Moottorin vikavalo

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Himo_kaappoo
"Hirsch"
Viestit: 917
Liittynyt: To Heinä 18, 2013 12:11
Paikkakunta: Seinäjoki

Moottorin vikavalo

Viesti Kirjoittaja Himo_kaappoo »

Täyskaasu ohitus stepillä n.160kmh, palaaminen omalle kaistalle jossa moottorijarrulla tiputus 110kmh jonka aikana välkäytti moottorin vikavaloa kerran (CE ei syttynyt). Käynnissä en huomannut muutosta eikä mitään vikakoodejakaan näkynyt sidissä. Mikä moisen säikäytyksen vois aiheuttaa?
9-5 2.3T Wagon sentronic -05 RE85
#6391
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5838
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Moottorin vikavalo

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Ihan villi veikkaus että random missfire cylinder detected.. Näytti miss valikkoon lukemia paukauttelevan vastaavissa tilanteissa mutta ei aina koodiksi asti kuitenkaan, ja silloin juuri kun Fast throttle oli softassa päällä. Ilmiö hävisi kun sen fast throttlen otti softasta pois päältä.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Himo_kaappoo
"Hirsch"
Viestit: 917
Liittynyt: To Heinä 18, 2013 12:11
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Moottorin vikavalo

Viesti Kirjoittaja Himo_kaappoo »

Mitäs toi fast throttle meinaa?
9-5 2.3T Wagon sentronic -05 RE85
#6391
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Moottorin vikavalo

Viesti Kirjoittaja karg »

Herkempää kaasupolkimen vastetta

Se on yks asetus siellä BioPower-softassasi, minkä voi poistaa kokeeksi, kunhan on sopivat softauslaitteet.
Himo_kaappoo
"Hirsch"
Viestit: 917
Liittynyt: To Heinä 18, 2013 12:11
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Moottorin vikavalo

Viesti Kirjoittaja Himo_kaappoo »

täytyypä siis lähtee käymään vaasassa.
9-5 2.3T Wagon sentronic -05 RE85
#6391
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5838
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Moottorin vikavalo

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Ensin voisi vaikka soittaa ja kysyä softan tekijältä että onko se päällä vaiko ei. Niin ei tule turhaa reissua jos sitten sattuukin olemaan niin ettei se päällä ole. Voihan se olla ettei se ole softassasi päällä, toiset käyttää ja toiset ei sitä fast throttlea oletuksena.

Mulla ainakin pukkas koodia aika-ajoittain jos fast throttle oli päällä. Kertaakaan ei ole tullut kun se otettiin pois..
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Himo_kaappoo
"Hirsch"
Viestit: 917
Liittynyt: To Heinä 18, 2013 12:11
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Moottorin vikavalo

Viesti Kirjoittaja Himo_kaappoo »

Pakari kirjoitti: Mulla ainakin pukkas koodia aika-ajoittain jos fast throttle oli päällä. Kertaakaan ei ole tullut kun se otettiin pois..
Huomaako sen kaasun herkkyyden oikeen polkimes asti vai kuinka se muuttuu jos ottaa pois päältä siis jos on edes päällä?
9-5 2.3T Wagon sentronic -05 RE85
#6391
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5838
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Moottorin vikavalo

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Joissain tilanteissa eron huomaa. Tarkkaan en tiedä mitä kaikkea muuta fast throtle tekee kuin että kun se laitetaan päälle niin tällöin poistuu Engine.Tip.in/tip.out limitteri. Tarkoittaen käytännössä sitä, että fast throtlen ollessa päällä moottorin nopeita kuormituksen muutoksia ei rajoiteta ohjelmallisesti, kuormituksen lisääntymis/vähentymis tilanteissa. Nämä äkilliset muutostilanteet saattavat aiheuttaa missfirejä joissakin tilanteissa, näin olen asian ainakin ymmärtänyt.

Eniten muutoksen huomaa sellaisessa tilanteessa kun painat kaasun äkillisesti pohjaan.. (esim. maantienopeudesta painat yks-kaks kerralla pohjaan) Ehkä "pienellä viiveen" käsitteellä voisi havainnollistaa näin tekstimuodossa eroja siihen että onko fast throtle päällä vai ei. Jos on päällä, niin äkillisessä kuormituksen muutostilanteessa ei viivettä moottorin reagoinnissa jos ei ole päällä pieni viive.

Jos kaasua ei taas paina äkillisesti pohjaan, vaan rauhallisesti jouhevalla liikkeellä niin tällöin eroa ei huomaa. Koska eihän moottorin kuormitus muutu nopeasti silloin..

Vakiona, esim. tehtaan jäljiltä olevassa autossa ei fast throtlea ole koska se on softapohjiin(?)/ohjelmointilaitteisiin(?) lisätty ominaisuus/mahdollisuus jonkun toimesta. :roll:

Monet suosittelevat ettei fast throtlea käytetä automaatin kanssa, joten on mahdollista ettei sinulla sitä ole päällä.. Huomasin nyt tuosta allekirjoituksesta sentronicin :mrgreen:
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Himo_kaappoo
"Hirsch"
Viestit: 917
Liittynyt: To Heinä 18, 2013 12:11
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Moottorin vikavalo

Viesti Kirjoittaja Himo_kaappoo »

Ok. Laitoin carlsonille viestiä niin eiköhän ala pian selviämään.
9-5 2.3T Wagon sentronic -05 RE85
#6391
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Moottorin vikavalo

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei ole softassasi fast throttle päällä, en laita sitä koskaan automaateissa ellei omistaja välttämättä halua.

Jos välkäytti vikavaloa kerran, niin kyseessä ei ole multiple cylinder misfire (P1300), silloin CE vilkkuu 8 kertaa.

Joku muu vikakoodi siellä käväisi, katso nErr ja Fcod.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Himo_kaappoo
"Hirsch"
Viestit: 917
Liittynyt: To Heinä 18, 2013 12:11
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Moottorin vikavalo

Viesti Kirjoittaja Himo_kaappoo »

Asia piffi. nErr näytti eilen 0. Fcod pitää vielä kattoo.
9-5 2.3T Wagon sentronic -05 RE85
#6391
nikomys
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: To Kesä 13, 2013 15:59
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Moottorin vikavalo

Viesti Kirjoittaja nikomys »

Mitäs silloin tapahtuu kun valitsee vaihteistosta SPORT- asennon? Tuntuu muuttavan kaasuvastetta melko paljon napakammaksi.
#3846 /900 T16 Convertible -88/ 9-5 2,3t -98/ 9-5 1,9 TiD Vector Griffin Wagon -09
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Moottorin vikavalo

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kaasupolkimen asento vs. pyydetty ilmamassa muuttuu vain jyrkemmäksi. Itse kaasuläpän liikenopeus ei muutu toisin kuin fast throttle päällä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
nikomys
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: To Kesä 13, 2013 15:59
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Moottorin vikavalo

Viesti Kirjoittaja nikomys »

Okei! Hyvää nippelitietoa :)
#3846 /900 T16 Convertible -88/ 9-5 2,3t -98/ 9-5 1,9 TiD Vector Griffin Wagon -09
Himo_kaappoo
"Hirsch"
Viestit: 917
Liittynyt: To Heinä 18, 2013 12:11
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Moottorin vikavalo

Viesti Kirjoittaja Himo_kaappoo »

Fcod myös 0.
9-5 2.3T Wagon sentronic -05 RE85
#6391
Vastaa Viestiin