Kiistä - voiko kytkintä tontussa säätää vai ei?
Kiistä - voiko kytkintä tontussa säätää vai ei?
Työpaikalla tuli kiista voiko kytkintä säätää jos on kyseessä hydraulinen työsylinteri jne. Ja jos voi niin voisitteko valaista - miten?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Kiistä - voiko kytkintä tontussa säätää vai ei?
Ei voi.
#4754 -02 9-5 tomaattifarmari, ex. -95 9000 Aero
Pikselikorjausta ja muuta remppa-apua 040-4808538
Pikselikorjausta ja muuta remppa-apua 040-4808538
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Kiistä - voiko kytkintä tontussa säätää vai ei?
Hydraulisesti toimivia laitteita voidaan kyllä säätää.
( esim..nopeus.paine.. )
Mutta en keksi järkevää syytä,miksi tässä tapauksessa pitäisi säätää..?
( esim..nopeus.paine.. )
Mutta en keksi järkevää syytä,miksi tässä tapauksessa pitäisi säätää..?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Kiistä - voiko kytkintä tontussa säätää vai ei?
Ei edes poljinta sylinteriin nähden voi säätää (joku jenga?)?
Sitten ihan oma kyksymys. Mitä tehdä jos kytkin ääntää kun se on pohjaan polkastu? Sitten kun on vaihde päällä ja kytkin päästetty ei mitään ääntä. Joku hydraulinen laakeri laulaa? Onko tilanne sellainen että kohta toi leviää? Mitä asialle kannattaa tehdä? Onko jotain halpaa ja helppoa konstia ensin kokeilla?
Sitten ihan oma kyksymys. Mitä tehdä jos kytkin ääntää kun se on pohjaan polkastu? Sitten kun on vaihde päällä ja kytkin päästetty ei mitään ääntä. Joku hydraulinen laakeri laulaa? Onko tilanne sellainen että kohta toi leviää? Mitä asialle kannattaa tehdä? Onko jotain halpaa ja helppoa konstia ensin kokeilla?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Kiistä - voiko kytkintä tontussa säätää vai ei?
Vaikuttaisi kytkimen painelaakerin ääneltä.
Helppoa konstia ei välttämättä ole. Laakerin voitelukaan ei taida onnistua, mutta voihan sitäkin kokeilla. Vaarana on öljyn joutuminen väärään paikkaan, jolloin kytkin alkaa luistaa, tosin eihän sen pitäisi vauhtipyörän puolelle päästä.
Helppoa konstia ei välttämättä ole. Laakerin voitelukaan ei taida onnistua, mutta voihan sitäkin kokeilla. Vaarana on öljyn joutuminen väärään paikkaan, jolloin kytkin alkaa luistaa, tosin eihän sen pitäisi vauhtipyörän puolelle päästä.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Re: Kiistä - voiko kytkintä tontussa säätää vai ei?
Voisiko tuo vinkuminen johtua myös työ/pääsylinterin viallisuudesta? Jos on pitempään ajettu vuotavalla järjestelmällä/kytkin ei ole irroittanut kunnolla...
Itellä kerran rupesi tuollaista vinkunaa pitämään ja pikkuhiljaa irrotti huonommin ja huonommin, kunnes eräänä aamuna ei saanu enää vaihteita päälle. Auto maksoi vähemmän kuin kytkinpaketti, niin tuli sitten purettua varaosiksi, eikä tullut tutkittua missä vika oli...
Itellä kerran rupesi tuollaista vinkunaa pitämään ja pikkuhiljaa irrotti huonommin ja huonommin, kunnes eräänä aamuna ei saanu enää vaihteita päälle. Auto maksoi vähemmän kuin kytkinpaketti, niin tuli sitten purettua varaosiksi, eikä tullut tutkittua missä vika oli...
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
Re: Kiistä - voiko kytkintä tontussa säätää vai ei?
Auto ei ole ääntänyt kun oli ajossa. Nyt 3 (2.5 vuoden) seisonnan jälkeen, ääntää. Voiko sinne jotenkin lisätä nestettä (siis kytkimeen, jotta edesauttais tuota hydrauliikan toimintaa edes jotenkin)? Laatikko hikoillut reippaasti (ainakin kun eilen alhaalta katsoin).
Eikö kytkin käytä jarrunestettä? Vai laatin öljyjä? (Joo tiedän, kytkin on mulle mystisempi asia kuin automaattilaatikon momenttimuunnin).
Eikö kytkin käytä jarrunestettä? Vai laatin öljyjä? (Joo tiedän, kytkin on mulle mystisempi asia kuin automaattilaatikon momenttimuunnin).
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
-
- "Kaasari"
- Viestit: 47
- Liittynyt: Ti Maalis 05, 2013 22:51
- Paikkakunta: Pyhäjärvi
Re: Kiistä - voiko kytkintä tontussa säätää vai ei?
Kyllähän siellä jarrunesteet kiertää.
Saab 9000cs 2.0t 1997
Saab 9000cse 2.3T 1996 (ex)
Saab 900 2.0 1990
Saab 9-5 vector 2.3tA 2008
Saab 9000cse 2.3T 1996 (ex)
Saab 900 2.0 1990
Saab 9-5 vector 2.3tA 2008
Re: Kiistä - voiko kytkintä tontussa säätää vai ei?
Jarrunestesäilöstä kytkin sen nesteen ottaa, mutta aika vähäistä se kierto on. Jarrunesteet pitäisi vaihtaa parin vuoden välein, ja yhtä tiuhaan pitäisi muistaa päästää myös kytkimelle uudet nesteet. Joskus tuo kytkinpuoli unohtuu, vaikka jarruja rempattaisiinkin.
Jarrunesteiden vaihto kytkinpiiristä ei muuta painelaakerin toimintaa. Jos laakeri rahisee vanhoilla nesteillä, niin sama jatkuu uusillakin nesteillä. Jarrunesteet on kytkinsylinterissä, painelaakeri on oma suljettu kokonaisuutensa, jossa on uutena ollut omat rasvat sisällä.
Jarrunesteiden vaihto kytkinpiiristä ei muuta painelaakerin toimintaa. Jos laakeri rahisee vanhoilla nesteillä, niin sama jatkuu uusillakin nesteillä. Jarrunesteet on kytkinsylinterissä, painelaakeri on oma suljettu kokonaisuutensa, jossa on uutena ollut omat rasvat sisällä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Kiistä - voiko kytkintä tontussa säätää vai ei?
http://www.youtube.com/watch?v=2q6OCTq_giEpainelaakeri on oma suljettu kokonaisuutensa
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Kiistä - voiko kytkintä tontussa säätää vai ei?
Eikö tuo ole laatikon runko? Eikö siellä ole laatikon öljy? Kannattaiskohan tarkistaa laatikon öljyn tason (vielä kun joku tikkukin on...)?9000CD23T kirjoitti:http://www.youtube.com/watch?v=2q6OCTq_giEpainelaakeri on oma suljettu kokonaisuutensa
Älkää nauratko, en keraakaan ole räpeltänyt laatikon / kytkimen kanssa.

Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Kiistä - voiko kytkintä tontussa säätää vai ei?
On laatikon runko, mutta tuolla kotelossa ei saa olla öljyä.
Sieltä löytyy paineasetelma+kytkinlevy.
http://www.youtube.com/watch?v=NM6vYjZNJO8
Sieltä löytyy paineasetelma+kytkinlevy.
http://www.youtube.com/watch?v=NM6vYjZNJO8
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Kiistä - voiko kytkintä tontussa säätää vai ei?
Vau, kiitos tästä videosta. Alkaa jo hahmottumaan. Eli joo, mulla on toi painelaakeri vähän huonohko jo. En tiedä paraneeko itsestään koskaan, mutta toisaalta tuohan luultavasti voi kestää viellä helkkarin kauan. Iso kokonen laakeri se näytti olevan.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866