Lämppärin moottoriko?
Lämppärin moottoriko?
Eräänä kauniina hellepäivänä päästi käynnistäessä Saabin ilmastointilaite ensin nousevan ujelluksen, tönäisi sisätilaan läjän pölyä sekä roskaa ja äännähti sen päätteeksi ison "thubb" ja vaikeni. Vein huoltoon jossa arveltiin lämppärin moottorin prakanneen. Ilmaa ei puhalla, ei kylmää eikä lämmintä. Huolto arvioi, että moottorin vaihto on isompitöinen operaatio ja saattaa kustantaa hyvinkin 8 h työtä + osat. Kertokaa hyvät klubilaiset, joutuuko ne purkamaan kojelaudan vai pääseekö moottoriin käsiksi akvaarion kautta? Kun siellä sanottiin että varattava koko päivä ja heidän purettava puolet autosta.
9000 CSE 97 2.0 turbo ja tietysti musta
Re: Lämppärin moottoriko?
Kojetaulun purkaminen ei kannata, kun sitä kautta ei käsiksi pääse. Puhallinkotelo fööneineen nousee akvaariokotelosta ulos, kun vähän raivaa tilaa ja etsii pari klipsiä. Asiaa on käsitelty foorumilla lukuisia kertoja, joten etsimällä löytää jopa kuvia.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Lämppärin moottoriko?
Kiitos! Tämä poiki erinäisiä keskusteluja tuttavan kanssa ja huoltoliike joutuu nyt olemaan vailla meidän asiakkuutta eli apu saadaan lähempää ja säästetään luultavasti tukku cashia. 

- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Lämppärin moottoriko?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Lämppärin moottoriko?
Moottori saatu irti ja testattu, toimii erikseen, muttei autossa. Missä lienee vika?
9000 CSE 97 2.0 turbo ja tietysti musta
Re: Lämppärin moottoriko?
Säädin on palanut ylikuormittuessaan moottorin jumiutuessa. Transistori on alunperin SD1525 tai jotain sinnepäin, haulla löytynee asiasta lisää.Saabtar kirjoitti:Eräänä kauniina hellepäivänä päästi käynnistäessä Saabin ilmastointilaite ensin nousevan ujelluksen, tönäisi sisätilaan läjän pölyä sekä roskaa ja äännähti sen päätteeksi ison "thubb" ja vaikeni.
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
Re: Lämppärin moottoriko?
Se, että moottori toimii erillään, ei vielä tarkoita sen olevan kunnossa. Voipi hyvinkin napata virtaa liian rajusti mutta akulla suoraan kokeiltaessa toimii silti. Ottaa sen moottorin irti puhaltimen kotelosta ja tsekkaa hiilien/kommutaattorin kunnon ihan silmillä. Kyllä sen näkee missä kunnossa ovat.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Lämppärin moottoriko?
Kuva melko loppuun kuluneesta lämppärinpuhallinmoottorin kommutaattorista:
Osittain jo puhki kulunut, seuraavaksi tuosta olisi liuskojen jämät alkaneet irrota ja siitä olisi seurannut käynnistymisvaikeuksia jos moottori pysähtyy sammuttaessa puuttuvan liuskan kohdalle.

Osittain jo puhki kulunut, seuraavaksi tuosta olisi liuskojen jämät alkaneet irrota ja siitä olisi seurannut käynnistymisvaikeuksia jos moottori pysähtyy sammuttaessa puuttuvan liuskan kohdalle.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Lämppärin moottoriko?
Vika oli transistorissa, sain osan Kokkolasta velj. Mäntykorpi ky:ltä postitse ensiluokkaisella palvelulla. Osa vaihdettu, taas puhaltaa ja säätää myös. Kiitos kaikille.
9000 CSE 97 2.0 turbo ja tietysti musta