Saabbia hankkimassa...

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Karppaq
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Ma Marras 17, 2014 19:55

Saabbia hankkimassa...

Viesti Kirjoittaja Karppaq »

Terve !

Olen käynyt koeajamassa -99 vuosimallin 9-3:sta ja mieleen heräsi muutama kysymys. Ensinnäkin koeajolla auto tuntui melko jäykältä alustan puolesta, mutta taitaa olla melko normaalia. Toinen outo asia mikä osui silmään oli auton vetäminen oikealle. Mistäköhän moisessa mahtaa olla kyse? Kolmas asia mikä tuli mieleen, että onkohan kyseisen auton jakopää hihnalla vai ketjulla? Ja jos on ketjulla, mikä mahtaa olla ketjun vaihtoväli? Moottori oli siis 2,0 litranen bensakone turbolla ja tyyppi taitaa olla B204E, kun kilowatti määrä oli 110 ? Kiitoksia jo etukäteen.
J-P
Matalapaineturbo
Viestit: 152
Liittynyt: Ke Kesä 05, 2013 01:27

Re: Saabbia hankkimassa...

Viesti Kirjoittaja J-P »

Täälläkin auto veteli oikealle todella häiritsevästi vielä vähän aikaa sitten.
Vetelyn sain kuriin vaihtamalla molemmat etualatukivarret, koiranluut eteen ja taka-akselin puslat uretaanisiin. Tämä paketti maksoi muistaakseni reilu 200eur Neobrossilta. Näillä muutoksilla ajettavuus parani, vetely hävisi ja ratin tärinä hävisi lähes kokonaan. Vielä jäi pienen pieni tärinä rattiin joka johtui renkaista. Ihan yleinen vika ainakin nuo tukivarret.

Jakopää on ketjulla, joka ei ole kovin pitkäkestoinen. Varsinaista vaihtoväliä ei ole. Täällä meni 220tkm kohdalla uusiksi, tässä vaiheessa piti jo kovaa rallatusta. Se ei ole sitten mikään ihan halpa remontti, vaan kustansi nelinumeroisen summan euroja. Jokseenkin tyyppivika tämäkin. Melkein suosittelisin katsomaan sellaista jossa tämä on jo tehty.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5867
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Saabbia hankkimassa...

Viesti Kirjoittaja tturku »

Koeajetussa autossa on luultavimmin alustasarja tai vähintään Sport alusta. Vakio alusta on löysä mulla. Jos kampeaa niin pyörän kulmat perseellään ja todennäköisesti jossain väljää eli puslia vaihtoon. Kait noi ketjut enemmänkin kestää. Yksilöitä ovat.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
topperharley
"Viggen"
Viestit: 588
Liittynyt: Ke Marras 11, 2009 19:20

Re: Saabbia hankkimassa...

Viesti Kirjoittaja topperharley »

Omassa ngsatkussa on tuo alapallonivelen takana oleva alatukivarren ulompipusla rikki
https://lh6.googleusercontent.com/proxy ... 40-h258-nc
Vetelyä aiheuttaa.
# 6427
Saab 9000 2.0t - 5v my96.

On your feet you feel the beat, it goes straight to your spine
Shake your head, you must be dead if it don't make you fly.

Lemmy 1945-2015.
vmt
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: La Joulu 31, 2011 01:04
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Saabbia hankkimassa...

Viesti Kirjoittaja vmt »

tturku kirjoitti:Kait noi ketjut enemmänkin kestää. Yksilöitä ovat.
Jep. Eikö niillä jotkut oo kuitenkin päälle kolmeasataa tonniakin runnoneet. Äänestähän tuon toki kuulee.
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Saabbia hankkimassa...

Viesti Kirjoittaja nugge »

Yhden -07 femman tiedän missä ketju meni poikki @ 150tkm...
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
aero
-
Viestit: 9121
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saabbia hankkimassa...

Viesti Kirjoittaja aero »

Eiköhän '99 ole tosiaan B204E eli T5. Jossain 300-400tkm välissä voi siis todennäköisesti ruveta katselemaan kiristimestä ja miettimään että minne asti jakopääjumppaa miettii. Uudemmat T7 -koneet (B2x5) tuppaavat syömään jakopäänsä hivenen nopeammin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin