95 aero
Re: 95 aero
Kyllä kaiken käytän auki, katsotaan sitten mitä kaikkea tuohon pitää uutta hommata. Hoonausjälki oli äkkiseltään hyvä, selviää tarkemmin kun otan öljypohjan irti ja pääsen kiertokankien laakereihin käsiksi.
Kiristäjä oli 19mm pihalla, uusi täysi jakopää satsi on odottamassa kasausta.
Tänään purin venttiilit irti. Pakopuoli oli kyllä ikävän näköinen.. Huomenna tarttee saada pinta putsattua niin näkee onko tuo koneistettava. Varsinkin jakopään puoli oli erityisen paskainen. Kokeilen käsin saada tiiviiksi jos kansi on muuten suora. Jos tarvii plaanauksen niin sitten otan nuo venttiilipaikatkin koneistettuna.
Venttiilinirroittajaa ei ollut lähettyvillä niin kaverin avustuksella rakennettiin sellainen parista hylsystä ja puristimesta.
Venttiilivarrenkumit menee ehdottomasti vaihtoon, kovat olivat.
Kampuran rulla irtosi ihmeellisesti sittenkin ilman väkivaltaa / ulosvetäjiä. Stefa vuotanut, uusi hyllyssä. Torxit hyvin pysyneet kiinni sisällä. Pikaisesti availin jakopään peltiä kiinnipitäviä torxeja. Jos huomenna saisi öljypohjan irti niin näkisi tuon jakopään kokonaisuudessaan. Ainakin kiristäjän työntämä laahain holkkasi siihen malliin ettei ole mitenkään kiinni missään. Taisi löytyä siitä syyllinen öljypohjasta löytyneisiin laahaimenosiin.
Tässähän pääsee kohta kasauspuuhiin. Järjetön määrä osia on vaan putsattava. Kaikki on palsun öljypaskakerroksen peittäminä.
Ja kuvia taas kootusti:
Sent from my iPhone using Tapatalk
Kiristäjä oli 19mm pihalla, uusi täysi jakopää satsi on odottamassa kasausta.
Tänään purin venttiilit irti. Pakopuoli oli kyllä ikävän näköinen.. Huomenna tarttee saada pinta putsattua niin näkee onko tuo koneistettava. Varsinkin jakopään puoli oli erityisen paskainen. Kokeilen käsin saada tiiviiksi jos kansi on muuten suora. Jos tarvii plaanauksen niin sitten otan nuo venttiilipaikatkin koneistettuna.
Venttiilinirroittajaa ei ollut lähettyvillä niin kaverin avustuksella rakennettiin sellainen parista hylsystä ja puristimesta.
Venttiilivarrenkumit menee ehdottomasti vaihtoon, kovat olivat.
Kampuran rulla irtosi ihmeellisesti sittenkin ilman väkivaltaa / ulosvetäjiä. Stefa vuotanut, uusi hyllyssä. Torxit hyvin pysyneet kiinni sisällä. Pikaisesti availin jakopään peltiä kiinnipitäviä torxeja. Jos huomenna saisi öljypohjan irti niin näkisi tuon jakopään kokonaisuudessaan. Ainakin kiristäjän työntämä laahain holkkasi siihen malliin ettei ole mitenkään kiinni missään. Taisi löytyä siitä syyllinen öljypohjasta löytyneisiin laahaimenosiin.
Tässähän pääsee kohta kasauspuuhiin. Järjetön määrä osia on vaan putsattava. Kaikki on palsun öljypaskakerroksen peittäminä.
Ja kuvia taas kootusti:
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: 95 aero
Hommat hidastu kun osien hinkkaus alkoi. Sylinterikannen tiivistejämät lähtivät lopulta kentin jollain myrkyllä.
Kansi suora, ei toimenpiteitä. Tarttee vielä muiden paikkojen putsaus tehdä kannelle.
Apurungossa onkin sitten hommaa..
Onko tuo musta jotain massaa vai millä nuo käsitellään? Kaameita kivettyneitä kokkareita..
Tuollaiselle pinnalle ne saa käsin. Mietin tässä että pitäisikö soodapuhalluslaite hakea k-raudasta kun on siellä tarjouksessa. Lähteeköhän tuo sellaiselle pinnalle että sen voisi pohjustaa ja maalata?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Kansi suora, ei toimenpiteitä. Tarttee vielä muiden paikkojen putsaus tehdä kannelle.
Apurungossa onkin sitten hommaa..
Onko tuo musta jotain massaa vai millä nuo käsitellään? Kaameita kivettyneitä kokkareita..
