Xenon korkeudensäätö vika

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Xenon korkeudensäätö vika

Viesti Kirjoittaja Raser »

sye kirjoitti:
lart kirjoitti:Ehkä oikeampi nimitys olisi asento anturi, koska tunnistaa kuorman.
Voisi hyvinkin olla näin, kuitenkin ostaessani uuden kiihtyvyys anturin 115€
laskussa luki näin. Ostettu viralliselta saab myyjältä.
Varmaan vaihtunut tuo anturityyppi eri mallisarjoissa tai sitten joissakin on, sekä asentotunnistin, että kiihtyvyystunnistin. Minulla oli onneksi vain tuo "nivågivare" (Speedparts.se). Järjestelmä ottaa ehkä kiihtyvyystiedon sitten pyöriltä tai jostain moottorin akselilta. Luulisi ettei pelkkä kiihtyvyysanturi riitä, koska jollain on varmaan esim. asuntovaunu auton perässä ja silloin on nokka pystyssä monesti vaikka auto olisi paikoillaankin. Vai oliko se ohjekirjassa niin, että pitää käyttää auto (merkki)huollossa ja säädättää valot oikealle korkeudelle, koska näistä xenon-järjestelmistä puuttuu se säätöpyörä jolla ajovalojen tason saa kohdalleen.

Kuva

Tuota tuossa tuumiskelinkin että kyllä kehitys on mennyt väärään suuntaan tässäkin asiassa vuosikymmenien vieriessä. Minulla oli tonnarissa (vm. 1990) jo auton ohjaamosta eli sisältä säädettävä ajovalojen korkeusjärjestelmä. Sellainen pyöritettävä numeroitu rulla, josta oli kätevä säätää ajovalojen korkeus oikeaksi kun laitoin asuntovaunun auton perään.

Kuva

Xenonithan runkkaa aina ylös alas kun auton laittaa käyntiin, joku kaunis pakkaspäivä niin mahdollisesti muovirakenteinen hammaspyörä tai vastaava osa sieltä napsahtaa vielä halki. Saakohan noita xenoneita tai siis niitä säätömoottoreita jotenkin helposti otettua päältä pois esim. talviajaksi?
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
pvdriver
"Hirsch"
Viestit: 797
Liittynyt: Ma Syys 24, 2012 07:57
Paikkakunta: -Kainuu-

Re: Xenon korkeudensäätö vika

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Arvaappa napsahtaako se muovipyörä sen jälkeen kun otat toiminnon käyttöön puolen vuoden käyttämättömyyden jälkeen... Eli eiköhän anneta niiden auton järjestelmien toimia niinkuin ne on suunniteltukkin, ei ne insinöörit luultavasti turhaan ole tuotakaan toimintoa laskeneet.
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Xenon korkeudensäätö vika

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Sitä paitsi, automaattinen korkeudensäätö on pakollinen xenonien kanssa. Siis lakisääteinen.
tetsi
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 13:22
Paikkakunta: Nokia

Re: Xenon korkeudensäätö vika

Viesti Kirjoittaja tetsi »

sye kirjoitti:Kiihtyvyys anturi , on se joka xenon valoissa vaaditaan tarkkailee auton asentoa.
Ymärtääkseni siintä käytetään myös nimeä kulma anturi. Kuitenkin se vahtii korin asentoa akseleihin nähden, eli kiihdytyksen aikana kun etupää nousee niin laskee valoja jarrutuksen aikana nostaa.
Termiä "kiihdytysanturi" käytetään joissain yhteyksissä (ei "kiihtyvyysanturi"). Juurikin yllämainittujen tilojen aiheuttamien suuntausmuustosten kompensoimisesta johdettuna.
V90 CC D4 AWD
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Xenon korkeudensäätö vika

Viesti Kirjoittaja suapas »

No onhan se tavallaan "kiihdytysanturi" . Kun kiihdyttää, niin suapin keula nousee ja ko. anturit säätää valoja alaspäin. Tä. :D
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
sye
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: To Loka 08, 2009 10:02

Re: Xenon korkeudensäätö vika

Viesti Kirjoittaja sye »

