1-sylinteri, ei puristuspaineita (pakoventtiili/-t vuotaa)

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Cynomya
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: To Joulu 30, 2010 19:42

1-sylinteri, ei puristuspaineita (pakoventtiili/-t vuotaa)

Viesti Kirjoittaja Cynomya »

Jeps jeps arvon Saabistit.

Tämän Otsikon kohteena on 2000 käyt. 2001 vuosimallin 2,3t 4-lovinen automaatti farkku.

Kangasalla laitettiin pari viikkoa sitten tietokoneeseen biopower softa.

Edellisiviikon maanantaina töihin lähdön yhteydessä:

Oireet oli seuraavanlaiset:

"Nousin motarin rampille ja aloin kiihdyttämään mutta auto ei kiihtynytkään. Alkoi jotenkin tärisemään. Aloin sitten epäillä että jäikö nelosvaihde automaatista jotenkin turbiinin kans päälle ja kun koitti painaa kaasua eli antaa vääntöä niin alkoi ravistamaan. Laitoin vaihteen N:lle ja kone kierti aika normaalisti. Siitä kuitenkin päätin kääntyä kotiinpäin. Ajattelin josko laatikossa jotain ja testasin hidastuksen jälkeen pakkokakkosta ja ringit kolmeen tonniin. Auto kulki jollakin tavalla. Sitten tuli risteys mihin pysähdyin ja huomasin ettei auto käy oikeen kunnolla tyhjäkäyntiä. Ajoin parkkiin ja koitin starttailla uudestaan. Kaasua antamalla moottori kävi jollakin tavalla mutta pikkukierroksilla tuntui niinku olis tiputellu pyttyjä pois pelistä tms..."

Tänä aamuna taas koitin autoa käyttää ja koelenkkiä kun ei oo keriinny oikeen aikaasemmin.

Auto pelas aikalailla normaalisti ekat pari minuuttia. Sitten alkoi taas nuo ongelmat. Ravistaa niin perkeleesti kun vaihdepäällä lähtee nostamaan kierroksia. Sitten kun saa ringit tyyliin yli kolmen tonnin niin jaksaa mukamas mennä. Pintakaasulla jaksaa mennä jotenkuten.

Jotta tämä olisi riittävän sekavaa niin:

Autoon on siis vaihdettu uusi bensansuodatin ongelman jälkeen ja sitten on uusi aluperäinen sytkä.
Aikasemmin (1000tkm sitten) kone pesty Fortella ja ölppäpohja + sihti puhdistettu.
Etenolia on tankissa 35% seos kun katoin Sidistä. Uudet tulpat laitettiin ennen biosoftaa.

Noi tulpat piti ostaa uudet mutta ne on vieläkin kaupassa. Haen huomenna.


Omia epäilyksiä. Vanha PAsuodatin oli siis tukossa ja kolisi sisältä. Voiko olla että silloin maanantaina kun oli vielä raskas kärry perässä niin se ei saanut bensaa ja on tehnyt vahinkoa moottorille?

Missfiret pyörii siellä 50 nurkilla. Välillä nollaa ja sit taas kerii tuohon viiteenkymppiin. Lamb vaihtelee eli ilmeisesti toimii.

Tänään katoin vikakoodit niin ykkösenä oli P0301 elikkä missfireä ja onko tuo nyt sitten missfireä ykköspytyssä?`
Toinen koodi oli P1031 P(mitä lie tuo P tarkoittaa tuolla perässä.. ..Bilteman lukija).

Oiskohan vaan tulppa hajonnu? :D

Edit: otsikkoa hieman muutettu
Viimeksi muokannut Cynomya, Ma Joulu 29, 2014 19:22. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4625
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Menikö mäntä

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Otsikko on taas aika kaukana - jos ekat pari minuuttia toimii ok niin mitenkähän se mäntävika voisi olla ?

a) tulpat
b) mitä arvoja lambda näyttelee ?
c) onko Amul asettunut johonkin ?
d) pitääkö ad85 jotakuinkin paikkansa todellisen polttoaineen kanssa ?
e) P1031 ei tarkoita mitään, 1301 tarkoittaisi ykköspytyn sytytyshäiriöitä
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Cynomya
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: To Joulu 30, 2010 19:42

Re: Menikö mäntä

Viesti Kirjoittaja Cynomya »

vesa67 kirjoitti:Otsikko on taas aika kaukana - jos ekat pari minuuttia toimii ok niin mitenkähän se mäntävika voisi olla ?

a) tulpat
b) mitä arvoja lambda näyttelee ?
c) onko Amul asettunut johonkin ?
d) pitääkö ad85 jotakuinkin paikkansa todellisen polttoaineen kanssa ?
e) P1031 ei tarkoita mitään, 1301 tarkoittaisi ykköspytyn sytytyshäiriöitä
Otsikko kaukana tai sitten just :D mitä lontoonkielen foorumia selasin niin pitää varautua pahimpaan :)

a) Ykköspytyn tulppa öljyssä Kuva
Voikohan se olla että ei oo sytyttäny ja siitä olis päässy kastumaan vai tuleeko öljy jotenki läpitte?

b) täytyy vielä tarkistaa tuo mitä lambda näyttää mutta joitain satoja se vaihtelee

c) Amul näyttää nollaa

d) 40 litraa sitä silloin tankkasin eli suhde olis 15ltr98bensaa + 40ltr e85. Eli tuon mukaan ei olisi tosi, tulisko tuolla suhteella viinan osaksi ~60%

e) elikkä 0301 ja 1301 samaa asiaa?


Pittääpi huomenna ottaa kuvaa SIDistä kun auto käynnissä.
Cynomya
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: To Joulu 30, 2010 19:42

Re: Menikö mäntä

Viesti Kirjoittaja Cynomya »

Tossa on viimeviikolta kun kerkesin yks ilta koittaa niin videokuvaa misseistä ja kylläpi siitä tuon autonkin kuulee.
https://lh5.googleusercontent.com/-pl6n ... -59-34.mp4
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4625
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Menikö mäntä

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Sopeutus on ainakin mettässä jos Ad85 näyttää 35% ja todellinen drinksu on 60%. Tosin jos et ole ajanut rauhallista maantieajoa useampaa riittävän pitkään niin noi käynnistyskerrat ja hetken käyttelyt voi vinouttaa oikeamman mittauksen.

Kyllä se tulppa näyttää märältä ja nokiselta jos ei kunnolla sytytä. Veikkaan että tämäkin ketju päättyy lauseeseen "vika löytyi - tulppa rikki"

Mittaa puristuspaineet jos mäntäpeikko pelottaa.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Cynomya
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: To Joulu 30, 2010 19:42

Re: Menikö mäntä

Viesti Kirjoittaja Cynomya »

toivotaan että on tulppa :)
ja ton viina tankkauksen jälkeen ajettu 50km joten ei varmaankaan oo sopeutunut. voishan sitä huomenna tulppareissulla ostaa puristuspainemittarinkin talliin seinälle. paljonkos sieltä tulisi löytyäpainetta?
lart
"Turbo"
Viestit: 214
Liittynyt: Pe Marras 16, 2007 16:36
Paikkakunta: Jönköping/Ruotsi

Re: Menikö mäntä

Viesti Kirjoittaja lart »

Eikö se ole sama mitä sieltä löytyy painetta, kuhan on kaikki pytyt lähes samat? :wink:
9-5 Wagon 2.3TA Aero -02
9-5 Wagon 2.3TA Aero -04
Cynomya
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: To Joulu 30, 2010 19:42

Re: Menikö mäntä

Viesti Kirjoittaja Cynomya »

lart kirjoitti:Eikö se ole sama mitä sieltä löytyy painetta, kuhan on kaikki pytyt lähes samat? :wink:
kun en oo mekaanikko ja järki ei näissä jostain syystä pelaa niin enhän mä nyt noin sitä asiaa osaa ajatella että kaikista lähes sama :)
Cynomya
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: To Joulu 30, 2010 19:42

Re: Menikö mäntä

Viesti Kirjoittaja Cynomya »

Ikävää olla oikeassa..

Tänään hain kierroksen tulppia. Vaihdoin vain yhden eli ykköspytyn. Sytkä päälle ja taas lenkille. Nollasin vikakoodit ennen lenkkiä. Alkukäynti oli taas epätasaista mutta kaasusta kierrokset nousi ja käynti tasaantui.

Siitä sitten lenkille ja alkuvaiheessa jo meno aika nykivää. Pakkokakkonen päälle ja ringit yli kolmentonnin niin meni taas palanmatkaa jouhiasti ja sitten heitti vikakoodin 0301 Pending. Moottorivalo välkkyi :D

Auto talliin ja niitä paineita mittailemaan.

