Vikako

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
rami191
"Tuplakaasari"
Viestit: 81
Liittynyt: Pe Loka 06, 2006 20:57

Vikako

Viesti Kirjoittaja rami191 »

Saab9000TA 147kw-91,satasen tasakaasulla lievää kuin moottorijarrutusta ei voi sanoa,että olis nykimistä.Tyhjäkäynti hyvä käynnistys ok ja hyökkää suteellisen hyvin täyskaasulla.Vilkkukoodit näyttäs 12231 joka viittaa"Vika käynnistyksen yhteydessä ei kierroslukupulsseja käynnistysmoottorin pyöriessä tai katkos ajon aikana."Mitä tuo sitten suomeksi tarkoittaa,voipi olla,että olis tullut lisääkin vikakoodeja mutta sekos jo niin monta kertaa etten saanut tolkkua.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Vikako

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Miten jarrut,kantaako..?
Omassa ex tontussa oli ainakin takajarrujen kanssa erinäistä ohjelmaa.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vikako

Viesti Kirjoittaja jus »

Korjaamokirjasta:
Huomaa
Jos moottori on koestuksen yhteydessä sammutettuna, saadaan vikakoodi 12231 ensimmäisenä vikakoodina, ts. kierroslukusignaali puuttuu. Pyöritä käynnistysmoottoria n. 5 sekuntia. Jos vikakoodi häviää, sytytyssignaali on OK ja vika on joku muu. Heti kun kuittaus on saatu, päästetään virta-avain takaisin ajo-asentoon ja koestus jatkuu.
Tuossa ei kerrota millainen kuittaus tuossa olisi kierroslukisignaalin löytymisestä luvassa, mutta jokseenkin selkeää on, että 12231 tulee aina. Seuraavat koodit ratkaisevat.
rami191
"Tuplakaasari"
Viestit: 81
Liittynyt: Pe Loka 06, 2006 20:57

Re: Vikako

Viesti Kirjoittaja rami191 »

Koodeja lisää 12111 ja 12112 myös 12242,tämä viimeinen viittais im.mittariin joka vaihdettiin syksyllä silloin kone ei juuri käynyt ollenkaan.Talvi meni hyvin nyt on tullut tuota nykimistä joka tulee koneen lämmetessä ja tasakaasulla.Liekkö tuo 42 viimesyksyn vikakoodi vai nollaantuuko viat akkuirti?Nyt kun irroittaa akunkenkän ch valo sammuu mutta kolmannella käynnistyksellä syttyy.
rami191
"Tuplakaasari"
Viestit: 81
Liittynyt: Pe Loka 06, 2006 20:57

Re: Vikako

Viesti Kirjoittaja rami191 »

Voisko nämä oireet johtua venyyneestä jakoketjusta sama ketju rallattanut 460 tuhatta,jotenki tuntuu ettei se ole sähkövika ei ole nykimistä vaan outoahiipumista vaikka vauhti pysyy satasessa tasakaasulla tuntuu ajoittaan kuin siirappiin ajais.Meinasin jos toi ketju muuttaa ajoitusta hampaanpuolikkaan.Nuo vikakoodit voivat olla viimesyksyn IMM viasta nollausta ei ole tehty jos ei tuo akunirroittaminen sitten tee nollausta.
raimsshi
"Aero"
Viestit: 393
Liittynyt: La Kesä 25, 2011 12:05
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Vikako

Viesti Kirjoittaja raimsshi »

Ettei taas olis tässäkin tapauksessa kyse venttiilinnostajien ääntämisestä jota nakutusanturi luulee nakutukseksi ja sotkee sytkäennakot ym. http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 90&start=0
rami191
"Tuplakaasari"
Viestit: 81
Liittynyt: Pe Loka 06, 2006 20:57

Re: Vikako

Viesti Kirjoittaja rami191 »

No niin nykimiset ja CH-valon polttaminen on vaihteeksi historiaa,talvenhan tuo valo paloi.Sytkäkasetti joka on ollut 10 vuotta peräkontissa paikalleen ja 300 tuhatta ajettu IMM mallia Bosh.Syksyllä vaihdettu Espaniasta hankittu biratti IMM ei sittenkään tainnut olla hyvä ostos (100e).Tänään katsastettu nolla vioilla.Jakoketju odottaa verstaan pöydällä paikalleen uittamista vanhan perässä.
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Vikako

Viesti Kirjoittaja sarka »

Venttiilien kalinoiden pelossa on tullut laitettua joka öljynvaihdon yhteydessä "forte" käsittely tai vastaava. Ainakin yhdestä tonnarista kalinat väheni valtavasti, että ei se huonoakaan tee. Ongelman tosin jo ratkaisit, mutta lätistään silti :D
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3921
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Vikako

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Loppuun virunut ketju myöhäisti sytytystä ja mulla teki myös nykivää moottorijarrutusta tasakaasulla.
Omassa jakopää rempattu 403tkm ja alahammaspyörästä hampaat oli lähes poikki kuluneet joten pelkkä ketju saattaa olla tekohengitystä. Tp-ketju oli myös virunut ja lähti samalla aukaisulla.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Vastaa Viestiin