Tuollaiselle pinnalle ne saa käsin. Mietin tässä että pitäisikö soodapuhalluslaite hakea k-raudasta kun on siellä tarjouksessa. Lähteeköhän tuo sellaiselle pinnalle että sen voisi pohjustaa ja maalata?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: 95 aero
Jos K-raudan puhallin on se Nordblastin pikkupurkki niin eipä sillä tuossa taida tulla kuin äitiä ikävä. Toimiva laite varmaan mutta pienempiin osiin tarkoitettu. Melkein suosittelisin pientä hiekkapuhalluspurkkia ja ohuinta saumaus/hiekkapuhallushiekkaa rautakaupasta. Purkki maksaa satasen ja hiekka 3-4e/säkki. Vaatii kyllä tuottoa kompuralta, mutta vastaavasti toi pikkuinen soodapurkki syö valtavan määrän soodaa.
Pikkupurkillakin saa ihan ok jälkeä aikaa vaikka puhalluksen ammattimiehet dissaakin. Oman vähän isomman GM:n runkoaisat näytti tuolta: http://solar4.kuvat.fi/kuvat/Bel%20Air/ ... /_full.jpg
ja puhallettuna http://solar4.kuvat.fi/kuvat/Bel%20Air/ ... /_full.jpg
Jos ei kuitenkaan hiekalla pöhöttämään halua alkaa, itse hakisin rälläkkään teräsharjan, sellaisen kierretyillä harjaksilla olevan. Tosin toi alustamassa on todennäköisesti jotain bitumin kaltaista mössöä mikä vaan sulaa teräsharjalla..
Tuota pikkuista soodavehjettä voisi tosin käyttää kannen pakokanavien, palotilojen ja venttiilien puhdistukseen. Itse puhallutin soodalla ylläolevan letukan imusarjan missä kulkee heat riser -pakokanava, komea musta pöllähdys tuli ja sen jälkeen kanava onkin ollut puhdas. Öljymössöäkin sooda kuulemma syö hyvin, tiedä sitten..
Pikkupurkillakin saa ihan ok jälkeä aikaa vaikka puhalluksen ammattimiehet dissaakin. Oman vähän isomman GM:n runkoaisat näytti tuolta: http://solar4.kuvat.fi/kuvat/Bel%20Air/ ... /_full.jpg
ja puhallettuna http://solar4.kuvat.fi/kuvat/Bel%20Air/ ... /_full.jpg
Jos ei kuitenkaan hiekalla pöhöttämään halua alkaa, itse hakisin rälläkkään teräsharjan, sellaisen kierretyillä harjaksilla olevan. Tosin toi alustamassa on todennäköisesti jotain bitumin kaltaista mössöä mikä vaan sulaa teräsharjalla..
Tuota pikkuista soodavehjettä voisi tosin käyttää kannen pakokanavien, palotilojen ja venttiilien puhdistukseen. Itse puhallutin soodalla ylläolevan letukan imusarjan missä kulkee heat riser -pakokanava, komea musta pöllähdys tuli ja sen jälkeen kanava onkin ollut puhdas. Öljymössöäkin sooda kuulemma syö hyvin, tiedä sitten..
Re: 95 aero
Sitruunahappoa kannattaa laittaa noihin ruosteisiin, saa hyvin kyytiä. Kannattaa vaan tuolla pihalla tehdä se, on aika tujun hajusta tavaraa.
Pitäisi tässä kohtapuoliin itsekin tehdä yhdelle femmalle samainen operaatio, samalla vaihtaa myös ne surullisen kuuluisat apurungon puslat..
Pitäisi tässä kohtapuoliin itsekin tehdä yhdelle femmalle samainen operaatio, samalla vaihtaa myös ne surullisen kuuluisat apurungon puslat..
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
Re: 95 aero
Oli nordblast, siirryttäneen siis suoraan hiekkaan. Sitruunahappo ois hyvä juttu mutta en saa mitenkään tuota uppiin likoamaan. Niin ja toinen juttu on etten meinannu puslia vaihdella, hyvässä kunnossa suurinpiirtein. Eivät taida tykätä happokylvystä nuo puslat.
Mitäs tuonne kannattaisi laittaa siistimisen jälkeen? Joku vastaava massa mitä sieltä nytkin rapsuttelen pois?
Mitäs tuonne kannattaisi laittaa siistimisen jälkeen? Joku vastaava massa mitä sieltä nytkin rapsuttelen pois?
Re: 95 aero
Jostain luin sellaisen sitruunahappoon liittyvän kikan, että liuoksesta voi tehdä liisteriä ja vedellä pensselillä vaikeisiin paikkoihin. En tiedä miten hyvin toimii.
-
- "Viggen"
- Viestit: 599
- Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57
Re: 95 aero
Pystyy siitä melko liisterimäistä tekemään. Täytyy vaan muistaa sivellä vähän väliä, ettei se pääse kuivumaan. Se kuivunut liisteri on vähän hankala irroittaa.
Re: 95 aero
kannen käyttäisin tasohionnassa jokatapauksessa, pienellä kustannuksella säästyy parhaassa tapauksessa isolta harmilta, nuo peltitiivisteet kun ovat pintojen suoruudesta massatiivistettä rantumpia...
Re: 95 aero
Jefreitteri miten tuota mainitsemaasi liisteriä tehdään? Pelkällä vedellä siitä ei tullut liisteriä. Sen huomasin, että apurungon tapaisessa kappaleessa tulee tehdä ensin mekaaninen putsaus rälläkällä ja sen jälkeen sitruunahappoliuotus. Me tehtiin toiselle puolelle se siten, että suht voimakasta liuosta siveltiin pintaan eikä annettu sen kuivua. Samalla teräsharjalla hinkaten paska irtosi. Suurimmista ruostekohdista se ei kuitenkaan ehtinyt lieta ja niille näytettiin lärräkkää.
Tukivarret ovat nyt olleet 5h likoamassa eikä äsken ainakaan vielä irronnut ruoste sen ihmeellisemmin. Jospa se aamulla olisi parempi..
Ja muutama kuvatus.
Yllä kuvassa noin20min sitruunahappoa..
Sent from my iPhone using Tapatalk
Tukivarret ovat nyt olleet 5h likoamassa eikä äsken ainakaan vielä irronnut ruoste sen ihmeellisemmin. Jospa se aamulla olisi parempi..
Ja muutama kuvatus.
Yllä kuvassa noin20min sitruunahappoa..
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: 95 aero
Liisteristä juttua: http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=75479
Re: 95 aero
Kiitos ttj!
Tästä innostuneena tein sopan jonka ainekset seuraavat:
Seos silmääräisesti sinne 15-20% tietämiin, luoja tietään vain todellisuuden mitä siitä tuli. Tukivarsien yläosa on nyt liisterissä ja alaosa upissa maaliämpärissä..
Kokeilin olla varovainen etteivät puslat saisi käsittelyä vaan hieman oli karkea pensseli niin rapatessa saattoihin vähän roiskua.. Aamulla tuon näkee mitä noiden kanssa kävi.
Tätä ei sitten seiniin tapetin alle!!
Sent from my iPhone using Tapatalk
Tästä innostuneena tein sopan jonka ainekset seuraavat:
Seos silmääräisesti sinne 15-20% tietämiin, luoja tietään vain todellisuuden mitä siitä tuli. Tukivarsien yläosa on nyt liisterissä ja alaosa upissa maaliämpärissä..
Kokeilin olla varovainen etteivät puslat saisi käsittelyä vaan hieman oli karkea pensseli niin rapatessa saattoihin vähän roiskua.. Aamulla tuon näkee mitä noiden kanssa kävi.
Tätä ei sitten seiniin tapetin alle!!
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: 95 aero
Sitruunahappo tykkää lämmöstä. Esim joku retkikeitin ton purkin alle niin alkaa tapahtumaan. Seoksena 5-10% pitäisi kyllä riittää..
Pinnoituksesta oli aikaisemmin puhetta. Jos lähistöllä on esim Tikkurilan teollisuusmaaleja myyvää firmaa niin kaksikomponenttimaali pintaan vaan. Tikkurilalta passeli olis esim Temadur 20 mikä on mattapintainen 2k-maali vahvalla ruostesuojapigmentoinnilla. Käyttävät kuulemma paljon maataloudessa tuota, ite oon käyttänyt auton osiin sitä ja Temadur SC 80:stä mikä on vastaava mutta kiiltävä ja kalliimpi. Temadur 20:n hinta ei päätä huimaa, en kyllä muista mitä purkit maksaa, mutta hinta on sellainen että ferrexit sun muut kannattaa unohtaa suoralta kädeltä.. Kakskymppistä voi vetää törkeen paksun kerroksen ennenkuin alkaa valumaan, enkä usko että välttämättä tarvii edes mitään kiveniskusuojaa päälleen.
SC 80:stä käytetään esim kuorma-autojen runkoihin ja maalataan usein suoraan hiekkapuhalletulle pinnalle. Helppoa ja nopeeta ja tuntuu kestävän kulutusosissakin ihan ok.
Epoksimaalitkin ois ihan ok tuohon käyttöön. Vaatii toki eri tinnerit.
Pinnoituksesta oli aikaisemmin puhetta. Jos lähistöllä on esim Tikkurilan teollisuusmaaleja myyvää firmaa niin kaksikomponenttimaali pintaan vaan. Tikkurilalta passeli olis esim Temadur 20 mikä on mattapintainen 2k-maali vahvalla ruostesuojapigmentoinnilla. Käyttävät kuulemma paljon maataloudessa tuota, ite oon käyttänyt auton osiin sitä ja Temadur SC 80:stä mikä on vastaava mutta kiiltävä ja kalliimpi. Temadur 20:n hinta ei päätä huimaa, en kyllä muista mitä purkit maksaa, mutta hinta on sellainen että ferrexit sun muut kannattaa unohtaa suoralta kädeltä.. Kakskymppistä voi vetää törkeen paksun kerroksen ennenkuin alkaa valumaan, enkä usko että välttämättä tarvii edes mitään kiveniskusuojaa päälleen.
SC 80:stä käytetään esim kuorma-autojen runkoihin ja maalataan usein suoraan hiekkapuhalletulle pinnalle. Helppoa ja nopeeta ja tuntuu kestävän kulutusosissakin ihan ok.
Epoksimaalitkin ois ihan ok tuohon käyttöön. Vaatii toki eri tinnerit.
Re: 95 aero
Asiallista infoa solar!
Katsoin Termadurin datasheettiä ja annoin itseni ymmärtää että käyttämäni sinkkipohjainen maali on ok kun se oli päällemaalattavissa akryylipohjaisilla pintamaaleilla.
Itsellä enemmän kokemusta Jotunin maaleista ammatin puolesta, ei niinkään käytäntöä vaan teoriaa valitettavasti. Korjataan sitä käytännön puutetta nyt harrastepohjalla.
Katsoin Termadurin datasheettiä ja annoin itseni ymmärtää että käyttämäni sinkkipohjainen maali on ok kun se oli päällemaalattavissa akryylipohjaisilla pintamaaleilla.
Itsellä enemmän kokemusta Jotunin maaleista ammatin puolesta, ei niinkään käytäntöä vaan teoriaa valitettavasti. Korjataan sitä käytännön puutetta nyt harrastepohjalla.
Re: 95 aero
Jepep, taas yksi projektipäivä pulkassa.
Yöllä sade oli huuhtonut tukivarsien liisterit pois. Pöntössä olleet kohdat olivat hyvin sulanneet.
Apurungon toiselta puolelta sulattelin vielä ruosteita, putsasin pinnat ja vedin sinkkipohjan päälle.
Jakopäätä siinä kaikkien muiden osien putsauksen jälkeen katselin ja päätin tyhjentää pois tieltä.
Laahaimista tasan yksi oli täydin ehjä, loput murtuneita tai muuten vain kappaleina. Yläosaan oli peltiä syönyt, siitä varmaan johtui rallatus käydessä.
Mitä tuon tasapainoketjun kahden ylimmän hammaspyörän alla on? Onko toinen kentien öljypumppu? Pitäisikö nuo rattaiden akseleita kiinnipitävät osat käyttää irti? Varmaan siellä laakeri on sisällä. Tietäisi vaan tilata oikeat tiivisteet pcsltä jos nuokin käytän irti..
Pakoventtiileitä kokeilin liittaa naftassa; ei vaikutusta. Järjettömän kivettyneet. Miten porukka noita putsailee?
Toinen huolenaihe on tuo lohko. Miten kummassa sen saa siistittyä että siihen saa maalia pintaan!? Jos ja kun senkin paska on yhtä tiukassa mitä muissakin osissa niin kohtuu savotta on edessä. Tietäis vaan menetelmän..
Tällasta tänään. Huomenna taas päivä uus.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Yöllä sade oli huuhtonut tukivarsien liisterit pois. Pöntössä olleet kohdat olivat hyvin sulanneet.
Apurungon toiselta puolelta sulattelin vielä ruosteita, putsasin pinnat ja vedin sinkkipohjan päälle.
Jakopäätä siinä kaikkien muiden osien putsauksen jälkeen katselin ja päätin tyhjentää pois tieltä.
Laahaimista tasan yksi oli täydin ehjä, loput murtuneita tai muuten vain kappaleina. Yläosaan oli peltiä syönyt, siitä varmaan johtui rallatus käydessä.
