Pakosarjanpinnanpultti
Pakosarjanpinnanpultti
Elikkä pakosarjanpinnanpultti on katkennut juuresta, kuinka syvälle uskaltaa porata auki? Vai onko mitään muuta kikkaa kun auto käy tyhjäkäynnillä epätasaisesti ja paikallaan kun on niin sisälle tulee hirveä pakokaasun haju.
Re: Pakosarjan pinnapultti
en varma mitä aukiporaamisella tarkoitat. mutta jos ei ikinä vastaavaa hommaa tehnyt, niin en kehoittaisi omalla harjoittelemaan.
asiallinen keskitys ja laatuluokan uloskiertokalu syytä olla. jos ei siten lähde, niin hyvin keskitetystä porauksesta voi sitten jatkaa poraten lähes koko jämän pois, loput irtokierteet sitten ronkkimalla ja tapilla kierre putsaten.
pahimmoillaan vie sitten Helicoil- irtokierteeseen..
jos tyrii ja menettää keskiön ja pora lipsuu osittain pehmeään alumiiniin, niin sitä ei taida pirukaan korjailla, ainakaan halvalla
asiallinen keskitys ja laatuluokan uloskiertokalu syytä olla. jos ei siten lähde, niin hyvin keskitetystä porauksesta voi sitten jatkaa poraten lähes koko jämän pois, loput irtokierteet sitten ronkkimalla ja tapilla kierre putsaten.
pahimmoillaan vie sitten Helicoil- irtokierteeseen..
jos tyrii ja menettää keskiön ja pora lipsuu osittain pehmeään alumiiniin, niin sitä ei taida pirukaan korjailla, ainakaan halvalla

900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: Pakosarjanpinnanpultti
poraamisen lyhyt oppimäärä::
joskus jämät eivät ole tiukassa, eli dremelillä voisi noviisikin viillon vetää ruuvimeisseliä varten ( pahemmin pohjia pilaamatta
), sekin pitää saada keskeisesti mahdollisia jatkoporauksia varten.
poratessa ei saa ahnehtia, ettei pora katkea, koska silloin peli on likimain menetetty, poraa pitää nostaa välillä ylös, jotta lastut poistuvat, katkeamisvaara vähenee. jotain porausnestettä myös syytä käyttää jäähdyttämään esim jotain öljymäistä CRC jne, koska pultit ovat suht kovia = poran kärjen ylikuumenemisvaara ( jolloin kärki palaa ja pora ei enää leikkaa)
marssijärjestys, varsinkin jos käsivaralla poraa::
- ensin pinnan plaanausta ja sitten söörnärillä eli pistepuikolla keskiöpiste.
- Poraus:: ensin n. 3 mm poralla pelkkää keskiöreiän yritystä
- sitten esim 4 mm poralla keskiöreiän mahdollista parantelua = vinoon porausta ( kaikki edellienn vain n. 2-3 mm syvyydellä)
- sitten varsinainen poraus. n. 4-- 5 mm poralla ( ovat riittävän jämäköitä etteivät katkea jos ei ahnehdi, mutta painuvat suht pienellä voimalla)
- sitten uloskiertokaran vaatimalla täsmäkokoisella poralla
- jos ei uloskierto onnistu, niin seuraavaksi hieman pulttikierteen sydänhalkaisijaa pienemmällä poralla ( huomioi nyt poraamasi epäkeskeisyys, ettei menetetä perusaineen kierrettä). tarkoitus siis poistaa vain pinnapultin kierre
- jos edelliset menee pieleen , niin seuraavaksi Helicoil- "irtokierteen" vaatimalla poralla
jotta sellaista on "aukiporaus"
hätäillen ei tule kuin ::.sanonko mitä.... pöksyyn ??
---------
joskus jämät eivät ole tiukassa, eli dremelillä voisi noviisikin viillon vetää ruuvimeisseliä varten ( pahemmin pohjia pilaamatta

poratessa ei saa ahnehtia, ettei pora katkea, koska silloin peli on likimain menetetty, poraa pitää nostaa välillä ylös, jotta lastut poistuvat, katkeamisvaara vähenee. jotain porausnestettä myös syytä käyttää jäähdyttämään esim jotain öljymäistä CRC jne, koska pultit ovat suht kovia = poran kärjen ylikuumenemisvaara ( jolloin kärki palaa ja pora ei enää leikkaa)
marssijärjestys, varsinkin jos käsivaralla poraa::
- ensin pinnan plaanausta ja sitten söörnärillä eli pistepuikolla keskiöpiste.
- Poraus:: ensin n. 3 mm poralla pelkkää keskiöreiän yritystä
- sitten esim 4 mm poralla keskiöreiän mahdollista parantelua = vinoon porausta ( kaikki edellienn vain n. 2-3 mm syvyydellä)
- sitten varsinainen poraus. n. 4-- 5 mm poralla ( ovat riittävän jämäköitä etteivät katkea jos ei ahnehdi, mutta painuvat suht pienellä voimalla)
- sitten uloskiertokaran vaatimalla täsmäkokoisella poralla
- jos ei uloskierto onnistu, niin seuraavaksi hieman pulttikierteen sydänhalkaisijaa pienemmällä poralla ( huomioi nyt poraamasi epäkeskeisyys, ettei menetetä perusaineen kierrettä). tarkoitus siis poistaa vain pinnapultin kierre
- jos edelliset menee pieleen , niin seuraavaksi Helicoil- "irtokierteen" vaatimalla poralla
jotta sellaista on "aukiporaus"

hätäillen ei tule kuin ::.sanonko mitä.... pöksyyn ??

