Käytinpä minäkin Saban konttorilla

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
dimebak
"Hölösuu"

Käytinpä minäkin Saban konttorilla

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Moni muukin on kertonut miten konttorilla on viime aikoina käynyt, niin kannetaanpa korsi kekoon :lol:

Konttorille menin mieli avoinna :lol: No, jarrujen ja iskunvaimentimien kerrottiin olevan hyvässä kunnossa. Olivat takana hieman huonommat kuin edessä ja sen on kyllä kuorma päällä huomannut, ei tosin mitään dramaattisen huonoa vielä, että jos niillä vielä vuoden ajelis.

Pakokaasumittausta ei sitten saanut tehtyä, kun ei saanut putkea minun pakoputken jatkoksi 8O No eihän se niin suuri ole, sama ku 900 turbossa ja mittauksesta oli dokumentti mukana. Takaparkin "korjasin" kesken katsastuksen kopauttamalla takavalon lasiin, se ainakin pitää kohta vaihtaa, kun on monesti joutunut "herätteleen", simahtaa kohta. Konehuonetta katsoessa totesi moottorin olevan kuiva, päältä. Sisältä se on erittäin märkä :lol: Siinä välissä irroittelin sitten turvaisuimelta, että pääsee inssi tarkistaan runkonumeron.

Nosturilla todettiin auton pohjan olevan ruosteeton :D Ovissa sitä on pikkuisen, sen myönnän itsekin. Etupäätä "kitkuttaessa" inssi pyysi minua katsomaan, kuskin puolen alapallo on irti, siis ei kulunut vaan irti 8O No, ei ***vetti, oisko muka jääny vetarin suojakumea uusiessa kiristämättä. No, hard to say. Inssi kysyi onko mulla tarpeeksi isoja työkaluja, että voi kiristää. Eipä niitä ole, mutta konttorin seinältä löyty. Otin kuskin puolen renkaan pois, kiristin alapallon pultit ja mutterit. Uusi tsekkaus, ei mitään normaalista poikkeavaa :D

Auto meni kuudetta kertaa minun omistuksessa katsastuksesta läpi ilmaan suurempia mainintoja. No, kuskin puolen raidetangon pää olisi hyvä vaihtaa, siinä oli pienen pientä klappia. Ja sehän kyllä vaihdetaan.

P.S. Katsatuksen väli oli kahta päivää vaille vuosi ja mittariin oli tullut tuossa ajassa melko lailla tasan 20000km.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Jortsu
"Viggen"

Viesti Kirjoittaja Jortsu »

Varmaankin jotain kuskinpuolen raidetangonpää -tautia liikkeellä, kun oma satkuni pomppasi katsastuksesta juurikin raidetangonpään takia. :lol: No, ei siinä mitään, ostin Saabin alkuperäisosan ja IKH:n ulosvetäjän ja päätin selviytyä itse vaihdosta. Toisin kävi, ulosvetäjä pelästyi vanhan raidetangonpään kuntoa ja hajosi. Siitä murtui toinen "piikki" haarukkaosasta. Ulosvetäjä lähti takuureissulle ja satku naapurin autokorjaamoon, jossa raidetangonpää vaihdettiin mukavalla naapurialennuksella.
Ihmetyttää vaan tuo ulosvetäjän hajoaminen, en mielestäni käyttänyt kohtuutonta voimaa missään vaiheessa. :?

Vielä pitäisi käydä säädättämässä kulmat kohdilleen ja tietenkin katsastusasemalla.
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
saabracing
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja saabracing »

toi raidetangonpään irroitus kartiosta hoituu kätevimmin kun laittaa pullotunkin tai muun jänkäämään sitä raidetangon ruuviosaa vasten ja napauttaa vasaralla/lekalla siihen päälle.. lähtee :o

just papan autoon vaihdoin, ylläri ylläri kuskinpuolen :D oli kumi halki koko matkalta.
hewidero
"Hölösuu"

Re: Käytinpä minäkin Saban konttorilla

Viesti Kirjoittaja hewidero »

dimebak kirjoitti:Moni muukin on kertonut miten konttorilla on viime aikoina käynyt, niin kannetaanpa korsi kekoon :lol:
Pitäis kans ens viikolla mennä konttorille näyttämään, kun taitaa jo olla yliajalla :oops: .
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
YuZzI
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja YuZzI »