Mitä tuon tasapainoketjun kahden ylimmän hammaspyörän alla on? Onko toinen kentien öljypumppu? Pitäisikö nuo rattaiden akseleita kiinnipitävät osat käyttää irti? Varmaan siellä laakeri on sisällä. Tietäisi vaan tilata oikeat tiivisteet pcsltä jos nuokin käytän irti..
Pakoventtiileitä kokeilin liittaa naftassa; ei vaikutusta. Järjettömän kivettyneet. Miten porukka noita putsailee?
Toinen huolenaihe on tuo lohko. Miten kummassa sen saa siistittyä että siihen saa maalia pintaan!? Jos ja kun senkin paska on yhtä tiukassa mitä muissakin osissa niin kohtuu savotta on edessä. Tietäis vaan menetelmän..
Tällasta tänään. Huomenna taas päivä uus.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: 95 aero
Tuon sitruunahappo/liisteritöhnän päälle voi vetäistä elmukelmun tai pakkauskelmun, ei pääse haihtumaan tai peseytymään pois. Rajumpaan ruosteeseen voi koittaa kanssa fosforihappoa (Annitrol -nimellä autotarvikeliikkeissä) mutta sitruunahappo hoitaa saman asian joskin hitaammin.
Vaikka ootkin ehtinyt jo maalaamaan, haluun silti muistuttaa että kumpikin happo kannattaa sitten muistaa huuhdella kunnolla pois, ei vain huuhtaista. Sen jälkeen kunnon kuivaus (vaikka toholla) ja teräsharjaus kun osa on kuivanut, vetää pintaruosteeseen aika nopeesti kuivamisen jälkeen. Aika paljon pikkuosia hapottamalla on tullu putsattua kotioloissa, mutta tallilla oon suosinu lasikuulaa tai hiekkaa.
Jos lohkoa ei pura ihan murusiksi ei paljoa taida vaihtoehtoja olla kuin tinneri ja teräsharja. Been there, done that:
(tuossa muistaakseni jo kuumavesipesurin jälkeen, öljykuraa piti kaapia ihan moralla sitä ennen)
Ja kunnostuksen jälkeen paikallaan
Toi pannu on maalattu VHT:n moottorimaalilla, mutta peittää huonosti ja osat pitää paistaa ennekuin maali kovettuu kunnolla. Monet jenkkiukkelit maalaa aika usein Miranolilla mikä ei ton jälkeen kuulosta yhtään hassummalta vaihtoehdolta..
Yks monikäyttöisempiä tollaisessa projektissa on messinkiharja ja akkuporakone. Ei naarmuta metallia enempää kuin joku 180 hiontapaperi mutta maali ja sonta lähtee. Akkuporalla voi välillä vaihtaa suuntaa kun harjan karvat taipuu. Sitä vois koittaa noihin venttiileihinkin, mutta en ainakaan ite tiedä mitään muuta niksiä. Itsekkin koitin joskus petrolissa uitella mutta eipä siitä tuntunut apua olevan.
Vaikka ootkin ehtinyt jo maalaamaan, haluun silti muistuttaa että kumpikin happo kannattaa sitten muistaa huuhdella kunnolla pois, ei vain huuhtaista. Sen jälkeen kunnon kuivaus (vaikka toholla) ja teräsharjaus kun osa on kuivanut, vetää pintaruosteeseen aika nopeesti kuivamisen jälkeen. Aika paljon pikkuosia hapottamalla on tullu putsattua kotioloissa, mutta tallilla oon suosinu lasikuulaa tai hiekkaa.
Jos lohkoa ei pura ihan murusiksi ei paljoa taida vaihtoehtoja olla kuin tinneri ja teräsharja. Been there, done that:
(tuossa muistaakseni jo kuumavesipesurin jälkeen, öljykuraa piti kaapia ihan moralla sitä ennen)
Ja kunnostuksen jälkeen paikallaan
Toi pannu on maalattu VHT:n moottorimaalilla, mutta peittää huonosti ja osat pitää paistaa ennekuin maali kovettuu kunnolla. Monet jenkkiukkelit maalaa aika usein Miranolilla mikä ei ton jälkeen kuulosta yhtään hassummalta vaihtoehdolta..
Yks monikäyttöisempiä tollaisessa projektissa on messinkiharja ja akkuporakone. Ei naarmuta metallia enempää kuin joku 180 hiontapaperi mutta maali ja sonta lähtee. Akkuporalla voi välillä vaihtaa suuntaa kun harjan karvat taipuu. Sitä vois koittaa noihin venttiileihinkin, mutta en ainakaan ite tiedä mitään muuta niksiä. Itsekkin koitin joskus petrolissa uitella mutta eipä siitä tuntunut apua olevan.