---------
Viimeksi muokannut stara, La Maalis 15, 2014 19:43. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: Pakosarjanpinnanpultti
Jos oikein haluaa hifistellä, niin poraa vasenkätisillä terillä, silloin ei ainakaan vedä pinnapulttia enempää jumiin poralla.
Poranterän tai vastakierretapin katkaiseminen aiheuttaa yleensä suuren harmituksen, eli ohjuri on hyvä olla poratessa ja halvat vastakierretapit kannattaa jättää kauppaan...
Poranterän tai vastakierretapin katkaiseminen aiheuttaa yleensä suuren harmituksen, eli ohjuri on hyvä olla poratessa ja halvat vastakierretapit kannattaa jättää kauppaan...
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-5TID_04 X1/9
Re: Pakosarjanpinnanpultti
joo, ei niillä kartiomaisilla vastakierretapeilla ainakaan tosipaikan tullen tee mitään, Biltemassa löytyy ammattitason kaltainen satsikin, laadusta tosin ei ole kokemusta..
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: Pakosarjanpinnanpultti
Bilteman irrotussarja:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 27#p742827
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 27#p742827
Re: Pakosarjanpinnanpultti
Ne on yhden pakosarjan kokemuksella pirun tiukassa ne pultit, ja ahdas paikka tehdä.
ng900T 3d SE -94 (kr), ng9-3 sedan 1.8t A Linear -07 (vaimon), Transit l2h1 300m180 -12 (ka)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
Re: Pakosarjanpinnanpultti
mitään haratsujen surkeita pinnapultteja noihin ei saa laittaa, ne hilseilevät ja jumittuvat hetkessä ja niiden lujuusluokka on usein ihan surkea.
laadukkaat ovat ymmärtääkseni kunnolla kuuma- hilseilemättömäksi seostettua kamaa ja lujuuttakin löytyy.
kerran ostin haratsusta ja oli muistaakseni lujuusluokka 4.6, eli surkeinta mahdollista automaattisorvin rautaa... luulin ettei tuollaista sotien aikaista kuraa enää mistään saakaan, mutta vinkuintiasta vissiin löytyy.
Älkää hyvät aseveljet vaan sellaiseen retkahtako, ehkä saabilta tai muusta merkkikaupasta sais orkkista
laadukkaat ovat ymmärtääkseni kunnolla kuuma- hilseilemättömäksi seostettua kamaa ja lujuuttakin löytyy.
kerran ostin haratsusta ja oli muistaakseni lujuusluokka 4.6, eli surkeinta mahdollista automaattisorvin rautaa... luulin ettei tuollaista sotien aikaista kuraa enää mistään saakaan, mutta vinkuintiasta vissiin löytyy.
Älkää hyvät aseveljet vaan sellaiseen retkahtako, ehkä saabilta tai muusta merkkikaupasta sais orkkista
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2026
- Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
- Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
- Viesti:
Re: Pakosarjanpinnanpultti
Näitä pinnapultteja ei poisteta poraamalla. Menee vaan kansi paskaks.
Itse hitsaan siihen katkeneseen migillä materiaalia kunnes on taasopinnas ja sit hitsaan siihen M8 mutterin mitä lähen vääntää auki.
Se pinnapultti ei ole kireellä siel vaan se on ihan vaan menny poikki johtuen lämpövaihteluista.
Itse hitsaan siihen katkeneseen migillä materiaalia kunnes on taasopinnas ja sit hitsaan siihen M8 mutterin mitä lähen vääntää auki.
Se pinnapultti ei ole kireellä siel vaan se on ihan vaan menny poikki johtuen lämpövaihteluista.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Re: Pakosarjanpinnanpultti
Eiköös se lämmönvaihtelu sen kireytä? Ja silloinhan se on kylmä kun sitä pois koitetaan.
ng900T 3d SE -94 (kr), ng9-3 sedan 1.8t A Linear -07 (vaimon), Transit l2h1 300m180 -12 (ka)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2026
- Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
- Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
- Viesti:
Re: Pakosarjanpinnanpultti
Siis lämpövaihtelu hauristaa sen pinnapultin ja siten se katkeaa. Ei se edellenkään ole kireellä siellä ellei joku ole hampaat irves kahden mutterin kaa kiristänyt sitä pohjaan jolloin kyllä jo Alu-kannesta korkkais jengat.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