Kakkospytty https://lh4.googleusercontent.com/-bVH6 ... .18.49.jpg

Kolmospytty https://lh5.googleusercontent.com/-bnBx ... .20.09.jpg

Nelospytty https://lh6.googleusercontent.com/-V64Y ... .21.26.jpg

Ykköspytty
https://lh6.googleusercontent.com/GTTMC ... 40-h480-no

Eli sieltä ei saa painelukemaa. Viisari juuri ja juuri värähtää.

Nyt sitten pitäis miettiä mikä siellä on ja sehän ei selviä kun purkamalla.. Kovia koneita näissä kun voi ajella kolmella pytyllä :D


Ja kannatti virittää :D Ehkä liian raskas kaasujalka ja vanha tekniikka ei kestänyt.


Nyt saa heittää villejä spekulaatioita mitä on tapahtunut. Itse veikkaisin että saanut liian vähän bensaa suodattimen takia ja käynyt liian laihalla? Vai voisko sieltä olla renkaat vaan jotenkin kuoleentuneet? Mäntä ei oo kuitenkaan oo ottanu tulppaan että mäntä ei nyt ihan palasina taida olla. Oh Happy Days. -> auto seisontaan.
Cynomya
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: To Joulu 30, 2010 19:42

Re: Menikö mäntä

Viesti Kirjoittaja Cynomya »

Ruokapöydässä aloin vielä miettimään että voikos siellä olla nokka jotenkin rikki? tai siis että venttiili olisi jäänyt auki? Kun ei se anna yhtään painetta.. :lol:
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4625
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Menikö mäntä

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Puristuspaine voi karata venttiilin kautta josta karstanpala on naksauttanut palasen pois tai sitten männän ohivuodon kautta. Pakoventtiilit yleensä tekee tuon karstaisessa koneessa eikä se tosiaan tarvi edes virisoftaa tai etanolia jos kone on valmiiksi huonossa kunnossa.
Mäntävika aiheuttaisi kampikammioon painetta joten pitäisi selvitä öljykorkkia raottamalla.
Venttiilivian voi periaatteessa varmistaa jos laitat sen ykköspytyn imu/pakovenat kiinni ja tunget painetta sylinteriin - vuotaako ja minnepäin. Eli venakoppa auki ja katot miten nokat painaa venttiileitä ja käännät kampuraa. Painetta voi puhaltaa vaikka kotitekoisella adapterilla tulpanreiästä.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9166
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Menikö mäntä

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Pakoventtiilit palaa paljon ajetuista T7 koneista herkästi jos käy laihalla, onnistuu molemmilla polttoaineilla. Myös karstaisuus ja öljyvuoto venttiilivarresta helpottaa venttiilin palamista. Venttiilivian erottaa helposti mäntäviasta sillä paineistuuko kampikammio. Mäntävikainen sylkäisee kyllä öljykorkin välistä tavallisesti.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Cynomya
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: To Joulu 30, 2010 19:42

Re: Menikö mäntä

Viesti Kirjoittaja Cynomya »

kiitoksia taas neuvoista. täytyy avata tuo venakoppa ensimmäisenä, täs kolmen viikon sisällä kunhan kerkiää. rouva olkoot ilman autoa sen aikaa :)

tällä ajettu joku 235tkm. oli tosiaan raskas kärry peräs ja raskas kaasujalka niin mottori tais kuormittua liiikaa kuntoonsa nähden ...

palaan taas asiaan kun ruumista hieman avattu.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: Menikö mäntä

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

jep, kyllä sen jo kuulee kun ottaa öljytikun pois että onko noin totaalinen mäntävika että kaiken puhaltaa ohi ja silloin tosiaan jo lykkää öljyä tikunreijästä..

onkos kukaan näihin peöeihin enään tehnyt vanhaa palotilojen vesiputsausta?
noin 10v oli koneita kun sitä ei tarvinnut tehdä, sitten taas vähän ennen vuosituhannen vaihtumista koneet huonontuivat...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Cynomya
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: To Joulu 30, 2010 19:42

Re: Menikö mäntä

Viesti Kirjoittaja Cynomya »

http://www.nettiauto.com/saab/9-5/6814223

Tässäkun aikaa töissä hieman katsella mahdollisia varaosa-autoja niin tuli vastaan kohtalotoveri.


Nyt saa laittaa käden ylös kelle on tuttua että ykköspytystä katoaa paineet?

Oma vielä tutkimatta, ehkä parin viikon kuluttua :)
Vastaa Viestiin