Seisontajarru ongelmaa - Ei kiristy, ei.

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1189
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Seisontajarru ongelmaa - Ei kiristy, ei.

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Tosiaan aika "outo" tapaus, kun vaihdoin levyt ja palat (koska luulin että vika siinä) ja siltikkään keppi katsoo taivaaseen, vaikka vaijerit kiristetty kepin puolelta maksimiiin, ja palat säätöruuvilla säädetty kohilleen.

Voiko olla että mulla vaijerit antaa periksi jostain kohti ja liikkuvat kuoreineen.. Jotenkin muistelin joskus nähneeni kuva jossa näkyi sellainen muovinen stoppari joka on jossain siellä auton sisäpuolella kepin takana.. Voiskohan olla että se on murskaantunut? Miten sinne pääsee helpoiten käsiksi?

Jarrutusvoima jotain 600Nm paikkeilla, eikä katsastusmiehelle sovi.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1189
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Seisontajarru ongelmaa - Ei kiristy, ei.

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Oisko jollain linkkiä käsijarrun vaijerin säätöön?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
louhelai
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Pe Joulu 12, 2003 20:13
Paikkakunta: Nurmijärvi, Lepsämä

Re: Seisontajarru ongelmaa - Ei kiristy, ei.

Viesti Kirjoittaja louhelai »

Tässä linkki, löytyy kohdasta UKT eli usein kysytyt tonnarikysymykset.

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 19#p370619
# 1869
9-5 1,9 TiD A Sedan Vector -09 (KA)
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Re: Seisontajarru ongelmaa - Ei kiristy, ei.

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Satulassa olevien käsijarruvipujen pitää palautua lepoasentoon silloin kun käsijarrukahva on alhaalla.

Jarrupalojen perussäätö, siis se satulasta kuusiokoloruuvilla tehtävä, kannattaa tehdä uusiksi pienen ajon ja jarruttelun jälkeen. Tämä siksi, että kun sulla on siellä uudet palat ja levyt niin vaatii vähän jarruttelua että sopeutuvat toisiinsa, tässä kohtaa välys on voinut kasvaa huomattavasti.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Seisontajarru ongelmaa - Ei kiristy, ei.

Viesti Kirjoittaja jus »

Ei ehkä ratkaise ongelmaa, mutta vastaan nyt kun kysyttiin. Muovinen käsijarruun liittyvä osa, jota muistelet lienee vaijerinkuoret kahvanpuoleisesta päästä lattiaan lukitseva lukitusklipsi:
Kuva
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1189
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Seisontajarru ongelmaa - Ei kiristy, ei.

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Vasemmanpuoleinen vipu palautuu, ja pitäisi olla säädetty nyt oikein. Tein tuon 1mm säädön sinne jarrusatulan vivulle, ja vaijeri löystyi aika paljon, silti tuntuu kireämmältä kuin oli ennen. Eli väärin olin säätänyt ne vaijerit.

Oikeanpuolen satula on se isoin ongelma, koska vipu ei palaudu. Sen liike on puoli senttiä. Tämä satula menee vaihtoon kunhan saan jostain toimivan hommattua.

Ja silti, käkkäri ei ole kovin kireä. Melkein kattoon katsoo, kun kunnolla repaise. Ei läheskään niin tiukka kuin femmassa.

Jarrutusvoimaa käsijarrulle tuli lisää oikeaoppisen säädön jälkeen, ja varmaan menee katsastuksesta nippanappa.

En silti käsitä mikä vielä voi olla pielessä.. Vai onko tonnarin käsijarru oikeasti näin heikko?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Seisontajarru ongelmaa - Ei kiristy, ei.

Viesti Kirjoittaja jus »

Auton takapää ilmassa kokeiltuna käsijarrun säätö on yleensä OK, kun kahvasta ala-asennosta neljä - viisi naksausta vedettynä pyörät lukkiutuvat niin, ettei käsin saa enää pyöritettyä.

Jos satula toimii muuten, niin vivun palautumista voi kokeilla auttaa laittamalla vaijerin päässä olevan haitarikumin kohdalle jousen auttamaan vivun palautumista. Toimii ja kelpaa myös katsastuksessa. Ennen satulan vaihtoa selvitä syy käsijarruvivun palautumattomuuteen - jumittaako satula vai vaijeri.

Onko jarrusatuloissa ne rautalankajouset paikoillaan ja oikein?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1189
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Seisontajarru ongelmaa - Ei kiristy, ei.

