ACC ilmansuuntausmoottorin toiminta.

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Suap
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Pe Helmi 06, 2004 13:47
Paikkakunta: Mikkeli

ACC ilmansuuntausmoottorin toiminta.

Viesti Kirjoittaja Suap »

Ongelmana on, etten saa puhallusta kojelaudan suuttimista.
Joskus tulee kyllä vänkärin puolen suuttimesta ja harvoin kaikista.
Ilmansuuntausta muutettaessa kojelautaan, alkaa n. 10 sekuntia kestävä säätömoottorin rohina.
Moottori toimii, mutta siinä lienee akseli muuttanut paikkaansa, kuten joissakin Topiceissa kuvattu.
Jos moottorin ottaisi pois ja painaisi mahdollisesti ulos tulleen akselin sisemmäksi, niin saattaisi hyvinkin toimia.

Voiko moottorin ottaa irti ruuvaamalla Torx-ruuvit irti?. Moottorin numero on 4365474 ja löytyy ACC-paneelin takaa (=etupuolelta).
Moottori kyllä aina saa läpät käätymään niin, että puhallus toimii oikein tuulilasille ja jaloille, joten näinkin hyvin toimivaa puhallusta ei viitsisi turhaa laittaa toiminnasta, jos ei olisi tietoa vian korjaamisen mahdollisuudesta.

Auto on Saab 9-3, vm. 1998.

Mikkeli.
Suap, jos suap.
Saab OG 9-3, 1998 ja 2000.
Saab NG 9-3 2008.
Saab 9-5 Aero, 2004.
Peräkärryn taka-akseli Saab 95, vm. 1971.
Omaa kokemusta malleista 99,900 og, 900 ng, 9000 cd ja 9-3 og(/ng) ja 9-5 og.
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: ACC ilmansuuntausmoottorin toiminta.

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Siis sehän rohisee se suunnan vaihto läpän moottori varmaan tythjää. Eli hanskalokeron kun otat irti niin voit katsella sitä miten liikkuu tangot.

Pitää ottaa muistaakseni koteloineen irti (normi ruuvit) ja sitten moottori irti kotelosta (jos siis akselin hammastus väärällä korkeudella).

Ohjeita (koskien lähinnä jos se muovi on pors): http://photo.platonoff.com/Auto/2008073 ... ion_Motor/
Suap
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Pe Helmi 06, 2004 13:47
Paikkakunta: Mikkeli

Re: ACC ilmansuuntausmoottorin toiminta.

Viesti Kirjoittaja Suap »

Kiitos hyvästä linkistä ja sen hyvintehdystä ohjeistuksesta.
Onkohan kuitenkin 9-3:ssa sama moottori heti ACC-paneelin takana.
Tämä samanlainen moottori raklattaa, kun vaihtaa ilmansuuntia.

Tuulilasille ja jaloille ilmanvirtauksen saa menemään normaalisti, vaikka kojetaulun puhalluksen asetettua ei ilmaa tulee oikein mistään.
Eli moottori toiminee "toiseen suuntaan" oikein ja toiseen vain vähän matkaa??

Pitänee kokeilla moottorin irrotusta ja vian löytämistä.
Suap, jos suap.
Saab OG 9-3, 1998 ja 2000.
Saab NG 9-3 2008.
Saab 9-5 Aero, 2004.
Peräkärryn taka-akseli Saab 95, vm. 1971.
Omaa kokemusta malleista 99,900 og, 900 ng, 9000 cd ja 9-3 og(/ng) ja 9-5 og.
Josu
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: La Maalis 31, 2012 16:23

Re: ACC ilmansuuntausmoottorin toiminta.

Viesti Kirjoittaja Josu »

Juu. Ainakin mun 2000 mallin 93 suunnansäätömoottori on ACC panelin takana. Hanskalokeron takaa löytyy lämmönsäätömaattori. Mulla sen vaihteisto oli jäykkä eikä kunnolla säätynyt. Vähän kantta raottamalla sain vaihteiston liikkumaan herkwmmin. Otaksun että muoviset hammaspyörät ajan mittaa pullistuvat hampaiden sivusta ja alkavat hangata kotelon kylkeen.
Saabisti vuodesta-76
Suap
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Pe Helmi 06, 2004 13:47
Paikkakunta: Mikkeli

Re: ACC ilmansuuntausmoottorin toiminta.

Viesti Kirjoittaja Suap »

Nyt on taas Saba kunnossa puhalluksien suhteen.
Tuli vaihdettua raitisilmasuodatin. Ei ollut vaihdettu varmaan koskaan, jos voisi veikata.

Ilmansuuntausmoottorin irrotin ja siirtoleukapihdeillä varovasti painoin akselia sisemmäksi. Laitoin moottorin ja pienen rattaan väliin n. millin puukepin ja painoin rattaan sitä vasten.
En tiedä, mikä olisi oikea kohta, mutta nyt toimii. Ratas oli varmaan 5-6 milliä irti moottorista.
Ks. kuva ennen moottorin takaisin asennusta.

http://aijaa.com/saEMdc][IMG]http://i4.aijaa.com/t/00100/13378381.t.jpg

Kiitoksia vinkeistä.
Suap, jos suap.
Saab OG 9-3, 1998 ja 2000.
Saab NG 9-3 2008.
Saab 9-5 Aero, 2004.
Peräkärryn taka-akseli Saab 95, vm. 1971.
Omaa kokemusta malleista 99,900 og, 900 ng, 9000 cd ja 9-3 og(/ng) ja 9-5 og.
Vastaa Viestiin