Kauhutarina

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2682
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Kauhutarina

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Kun kampiakseli asentoanturi simahtaa, niin mitä silloin EI kannata tehdä...startata akkua tyhjäksi :idea:

Tämmönen tapaus oli hinattu kaverin pajalle. Asentoanturi oli uusittu, mutta auto ei edelleenkään käynnistynyt muuten kuin välillä hörähtäen. Sama tulos toisella sytkäkasetilla.
Kokeiltiin tulppien kuntoa, vain yksi neljästä antoi edes silloin tällöin kipinää. Uusilla tulpilla saatiin käyntiin mutta heti huomattiin että käy raskaasti ja todella rikkaalla. Etsittiin vikaa sieltäsuntäältä, eikä mitään sen selvenpää löytynyt kuin että öljyn seassa on PALJON bensaa, koska huohotinletkut irroittamalla käynti parani jonkun verran > oli siis starttailtu ihan huolella > öljyt vaihtoon.

Soitin jo Kimmollekin, että voisko olla ECU-vika > ei vois.
Mutta ei se puhelu silti hukkaan mennyt. Auto oli ohjelmoitu ja SID aukaistu, josta ensin huomattiin Pinl napottaa nollilla koko ajan ja lambda-anturi taas tapissaan 2500 > molemmat siis täysin mykkinä. AD85 ja CA85 näytti 850...ei siis ihme että bensalla kävi rikkaalla.

Tällä hetkellä auto käy jo hyvin jostain jääneellä vanhalla ja laiskalla lambdalla, mutta CA85 kuitenkin on jo 200 tienoilla. Mutta nyt herjaa jo kaakoslambda vikaakin.

Että tuli sille innokkaalle starttailulle vähän hintaa, saas nähä mitä katti sanoo...

Saldona siis tällä hetkellä se asentoanturi, tulpat, paineanturi ja ainakin 1-lambda + muutama tunti korjaamo aikaa.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Kauhutarina

Viesti Kirjoittaja Hook »

Ja sitten se katti taisi unohtua listalta..? :roll:
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2682
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Kauhutarina

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Katin kohtalo selviää kunhan saadaan uusi lambda paikoilleen ja päästään pakokaasutestiin.
Uusi paineanturi tais muuten olla reilun 400€ hintainen, onneksi oli käytetty osa laittaa paikoilleen :D
rami22

Re: Kauhutarina

Viesti Kirjoittaja rami22 »

kun muistaa alussa rauhassa lämmitellä katin (tyhjäkäynti) ja mielummin puhaltaa paineilmalla lambdan reiästä ylimääräiset pois niin ei hätää hajoamisesta.
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Kauhutarina

Viesti Kirjoittaja Raser »

CDTA kirjoitti:Kun kampiakseli asentoanturi simahtaa, niin mitä silloin EI kannata tehdä...startata akkua tyhjäksi :idea:
Selevä!

...mutta mistä tietää että kampiakselin asentoanturi on simahtanut?
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kauhutarina

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Suihkuttaako ruiskut umpimähkään vaikka pyörimistietoa ei saada starttauksen aikana? Koneen liottelu bensalla lienee alkanut jo muiden antureiden temppuillessa. Etanolikartan mukaan syöttänyt bensaa. Rikkaalla siis ja rajusti.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Kauhutarina

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei suihkuta. Ja kampiakselin asentoanturin toimivuuden näkee heti startatessa siitä että SID infossa ei kierrosluku nouse.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
KaS
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 09:09
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Kauhutarina

Viesti Kirjoittaja KaS »

Raser kirjoitti:
CDTA kirjoitti:Kun kampiakseli asentoanturi simahtaa, niin mitä silloin EI kannata tehdä...startata akkua tyhjäksi :idea:
Selevä!