Joo isäntä käytti ton Saab 900i -89:n (<-- olen ajellut nyt tuolla) konttorilla antoi vain korjaus kehoituksen oikeanpuolen takaiskarista, onhan noi iskarit siellä 15v. olleetkin :lol:. Autolla ajettu kohta 250 000km
Mutta eipä löytänyt ruostettä vieläkään :twisted: heh... heh... (ei oo muuten kertaakaan hitsattu/maalattu)
Mertmi
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Raidetangon pää lähtee pelkällä vasaralla, kun lyö oikeaan kohtaan. Tuo mollukka, jonka olen piirtänyt on pyörän navassa kiinni oleva varsi. O-kirjain kuvaa sitä kartioreikää, jossa raidetangonpää on kiinni. Toivottavasti tuosta ymmärtää, mitä tarkoitan.

---------------------------------[jarrulevy]
vasaran iskutähän ----> O===[[]]
------------------------------------vetari
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Ronska
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Tarkoitus on ilmeisesti lyödä siihen itse varteen missä se kartioreikä on,
ei siis raidetangon kartiopulttiin?

Joskus itse noita mäiskin ja kovasti oli jumissa, joten otin sitten suosiolla sen nivelenirrotustyökalun esiin...
Mertmi
"Saabisti"

Joo, lyödään siitä kartioreikää sivulta. Iskun suunta tulee kohdistua varren suuntaan (siis pyörän laakerinsuuntaan).
# 1771 - Mikko Mertanen
dimebak
"Hölösuu"

Joo, hyvin on Mertmi laittanu tuon "kuvan" vaikka vilkas mielikuvitukseni yritti siitä vääntää you know what. No, kuiten. Iskuhan todellakin pitää tulla tulla siihen kartiorei'än ympärille. Joko noin miten Mertmi laitto, joka onnistuu yhdellä vasaralla tai siten, että laittaa toiselle puolelle moskan ja toiselle puolelle lyö vasaralla (tarvitaan siis kaksi vasaraa). Itse olen käyttänyt tuota jälkinmäistä tapaa, en tosin omaan autoon vielä kertaakaan. Esim. vetarin suojakumea vaihtaessa olen ottanut sen raudan pätkän irti navasta johon tuo raidetangon pää tulee kiinni. Helpompaa ja säästyy raidetangon pää ylimääräiseltä rääkiltä.
-dimebak-
Mertmi
"Saabisti"

Vetarinsuojakumin vaihdossa mie olen tyytynyt irroittamaan vain yhden pallonivelen tukivarresta. En nyt muista, kumpainen se oli, taisi ylemmän irroitus riittää ainaskin og900:ssa antamaan riitävästi tila suojakumin vaihdolle.
# 1771 - Mikko Mertanen
dimebak
"Hölösuu"

Mertmi kirjoitti:Vetarinsuojakumin vaihdossa mie olen tyytynyt irroittamaan vain yhden pallonivelen tukivarresta. En nyt muista, kumpainen se oli, taisi ylemmän irroitus riittää ainaskin og900:ssa antamaan riitävästi tila suojakumin vaihdolle.
Joo, se on siinä uudemmassa navassa helppo tehdä, kun vetari lähtee auki. Tässä vanhemmassa se taitaa olla lukkorenkaalla tjsp. kasassa, niin joutuu nostaan koko navan irti. Uddemmasta se vetarikin lähtee reippaalla moskan iskulla, kun taas vanhemmassa olis hyvä olla prässi apuna.

Ja EDIT:iä heti perään, niin se uudempi vetari on helpoiten vaihdettavissa jos vertaa autoon ku autoon. Aikaa siinä ei mene yhdellä miehellä ku tunti puolitoista.
-dimebak-
Mertmi
"Saabisti"

Mie en tiedä, miten monta eri versiota nuita on. Tossa mun -88 900:ssa ei tarvii moskaa ollenkaan, koska lukkorenkaan voi vapauttaa pihdeillä ja vetää akselin pois murroksesta käsivoimin.
# 1771 - Mikko Mertanen
saabracing
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja saabracing »

-87 900i kanssa toi pelkkä lukkorengas ja lähtee helposti oikeassa asennossa.
Vastaa Viestiin