Jussi-
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Ja minkä kokoista suutinta olette käyttäneet? Sen koon arvionti minulle se lienee vaikein paikka.. Tosin se ei lienee kovin tarkka siitä ole, kuhan ei ämpärikaupalla sitä vettä sinne työnnä..
Tama kirjoitti:Ja minkä kokoista suutinta olette käyttäneet? Sen koon arvionti minulle se lienee vaikein paikka.. Tosin se ei lienee kovin tarkka siitä ole, kuhan ei ämpärikaupalla sitä vettä sinne työnnä..
Kunpa voisi käyttää ruiskun suutinta ja pumppua. Tällöin homma kannattaisi
tehdä niin että vesimetanolisuutin on samankokoinen kuin bensasuutin ja
sitä auotaan myös samaan tahtiin. Näin veden määrä olisi 25% bensan määrästä.
Jostain jäänyt mieleen sellainen peruslähtöarvo kuin 300 ml/min.
mcfeast kirjoitti:Olen käsittänyt, ettei alle viiden baarin saa sopivan hienoa sumua. Mistäs puljusta mahtaisi saada pikkupaineilla hienoa sumua antavia suuttimia?
Ei taida oikein olla muuta vaihtoehtoa kuin öljypolttimen suuttimet ja niitä saa rautakaupoista.
Ilmankostutus- ja pölynsidontasuuttimet kävisivät myös, mutta saatavuus on huonompi ja hinta pomppaa ylös.
Noiden pumppujen kanssa touhutessa kannattaa muistaa että ne ovat syrjäytyspumppuja, eli pumppu ähkyää painetta niin kauan kunnes joku paikka pettää (sulake, siipipyörä, pesä, moottori palaa). Eli jos suutin on kovin pieni verrattuna pumpun nimellispaineeseen ja tuottoon niin kannattaa laittaa kuristin (esim 1/8" pneumatiikka neulaventtiili) pumpun rinnalle ja palauttaa sen läpi osa tuotosta pumpun imupuolella. Tuota kuristinta ruuvailemalla voi sitten samalla katsoa paineen vaikutusta sumun laatuun ja määrään.
Painetta saa pienellä moottorin ylikuormituksella todennäköisesti ihan riittävästi.
-Jussi-
Ex Saab 900, 9000, 9-5
mcfeast kirjoitti:Olen käsittänyt, ettei alle viiden baarin saa sopivan hienoa sumua. Mistäs puljusta mahtaisi saada pikkupaineilla hienoa sumua antavia suuttimia?
Ei taida oikein olla muuta vaihtoehtoa kuin öljypolttimen suuttimet ja niitä saa rautakaupoista.
Ilmankostutus- ja pölynsidontasuuttimet kävisivät myös, mutta saatavuus on huonompi ja hinta pomppaa ylös.
Maataloudessa käytettävät torjunta-ainesuuttimet käy kuulemma myös. Itsellä ei ole niistä tosin mitään kokemusta, eli saatavuus ja hinta?
Lisäksi tietysti voi kokeilla kaasarin suuttimia. Niitä ainakin saa sitten vaikka mitä kokoa ja sumun pitäisi olla riittävän hienoa.
mikan kirjoitti:Maataloudessa käytettävät torjunta-ainesuuttimet käy kuulemma myös. Itsellä ei ole niistä tosin mitään kokemusta, eli saatavuus ja hinta? t. Mika
Näin on....
Täälä se jo on koottuna koko systeemi....
Jussi kirjoitti:Jos tuo 5 bar on jostain syystä kynnyskysymys niin vaikeaksi menee.
Oikeasti kynnyskysymys on virtaus/paine-ero/suutin kombinaatio. Tarkoitus on on saada aikaiseksi vesisumu, ei varsinaisia pisaroita.
Olen käsittänyt, ettei alle viiden baarin saa sopivan hienoa sumua. Mistäs puljusta mahtaisi saada pikkupaineilla hienoa sumua antavia suuttimia?
No kyllähän sitä auton suutinkin pärjää 2.5bar ja ihan hyvin pelaa. Noita vaparin suuttimia olen testannut 0.8 bar paineellakin ja vieläkin näyttää kohtuulliselta sumu.
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135