...mutta mistä tietää että kampiakselin asentoanturi on simahtanut?
Ei sitä tarvitse tietääkään, mutta jos kikotin ei käynnisty muutamalla järkevällä starttauksella niin ei se käynnisty, vaikka sahaisi akun tyhjäksi ja vaikkapa apuvirralla vielä sen jälkeen startin hajalle, tällöin vika saattaa olla esim. asentoanturissa joten vikakoodien luku on ensisijaisesti järkevä vaihtoehto.
Clr'd for Takeoff
Saab 90 -87 , Saab 900i -88
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1748
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Kauhutarina

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Viallinen asentoanturi ei välttämättä anna vikakoodia ainakaan omien kokemusten mukaan. Mutta pyörimistietoa ei ECU:lle tule startatessa, tuosta sen näkee pommin varmasti.
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2682
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Kauhutarina

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Mertmi kirjoitti:Suihkuttaako ruiskut umpimähkään vaikka pyörimistietoa ei saada starttauksen aikana? Koneen liottelu bensalla lienee alkanut jo muiden antureiden temppuillessa.
jcarlson kirjoitti:Ei suihkuta.
Niin tosiaan :idea:
Mitäs raati on mieltä sellaisesta teoriasta että lambdan sekoilu on vienyt tulpista parhaan terän pois. Kylmäkäynnistyksessä seos on ollu vielä rajummin rikkaalla kuin käyntilämpimänä, tulpat on hukkuneet bensaan ja pimentyneet lopullisesti.
Asentoanturissa ei siis välttämättä olisi ollutkaan mitään vikaa.
Paineanturi on varmaankin saanut siipeensä kun imusarjassa on possahtanut.

Muoks. Onnea jcarlson! Kohta on 8000 täynnä :wink:
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kauhutarina

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Olikohan CE -valoa poltellut ennen lopullista tenkkapoota? Jotkut vaan ei usko niitä varoitusvaloja kojelaudassa...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2682
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Kauhutarina

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Ei ollu ainakaan puhetta että olis varoitellu mitenkään, ajettu vain parkkiin ja seuraavalla startilla ei sitten lähtenytkään käyntiin.
nateliini
"Tuplakaasari"
Viestit: 65
Liittynyt: Ti Maalis 10, 2009 20:28

Re: Kauhutarina

Viesti Kirjoittaja nateliini »

Itselläni kampiakselin asentoanturin vikaa ei meinattu "merkkikorjaamossa" löytää millään. 9-5 (vm.-99) oli jättänyt tien päälle liikennevaloissa ja hinattu korjaamolle, jossa vikaa etsittiin ja etsittiin. Oli pari päivää pajalla ja oli kytketty yhtä sun toista mittaria siihen ja ajettu. Välillä käynnistyi, välillä ei, välillä toimi ihan hyvin. Eivät löytäneet mitään vikakoodia. Aikanaan foorumilla kyselin ja kampiakselin asentoanturia viisaat ehdottivat. Kerroin siitä korjaamolle ja parin tunnin päästä soittivat ja kertoivat, että vaihdettu, nyt toimii. Ja toimihan se, mutta vikaa ei siis korjaamo itse löytänyt ennen kuin vinkkasin saamastani vikadiagnoosista. Sellainen tapaus se oli kohdallani.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13466
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Kauhutarina

Viesti Kirjoittaja AZP »

jcarlson kirjoitti:Ja kampiakselin asentoanturin toimivuuden näkee heti startatessa siitä että SID infossa ei kierrosluku nouse.
Kolkissa ainakin asentoanturi simahtaneena SID infossa oli rpm:ssä elämää startatessa. Ei näyttänyt välttämättä oikein, mutta nollassa luku ei pysynyt. Vahvistin kaupan pihalle simahtaneelle autolle tekemäni pikadiagnoosin hakemalla kaupan roskiksesta tyhjän oluttölkin, hanasta kylmää vettä tölkkiin ja kumosin sen anturin päälle. Anturin jäähdytys auttoi ja matka jatkui kotiin, jossa anturi vaihtui samana iltana uuteen.

Mitään valoja ei tämän episodin aikana vilkkunut mittaristossa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Kauhutarina

Viesti Kirjoittaja Hook »

Jos anturi ehjä, niin rpm pyörii 150...200 nurkilla startatessa. Jos vialla, niin näyttää 10rpm tienoilla, eikä käynnisty.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Vastaa Viestiin