Joo, toi osa josta Raser laittoi kuvan. On just se anturi mistä nyt puhuttu olkoon nimi mikä tahansa. Se on kuitenkin pelkkä potenttiometri, eli säätövastus osa on täysin tyhmä. Ei käsittele mitään tietoa antaa vain jännitteen muutoksesta tiedon.
Ja jännite muuttuu kun potikan asento muuttu kihdytyksessä tai jarrutuksessa.
On mekaanisesti kytketty korin ja akselien väliin.
95greyturbo
"Viggen"
Viestit: 538
Liittynyt: Ke Syys 28, 2011 11:44

Re: Xenon korkeudensäätö vika

Viesti Kirjoittaja 95greyturbo »

Juurikin näin. Ja helppo vaihtaa itse.
Ex-Saab 9-5 Wagon 2.3t Vector Sentronic
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1427
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Xenon korkeudensäätö vika

Viesti Kirjoittaja HEV »

HEV kirjoitti:^Just - ballastit eli xenonvalojen ohjausyksiköt pystyvät sytyttämään tuon vikavalon. Yksi syy ovat kulma-antureilta tulevat mahdottomat tai väärät signaalit ja toinen polttimon yli oleva väärä jännite - muistaakseni 0 V tai alle tai sitten yli polttimon käyttöjänniteen. WIS:istä selviää arvoineen ja toimintaselostuksineen.
Jäi vaivaamaan ja tässä vielä täydennystä: ensinnäkin anturi on hall-tyyppinen ei siis potentiometri ja sen signaali menee ohjausyksikölle pulssinleveysmoduloituna 200 Hz taajuudella ja se mitä en muistanut - myös säätömoottorin kaapelien katkokset ja oikosulut sytyttävät merkkivalon ym lisäksi. Polttimovian muistin väärin: po katkos tai polttimon virta on yli 3,5 A (tulee mieleen, että mitenkähän ohjausyksikkö reagoi niihin isotehoisiin xenon-polttimoihin?). Merkkivalo voi palaa vielä ohjausyksikön sisäisen viankin takia.

Yleismallisen ohjausyksikön aiheuttaman merkkivalon palamisen voisi ehkä lopettaa helpoimmin nostamalla liittimen H43-1 (valkoinen vasemman A-pilarin juuressa) nastan 11 irti.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 2068
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: Xenon korkeudensäätö vika

Viesti Kirjoittaja pjv »

Femman katsastuksessa tuli todettua, että taka-akselin tasoanturin muovinen varsi on poikki. Onko havaintoa saako niitä ostettua erikseen? Anturi lienee muuten ehjä, koska vikailmoituksia ei ole näkynyt, ja valojen suuntauskin oli kohdallaan.
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Re: Xenon korkeudensäätö vika

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Saa erikseen. Juurikin ostin moisen ja hinta oli n. 30€.
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 2068
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: Xenon korkeudensäätö vika

Viesti Kirjoittaja pjv »

Kiitti, niinpä näyttää saavan, eikä anturin mukana sitä toisaalta tulisikaan. Oli jopa yksi sopivasti varastossa PCS:llä.
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Lobo_Earthworm
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Xenon korkeudensäätö vika

Viesti Kirjoittaja Lobo_Earthworm »

pjv kirjoitti:Kiitti, niinpä näyttää saavan, eikä anturin mukana sitä toisaalta tulisikaan. Oli jopa yksi sopivasti varastossa PCS:llä.
ööh.. Minulla tuli anturin mukana se muovinen vipu.. oli kiinni siinä anturissa.....
Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000
Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 2068
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: Xenon korkeudensäätö vika

Viesti Kirjoittaja pjv »

Aijaa. :o Riku sanoi ettei tulisi mukana vipua.
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Lobo_Earthworm
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Xenon korkeudensäätö vika

Viesti Kirjoittaja Lobo_Earthworm »

pjv kirjoitti:Aijaa. :o Riku sanoi ettei tulisi mukana vipua.
Rikulta tuo minullekkin tuli, ja se muovinen vipu, se leveä, joka on kiinni siinä anturissa, oli mukana
Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Re: Xenon korkeudensäätö vika

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Sitä ei tarkoitetu, vaan "tankoa" anturin ja akselin välissä.
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Vastaa Viestiin