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Ei sinne vivulle jousi enää tepsi, koska vaatii melkoista voimaa että palautuisi. Porasin kuukausi sitten pikku reijän sinne peitelevyyn ja ruikutin sinne voiteluainetta, se paransi jonkun verran sitä liikettä. Entinen omistaja sanoi että se vipu oli sellainen jo 5 vuotta sitten.. Joten luultavasti ainut keino on vaihtaa satulan (tai huoltaa tämän, mutta uskon että rahaa uppoa saman verran huoltoon kuin toimivaan käytettyyn satulaan).

Se toimiva satula ottaa niin että rengas melkein lukittuu soralla kun vauhdista repaisee käsijarrua. Asfaltilla 40km/h vauhdista, varmaan 100m kunnes auto on pysähtynyt.. Ei kovin tehokas käsijarru. Toisaalta oikea satula ei toimi läheskään oikein, sen palautusongelman takia. Täytynee toivoa ettei mene yli 70% heitto, ja että vasen ottaa ainakin yli 1100Nm, niin läpi menee.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Seisontajarru ongelmaa - Ei kiristy, ei.

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Omaan exään vaihdoin levyt ja palat ihan ulkonäkösyistä,tein kaikki säädöt oppikirjojen mukaan ja toimivat satulat palautuksineen.ei vaan ollut tehoja..noin viikko ajelua ja jarruttelua niin sit uusinta kehiminen ja alkoi vasta kunnolla pitämään..ja kannattaa katsoa että ne männänpäät on tasaiset satulassa.itsellä auttoi myös kun viilasin ne tasaiseksi ja puhdistin kunnolla satulan liikkuvat osat.
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1189
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Seisontajarru ongelmaa - Ei kiristy, ei.

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

No joo, sen toki ymmärrän että menee aikaa kun nuo hiottuvat toisiinsa sopivasti.. Mutta.. En ymmärrä miksi keppi on niin korkealla. Mikse voi olla lyhyempi se liikerata.. Kaitpahan 1992vm. vaijerit ovat vähän jotenkin venähtäneet, tai se hajonnut satula nyt jotenkin häiritsee sen toisenkin hommia.

Tai, hei, voiko ilma männässä olla haittana käsijarrulle? Ehkä noi kannattaa joskus kerran 10v. ilmatakki ja vaihtaa vaikka mömmöt?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Re: Seisontajarru ongelmaa - Ei kiristy, ei.

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Kyllä se liikerata lyhenee sitten kun kaikki muu on kunnossa. Eli kannattaa vaihtaa se vipua palauttamaton satula toimivaan, ja sitten vielä säätää molemmat satulat palojen hioutumista vastaaviksi.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Seisontajarru ongelmaa - Ei kiristy, ei.

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Vasen käsijarru ei pitänyt ollenkaan.

No, lähdin säätämään ja ei pitänyt vieläkään. Vivun ja sen tapin välissä ei ollut yhtään rakoa, siis säätämään vaijeria.

Kävi sitten ilmi, että vasen vaijeri oli ilmeisesti itsekseen kierinyt aukipäin. Siitä kahvan muttereita kiristämällä sain sitten noin 1 mm raon vivun ja tapin väliin.

Tämän jälkeen uusi säätö ja nyt toimii käsijarru.

Kysymys onkin, että olisko pitänyt laittaa jotain ruuvilukitetta tuohon vaijerin mutteriin? Pyöriikö se tolleen itsekseen auki vai puuttuuko joku osa jostain?
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5224
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Seisontajarru ongelmaa - Ei kiristy, ei.

Viesti Kirjoittaja Risto »

teesalama kirjoitti:Pyöriikö se tolleen itsekseen auki vai puuttuuko joku osa jostain?
http://www.saab-parts.eu/bilder/produkt ... bremse.jpg

14: http://www.jimellissaabparts.com/images ... /F1063.jpg
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Seisontajarru ongelmaa - Ei kiristy, ei.

Viesti Kirjoittaja teesalama »

No niin, tuo osa puuttuu. Kiitos tästä.

Täytyy laittaa ostoilmo.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5224
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Seisontajarru ongelmaa - Ei kiristy, ei.

Viesti Kirjoittaja Risto »

Yleensä se ei kovin kauaksi lennä, joten etsi sieltä konsolin sisältä ensin.
Vastaa Viestiin